Speakon prijzen

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Speakon prijzen

Bericht door Duck Twacy »

Ik heb (bijna) besloten om het externe 2-weg filter aan te sluiten met Speakon ipv een WBT terminal plaat.

Dus ipv
Afbeelding

wordt het dan dit

Afbeelding

Of misschien dit (STX serie)

Afbeelding

Scheelt ruim 230 euro

Nu zie ik op de Neutrik site een waarschuwing staan voor nep Speakons
http://www.neutrik.com/content/newsupda ... _122747788

en die wil ik natuurlijk niet.
Valt me de enorme prijs verschillen op.

Bv Bv de NL4PMR (de ronde) zie je meestal voor 5-6 euro, maar ook voor 1,50!
http://www.audio-pluggen.nl/catalog/pro ... ucts_id=32

Weet iemand hoe nep te herkennen (liefst al voor de bestelling)?

Weet iemand trouwens een goede leverancier van de STX serie en van de accessiores??

Afbeelding

Heb overigens ook nog even nagedacht over Cardas patented binding posts van $28, maar vind dat toch wat gekunsteld staan, 2 van die puisten achterop de kast.

Afbeelding

De scherpste WBT prijzen vond ik overigens hier
http://www.audioprojekte.de/html/home.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Duck,

Chinezen zijn erg goed in kopiëren en vaak is het nog van goede kwaliteit ook. Nep is moeilijk te herkennen en vrijwel niet op voorhand. Wdb ben je op de leverancier aangewezen.

Soms zijn kopiën te herkennen aan een bewuste spelfout. Zo is er sportkleding van het merk Abidas en Adidos met hetzelfde lettertype als het orgineel in omloop. Daar wordt erg op toegezien door de douane en dat wordt snel onderscherpt. Gevolg: De Chinezen nemen niet de moeite meer om onderscheid te maken op die manier... :roll:

Als je gewoon in de winkel koopt, zoals bij HEC, S&B of S&C zul je denk ik niet snel counterfeit tegenkomen. en Farnell heeft ook een uitgebreide sortereing Neutrik, daar bestel ik via mjn werk. HEC en S&C rekenen wel 2x - 3x zoveel dan Farnell. Bij een goedkopere zaak als Radio Twenthe is het twijfelachtig maar dan kun je het nog ter plekke bekijken. Bij een winkel als Feedback koop je zeker Chinese imitatie. Maar wat wil je ook: Een complete XLR microfoonkabel van 10m voor 9,95 ....

Overigens zijn de XLR connectors van Neutrik, Deltron en Switchcraft enz. zelf ook weer kopiëen van de orginele Canon connectors.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Neutrik warns on Speakon counterfeiting schreef:
Norbert Nachbauer, Marekting Director of Neutrik, adds, "We'll get complaints from people saying that they have a plug and it goes into our jack or a brand name product and it doesn't work. Because they see your brand, you're the first person they call."
What's in a name :twisted:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb ze besteld bij BMM electronics voor mijn project. Op marktplaats zag ik trouwens ook veel aanbiedingen voor speakon pluggen met kabels.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

http://www.new-line.nl/webshop/sup.asp?s=29
off. agent Europe/Netherlands naar info Neutrik.com

BTW: de 'puisterigheid' van de Cardas binding posts is niet besmettelijk ... als entree's al een klank hebben (en dat hebben ze 8) ), dan maak je met het gebruiken van de Cardases een goede keus MI (geen idee hoe 'ze het doen' in vergelijking met de Neutriks trouwens ...: nooit bewuste vergelijking zelf gemaakt)


Petter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

dove schreef:

BTW: de 'puisterigheid' van de Cardas binding posts is niet besmettelijk ... als entree's al een klank hebben (en dat hebben ze 8) ), dan maak je met het gebruiken van de Cardases een goede keus MI
???

Hoe klinkt een Cardas dan?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de ronde speakerterminal op mijn refmons, ben daar zéér over te spreken. Bijzonder goede, verzilverde en makkelijke verbinding!

Ik heb mijn spullen gekocht bij een eenmansbedrijf in NL, welke zer hulpvaardig was. destijds had je geen haakse verbindingen meer, hij gaf er gratis de ombouwset bij of zoiets dergelijks.

Wowly
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Re: Speakon prijzen

Bericht door De Timmerman »

Duck Twacy schreef:
Weet iemand trouwens een goede leverancier van de STX serie en van de accessiores??


Conrad.....
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Pjotr schreef:
dove schreef:

BTW: de 'puisterigheid' van de Cardas binding posts is niet besmettelijk ... als entree's al een klank hebben (en dat hebben ze 8) ), dan maak je met het gebruiken van de Cardases een goede keus MI
???

