LTP 3weg Dipool - 'Machistas'
Moderator: Beheerdersteam
Klopt, je moet erg oppassen met standaard calibratie files. Kreeg ik ook bijgeleverd met DLSA Pro. Maar juist zonder de file te gebruiken meet ik met mijn set curves die vrijwel identiek zijn aan wat de fabrikant opgeeft. Ik heb dus gewoon mazzel met mijn meet micje.
Geen idee trouwens waardoor die ECM8000 zo afwijkend is, wordt hij wel op de juiste manier belast en van fantoomvoeding voorzien?
Geen idee trouwens waardoor die ECM8000 zo afwijkend is, wordt hij wel op de juiste manier belast en van fantoomvoeding voorzien?
48V fantoomvoeding. via een behringer eurorack UB802.jeroen_d schreef:Klopt, je moet erg oppassen met standaard calibratie files. Kreeg ik ook bijgeleverd met DLSA Pro. Maar juist zonder de file te gebruiken meet ik met mijn set curves die vrijwel identiek zijn aan wat de fabrikant opgeeft. Ik heb dus gewoon mazzel met mijn meet micje.
Volgens mij heb ik nooit een brug gemaakt om te kijken hoe de pré amp meet. ik moet daar nog een snoertje voor maken en zal het dan doen.
mvg,
Martijn
Had ik toch van silltech moeten gebruiken?jeroen_d schreef:Tja, zou gewoon goed moeten gaan dan, die sterke hoogafval blijft een raadsel wat mij betreft.
ik maak me er nu niet echt druk om. Het meetsystem gaat volgens mij boven de 10kHz richting de 20 kHz met 4 a 5dB in de min. Ik zoek het nog wel een keer uit.
Ik ben nu de hele avond zoet met bedrading knippen en solderen bezig, zodat ik dat morgen in het frame kan wegwerken.
mvg,
Martijn
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Waarom de behringer (en superlux) zo afwijken ?
Volgens mij heeft dat met kwaliteit (= prijs) te maken.
zoals bij deze link te zien is
http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=70&s=read
en
http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=121&s=read
Kan het ook de batch zijn, of andere productie.
Daarom zeg ik nogmaals, je microfoon laten kalibreren is de enige goede optie.
Of veel geld uitgeven
Volgens mij heeft dat met kwaliteit (= prijs) te maken.
zoals bij deze link te zien is
http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=70&s=read
en
http://www.hifi-selbstbau.de/text.php?id=121&s=read
Kan het ook de batch zijn, of andere productie.
Daarom zeg ik nogmaals, je microfoon laten kalibreren is de enige goede optie.
Of veel geld uitgeven
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nog heel eventjes wat info voor open-baffle / dipole.
Was weer eens wat aan het zoeken en ik kwam op het Visaton forum terecht.
http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... genumber=1
Met een mooi plaatjes waar iemand een leuke vergelijking heeft gemaakt.

Ik vind dat ze best dicht bij elkaar zitten.
Was weer eens wat aan het zoeken en ik kwam op het Visaton forum terecht.
http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... genumber=1
Met een mooi plaatjes waar iemand een leuke vergelijking heeft gemaakt.

