eton/focal systeem

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

OOOO Sh*t man....da's balen. Hopelijk snel en goedkoop en foutloos te repareren??

Balen....

jan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

reparatiekosten:ruit 20 euro(zelf uitsnijden)kit 15 euro.

valt dus alles mee,volgende keer maar de moeite nemen om de bank neer te klappen :roll:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Het valt me in eens erg op dat de focal audiom 6wm eeergg veel op de monacor SPH drivers lijkt.

Iemand deze wel eens langs elkaar gehad?

De kort is exact (werkelijk exact) het zelfde.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
zo,de eerste onkosten zijn gemaakt :roll:
ik zal een paar hintjes geven:
-AUTO
-HOUT
-BOCHT
-GERINKEL
-EXTRA VENTILATIE GAT
:cry:
Dre, altijd je lading op de hoedenplank goed vastzetten.
Levensgevaarlijk!
Of zit ik er hier (weer :? ) naast :?: :D
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op ma 29 okt 2007, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Dre, het belangrijkste hier is dat je hout nog heel is!!! :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hahaha,de platen zijn nu niet meer heel hoor :wink:
ze stonden op de achterbank,zoals ik al velen malen eerder heb gedaan :roll:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Andre, welk(e) materia(a)l(en) ga je gebruiken voor de kasten.
Als dit mdf is valt de schade denk ik wel mee.
Je kunt er goed reparaties aan uitvoeren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hahaha,de platen zijn nu niet meer heel hoor
hehehe,ik heb ze al aan stukken gezaagd voor de proefkasten :D
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Wanneer de focal mid makkelijk op 3kHz te crossen is zou je misschien ook de Vifa XT25 ringstraler kunnen gebruiken? Die presteert onder de 2,5kHz niet zo heel goed, maar boven de 3kHz is hij echt heel erg goed en niet minder goed dan een Neo of dure scanspeak, hoewel het filter misschien niet echt makkelijk is voor de vifa.

Ik de Focal tweeter 1 of 2 keer gehoord maar ik was er toen niet echt ondersteboven van. Hij is goed, maar als je heel lastige muziek met bijvoorbeeld vioolsolo's opzet, ontdek je wel wat zwakke punten. Hoewel die misschien met een zeer uitgebreid filter weg te werken zijn, ik weet het niet..

edit: ik wil je niet overhalen om je plannen te wijzigen, maar begrijp in eerste instantie niet echt de keuze voor deze tweeter..

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Die Vifa valt off axis vrij sterk af toch? Dus volgens mij niet zo geschikt voor het kastontwerp van Dre?
(20 graden achterover hellend)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Die Vifa valt off axis vrij sterk af toch? Dus volgens mij niet zo geschikt voor het kastontwerp van Dre?
(20 graden achterover hellend)
Ik heb wat testen gezien waar hij tot 15 graden nauwelijks afwijkt en bij 30 graden in het hoog met ongeveer 2 a 3dB (op 15kHz) afloopt. Maar niet elke test is dus even zaligmakend. -3dB op 15Hz lijkt me trouwens niet makkelijk hoorbaar, voor de meeste mannen onder ons, vrouwen zijn er iets beter in.. Vervormingstesten zijn erg goed boven de 3kHz, maar dat zijn die van de HDS tweeter ook. freq respons is wel erg goed van de xt25.

Het was maar een voorbeeldje, omdat de originele von schweikert ook een ringstraler heeft.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De visaton KE25SC straalt off axis ook erg netjes af, dat zou ook een optie kunnen zijn voor een dergelijke kast...

Maar die focal klonk zeker lekker :D
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

/|__________________
\|




Ik weet ook nog `n mooie tweeter :twisted:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het ligt er maar net aan, naar wat voor karakter je streeft. Ik hou van ontzettend "schoon" onvervormd geluid, maar een iets softere klank kan voor een ander prettiger zijn.

