Marantz SA-15S1
Moderator: Beheerdersteam
Marantz SA-15S1
Iemand ervaringen met de Marantz SA-15S1?
Mijn Sony SACD speler is weer eens kapot, voor de tweede keer zou er een nieuwe laser inmoeten. Die schijnen op den duur krom te trekken door de warmte, dat heeft de eerste keer een jaar geduurd en nu drie jaar. Geen zin om er eigenlijk nog een keer 200 euro in te steken. Nu ben ik een beetje verder aan het kijken. Op Ebay duitsland kom ik een stuk of drie hele jonge Marantzen SA-15S1's tegen die voor ongeveer de helft van de nieuwprijs weggaan. Heeft iemand er ervaringen mee? Het ziet er erg mooi uit, en lijkt nu te koop te zijn voor de prijs van een nieuwe 7001. Toch een klasse verschil, denk ik.
Tips? Of andere tips voor spelers tot 700 euro?
Fritzzz
Mijn Sony SACD speler is weer eens kapot, voor de tweede keer zou er een nieuwe laser inmoeten. Die schijnen op den duur krom te trekken door de warmte, dat heeft de eerste keer een jaar geduurd en nu drie jaar. Geen zin om er eigenlijk nog een keer 200 euro in te steken. Nu ben ik een beetje verder aan het kijken. Op Ebay duitsland kom ik een stuk of drie hele jonge Marantzen SA-15S1's tegen die voor ongeveer de helft van de nieuwprijs weggaan. Heeft iemand er ervaringen mee? Het ziet er erg mooi uit, en lijkt nu te koop te zijn voor de prijs van een nieuwe 7001. Toch een klasse verschil, denk ik.
Tips? Of andere tips voor spelers tot 700 euro?
Fritzzz
Ik zou gewoon naar een HiFi zaak gaan en es wat spelers vergelijken. Ik heb een Marantz CD5000 gekocht voor 600 gulden. Eerst hebben we een andere beluisterd die 1000 gulden duurder was. Ook een Marantz. Ik koop nooit blindelings apparatuur voor de audio, dus ook niet via internet.
O ja, hiervoor had ik ook een Sony. zelfde probleem. Ieder jaar een nieuwe laser. Tot ik er mijn hakken op gezet heb. Da's dan goedkoper.
O ja, hiervoor had ik ook een Sony. zelfde probleem. Ieder jaar een nieuwe laser. Tot ik er mijn hakken op gezet heb. Da's dan goedkoper.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik zou ook zeker de sa 7001ki even beluisteren, die klinkt gruwelijk mooi.
ik vond het kleine beetje geluidsverschil niet opwegen tegen de bak met geld die een stapje hoger kost.
http://www.marantz.com/new/index.cfm?fu ... od_id=3522
ik vond het kleine beetje geluidsverschil niet opwegen tegen de bak met geld die een stapje hoger kost.
http://www.marantz.com/new/index.cfm?fu ... od_id=3522
heb een paar weken geleden een SA15S1 met oa. een North Star Design Sapphire vergeleken (beide ong. $2200):
hoewel de NSD alleen CD's speeld is 'ie MI toch muzikaler dan de Marantz met (SA)CD's: kwestie van smaak ook natuurlijk, maar de Sapphire is zeker een aanrader
in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!
de slaapkamer- en terrace-sets gebruiken alle een NeoDigits X5000 als basis (6 in total in huis ...), in meer of mindere mate gemod oa. ivm. z'n gevoeligheid voor EMI/RFI-interference: in de prijsklasse zoals aangegeven, tot € 700, staat deze speler zeker z'n mannetje: ook geen SACD, maar wel weer met andere lekkere extra's zoals bv. media-streaming (note: als je echt de Marantz voor z'n sound hebt gekocht, is wellicht een X5000 wat te 'helder'/'lichtvoetig' van karakter)
maar de keuze is enorm natuurlijk ...
