Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik gebruik gewoon dit bouwmarkt spul. En ik ga van dat wittespul erbij kopen en gewoon proberen :).

Moet die potmeter na het inputfilter? :?
(ben trouwens al bezig met de pcb, vanacht zie ik allemaal gele draadjes ;))

/edit
Maar je kunt toch ook gewoon de ingang met de potmeter verbinden en wat hieruit komt meteen doorverbinden met het filter? Dus de potmeter voor het inputfilter? Anders heb je niks aan dat inputfilter...
Laatst gewijzigd door JuuL op do 21 apr 2005, 23:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ehm Jeroen, Tony gebruikt ook best vaak beiden ....

Jep Juul

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

How about this? 8)

/voeding.JPG
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, een inputfilter doet enkel een bandbreedte beperking, je mag hem er vanmij ook voor zetten, maar dan word je inputfilter frequentievarierent met je stand van je potmeter. Het eeuwige probleem bij passieve preamps.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Pfff oke, en zon actieve preamp, is dat veel werk extra?
Kan dat niet gewoon een opampje met een instelbare feedback weerstand worden? Of denk ik nou te makkelijk?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, zoals ik hem heb getekent is het een active preamp :D

Als je dit als aparte preamp wilt moet je gewoon die ene cap die voor de baffle compensatie dient wegdenken en dan is ie klaar.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nou, zo staat ie ervoor:
/2wegFilter.ewprj
Ik hoop dat je ultiboard 2001 hebt?

Is die voeding goed zo? (Wat ultiboard nou weer met die polariteit van die elco heeft gedaan...:? De ene is wel goed maar de andere niet... Ik laat het gewoon zo, ik let er wel op als ik m opbouw.)
En de globale layout van de rest?
En hoe mpet ik het met het aarden doen? Een aardvlak? Jij kunt dat zo goed uitleggen 8) ;)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Met de positie en aansluitingen van de elco's is niets mis hoor.

Ja ik kan die openen, thuis ( nog ) niet, want ik werk thuis nog met Ultiboard v5.7.2 , gewoon omdak die tot nu toe nog beter in de hand heb dan die nieuwere, alhoewel ik op het werk ook "verplicht" ben om de 2001 te gebruiken. ( alhoewel ik hem thuis wel heb liggen )

Ivm je massa, deze zal ik tussendoor wel aanwijzen wanneer het goed fout zou lopen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jewel c50 is andersom.

Kan ik voor die potmeter gewoon wat aansluitpinnetjes gebruiken?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

JuuL schreef:
Jewel c50 is andersom.

Kan ik voor die potmeter gewoon wat aansluitpinnetjes gebruiken?
Op het eerste, gewoon op zen kop geplaats, niet verkeerd aangesloten.

Op het tweede, tuurlijk gaat dat.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ben weer bezig geweest:
/2wegFilter.ewprj

Gaat dat de goede kant op?

Trouwens, ik heb de zijkanten van mijn kast schuin afgezaagt.
Dus mijn bafflestep wordt anders nietwaar? ;)

Zie ook: http://193.151.75.125/~lelievel/forum/v ... 6&start=90
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Mmzz, niet egt

Je componenten hebben een nood aan grotere pads om te beginnen, deze standaard pads worden gebruikt bij doorgemetaliseerde en met het soldeerbad gesoldeerde printen. Druk dit maar eens op ware groote af en je zult zien dat er niet veel overschiet van je pad eens je de print geboord hebt. Wat ook niet kan is dat door twee IC pinnen een baan doorgaat, dit gaat, maar als de print manueel gemaakt moet worden is dit niet haalbaar.

Wat je eigenlijk moet doen voor je begint tracks te leggen is ongeveer je groote inschatten die je gaat nodig hebben, hiernaar je board outline tekenen, dan je bevestigingspunten plaatsen, meestal gewoon de 4 hoeken, daarna bepalen waar je je connectoren wilt, als dat laatste geen grote zorg is dan kan je beginnen met het plaatsen van je componenten binnen je "outline" van je print, en zien welke compoenneten je kan gebruiken om bijvoorbeeld van het ene opamp circuit naar het andere te bruggen zodat je uiteindelijk minder draadbruggen bekomt.