Carlo, jij wil iedereen de Crescendo zien gebruiken he? :lol:

De 7100 is even duur als de crescenco, maar vervormd een stuk minder in het gebied van de 1,5-2Khz. Dat wil niet meteen zeggen dat de 7100 de juiste tweeter is voor iemand.. Mijn vader luistert liever naar een oude Hans Baan transmissielijn dan naar het hele schone van bijvoorbeeld scan-speak of accuton. Niet dat ik de crescendo nou wil vergelijken met een vintage tweeter, hij is zeker heel erg goed. Maar dat is denk ik wel persoonsgebonden.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Nee hoor,liever niet :twisted:

Moet wel `n beetje exclusief blijven he :wink:

..........maar vervormd een stuk minder in het gebied van de 1,5-2Khz............
Das toch niet de plek om hem in te zetten?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Afbeelding
NEO3PDR

Afbeelding
7100

Afbeelding
Crescendo

Afbeelding
NEO3PDR

Afbeelding
7100

Afbeelding
Crescendo


Boven de 2,5kHz doen deze drie tweeters niet voor elkaar onder qua vervorming. Carlo zet de Crescendo ook pas in boven deze frequentie en dit combineert erg lekker met de 13cm Nextel mid. Als het over 'schoon' geluid gaat, we hebben het hier over extreem schoon zonder dat het ook maar enigszins hard van klank wordt of ten koste gaat van dynamiek.

Beneden de 2,5kHz begint de 7100 voordelen te krijgen, maar mij bevalt de waterval op 15kHz niet. Ik meen dit tingelen ook te hebben waargenomen bij luistertesten. De 7000 lijkt me een betere keus, ik heb nog geen beter metende tweeter gezien in de HH.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat betreft crossover, ik denk dat de Audiom het beste op 2kHz moet worden gedaan, niet hoger, teveel opbreekverschijnselen. De tweeter moet hierbij kunnen aansluiten.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nou welke moet `t nou worden? :twisted:

de xt25 heb ik ook nog liggen,de cresendo`s helaas niet.
voorlopig ga ik met de focal combi aan de gang,daarna zien we wel verder.
als het echt niet gaat bevallen staat de cresendo in ieder geval hoog in het vaandel(ik ga ze zondag beluisteren)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou ook eerst met de Focal combi aan de slag gaan, eerst maar eens kijken of die Audiom 6 WM een beetje klinkt :twisted: .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

proefkastjes zijn klaar voor het meten,ik heb ze stiekem even op het huidige filter aangesloten en wat valt er enorm op:er is een heleboel kleuring weg!!!
ik ben benieuwd hoe de metingen gaan bevallen.
tevens heb ik de neo3 pdr hier aan de tand gevoeld en moet zeggen dat het ronduit een topper is.......(gaan we weer :roll: )
Bijlagen
proefkast.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Nou Andre, ik zie dat je niet stil zit.
Proeven met eigen ontwerpen doen is altijd erg spannend.
Jammergenoeg heb ik daar totaal geen kaas van gegeten.

Mooi project!!

marcus
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Jammergenoeg heb ik daar totaal geen kaas van gegeten.
hallo even wakker schudden:ik heb hier ook nog niet al te veel kaas van gegeten,maar dankzij geweldige hulp hier op het forum(zeker jeroen d 8) )kom ik tot zeer mooie resultaten.

ik ga dit project met hulp afronden en dan..........ga ik zelf maar eens een meetsysteem aanschaffen en de eerste stappen wagen :?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

zo he das een flinke kast.

Denk ook wel dat je veroordeeld bent tot zelfbouw met jou ruimte
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

dre schreef:
hallo even wakker schudden:
Ja sorry Andre :oops: , wellicht een beetje geestelijk versleten in deze drukke werkdagen vlak voor het einde van het jaar.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op vr 16 nov 2007, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Denk ook wel dat je veroordeeld bent tot zelfbouw met jou ruimte
kan ook lezen:Denk ook wel dat je veroordeeld bent met jou ruimte :roll:

denk je dat ik met verplaatsen nog verbetering kan behalen?
bv. set 180 graden draaien(speakers waar bank staat?)
Gesloten