Hoe condensatoren snel inspelen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Hoe condensatoren snel inspelen?

Bericht door Geenius »

Hallo samen,

Zoals jullie waarschijnlijk weten, test ik regelmatig verschillende soorten condensatoren t.b.v. luidspreker filters. Dat is een heel tijdrovend proces met heel veel luisteren, maar voordat ik kan beginnen met luisteren moeten de condensatoren eerst volledig ingespeeld zijn, wat bij normaal gebruik soms wel maanden kan duren! Om dit proces te versnellen ben ik op zoek naar manieren waardoor ik de inspeel periode kan verkorten.

Normaal gebruik ik een cd met roze en witte ruis en sinus tonen die ik op repeat zet. Maar dan nog duurt het nog steeds weken voordat ik serieus kan gaan beoordelen.

Weet iemand een eenvoudige en veilige schakeling waarmee ik condensatoren op een hele snelle manier kan inspelen? Het moet enigzins flexibel zijn, want ik wil condensatoren varierend in waarde van 0,01uF tot enkele honderden micro-farad kunnen inspelen en voltages van 40 volt tot 1200 volt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Een Cableburner of jouw CD met ruisjes op een versterker aansluiten. Zonder er luidsprekers aan te hangen kun je dan mogelijk die 40V halen.

Overigens geeft een cableburner een aardig complex signaal af. Ik kan wel eens bekijken of ik daar een CD van vol kan krijgen. (ik heb zo'n ding liggen ergens)

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Hagerman verkoopt de FryKleaner

http://www.hagtech.com/frykleaner.html

Ik heb er geen ervaring mee maar het gegenereerde signaal lijkt mij zeer geschikt voor het inspelen van componenten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die heb ik dus ook...

Kees
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bedankt voor de info. Iemand toevallig een FryKleaner over? :wink:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Tony,
Ik zou de caps aansluiten op de LS-uitgang van een audioversterker, die je een volume laat afgeven van ca. 20 volt.
Grote caps (vanaf ca. 3 uF) zou ik aansluiten met een serieweerstand van 39 ohm (10 watt).

Ik heb even een tabel voor je gemaakt waarin de impedanties voor een aantal waarden bij verschillende freq. zijn berekend. Ook zijn (bij 20 volt) de stroomwaarden berekend. De serieweerstand is nodig omdat grote cap-waarden (bij hogere freq.) een te lage impedantie hebben om rechtstreeks te kunnen aansluiten. Er zou dan een te grote stroom gaan lopen.
Nog een tip: in het begin voor de zekerheid even voelen of de "schatjes" niet te warm worden. Anders gewoon het volume iets reduceren.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de caps aan te sluiten op een lichtnettrafo die secundair ca. 40 volt afgeeft. Bij 50 Hz is de impedantie 20x groter dan bij 1 kHz en dus de stroom 20x kleiner. Ook dan zou ik voor de veiligheid bij de grotere cap-waarden een serie-weerstanden van 39 ohm nemen. Of inspelen bij 50 Hz net zo goed gaat, zou je moeten uitproberen; theoretisch verwacht ik dat wel. Het zou goed kunnen dat een hogere trafospanning het inspelen versnelt. Uiteraard niet hoger dan de werkspanning van de caps. En pas dan op voor het aanrakingsgevaar. :!:

ps Ik ben benieuwd of de caps echt hoorbaar geluid gaan geven. Is volgens mij tevens een maat voor de kwaliteit van de caps.
Bijlagen
caps inspelen.jpg
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bedankt voor de tip! Ik zou dus als ik meerdere tegelijk zou willen inspelen een mooi paneel kunnen maken waarop ik meerdere condensatoren parallel kan zetten en vervolgens 39 ohm in serie schakelen. Inspeel-cd opzetten en dan maar een paar dagen laten spelen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ja, zo kan je het inderdaad doen. Succes.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,

Pak een 6V beltrafo, en schakel die met een pakweg 47-ohm weerstand in serie naar je condensatoren, nachtje laten staan en de klus moet geklaard zijn?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik schat in dat hoe hoger de spanning is, hoe sneller het inspelen zal gaan. 6 volt lijkt mij dan wat laag. Maar het is zo te proberen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hans,

Mja, als tijd een bepalende factor is kan je ook een trafo met hogere spanning nemen natuurlijk, beltrafo's zijn makkelijk te krijgen en niet duur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[offtopic]hé, t konijn is terug van vakantie[/offtopic]
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Op veler verzoek inderdaad, men vond de Jedi knight ietwat te aggressief overkomen, dus ik ben nu meer in contact met m'n vrouwelijke kant, vandaar een pluizig konijn 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

