Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
lolly,

op gebied van units
woofy 90.3 dB@2.83V
tweety 91.2 dB@2.83V
Dus hier moet tweet 1dB worden verzwakt

Voor de ampy's
woofy amp -> +27dB
tweety amp -> +21dB
hier moet dus tweet 6dB worden versterkt, mmmzzz

Resultaat, tweety moet 5 ( 6-1 duhu :roll: ) dB worden versterkt.
Had ie toch nog gelijk :oops:

Groetjes
Rudy
Hoi Rudy, hoe kom je aan die rendementen? Peerless en Seas geven toch gewoon de genormaliseerde rendementen op bij 2.83V aansturing en dan zijn ze toch 87.3 resp 90 dB?

Groet, jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja ik zag het ook.

Ik denk (hoop) dat Rudy daarmee het vermogen van mijn amps mee heeft genomen?
Daarmee bedoel ik dat de woofer 68 watt kan krijgen en de tweeter 25 watt.

Of is het een rekenfoutje?

Rudy, ik haal dat deel van die attenuatie voor de tweeter eruit dan.
Dus U4a en die spanningsdeler ervoor haal ik eruit(waarvoor zijn R13 en R12? En moeten die erin blijven?).
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Voor de seas unit klopt die waarde, die geven namelijk soms 2.83V waardes op, soms 1W/1m en soms op 0.5m, ach ja, om het moeilijk te maken zekers.

Voor die peerless,
Wel, ik vind metingen terug van 90dB/2.83V/1M en van 88dB/1W/1m
Kan jij dan nog volgen, of hebben die gasten daar 4 ohm versies van in omloop ?
Persoonlijk neig ik ook eerder naar die 88dB omdat dit meer aannemelijker is dan de 90dB, maar bij KT meten ze ook behoorlijk hoog met hun referentiemeting.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

@Juul, die R12/R13 moeten blijven hoor, horen bij die tijdsvertraging

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mijn ervaring is dat je de beste tonale balans krijgt als je gewoon de opgegeven rendementen van de fabrikant gebruikt. Zeker Peerless en SEAS besteden veel aandacht aan het zelf uitvoeren van goede metingen volgens de standaarden die daarvoor gelden.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zou je willen kijken of het nou klopt?
/2wegJuuL7SIM.MS7
Ik heb commentaar/vragen erbij gezet.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul,

Die pinnen mogen absoluut niet aan de massa hangen, gewoon los laten.

Die looptijdsvertraging is way mis, check mijn eerste schema is hiervoor, en doe gewoon die opamp en die weerstandsdeling weg in het begin. En op MIJN schema R13 en C9 moet zowel een R als C parrallel staan.

http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... ve2way.jpg

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Whoops :oops:

R13 en C9??
Je bedoelt R14 en C8? (in dat schema van die link)

En die opamp met weerstandsdeling heb ik al weggedaan. Of bedoel je wat anders?

Bedoel je zoals dit?
/2wegJuuL7SIM.MS7
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Om jou schema moet C16 weg, en parrallel met R8 een cap.

En op MIJN schema R13 en C9 moet zowel een R als C parrallel staan.
Dat moest dus C8 zijn.

Verder alles prima op de waardes na, maar das voor later als we de fase hebben.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus zo issie goed?
/2wegJuuL7SIM.MS7

Komt omdat ik niet weet hoe zoiets werkt....

Ps. Ik heb de baffle vastgelijmt bij 1 box. Komt al flink wat meer bas uit. Had niet verwacht dat zon spleetje zoveel uitmaakte ;).
Morgen andere baffle vastlijmen en mooi schuin randje eraan maken :).
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

die is goed 8)

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

mooi!!!

Morgen ff aan de gang met de boxen :D

/Juul krijgt het id dat deze boxen wêl veel bas kunnen produceren 8)
De box trilt nog wel aardig mee (dus veel bas gaat nog verloren), maar daarvoor is het noppenschuim lijkt me.

/edit
Wow! Ik stond wel ff te kijken net, toen ik 2 woofers -met nog steeds beetje lekke kast- testte. Wat een bas zeg!! :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb noppenschuim gekocht en in mijn boxen gestopt.

Het geluid van het midden klinkt erg rommelig.
Ik heb het kiertje dat er nog was afgeplakt met plakband, dit maakte niks uit.
ook heb ik andere br pijpjes geprobeerd en een gesloten kast geprobeerd.

Zou ik mijn thrust microfoon kunnen gebruiken om wat metingen te doen? Om iets in de buurt te komen? Het is geen super microfoon, maar miss kan het wel om een id te krijgen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

juul, dat tussentijds testen is het niet waard hoor. Je mid zal nooit de afwerking hebben die het verdient omdat juist je hoge toner voor dat zorgd.

Wat ook kan is dat toch je dempingsmateriaal toch niet goed zen werk doet zoals nu alles erin zit, want dit heeft ook ( vooral eigenlijk ) betrekking tot het mid gebeuren.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Je kan dat proberen met die mic, maar zal geen vette zijn, zelfs metingen binnen de kamer doen zal niet veel goeds opleveren.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mzzz owkee.

Hey maar Rudy, ik zit hier nog ff mee.
Als ik de box dicht maak, dan kan ik geen dempingsmateriaal meer aanbrengen/verwijderen bij het deel achter de tweeter. Zal ik hier gewoon wat noppenschuim tegen aan plakken en dan de box dichtlijmen?
Bij de woofer kan ik na het lijmen met wat gepruts wel wat dempingsmateriaal erin stoppen.
Maar voordat ik de box dichtlijm moet ik nog ff langs conrad voor aansluitingen en een deftige br pijp.

Ik heb ook wat "tocht"kit gekocht. Hiermee ga ik de kast 100% luchtdicht maken ;).
Het dempingsmateriaal kit ik vast met wat montagekit.

