Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Ciare / Thiel&Partner Reference (was: PHL reference)

Bericht door Geenius »

Al meer dan een jaar loop ik rond met het idee om een (voor mij) compromisloos systeem te bouwen. Eerst vereiste is veel konusoppervlakte in het laag en daarbij gaat het niet om zo diep mogelijk laag maar wat ik "realistisch" laag noem - zie ook mijn post over de Beyma 15K200, 35Hz is voor mij voldoende. Daarbij ben ik uitgekomen op een 15" woofer. Een tweede vereiste is "echte" dynamiek, nog een reden voor veel konusoppervlakte - hier resulteert ook een redelijk rendement uit. Punt 3: lage vervorming ook in het sub-laag. Qua kast vorm denk ik aan iets als de Sonus Faber Stradivari Homage.

Afbeelding 8)

Het afgelopen jaar heb ik heel veel gesimuleerd (kasttypes en crossovers), veel verschillende systemen gebouwd maar ook gehoord. Tevens zijn recentelijk diverse PHL drivers getest in o.a. Hobby Hifi en Klang&Ton. Wat ik erg mooi vind is een open-baffle voor het midden, dit is me erg goed bevallen bij de Progress speaker - geen last van kastkleuring als je geen kast hebt! Als opzet ga ik voorlopig uit van een 3,5-weg systeem. Samenvattend bestaat mijn verlanglijstje op dit moment uit een 15" PHL 6090 in een gesloten kast voor het laag, een 12" PHL 4530 in een gesloten kast voor het laag/mid, een 8" PHL 2530 op een open baffle voor het midden en een Scanspeak R2904-7000-09 voor het hoog. Een optie voor 2x 15" voor het laag en laag/mid hou ik ook nog open. Kantelfrequenties op circa 80/300/3000Hz.

Maar zoals ik al zei, dit is een voorlopige keuze. Aangezien ik wat langer dan de gebruikelijke paar maanden met dit paar speakers wil doen wil ik een meer dan gebruikelijk overwogen keuze maken dus graag jullie reacties. :)

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Hij is fijn !

Wij gaan met u meeleven ...


Paul.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik ben ook al enige tijd bezig met "mijn ultieme systeem". Ik zie wel enige overeenkomst in de eisen die jij stelt en de eisen die ik stel. Voor mij geld: vrij diep en stevig laag wat ook erg strak en direct moet klinken, lage vervorming, goede slam/attack/kick, grote dynamiek. Toch ben ik totaal een andere weg in geslagen dan jij van plan bent....

Ik heb wel mijn vraag tekens bij een paar puntjes. Ten eerst de 8" mid. Deze wil jij op 3000 hz crossen. Is dit niet wat aan de hoge kant als je ook nog een mooie afstraling wilt behouden?
Heb je bij de laag sectie geen actieve correctie nodig? Ik weet zo gauw niet wat de 15" PHL doet in een gesloten kast, maar erg veel pa speakers komen echt niet laag in een gesloten kast. Indien je actieve correctie toe wilt passen lever je uiteraard veel in op je dynaniek van de laag sectie. (of zit ik gewoon te zwetsen en komt de PHL 15" wel laag genoeg? :roll: )

Ik ben het overgins volledig eens met je benadering om zoveel mogelijk conus oppervlakte te gebruiken! Maar voor het hoge mid en hoog kan het al snel overkill worden (inteferentie bij te grote conus diameters). Ik zie zelf eigenlijk twee opties als je met direct stralende speakers een systeem wilt maken welke erg veel conus oppervlakte gebruikt zonder problemen te krijgen van TE grote drivers; line arry en een veelmeerweg systeem.