SSassen schreef:
Tony,

Pak een 6V beltrafo, en schakel die met een pakweg 47-ohm weerstand in serie naar je condensatoren, nachtje laten staan en de klus moet geklaard zijn?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
sander, vanwaar die weerstand? de capacitantie (capacitieve weerstand) is op de 50hz van het lichtnet erg hoog, zelfs bij gebruik van grote condensatoren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Laurens,

Da's meer een stuk veiligheid, feitelijk zou je 'm ook weg kunnen laten, de meeste beltrafo's zijn toch kortsluitvast.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heeee weer een konijn!! he he heeft lang geduurd... Zo kennen we Sander weer (al is het alleen de buitenkant die je ziet :twisted: )

Over het inspelen van condensatoren (net zoals kabels) zijn wel wat theorieen. Sommige tongen beweren dat als je een kabel of condensator inspeelt met hardrock, dat hij anders geformateerd wordt dan als je 'm inspeelt met klassiek ofzo... enfin.. kan zo zijn.. :?
Wat wel een gegeven is dat de condensator of kabel ingespeeld moet worden in het frequentie bereik waar in dat geval gebruikt gaat worden.. een trafo geeft alleen maar 50Hz af en dat is wel erg smalbandig..
Op die site van die Frycleaner is een stukje geluidfragment te downloaden.. Hoe volledig dat is weet ik niet.. Dit zou in een loop afgespeeld kunnen worden, in een computer natuurlijk..
UcDtje er achter.. die kan vermoedelijk die capacitieve belasting wel aan... hoop ik..

Anders wil ik met alle plezier wel een CD-tje vol krassen met 80 minuten frykleaner-sound..

Kees
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb wel van die inspeel cd's met roze ruis, sinus sweeps, warble tones, etc. Maar ja, dan zit ik mijn versterker en cd-speler weer extra uren te geven en dat is niet nodig. Iets wat je gewoon in het stopcontact steekt en een dagje laat lopen zou wel erg handig zijn.

Fijn konijn overigens Sander. :)
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

bouw ze in de auto in en luister er tijden het rijden er naar.
dan heb je maximaal luisterplezier :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

audiomanics schreef:
Wat wel een gegeven is dat de condensator of kabel ingespeeld moet worden in het frequentie bereik waar in dat geval gebruikt gaat worden.. een trafo geeft alleen maar 50Hz af en dat is wel erg smalbandig..
Kees, is dat echt zo? Heb je dat uit eigen ervaring (grondig onderzocht)? Of heb je die wijsheid ergens anders vandaan? Ik vraag me af of dat werkelijk zo is. Wij zijn benieuwd naar je onderbouwing.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 13 dec 2007, 9:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik zou heel graag metingen willen zien van de Condensators en dus eventueel totale filters. Ik geloof namelijk niet zo in het inspelen van kabels en componenten van filters. Inspelen van speaker units geloof ik wel omdat daardoor de spider en de rolrand soepeler kan worden enz. Misschien is het wel vloeken in de kerk. Maar als ik kijk naar comdensatoren in de versterkers en elektronische componenten, die verliezen juist waarde naar lang gebruik. Dus zou je met het zogenaamde "inspelen" juist alleen maar de levensduur verkorten. Waardoor ze juist minder presteren. Graag zie ik metingen als je, je meet-jig aan de praat hebt. Ik sta altijd open ervoor, al word ik graag eerst overtuigt met hard bewijs :wink:
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Over hard bewijs; kunnen er dan geen grafiekjes gemaakt worden van de impedantie t.o.v. de frequentieband van voor en na het inspelen?

Of snap ik er nu niets van? :oops: Anyhoo: grafiekjes zijn altijd mooi :P
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

hovingtim schreef:
Ik zou heel graag metingen willen zien van de Condensators en dus eventueel totale filters. Ik geloof namelijk niet zo in het inspelen van kabels en componenten van filters.
[knip].....[/knip]
Graag zie ik metingen als je, je meet-jig aan de praat hebt. Ik sta altijd open ervoor, al word ik graag eerst overtuigt met hard bewijs :wink:
In het geval van condensatoren zijn daar geen metingen voor nodig. Als je bedenkt dat accu's en batterijen veranderlijke eigenschappen hebben, is het niet moeilijk om te bedenken dat dit in bepaalde mate ook geldt voor een condensator.

BTW: een condensator verliest ook zijn waarde (de ene soort meer dan de andere, maar vooral elco's) wanneer hij ongebruikt in het magazijn ligt.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”