Ik vind dat ze best dicht bij elkaar zitten.
- Soundexcel
-
peter geerts
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik zie ook geen rechtstreeks verband tussen de prijs en genoemde afwijking, aangezien de vaak gebruikte microfoonkapseltjes (MCE-2000 of zijn opvolger MCE-4000) een consumentenprijs van maar liefst 1,70 kennen. Deze kapseltjes vind je ook terug in dure microfoons.
Het zal ofwel aan de opbouw van de microfoon liggen, ofwel aan afwijkingen van de speficaties van het kapseltje... of beiden natuurlijk. Genoemde kapseltjes kennen een bereik van 20-20.000Hz, maar bij de MCE-2000 werd dan nog een maximale afwijking van +/-2 dB opgegeven. Dat dit in de praktijk niet altijd klopte, is wel aangetoond in een artikel van K&T over een zelfbouw meetmicrofoon. Wat wel frappant is, is dat bij die afwijkingen een oplopende curve werd vastgesteld, en dat hier wordt gesproken over een aflopend verloop.
Het zal ofwel aan de opbouw van de microfoon liggen, ofwel aan afwijkingen van de speficaties van het kapseltje... of beiden natuurlijk. Genoemde kapseltjes kennen een bereik van 20-20.000Hz, maar bij de MCE-2000 werd dan nog een maximale afwijking van +/-2 dB opgegeven. Dat dit in de praktijk niet altijd klopte, is wel aangetoond in een artikel van K&T over een zelfbouw meetmicrofoon. Wat wel frappant is, is dat bij die afwijkingen een oplopende curve werd vastgesteld, en dat hier wordt gesproken over een aflopend verloop.
Van dat ding trek ik me weinig aan..CarloPJB schreef:Mooi hoor.
Zilver laten spuiten en dan is het helemaal echt.
Zilver staat niet zo mooi met het hout aan de voorzeide. Het zal waarschijnlijk hoogglans zwart worden met misschien een subtiele metallic glans.. Ik wilde aanvankelijk nog een stalen laag aanbrengen op het frame, maar het lijkt me niet zo mooi passen bij de rest.
mvg,
Martijn
- Soundexcel
dankje,b_force schreef:Ziet er zeer zeer fraai uit, top !
Zal heel wat maat- en reken werk gekost hebben
Ja het is inderdaad een behoorlijke klus om alles op maat te krijgen. Bijna geen enkele hoek is 90 graden die ik moet zagen. Omdat de verschillende delen best zwaar zijn is het ook erg lastig werken. Er zitten plankjes tussen die op elke zijde een andere hoek moeten hebben met een x aantal graden. Magoed ik wilde persé geen rechthoekige baffle dus dit is mijn straf!
Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het op maat maken van enkele delen. Op de foto is nog niks vastgezet, maar alleen voor de foto even op de juiste plek gezet. Het is wel een beetje uit verhouding getrokken op de foto, maar het gaat om het idee.

mvg,
Martijn
jep,Soundexcel schreef:Gebruik jij koperdraad als interne bekabeling?
spoeldraad per pool 2 keer 2 mm voor de woofers en enkel voor de mid en tweeter..
Ik heb daar goede ervaringen mee en zou eigenlijk vanaf de versterker spoeldraad naar de speakers willen laten lopen, maar dat is wat onhandig..
mvg,
Martijn
Met deuvels heb ik een deel van het frame even vastgezet om te kijken of ik tevreden ben met het design. De baffle helt nu 3 a 4 graden. Een stuk minder dan mijn andere speakers die bijna 10 graden hellen. Zoals je ziet heeft het frame dezelfde helling als de voorkant van de baffle. Dus die loopt weer 3 a 4 graden naar binnen. De uitsparingen voor de drivers lijken met de buitenkant van de baffle mee te lopen. Natuurlijk verschilt dat per inkijkhoek, maar er is wel op gelet dus. Bedacht me later dat het niet zoveel uitmaakte, omdat er nog een U frame voorzit, maar het is prettig als de dipool ook van achteren mooi is om te zien.
Het is buiten geen knutselweer dus ik werk een beetje binneshuis verder.. Als ik de muziek hard genoeg zet heeft niemand door dat ik aan het boren ben boven het tapijt!

Morgen zal ik nog een paar andere delen van het frame vastzetten.
mvg,
Martijn
Het is buiten geen knutselweer dus ik werk een beetje binneshuis verder.. Als ik de muziek hard genoeg zet heeft niemand door dat ik aan het boren ben boven het tapijt!

Morgen zal ik nog een paar andere delen van het frame vastzetten.
mvg,
Martijn
Vandaag heb ik met veel zweet en faalangst de middentoners ingefreesd! Gelukkig ging alles foutloos!

Ook heb ik een begin gemaakt met de wave-guide voor de Neo3pdr. Het standaard frontje probeer ik zo goed mogelijk na te maken in het hout. Dat ziet er mooi uit en heeft als voordeel dat de tweeter een sterker frame heeft en iets dichter bij de middentoner kan zitten. De belangrijkste reden voor deze oplossing is natuurlijk om een beetje origineel te blijven!

Nou maar weer stofzuigen...

Ook heb ik een begin gemaakt met de wave-guide voor de Neo3pdr. Het standaard frontje probeer ik zo goed mogelijk na te maken in het hout. Dat ziet er mooi uit en heeft als voordeel dat de tweeter een sterker frame heeft en iets dichter bij de middentoner kan zitten. De belangrijkste reden voor deze oplossing is natuurlijk om een beetje origineel te blijven!

Nou maar weer stofzuigen...
Laatst gewijzigd door Martijn H op zo 11 nov 2007, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.