Marantz SA-15S1

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Marantz SA-15S1

Bericht door Fritzzz »

Iemand ervaringen met de Marantz SA-15S1?
Mijn Sony SACD speler is weer eens kapot, voor de tweede keer zou er een nieuwe laser inmoeten. Die schijnen op den duur krom te trekken door de warmte, dat heeft de eerste keer een jaar geduurd en nu drie jaar. Geen zin om er eigenlijk nog een keer 200 euro in te steken. Nu ben ik een beetje verder aan het kijken. Op Ebay duitsland kom ik een stuk of drie hele jonge Marantzen SA-15S1's tegen die voor ongeveer de helft van de nieuwprijs weggaan. Heeft iemand er ervaringen mee? Het ziet er erg mooi uit, en lijkt nu te koop te zijn voor de prijs van een nieuwe 7001. Toch een klasse verschil, denk ik.
Tips? Of andere tips voor spelers tot 700 euro?
Fritzzz
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zou gewoon naar een HiFi zaak gaan en es wat spelers vergelijken. Ik heb een Marantz CD5000 gekocht voor 600 gulden. Eerst hebben we een andere beluisterd die 1000 gulden duurder was. Ook een Marantz. Ik koop nooit blindelings apparatuur voor de audio, dus ook niet via internet.

O ja, hiervoor had ik ook een Sony. zelfde probleem. Ieder jaar een nieuwe laser. Tot ik er mijn hakken op gezet heb. Da's dan goedkoper.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik zou ook zeker de sa 7001ki even beluisteren, die klinkt gruwelijk mooi.
ik vond het kleine beetje geluidsverschil niet opwegen tegen de bak met geld die een stapje hoger kost.

http://www.marantz.com/new/index.cfm?fu ... od_id=3522
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

heb een paar weken geleden een SA15S1 met oa. een North Star Design Sapphire vergeleken (beide ong. $2200):
hoewel de NSD alleen CD's speeld is 'ie MI toch muzikaler dan de Marantz met (SA)CD's: kwestie van smaak ook natuurlijk, maar de Sapphire is zeker een aanrader

in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!

de slaapkamer- en terrace-sets gebruiken alle een NeoDigits X5000 als basis (6 in total in huis ...), in meer of mindere mate gemod oa. ivm. z'n gevoeligheid voor EMI/RFI-interference: in de prijsklasse zoals aangegeven, tot € 700, staat deze speler zeker z'n mannetje: ook geen SACD, maar wel weer met andere lekkere extra's zoals bv. media-streaming (note: als je echt de Marantz voor z'n sound hebt gekocht, is wellicht een X5000 wat te 'helder'/'lichtvoetig' van karakter)

maar de keuze is enorm natuurlijk ...


Petter
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

ik wil nogal graag SACD blijven kunnen spelen, heb inmiddels een aantal SACD's en ben nogal gecharmeerd van de kwaliteit.
Die 7001KI ken ik, daar was ik eigenlijk naar op zoek toen ik de SA-15S1 tegenkwam.
Sowieso wel even plan om eens goed te gaan luisteren, vooral naar het verschil tussen de 7001KI en de SA-15S1. En wellicht de Denon 1500AE die ik ook rond de 700 euro zie staan. Reviews zijn over al deze apparaten erg lovend. Ik mag wel verschil verwachten tussen een speler van 700 en van 1500, maar het is inderdaad wel de moeite waard even te luisteren of dit verschil zoveel geld waard is.
Nog andere tips voor SACD? Die Magic Boat ken ik, maar ik heb op de een of andere manier niet zoveel vertrouwen in het dat merk. Is dat terecht?

Fritzzz.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Fritzzz schreef:
ik wil nogal graag SACD blijven kunnen spelen, heb inmiddels een aantal SACD's en ben nogal gecharmeerd van de kwaliteit.
duidelijk

ben zelf geen 'Marantz house-sound' liefhebber, en zou zelf graag iets meer betalen voor bv. een Music Hall Maverick (winkelpr. ong. $1000)
Marantz is OK, maar het is ook een kwestie van smaak ..., en wat ik hoor over Music Hall's QC is positief ('made in China' is niet altijd een nadeel MI)

Petter


PS Magic Boat?? wat-is-dat??
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb hier de marantz staan door Ahtjoeb gemodificeerd. Alhoewel, ik geloof dat het zelfs officieel een AHTjoeb is. Het is de AH Njoe Tjoeb 4000 met alle mods eraan die ze kunnen doen. Dit is inclusief de meest gewilde Siemens buizen die nu niet meer te krijgen zijn (heb er zelfs een extra setje van :twisted: )