Ik ga je project zeker volgen!! 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

michiel schreef:
Ik heb wel mijn vraag tekens bij een paar puntjes. Ten eerst de 8" mid. Deze wil jij op 3000 hz crossen. Is dit niet wat aan de hoge kant als je ook nog een mooie afstraling wilt behouden?
Zit ik ook mee. Probleem is dat het moeilijk is een tweeter te vinden die vanaf 1500Hz inzetbaar is en met ongeveer 93dB rendement. De Scanspeak vind ik erg mooi klinken en heeft het rendement maar is niet lager dan 3kHz inzetbaar vanwege de 2de harmonische vervorming die dan omhoog schiet. Een bandje zou wel aan die eisen voldoen maar het karakter van de R2904-7000 vind ik mooier. Ander optie is 2x een 6,5" voor het midden maar het mooie van een 8" mid is dat dingen als de linker hand op de piano ook "attack" hebben, bij 6" of 7" drivers mis ik dat. Misschien dat de 12" dit probleem compenseert maar dat zou ik gewoon moeten proberen.
Heb je bij de laag sectie geen actieve correctie nodig? Ik weet zo gauw niet wat de 15" PHL doet in een gesloten kast, maar erg veel pa speakers komen echt niet laag in een gesloten kast. Indien je actieve correctie toe wilt passen lever je uiteraard veel in op je dynaniek van de laag sectie. (of zit ik gewoon te zwetsen en komt de PHL 15" wel laag genoeg? :roll: )
In het laag lopen de zowel de 6090 (97dB) als de 4530 (94dB) parallel. Een gesloten kast is inderdaad niet zo efficient maar volgens mijn simulaties moet ik ongeveer uitkomen op 92-94dB in het laag afhankelijk van hoe ik filter.
Ik zie zelf eigenlijk twee opties als je met direct stralende speakers een systeem wilt maken welke erg veel conus oppervlakte gebruikt zonder problemen te krijgen van TE grote drivers; line array en een veelmeerweg systeem.
Mijn buurman een paar huizen verder op heeft een line array met Scanspeaks, erg mooi maar de sweet-spot is beperkt.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Paul Jenner schreef:
Wij gaan met u meeleven ...
Kan wel een lange zit worden....... :)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Is een seas excel tweeter geen optie?! Ik meen dat Jeroen deze rond de 1500 Hz crosst in zijn nieuwe project (inverted hoorn). Ik gebruik zelf de 001 van seas excel en deze vind ik echt heel mooi klinken.... Misschien is het je smaak niet, maar voor het crossen wel de uitkomst (het rendement weet ik even niet uit het hoofd, dat kan ook een knel puntje worden).

Die kleine sweetspot is idd een kenmerk van de line arry, en ook van de hoorn. Ik zie dit zelf (nog) niet als een probleem, maar het kan een erg groot nadeel zijn voor mensen die wel een grote sweet spot willen hebben.
Ander optie is 2x een 6,5" voor het midden maar het mooie van een 8" mid is dat dingen als de linker hand op de piano ook "attack" hebben, bij 6" of 7" drivers mis ik dat. Misschien dat de 12" dit probleem compenseert maar dat zou ik gewoon moeten proberen.
Zou de dubbele 6" dit niet oplossen, dat geeft natuurlijk een 2 maal groter stralend vlak dan 1 6". En misshcien is dat wel wat het verschil maakt in die attack. Dit is iets wat ik bij de laag weergave merk; hoe groter het stralend oppervlak hoe beter die attack en hoe mooier gedefineerd en aanwezig het laag is. Het zou me niet verbazen als dit ook geld voor de lage mid-mid frekwenties.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Toppie project dit :) Wil rond/na de zomer ook aan een langdurig project beginnen voor mijn ultime speakers. Gaat heel anders worden dan dit, omdat ik het extreem compact wil houden, maar toch veel diepte, detail en SPL eruit will halen. Wordt nog een uitdaging.

Dit is echter een uitdaging die weer net anders is, maar zeker niet minder leuk :D Ik ga dit zeker volgen, want er valt vast nog wat te leren, met namelijk omdat je net als ik voor een gesloten laag wil gaan, en toch nog best diep wil komen (al wil ik het met wat kleinere unit's met wat meer excursie doen ;) ), met voldoende dynamiek. Ik weet in ieder geval dat ik zonder active correctie niet uit zal komen, en de dynamiek baart bij nog wat zorgen... Voor dat laatse heb ik ondertussen een lekker vieze oplossing gevonden: neem een te kleine BR kast , en tune die Te laag (20~30 Hz). Corrigeer de rest gewoon electronisch zodat de curve weer mooi is. Resultaat: veel meer Max SPL in het laag, en een group-delay die nog uitermate acceptabel is. Nadeel is dat je een belachelijk dikke en lange BR buis/kanaal nodig hebt :(
michiel schreef:
Zou de dubbele 6" dit niet oplossen, dat geeft natuurlijk een 2 maal groter stralend vlak dan 1 6". En misshcien is dat wel wat het verschil maakt in die attack. Dit is iets wat ik bij de laag weergave merk; hoe groter het stralend oppervlak hoe beter die attack en hoe mooier gedefineerd en aanwezig het laag is. Het zou me niet verbazen als dit ook geld voor de lage mid-mid frekwenties.
Een mooie D'Appolite MTM zou idd niet verkeerd zijn. Heb je ook nog eens een verbeterde afstraling.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