Het "zien" waar je componenten komen is het GROOTSTE tijdsverdrijf van een print te tekenen, samen met het optimaliseren van je tracks. Niet gewoon alles random op het eerste zicht plaatsen en zien of het eventueel zou lukken. Draadbruggen kan je maken door op je middelmuisknop te drukken als je een track aan het tekenen bent, dan plaatst ie een via en gaat ie naar de boveste koperlaag, hetzelfde maar dan omgekeerd gebeurd als je het nogmaals op drukt.

Je kan als het je gemakkelijker maakt een massavlak gebruiken, maar let dan op dat je niet aangesloten eilanden automatisch laat verwijderen. Kan met die remove islands if smaller then optie als je op een massa/kopervlak dubbelklikt. Maar zie dan wel dat het gedeelte van je voeding niet tussen het massavlak terecht komt.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Speaker ziet er al 8) uit Juul

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Mmzz, niet egt

Je componenten hebben een nood aan grotere pads om te beginnen, deze standaard pads worden gebruikt bij doorgemetaliseerde en met het soldeerbad gesoldeerde printen. Druk dit maar eens op ware groote af en je zult zien dat er niet veel overschiet van je pad eens je de print geboord hebt.
Jah ik weet het, *zucht* die libraries van ultiboard :(. Hoe kan ik dit fatsoenlijk veranderen? Eerst had ik elke pad afzonderlijk vergroot..:?
Alles in multiboard zeker veranderen? En voor elk component zelf een footprint aanmaken...:?? Hoe doe jij dat?

Weet jij zo of ultiboard 7 wel goed is? Dan -hehe- kopieer ik die ff van school.
Wat ook niet kan is dat door twee IC pinnen een baan doorgaat, dit gaat, maar als de print manueel gemaakt moet worden is dit niet haalbaar.
Oke dankjewel, dan doe ik dat wel niet.
Wat je eigenlijk moet doen voor je begint tracks te leggen is ongeveer je groote inschatten die je gaat nodig hebben, hiernaar je board outline tekenen, dan je bevestigingspunten plaatsen, meestal gewoon de 4 hoeken, daarna bepalen waar je je connectoren wilt, als dat laatste geen grote zorg is dan kan je beginnen met het plaatsen van je componenten binnen je "outline" van je print, en zien welke compoenneten je kan gebruiken om bijvoorbeeld van het ene opamp circuit naar het andere te bruggen zodat je uiteindelijk minder draadbruggen bekomt.

Het "zien" waar je componenten komen is het GROOTSTE tijdsverdrijf van een print te tekenen, samen met het optimaliseren van je tracks. Niet gewoon alles random op het eerste zicht plaatsen en zien of het eventueel zou lukken. Draadbruggen kan je maken door op je middelmuisknop te drukken als je een track aan het tekenen bent, dan plaatst ie een via en gaat ie naar de boveste koperlaag, hetzelfde maar dan omgekeerd gebeurd als je het nogmaals op drukt.
Bedankt voor die tip met de rechtermuisknop!!! Ik zat altijd te prutsen met copper top...
En die manier van aanpakken, dat had ik ook hard nodig zo'n tip :).
/edit
Het werkt niet... Dan krijg ik zon scroll rondje. Kan aan de instellingen van mijn muis liggen, maar kweet zo niet hoe ik dat uitzet.
Zijn er ook andere manieren om zo'n draadbrug te leggen?
/edit
Je kan als het je gemakkelijker maakt een massavlak gebruiken, maar let dan op dat je niet aangesloten eilanden automatisch laat verwijderen. Kan met die remove islands if smaller then optie als je op een massa/kopervlak dubbelklikt. Maar zie dan wel dat het gedeelte van je voeding niet tussen het massavlak terecht komt.
Thx, dat wist ik al.
Laatst gewijzigd door JuuL op vr 22 apr 2005, 23:42, 5 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Speaker ziet er al 8) uit Juul

Groetjes
Rudy
Dankjewel! :)
Daar ben ik wel eventjes zoet mee geweest ;)

Ow ja, Rudy, nog een vraagje.
Voor die stereo potmeter. moet ik dan de ground voor links EN de ground voor rechts aansluiten met het filter? Jah he?
Dus niet de grounds doorverbinden op de potmeter he?