Prijs ligt rond de 700 a 800 euro en speelt naar mijn mening erg veel fors duurdere spelers weg. ik zou zeggen check het www eventjes voor recencie's van anderen 8)

De cd-speler is niet van mij maar van mijn neef. Ik heb hem nu in bruikleen tot ie verkocht is maar ik zet er niet zo'n vaart achter, maar dat begrijpen jullie wel natuurlijk. Hij zat eerst in een set met de echte sonus faber cremona's. Aangezien hij z'n set heeft wegedaan en ik zijn cd-spelert mocht lenen (totdat ik hem verkocht had) staat ie dus ofidieel te koop.

Zilverkleurig overigens, en je krijgt er de mat bij.

Ik hoor het wel.

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

dove schreef:
in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!
Wat hebben ze dan aan die Pioneer veranderd?
Ik heb hier namelijk een DV-565a staan. :) (wordt nog gebruikt, met veel genoegen)
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

goegelgoegel

Wowly, erg mooi die NjoeTjoeb. Maar geen SACD, helaas. En dat wil ik zo graag.

Dove, een Magic Boat is een SACD speler van Jungson, ook China. ze hebben hem bij bijvoorbeeld www.pacificaudio.nl

Fritzzz
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

ik zou ook zeker de sa 7001ki even beluisteren, die klinkt gruwelijk mooi.
Ik heb er zelf ook een Maranz 7001.
Ding klinkt fantastisch, geheel diskreet opgebouwde cd-speler, geen opamps geen elco's op de uitgangen. Erg net appraat.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik mag wel verschil verwachten tussen een speler van 700 en van 1500,
Dat was er dus in mijn geval absoluut niet!
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Fritzzz schreef:
Dove, een Magic Boat is een SACD speler van Jungson, ook China. ze hebben hem bij bijvoorbeeld www.pacificaudio.nl

Fritzzz
dank, 'k had geen idee !
rho schreef:
dove schreef:
in m'n office-set staat een Townshend TA565.evo2 (een gepimped'te Pioneer DV-565 CD Universal Player): bewust Pioneer-model is exit, de Townshend zal binnenkort ook op de schop gaan, en is dus al vaak sterk afgeprijst te vinden!
Wat hebben ze dan aan die Pioneer veranderd?
Ik heb hier namelijk een DV-565a staan. :) (wordt nog gebruikt, met veel genoegen)
alleen het loopwerk en de digitalia is hetzelfde gebleven, vnl. de uitgangsversterking en algeheel power-supply is aangepast (zelf meen ik dat vnl. dat laatste een sterke rol speeld; daar waar mogelijk maak ik gebruik van vergrote/externe PS's om die reden): klik voor meer info op "TA565", of Google op 'Townshend TA565'.


Petter
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

Soundexcel, heb jij de 'gewone' versie, dus niet de KI? Die is al helemaal niet duur. Is er veel verschil tussen die twee versies? (behalve dan dat er aan de KI niet zoveel meer te tweaken is)

Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets? Hobo Hifi heeft hem in het assortiment. Hij heeft een EISA AWARD gewonnen. Zelf nooit gehoord.

Fritzzz.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Fritzzz schreef:
Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets?
'k zit lekker te luisteren en te surfen ... 'k lees dat de PD-D6 in de nieuwste HiFi+ staat:

http://www.hifiplus.com/issue53.html

zelf lees ik bladen alleen sporadisch, en ken dit artikel dus niet: misschien een idee om even in de winkel 't tijdschrift te zoeken ? (hoewel je eigen oren je altijd meer vertellen dan een tijdschrift-artikel MI ...)


Petter
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Fritzzz schreef:
Die is al helemaal niet duur. Is er veel verschil tussen die twee versies? (behalve dan dat er aan de KI niet zoveel meer te tweaken is)
ik heb ze allebei hier gehad, en vond het verschil nogal overdonderend.
de ki heeft van alles MEER.
het scheelt maar een paar euris in prijs, maar voor die paar euris krijg je een apparaat dat de strijd aankan met higher end apparatuur die te koop is voor veel meer centen. zeker qua prijs/kwaliteit verhouding.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

gelijk nog even verder gezocht op die Pioneer, en ik vind zeer lovende recensies. Beter dan Sony ES klasse.