Hoe klinkt een Cardas dan?
meest recente vergelijk in dezen ivm. aanschaf / upgrade Hørning Eufrodites (evo2) / het filter zit bij de Eufro's op een plek waar ze makkelijk met paneel en al afschroefbaar zijn (alleen enkele voor dit vergelijk aangebrachte push-ons verzetten dus)

qua binding-posts (speaker-side) heb ik zo direct vergeleken tussen (meest opvallende kenmerken volgens mijn aantekeningen):
• Cardas 'CCRR'(rhodium over silver plate on copper) [mijn referentie]: clean / 'navolgbaar' uitsterven / volle textuur / freq-even dynamiek / natuurlijk ruimtebeeld
• Cardas 'Single Knob Adjust': onrustiger / 2-D / oneven textuur / rommeliger beeld / freq-oneven uitsterven
• Cardas 'CCBP CRL long'(all-copper): rommelig ruimtebeeld / versmeared / LF traag
• Eichmann-sourced DNM 'CablePod™' : strak & clean maar beetje dood / snel (strak LF?) / druk / ringing
• WBT-'0710 Ag NextGen' Signature : warm / prachtig met metaal instrumenten / 'rond' uitsterven / vet / traag-romantisch
• WBT-'0710 Cu NextGen' Signature : warm / 'navolgbaar' uitsterven / stemmengebied ruw / knik in karacter op 6 á 7 kHz
• WBT-'0730.11 Topline' Signature : arty / hout instum. worden plastic / 'navolgbaar' uitsterven / hoog ruimtebeeld
• Furutech 'FP-805B (R(hodium))' : rustig / te groot ruimtebeeld / uitsterven MF arty / 'roze'-lief maar wel freq-even
• Mundorf 'POLCU8S' Pure Copper 8mm: spring-in-het-veld / wel eenheid in dynamiek / uitgesproken dynamisch / overdreven strak & clean / 'zwaar' LF

please bedenk je dat verschillen zo op je scherm er 'groot' uitzien, echter in de praktijk erg klein zijn (maar herkenbaar / herhaalbaar) !


Petter
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Bericht door AatV »

Ik hoor (helaas :oops: ) geen duidelijke verschillen in connectors.
Een deugdelijke verbinding is wat mij betreft het belangrijkste.

Heb laatst XLR- en jackpluggen besteld bij www.audiopluggen.nl en binnen recordtijd ontvangen! Deze heeft ook een -beperkt- assortiment Speakon connectors, tegen mijns inziens redelijke/lage prijzen.

m vr. gr.
Aat
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

AatV schreef:
Een deugdelijke verbinding is wat mij betreft het belangrijkste.
helemaal mee eens

misschien 'des te deugdelijker de verbinding, des te beter de klank'?
zou best eens kunnen MI


Petter
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Ik zal New line eens mailen of ze ook de accessoires kunnen leveren.

Verder, ga ik me niet druk maken over verschillen in klank. Hooguit om oxidatie. Dat is dan meteen een klein minpuntje van Speakon. Zilver (verzilverd) oxideert toch sneller dan goud (verguld) of rodium. Maar neem aan dat fatsoenlijk solderen aan de draadkant en regelmatig loshalen (ze zijn zelfreinigend meen ik) dat wel oplost.

En niet met je vingers aan de contacten zit, denk ik.

Verder ben ik prima tevreden met WBT, zou alleen wat te gortig worden. Samen met de 8 spades kom ik dan op 360 euro om 2 filters aan te sluiten (excl. kabel). En dat is nog maar midiline.
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
Hoi Duck,

Overigens zijn de XLR connectors van Neutrik, Deltron en Switchcraft enz. zelf ook weer kopiëen van de orginele Canon connectors.
http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector

Leuk stukje geschiedenis
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bedankt Petter voor je uitgebreide antwoord. Helaas kan ik er weinig mee. Ik hoor met de beste wil van de wereld geen verschil tussen de ene goede en deugdelijke connector en de andere. Laat staan dat de ene warmer klinkt dan de andere. Ik hou me maar bij imitatie WBT's van Hollandlink van 9,75 pp voor speakerklemmen.

Afbeelding

http://www.hollandlink.nl/N_frame.html? ... t_108.html

Goed, degelijk en betaalbaar En voor iets meer zijn ze ook met lange bevestiging te krijgen.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

het concept 'imitatie' staat me tegen, onafhankelijk in welke setting, maar 'k had eigenlijk de gelegenheid moeten gebruiken om te horen of er ook echt een klank/kwalitatief verschil is tussen 'echt' en 'namaak' ... (misschien dat ik dat nog eens in m'n Briggs-kast uitprobeer :idea: )

dacht uit de oorspronkelijke vraag te kunnen herleiden dat je de klankverschillen (h)erkende, alleen de Cardas niet kende: nou ja, nu heb je een overzichtje van van 'allerbest' naar 'best' gerangschikte terminals à la mijn 'smaaak' :wink:


Petter
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik kan en zal de waarnemingen niet tegenspreken, maar persoonlijk heb ik geen behoefte om me daar ook nog eens druk over te gaan maken (net zoals over kabeltjes, behalve koolstof waarmee ik aan het experimenteren ben).

Ik heb al moeite genoeg mijn electronica onder controle te krijgen en te houden, en daar zitten voor mij significante verschillen in die ook nog eens meetbaar zijn.

Dus.