Dus zoals dit:
/2wegFilter.MS7
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

juul,

kga effe snel reageren op hoe je die shapes moet aanpassen.

In je bibliotheek van je foorprints kan je rechtermuisknop en dan copy doen en dan selekteer je "user library", dan rename je die shape ook door rechtermuis knop en dan edit je de shape ook met je rechtermuisknop.

Wat je best doet is deze toch 150% groter maken voor de kleine pads, en 120 a 130% groter voor de zoiezo al grotere. Door gewoon te dubbelklikken op die pads.

Op zich heb je niet zoveel verschillende componenten en kan het aanpassen best meevallen, enkel moet je zien dat je je componenten vervangt ipv ze te deleten, want anders gaat je netlist eraan, en das verloren werk dan.

Met de 7 heb ik persoonljk nog geen ervaring, maar uiteindelijk die librarys worden niet in elke versie aangepast.

Blijkbaar werkt idd dat met die muis niet in de 2001, zonde want in de 5.7.1 werkt het zéér handig.

Dat met die potmeter is correkt, alhoewel het geen ramp zou zijn om deze massa met 1 geleider te doen, maar best gescheiden en zien dat het signaal afgeschermd is als de afstand meer dan 10cm is, anders gewoon twisten.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke Rudy bedankt.

Maar dat wist ik eigenlijk al :oops: Maar goed stel ik verander een weerstand, dat heb ik al wel eens eerder gedaan zoals jij beschreef. En ik zet de netlist nog een keer over, omdat ik bijv iets ben vergeten. Dan moet ik alle shapes weer veranderen. Goed, hij vraagt gelukkig of ik alle dezelfde shapes wil veranderen dus dat valt mee.
Eigenlijk zou ik elk weerstandje in multisim moeten veranderen. Maar dan lijkt me dit toch wat minder werk ;).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoe moet ik het doen met de aansluitingen van de uitgang van het filter?
Moet ik een afgeschermde kabel gebruiken en de aarde vastmaken op het filter printje (dus extra aansluiting op het printje) en de andere kant vastmaken aan het sterpunt van de elcos?
Of....anders?

Trouwens, als ik spellen speel, dan zit er erg veel sublaag in. Hierdoor wappert de speaker echt flink heen en weer!!! Op een erg laag volume al!
Ik maak me hier (nogmaals...) flink zorgen over, en mij lijkt dat dit wel zo blijft hoor (heb ze luchtdicht nu). Of heb ik het mis? Ik heb er demping inzitten, en 1 box gesloten en de ander met een br pijp.
Als ik sublaag door deze speakers jaag bij films en spellen (en trance..), dan zijn ze zo stuk lijkt me!
Ik zou het weg kunnen filteren, maar dan heb ik geen sublaag meer.
Dusse...:oops: Subwoofer erbij maken, en het wegfilteren voor deze speakers?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het best ( lees simpelste vs prestaties ) gebruik je een massa/grond kopervlak. Je moet idd een afgeschermde kabel gebruiken, waarbij de ene kant ( filterkant ) gewoon op het kopervlak word aangesloten ( maar dicht bij de plaats waar je massa van het ingangssignaal word aangesloten ) ( het is dus best goed dat je op je print een soort van lus maakt voor je gehele kring van je signaal, zodanig dat ze dicht bij elkaar uitkomen, dit geld dus niet voor de massa he, maar dit is geen must hoor ). De andere kant word dan aangesloten tussen de elco's van de desbetreffende eindtrap.