Ik denk dat ik maar eens goed moet gaan luisteren naar de Pioneer, de Marantz 7001KI, de Denon 1500AE en ter vergelijk ook nog even de SA-15S1 van Marantz. Leuk.

Fritzzz
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

De prijs van die Pioneer PD-D6-J valt ook reuze mee. Met €499 is ie best te betalen voor veel audioliefhebbers.

Over de PD-D9-J (€899) kan ik weinig vinden.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

Nee, die laatste zie ik ook nergens. Behalve op de site van correct. Maar nergens info.

Fritzzz.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Soundexcel, heb jij de 'gewone' versie, dus niet de KI? Die is al helemaal niet duur. Is er veel verschil tussen die twee versies? (behalve dan dat er aan de KI niet zoveel meer te tweaken is)
Ik heb inderdaad de normale 7001.
Ik wist niet eens dat er een KI was.
Ik kan je dus helaas ook niet vertellen wat het verschil is.

1 ding kan ik wel zeggen: Ik ben er zeer tevreden over. Ik heb hem naast een hoop cd spelers gehad (NAD, AMC, Sony etc).
Dit was absoluut de winnaar. Kwa natuur getrouwheid, rustige volle klank.
Waar bijvoorbeeld een de NAD dun en scherp klinkt.
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

Vandaag vond ik toevallig een HVT waar een test van de pioneer instond. Bij SACD's werd hij als supergoed beschreven, voor CD matig. Dat is jammer, want ik heb natuurlijk meer CD's. Toch ook maar even zelf gaan luisteren.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Wellicht kan je de NAD M5 (ong. €2300) in je overwegingen meenemen? De Master-serie van NAD schijnt beduidend minder soft/omvloerst/a-muzikaal te zijn dan hun basis-series, en 'k heb er al meerdere keren positief over horen vertellen.


Petter
Gebruikersavatar
Fritzzz
Berichten: 182
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 13:09
Locatie: Wageningen

Bericht door Fritzzz »

2300 euro vind ik wel een hoop geld, maar luisteren kan geen kwaad. De basisserie van NAD heb ik weleens beluisterd en vond ik inderdaad niet zo geweldig. Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat ik nu eigenlijk voor verschil zal horen tussen, bijvoorbeeld, een Marantz 7001KI van 750 euro en zo'n speler van 2300. Als ik de eerdere reacties lees, is niet iedereen ervan overtuigd dat er een verbetering te horen zal zijn.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Fritzzz schreef:
Als ik de eerdere reacties lees, is niet iedereen ervan overtuigd dat er een verbetering te horen zal zijn.
hij klinkt wel beter, maar niet 1500 euris waard beter.
momenteel staat op hifi.nl een mooie cd17 van marantz als 2e hands voor 850. is wellicht ook nog een optie.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

naar mijn gevoel zeggen prijsnivo's lang niet alles over muzikale prestaties: daarvoor heb ik al te veel betaalbare spullen onbetaalbare prestaties horen leveren (krenten in de pap) en andersom (de rotte appelen) !

en soms is er domweg nauwelijks verschil te horen, of is verschil niet te klassificeren als beter/slechter (dit laatste heb ik zelf vaak), of heeft de nieuwe apparatuur geen synergie met de rest van een set waardoor er domweg weinig goeds tot stand komt ... gekoppeld aan iemands persoonlijke beslissing er wel/geen geld voor over te hebben

langdurig beluisteren, met je eigen oren en met je eigen acoustiek (niet te veel in eens wijzigen in je set ook, bv. alleen de CD-player) is perfect om een keuze te maken, al zal ik natuurlijk niemand tegen houden een apparaat te meten om tot een koopbeslissing te komen :wink:


Petter


PS sorry als mijn posts in deze thread vaak naar de 'duurdere' spelers verwijzen: de eerste post sprak van "een Marantz SA-15S1" en "spelers tot 700 euro", waarna ik eerst op beide reageerde, maar nu probeer de eis 'SACD-capable' te volgen (een krent in de €700-pap ...: zo velen reproduceren geluid maar geen muziek!)
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

dove schreef:
Fritzzz schreef:
Kent iemand overigens die Pioneer Sacd speler, PD-D6-J of zoiets?
'k zit lekker te luisteren en te surfen ... 'k lees dat de PD-D6 in de nieuwste HiFi+ staat:

http://www.hifiplus.com/issue53.html
'k zag de bewuste editie liggen gisteren in de shop:
[complete unedited copy met bronvermelding ...]
Bijlagen
scan012.jpg
scan022.jpg
scan032.jpg
Plaats reactie