Maar mijn meninkje is volsterkt niet interessant, dat begrijp ik ook wel.
Desalniettemin volg ik Pjotr geheel in zijn advies omtrent de "imitatie" WBT en dergelijke.
Vaak is het ook zo dat imitatie en origineel uit dezelfde fabriek komen, en zelfs dat de goedkope niet eens de "rejects" zijn maar gewoon reguliere productie.

Neurotisch word ik wel van andere zaken in dit leven (Ha Marp, ik herken het hoor, van die instanties), dus zoiets triviaals als een speaker- of cinch connector moet voor mij gewoon goed klemmen en verder zo goedkoop mogelijk zijn.
De invloed van een ander merk buis (bijvoorbeeld) is magnitudes groter.
En zelfs iets van koolstof kan hoorbaar worden, hoewel ik daaraan nog niets anders heb kunnen meten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Petter,

Begrijp mij niet verkeerd. Misschien wel omdat ik het zelf niet hoor, intrigeert het mij wel dat anderen wel die veschillen in klank kunnen waarnemen bij veschillende merken connectors.

En over imitatie...? Tja, hoever moet je daarmee gaan? Jacob Davis was meen ik de uitvinder van de Levis spijkerbroek. Maar tegenwoordig loopt bijna iedereen in imitaties daarvan die echt niet meer van met indigo gekleerd tentdoek zijn gemaakt.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Pjotr schreef:
Hoi Petter,

Begrijp mij niet verkeerd. Misschien wel omdat ik het zelf niet hoor, intrigeert het mij wel dat anderen wel die veschillen in klank kunnen waarnemen bij veschillende merken connectors.

En over imitatie...? Tja, hoever moet je daarmee gaan? Jacob Davis was meen ik de uitvinder van de Levis spijkerbroek. Maar tegenwoordig loopt bijna iedereen in imitaties daarvan die echt niet meer van met indigo gekleerd tentdoek zijn gemaakt.
gelijk: een producent loopt de kans zijn USPs (unique selling points) te verliezen door tijdsinvloeden of omdat de concurrent soortgelijke producten op de markt brengt

toch blijf ik qua geste tegen het begrip 'imitatie', en tegen price-oriented buying behavior, wellicht omdat ikzelf principieel/prestatiegedreven ben (imiteren is MI geen prestatie), een economisch/wetenschappelijke achtergrond heb, en in de gelukkige omstandigheid ben niet serieus op m'n geld hoef te letten
voor mij is enkel kwaliteit en doelgerichtheid een argument (al zal ik nooit iemand persoonlijk aan/afvallen op een ander POV natuurlijk)


Petter
Laatst gewijzigd door dove op za 03 nov 2007, 22:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

KT88 schreef:
Maar mijn meninkje is volsterkt niet interessant, dat begrijp ik ook wel.
Mag ik dit beleefd tegenspreken, al was het maar uit eigenbelang ? (als niemands mening er toe doet, doet ook de mijne er niet toe ... 8) :wink: )
KT88 schreef:
Desalniettemin volg ik Pjotr geheel in zijn advies omtrent de "imitatie" WBT en dergelijke.
Vaak is het ook zo dat imitatie en origineel uit dezelfde fabriek komen, en zelfs dat de goedkope niet eens de "rejects" zijn maar gewoon reguliere productie.
Dit wil en kan ik niet tegenspreken, domweg omdat ik geen volledige info hierover heb. Is het zo, zoals je zegd, dat 'rejects' / 'imitaties' een zelfde achtergrond als de originele kunnen hebben, dan zou ik toch weer zo nieuwsgierig zijn te willen weten of ze dan ook het zelfde klinken ... :oops:
KT88 schreef:
De invloed van een ander merk buis (bijvoorbeeld) is magnitudes groter.
Zeker weten !! Zelf wordt ik niet neurotisch van verschillen constateren (al muziek luisterend kan je al verschillen beluisteren, dus 't is nauwelijk moeite), en zelf wil ik graag zo maximaal mogelijk pogingen hebben ondernomen de klank van een apparaat te verbeteren (andere buis? OK! Andere plug? Ook OK, al is het verschil wellicht magnitudes kleiner)
KT88 schreef:
En zelfs iets van koolstof kan hoorbaar worden, hoewel ik daaraan nog niets anders heb kunnen meten.
Zelf ben ik hier makkelijk in: het 'horen' is voor mij al voldoende, meten is een schijnwaarheid IMO.



Petter
marconist
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 19:29

Bericht door marconist »

dove schreef:
Zelf ben ik hier makkelijk in: het 'horen' is voor mij al voldoende, meten is een schijnwaarheid IMO.

Leuke opmerking.
Al die (gerenommeerde) fabrikanten maken hun spullen puur op de gok, kennelijk! :lol:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

marconist schreef:
dove schreef:
Zelf ben ik hier makkelijk in: het 'horen' is voor mij al voldoende, meten is een schijnwaarheid IMO.

Leuke opmerking.
Al die (gerenommeerde) fabrikanten maken hun spullen puur op de gok, kennelijk! :lol:
Meten is weten, maar je doet meer met ongeveer....Las ik es ergens.. :wink:
Plaats reactie