eton/focal systeem
Moderator: Beheerdersteam
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Dre, altijd je lading op de hoedenplank goed vastzetten.dre schreef:zo,de eerste onkosten zijn gemaakt![]()
ik zal een paar hintjes geven:
-AUTO
-HOUT
-BOCHT
-GERINKEL
-EXTRA VENTILATIE GAT
Levensgevaarlijk!
Of zit ik er hier (weer
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op ma 29 okt 2007, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer de focal mid makkelijk op 3kHz te crossen is zou je misschien ook de Vifa XT25 ringstraler kunnen gebruiken? Die presteert onder de 2,5kHz niet zo heel goed, maar boven de 3kHz is hij echt heel erg goed en niet minder goed dan een Neo of dure scanspeak, hoewel het filter misschien niet echt makkelijk is voor de vifa.
Ik de Focal tweeter 1 of 2 keer gehoord maar ik was er toen niet echt ondersteboven van. Hij is goed, maar als je heel lastige muziek met bijvoorbeeld vioolsolo's opzet, ontdek je wel wat zwakke punten. Hoewel die misschien met een zeer uitgebreid filter weg te werken zijn, ik weet het niet..
edit: ik wil je niet overhalen om je plannen te wijzigen, maar begrijp in eerste instantie niet echt de keuze voor deze tweeter..
mvg,
Martijn
Ik de Focal tweeter 1 of 2 keer gehoord maar ik was er toen niet echt ondersteboven van. Hij is goed, maar als je heel lastige muziek met bijvoorbeeld vioolsolo's opzet, ontdek je wel wat zwakke punten. Hoewel die misschien met een zeer uitgebreid filter weg te werken zijn, ik weet het niet..
edit: ik wil je niet overhalen om je plannen te wijzigen, maar begrijp in eerste instantie niet echt de keuze voor deze tweeter..
mvg,
Martijn
Ik heb wat testen gezien waar hij tot 15 graden nauwelijks afwijkt en bij 30 graden in het hoog met ongeveer 2 a 3dB (op 15kHz) afloopt. Maar niet elke test is dus even zaligmakend. -3dB op 15Hz lijkt me trouwens niet makkelijk hoorbaar, voor de meeste mannen onder ons, vrouwen zijn er iets beter in.. Vervormingstesten zijn erg goed boven de 3kHz, maar dat zijn die van de HDS tweeter ook. freq respons is wel erg goed van de xt25.Paul schreef:Die Vifa valt off axis vrij sterk af toch? Dus volgens mij niet zo geschikt voor het kastontwerp van Dre?
(20 graden achterover hellend)
Het was maar een voorbeeldje, omdat de originele von schweikert ook een ringstraler heeft.
Het ligt er maar net aan, naar wat voor karakter je streeft. Ik hou van ontzettend "schoon" onvervormd geluid, maar een iets softere klank kan voor een ander prettiger zijn.
Carlo, jij wil iedereen de Crescendo zien gebruiken he?
De 7100 is even duur als de crescenco, maar vervormd een stuk minder in het gebied van de 1,5-2Khz. Dat wil niet meteen zeggen dat de 7100 de juiste tweeter is voor iemand.. Mijn vader luistert liever naar een oude Hans Baan transmissielijn dan naar het hele schone van bijvoorbeeld scan-speak of accuton. Niet dat ik de crescendo nou wil vergelijken met een vintage tweeter, hij is zeker heel erg goed. Maar dat is denk ik wel persoonsgebonden.
Carlo, jij wil iedereen de Crescendo zien gebruiken he?
De 7100 is even duur als de crescenco, maar vervormd een stuk minder in het gebied van de 1,5-2Khz. Dat wil niet meteen zeggen dat de 7100 de juiste tweeter is voor iemand.. Mijn vader luistert liever naar een oude Hans Baan transmissielijn dan naar het hele schone van bijvoorbeeld scan-speak of accuton. Niet dat ik de crescendo nou wil vergelijken met een vintage tweeter, hij is zeker heel erg goed. Maar dat is denk ik wel persoonsgebonden.

NEO3PDR

7100

Crescendo

NEO3PDR

7100

Crescendo
Boven de 2,5kHz doen deze drie tweeters niet voor elkaar onder qua vervorming. Carlo zet de Crescendo ook pas in boven deze frequentie en dit combineert erg lekker met de 13cm Nextel mid. Als het over 'schoon' geluid gaat, we hebben het hier over extreem schoon zonder dat het ook maar enigszins hard van klank wordt of ten koste gaat van dynamiek.
Beneden de 2,5kHz begint de 7100 voordelen te krijgen, maar mij bevalt de waterval op 15kHz niet. Ik meen dit tingelen ook te hebben waargenomen bij luistertesten. De 7000 lijkt me een betere keus, ik heb nog geen beter metende tweeter gezien in de HH.
proefkastjes zijn klaar voor het meten,ik heb ze stiekem even op het huidige filter aangesloten en wat valt er enorm op:er is een heleboel kleuring weg!!!
ik ben benieuwd hoe de metingen gaan bevallen.
tevens heb ik de neo3 pdr hier aan de tand gevoeld en moet zeggen dat het ronduit een topper is.......(gaan we weer
)
ik ben benieuwd hoe de metingen gaan bevallen.
tevens heb ik de neo3 pdr hier aan de tand gevoeld en moet zeggen dat het ronduit een topper is.......(gaan we weer
hallo even wakker schudden:ik heb hier ook nog niet al te veel kaas van gegeten,maar dankzij geweldige hulp hier op het forum(zeker jeroen dJammergenoeg heb ik daar totaal geen kaas van gegeten.
ik ga dit project met hulp afronden en dan..........ga ik zelf maar eens een meetsysteem aanschaffen en de eerste stappen wagen