Petter
hoewel de NSD alleen CD's speeld is 'ie MI toch muzikaler dan de Marantz met (SA)CD's: kwestie van smaak ook natuurlijk, maar de Sapphire is zeker een aanrader
in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!
de slaapkamer- en terrace-sets gebruiken alle een NeoDigits X5000 als basis (6 in total in huis ...), in meer of mindere mate gemod oa. ivm. z'n gevoeligheid voor EMI/RFI-interference: in de prijsklasse zoals aangegeven, tot € 700, staat deze speler zeker z'n mannetje: ook geen SACD, maar wel weer met andere lekkere extra's zoals bv. media-streaming (note: als je echt de Marantz voor z'n sound hebt gekocht, is wellicht een X5000 wat te 'helder'/'lichtvoetig' van karakter)
maar de keuze is enorm natuurlijk ...
Petter
ik wil nogal graag SACD blijven kunnen spelen, heb inmiddels een aantal SACD's en ben nogal gecharmeerd van de kwaliteit.
Die 7001KI ken ik, daar was ik eigenlijk naar op zoek toen ik de SA-15S1 tegenkwam.
Sowieso wel even plan om eens goed te gaan luisteren, vooral naar het verschil tussen de 7001KI en de SA-15S1. En wellicht de Denon 1500AE die ik ook rond de 700 euro zie staan. Reviews zijn over al deze apparaten erg lovend. Ik mag wel verschil verwachten tussen een speler van 700 en van 1500, maar het is inderdaad wel de moeite waard even te luisteren of dit verschil zoveel geld waard is.
Nog andere tips voor SACD? Die Magic Boat ken ik, maar ik heb op de een of andere manier niet zoveel vertrouwen in het dat merk. Is dat terecht?
Fritzzz.
Die 7001KI ken ik, daar was ik eigenlijk naar op zoek toen ik de SA-15S1 tegenkwam.
Sowieso wel even plan om eens goed te gaan luisteren, vooral naar het verschil tussen de 7001KI en de SA-15S1. En wellicht de Denon 1500AE die ik ook rond de 700 euro zie staan. Reviews zijn over al deze apparaten erg lovend. Ik mag wel verschil verwachten tussen een speler van 700 en van 1500, maar het is inderdaad wel de moeite waard even te luisteren of dit verschil zoveel geld waard is.
Nog andere tips voor SACD? Die Magic Boat ken ik, maar ik heb op de een of andere manier niet zoveel vertrouwen in het dat merk. Is dat terecht?
Fritzzz.
duidelijkFritzzz schreef:ik wil nogal graag SACD blijven kunnen spelen, heb inmiddels een aantal SACD's en ben nogal gecharmeerd van de kwaliteit.
ben zelf geen 'Marantz house-sound' liefhebber, en zou zelf graag iets meer betalen voor bv. een Music Hall Maverick (winkelpr. ong. $1000)
Marantz is OK, maar het is ook een kwestie van smaak ..., en wat ik hoor over Music Hall's QC is positief ('made in China' is niet altijd een nadeel MI)
Petter
PS Magic Boat?? wat-is-dat??
Ik heb hier de marantz staan door Ahtjoeb gemodificeerd. Alhoewel, ik geloof dat het zelfs officieel een AHTjoeb is. Het is de AH Njoe Tjoeb 4000 met alle mods eraan die ze kunnen doen. Dit is inclusief de meest gewilde Siemens buizen die nu niet meer te krijgen zijn (heb er zelfs een extra setje van
)
Prijs ligt rond de 700 a 800 euro en speelt naar mijn mening erg veel fors duurdere spelers weg. ik zou zeggen check het www eventjes voor recencie's van anderen
De cd-speler is niet van mij maar van mijn neef. Ik heb hem nu in bruikleen tot ie verkocht is maar ik zet er niet zo'n vaart achter, maar dat begrijpen jullie wel natuurlijk. Hij zat eerst in een set met de echte sonus faber cremona's. Aangezien hij z'n set heeft wegedaan en ik zijn cd-spelert mocht lenen (totdat ik hem verkocht had) staat ie dus ofidieel te koop.