Hier zit wel een probleempje dat je niet mag vergeten, omwille van de setup van je eindtrappen, mag je voor elke voeding van een eindtrap maar 1 kabel/afscherming gebruiken om deze met je filter te verbinden.
Wel anders uitgelegd, je neemd bv het hogetonen uitgang van je linkerkant en je rechterkant, maar van slecht 1 van de 2 mag je de massa doorverbinden met de eindtrap. Doe je ze alletwee, naja, dat hoor je wel dan :D

Als dit chinees is teken ik het wel effe in het klad.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul, heeft je closed daar ook zoon problemen mee ?

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Juul, heeft je closed daar ook zoon problemen mee ?

Groetjes
Rudy
Jups, het zijn de erg lage freq volgensmij, wat Jeroen ook al zei, dat hij daarvoor niet beschermt is....

Hej, ik probeer wel een actief hoogdoorlaat 2de orde 100 hz, kijken wat ie doet! :)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nou...Dat gewapper is er wel zo'n beetje uit. Als het rumble was is het er nu dus iig uit...
Er is ook flink, (bijna alles, tja onder 100Hz jeweetwel) veel bas ingeleverd...

Ik kan nu wel best hard draaien volgensmij.

Wil ik nou teveel bas uit deze speakers of doe ik iets goed fout, of ...?

Btw ik heb m nu gesloten, om geen last van de poortinstellingen te hebben.
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 24 apr 2005, 19:41, 4 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Het best ( lees simpelste vs prestaties ) gebruik je een massa/grond kopervlak. Je moet idd een afgeschermde kabel gebruiken, waarbij de ene kant ( filterkant ) gewoon op het kopervlak word aangesloten ( maar dicht bij de plaats waar je massa van het ingangssignaal word aangesloten ) ( het is dus best goed dat je op je print een soort van lus maakt voor je gehele kring van je signaal, zodanig dat ze dicht bij elkaar uitkomen, dit geld dus niet voor de massa he, maar dit is geen must hoor ). De andere kant word dan aangesloten tussen de elco's van de desbetreffende eindtrap.

Hier zit wel een probleempje dat je niet mag vergeten, omwille van de setup van je eindtrappen, mag je voor elke voeding van een eindtrap maar 1 kabel/afscherming gebruiken om deze met je filter te verbinden.
Wel anders uitgelegd, je neemd bv het hogetonen uitgang van je linkerkant en je rechterkant, maar van slecht 1 van de 2 mag je de massa doorverbinden met de eindtrap. Doe je ze alletwee, naja, dat hoor je wel dan :D

Als dit chinees is teken ik het wel effe in het klad.

Groetjes
Rudy
Haha nee hoor geen chinees! :D
Jah, leuk zo'n waterval uit je tweeter ;)
Ik zal me hier later weer wat in verdiepen. Ik moet eerst weten hoe ik dat met die lage freq ga doen :roll:. Want dit kunnen de speakers duidelijk NIET aan!

/edit
Een subwoofer lijkt me wel wat hoor.
Mij lijkt de SPH200KE of de SPH300KE wel wat.
Laatst gewijzigd door JuuL op zo 24 apr 2005, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarom blijf je niet bij Peerless? Lijkt me qua uiterlijk beter passen en zo te horen heb jij nogal wat eisen op sublaag. Dan moet je ook een echte sub kopen. XXLS-10 of XXLS-12 dan kun je ook nog kiezen wat je wil, passieve radiator, basreflex of gesloten. De basreflex versie kan erg hard..... :P

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Nou eisen qua sublaag...

Er kan wel flink wat bas uit deze speakers komen, maar hij maakt zo'n grote uitslag! En ik zit echt niet overdreven te beuken hoor. Zo wil ik m niet gebruiken :oops:

Kan dat kloppen van die uitslag? Ik zou niet weten wat ik verkeerd doe, behalve dan dat de speaker het sublaag niet aankan.

En, die peerlessen kosten wel erg veel he? zo'n 180 euro :shock:
Dan kost zo'n SPH300-KE toch een stuk minder


Is dit al in de goede richting voor het filter?
/2wegFilter.ewprj
En van de input, daar gaat maar 1 ground van naar de filter print he?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”