Kan ik trouwens beginnen met het pcb ontwerp, maw hij klopt 100% op sommige component waardes na?
/2wegJuul8.MS7
En waar moet ik op letten bij het pcb ontwerp? (gouden tips? :D)

/edit
Ik zie al dat enkele footprints van condensators niet kloppen bij ultiboard 2001...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Normaal kan je nu al al de definitieve kabels leggen, en eventueel vastkleven met plakband aan de binnenkant of net buiten je kist. Je kan dan ook al het dempingsmateriaal eringooien, naja, plaaatsen tegen de zijkanten, je poort op de juiste lengte maken en al plaatsen ( ziewel dat er geen dempingsmateriaal de poort "blokkeerd", je kan ook de stuffing in de speaker gooien ( dat witachtige spul dat ik ooit gelinked heb ), en het geheel dichtlijmen en afwerken, je speaker erinvijzen doe ik meestal als laatste, net na de speakers aan te sluiten natuurlijk :D .
De afwerking van het kastje kan je het best doen net nadat het geheel gelijmd is.

Ivm dat dempingsmateriaal, het is belnagrijk dat elke zijde vol hangt met demping, daar waar de units zijn liever geen met een opening van meer dan 5 cm naar het dempingsmateriaal toe, de enige plaats waar je eventueel geen dempingsmateriaal moet plaatsen, is aan de voorkant, maar toch liever wel, al moet je dan wel deftig je units eruit knippen/snijden. Dat wit spul maak je zo groot als je kan ( uitrekken ) en plaats je vooral naar de hoeken toe, en vul dan lichtjes het geheel op met rekening te houden van de basreflexpijp en je basunit.

Maar let er idd goed op dat de kast dicht is, vergeet de boringen niet voor je speakerkabels.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Maakt dat witte spul zoveel uit dan? En komt dat er los in te liggen?
Dan moet ik dat nog ff halen als ik langs conrad ga.

Mzz, damn ben ik de volume regelaar vergeten!!
Hoe kunnen we dat het beste doen? Op een ander printje lijkt me. Maar moeten er nog extra aansluitingen voor komen?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het schema klopt Juul, enkel je opamps voor je filters staan nog zoals ze in het originele van me staan, en ik weet niet of dit zo bedoeld is. Maar maakt niet uit ze hebben uiteindelijk dezelfde aansluitingen als elke andere dubbele opamp. Best dat je gewoon je opamps zo gaat gebruiken dat je met dual/quad opamps werkt, anders ga je het jezelf nog moeilijker maken vrees ik.

Dat maakt behoorlijk wat uit ja, en het kost eigenlijk zo goed als niks.

Groetjes
Rudy
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Volume regelaar ?
Dit komt normaal van je preamp he, of wil je die hierbij instopppen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je alle wanden bekleed met goede kwaliteit noppenschuim, pritex dus, heb je normaal gesproken echt geen wit spul meer nodig. Dat gebruik je hooguit om te 'tunen' op de hoeveelheid gewenste bas. En niet in de hoeken plaatsen want daar doet het het minste. Gewoon losjes uitpluizen en daarmee zorgen dat het zoveel mogelijk ook in het midden van de box zit. Maar zoals gezegd, eigenlijk niet nodig. Gebruik het hooguit in de pijp of in de box zelf om de hoeveelheid bas te tunen. Het noppenschuim zou de staande golven al afdoende moeten hebben verzwakt.

Zie hoe Tony Gee de demping van de Proteus doet. Uitstekende recht-toe-recht-aan aanpak. Wil je er meer uithalen dan moet je ook veel meer aandacht gaan besteden aan een superstevige kast om niet de kast de zwakste schakel te laten worden.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 21 apr 2005, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ja ik heb naar de pinnen gekeken, die klopt zo met de OPA2134 (volgensmij heet ie zo :P die waar er 2 inzitten).

Is een preamp noodzakelijk? Die dient er toch alleen maar voor om het geluid wat te versterken voordat hij de versterker ingaat? Ik kan hem niet aanzetten met volume voluit dus lijkt me dat ik m niet nodig heb?

Euhm, ik weet niet hoe je zon volume regeleaar het beste kan monteren. Hoe doe jij zoiets?

/edit
Jeroen, ik heb van dat noppenschuim van de bouwmarkt. Van dat grijze noppenschuim. Lijkt me goed toch?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat van de bouwmarkt zal best wel wat doen, maar de prestaties zijn onvoorspelbaar. Het ene noppenschuim is het andere niet. Met pritex weet je zeker dat de werking uitstekend is. Pritex ziet en voelt er anders uit, de akoestische werking zal beslist anders zijn.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ditte: /schuim.jpg

Ach dat zal toch wel goed werken?

Of is dat na een paar jaar zo versleten?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Als je hem wilt integreren in dit filter doe het dan effe zo Juul
Heb het wel enkel vanboven aangepast, potmeter is 100K log.
Gewoon stereo uitvoering nemen en op je frontpannel monteren. Dit met afgeschermde draad. Voorzie ook een mogelijkheid om hem achteraf weer te verwijderen als je een preamp ter beschikking hebt, of jumper, dat moet je zelf bezien.
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... gJuul8.rar

Wat die stuffing betrefd, beiden hebben hun eigenschappen en hun voordelen, pritex is niet ZO superieur, het heeft een behoorlijk beperkt werkingsgebied ( maar idd in zen gebied doet ie zen werk superieur ). Er zijn tests genoeg online wat diverse stuffings doen, en geen enkel is goed genoeg voor enkel gebruik, maargoed ieder zen eigen mening en gebruik daarvan, ik kan het in ieder geval niet missen ( en ja ik gebruik ook pritex ).

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”