Zilverkleurig overigens, en je krijgt er de mat bij.
Ik hoor het wel.
Wowly
Prijs ligt rond de 700 a 800 euro en speelt naar mijn mening erg veel fors duurdere spelers weg. ik zou zeggen check het www eventjes voor recencie's van anderen
De cd-speler is niet van mij maar van mijn neef. Ik heb hem nu in bruikleen tot ie verkocht is maar ik zet er niet zo'n vaart achter, maar dat begrijpen jullie wel natuurlijk. Hij zat eerst in een set met de echte sonus faber cremona's. Aangezien hij z'n set heeft wegedaan en ik zijn cd-spelert mocht lenen (totdat ik hem verkocht had) staat ie dus ofidieel te koop.
Zilverkleurig overigens, en je krijgt er de mat bij.
Ik hoor het wel.
Wowly
Wat hebben ze dan aan die Pioneer veranderd?dove schreef:in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!
Ik heb hier namelijk een DV-565a staan.
goegelgoegel
Wowly, erg mooi die NjoeTjoeb. Maar geen SACD, helaas. En dat wil ik zo graag.
Dove, een Magic Boat is een SACD speler van Jungson, ook China. ze hebben hem bij bijvoorbeeld www.pacificaudio.nl
Fritzzz
Wowly, erg mooi die NjoeTjoeb. Maar geen SACD, helaas. En dat wil ik zo graag.
Dove, een Magic Boat is een SACD speler van Jungson, ook China. ze hebben hem bij bijvoorbeeld www.pacificaudio.nl
Fritzzz
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
dank, 'k had geen idee !Fritzzz schreef:Dove, een Magic Boat is een SACD speler van Jungson, ook China. ze hebben hem bij bijvoorbeeld www.pacificaudio.nl
Fritzzz
alleen het loopwerk en de digitalia is hetzelfde gebleven, vnl. de uitgangsversterking en algeheel power-supply is aangepast (zelf meen ik dat vnl. dat laatste een sterke rol speeld; daar waar mogelijk maak ik gebruik van vergrote/externe PS's om die reden): klik voor meer info op "TA565", of Google op 'Townshend TA565'.rho schreef:Wat hebben ze dan aan die Pioneer veranderd?dove schreef:in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!
Ik heb hier namelijk een DV-565a staan.(wordt nog gebruikt, met veel genoegen)
Petter
Soundexcel, heb jij de 'gewone' versie, dus niet de KI? Die is al helemaal niet duur. Is er veel verschil tussen die twee versies? (behalve dan dat er aan de KI niet zoveel meer te tweaken is)
Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets? Hobo Hifi heeft hem in het assortiment. Hij heeft een EISA AWARD gewonnen. Zelf nooit gehoord.
Fritzzz.
Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets? Hobo Hifi heeft hem in het assortiment. Hij heeft een EISA AWARD gewonnen. Zelf nooit gehoord.
Fritzzz.
'k zit lekker te luisteren en te surfen ... 'k lees dat de PD-D6 in de nieuwste HiFi+ staat:Fritzzz schreef:Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets?
http://www.hifiplus.com/issue53.html
zelf lees ik bladen alleen sporadisch, en ken dit artikel dus niet: misschien een idee om even in de winkel 't tijdschrift te zoeken ? (hoewel je eigen oren je altijd meer vertellen dan een tijdschrift-artikel MI ...)
Petter
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
ik heb ze allebei hier gehad, en vond het verschil nogal overdonderend.Fritzzz schreef:Die is al helemaal niet duur. Is er veel verschil tussen die twee versies? (behalve dan dat er aan de KI niet zoveel meer te tweaken is)
de ki heeft van alles MEER.
het scheelt maar een paar euris in prijs, maar voor die paar euris krijg je een apparaat dat de strijd aankan met higher end apparatuur die te koop is voor veel meer centen. zeker qua prijs/kwaliteit verhouding.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Ik heb inderdaad de normale 7001.Soundexcel, heb jij de 'gewone' versie, dus niet de KI? Die is al helemaal niet duur. Is er veel verschil tussen die twee versies? (behalve dan dat er aan de KI niet zoveel meer te tweaken is)
Ik wist niet eens dat er een KI was.
Ik kan je dus helaas ook niet vertellen wat het verschil is.
1 ding kan ik wel zeggen: Ik ben er zeer tevreden over. Ik heb hem naast een hoop cd spelers gehad (NAD, AMC, Sony etc).
Dit was absoluut de winnaar. Kwa natuur getrouwheid, rustige volle klank.
Waar bijvoorbeeld een de NAD dun en scherp klinkt.
2300 euro vind ik wel een hoop geld, maar luisteren kan geen kwaad. De basisserie van NAD heb ik weleens beluisterd en vond ik inderdaad niet zo geweldig. Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat ik nu eigenlijk voor verschil zal horen tussen, bijvoorbeeld, een Marantz 7001KI van 750 euro en zo'n speler van 2300. Als ik de eerdere reacties lees, is niet iedereen ervan overtuigd dat er een verbetering te horen zal zijn.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
naar mijn gevoel zeggen prijsnivo's lang niet alles over muzikale prestaties: daarvoor heb ik al te veel betaalbare spullen onbetaalbare prestaties horen leveren (krenten in de pap) en andersom (de rotte appelen) !
en soms is er domweg nauwelijks verschil te horen, of is verschil niet te klassificeren als beter/slechter (dit laatste heb ik zelf vaak), of heeft de nieuwe apparatuur geen synergie met de rest van een set waardoor er domweg weinig goeds tot stand komt ... gekoppeld aan iemands persoonlijke beslissing er wel/geen geld voor over te hebben
langdurig beluisteren, met je eigen oren en met je eigen acoustiek (niet te veel in eens wijzigen in je set ook, bv. alleen de CD-player) is perfect om een keuze te maken, al zal ik natuurlijk niemand tegen houden een apparaat te meten om tot een koopbeslissing te komen
Petter
PS sorry als mijn posts in deze thread vaak naar de 'duurdere' spelers verwijzen: de eerste post sprak van "een Marantz SA-15S1" en "spelers tot 700 euro", waarna ik eerst op beide reageerde, maar nu probeer de eis 'SACD-capable' te volgen (een krent in de €700-pap ...: zo velen reproduceren geluid maar geen muziek!)
en soms is er domweg nauwelijks verschil te horen, of is verschil niet te klassificeren als beter/slechter (dit laatste heb ik zelf vaak), of heeft de nieuwe apparatuur geen synergie met de rest van een set waardoor er domweg weinig goeds tot stand komt ... gekoppeld aan iemands persoonlijke beslissing er wel/geen geld voor over te hebben
langdurig beluisteren, met je eigen oren en met je eigen acoustiek (niet te veel in eens wijzigen in je set ook, bv. alleen de CD-player) is perfect om een keuze te maken, al zal ik natuurlijk niemand tegen houden een apparaat te meten om tot een koopbeslissing te komen
Petter
PS sorry als mijn posts in deze thread vaak naar de 'duurdere' spelers verwijzen: de eerste post sprak van "een Marantz SA-15S1" en "spelers tot 700 euro", waarna ik eerst op beide reageerde, maar nu probeer de eis 'SACD-capable' te volgen (een krent in de €700-pap ...: zo velen reproduceren geluid maar geen muziek!)
'k zag de bewuste editie liggen gisteren in de shop:dove schreef:'k zit lekker te luisteren en te surfen ... 'k lees dat de PD-D6 in de nieuwste HiFi+ staat:Fritzzz schreef:Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets?
http://www.hifiplus.com/issue53.html
[complete unedited copy met bronvermelding ...]