deepspace schreef:
Voor dat laatse heb ik ondertussen een lekker vieze oplossing gevonden: neem een te kleine BR kast , en tune die Te laag (20~30 Hz). Corrigeer de rest gewoon electronisch zodat de curve weer mooi is. Resultaat: veel meer Max SPL in het laag, en een group-delay die nog uitermate acceptabel is. Nadeel is dat je een belachelijk dikke en lange BR buis/kanaal nodig hebt :(
Tunen onder de fs is een dikke afrader! Tunen doe je op de fs om de speaker onder controle te houden (dempen), onder de fs tunen geeft toch wel wat probleempjes. :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

michiel schreef:
deepspace schreef:
Voor dat laatse heb ik ondertussen een lekker vieze oplossing gevonden: neem een te kleine BR kast , en tune die Te laag (20~30 Hz). Corrigeer de rest gewoon electronisch zodat de curve weer mooi is. Resultaat: veel meer Max SPL in het laag, en een group-delay die nog uitermate acceptabel is. Nadeel is dat je een belachelijk dikke en lange BR buis/kanaal nodig hebt :(
Tunen onder de fs is een dikke afrader! Tunen doe je op de fs om de speaker onder controle te houden (dempen), onder de fs tunen geeft toch wel wat probleempjes. :roll:
dit is wel wat bv HH doet om van die ultra compacte 30Hz subjes te maken. je kan niet alles hebben hè (genoeg OT....)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
dit is wel wat bv HH doet om van die ultra compacte 30Hz subjes te maken. je kan niet alles hebben hè (genoeg OT....)
Niet geheel OT natuurlijk, omdat we het vermoeden hadden dat Geenius misschien ook wel eens tegen dat probleem aan zou kunnen lopen. En ik zei al dat het een viese oplossing was ;) . Maar nu helemaal back on topic idd :roll:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

michiel schreef:
Is een seas excel tweeter geen optie?! Ik meen dat Jeroen deze rond de 1500 Hz crosst in zijn nieuwe project (inverted hoorn). Ik gebruik zelf de 001 van seas excel en deze vind ik echt heel mooi klinken.... Misschien is het je smaak niet, maar voor het crossen wel de uitkomst (het rendement weet ik even niet uit het hoofd, dat kan ook een knel puntje worden).
Rendement is inderdaad een probleem. De nieuwe Excels halen wel 92/93dB maar dan heb ik totaal geen reserve mocht het systeem rendement 1 decibelletje hoger uitvallen.
Zou de dubbele 6" dit niet oplossen, dat geeft natuurlijk een 2 maal groter stralend vlak dan 1 6". En misshcien is dat wel wat het verschil maakt in die attack. Dit is iets wat ik bij de laag weergave merk; hoe groter het stralend oppervlak hoe beter die attack en hoe mooier gedefineerd en aanwezig het laag is. Het zou me niet verbazen als dit ook geld voor de lage mid-mid frekwenties.
Volgens mij heeft het ook te maken met oppervlakte inderdaad. Maar er zit ergens een keer punt; 4 tot 5 stuks 12cm midwoofers hebben ook dezelfde oppervlakte als 1x 8", maar mijn gevoel zegt dat het lage/middengebied in beide gevallen toch anders zal klinken. :?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Rendement is inderdaad een probleem. De nieuwe Excels halen wel 92/93dB maar dan heb ik totaal geen reserve mocht het systeem rendement 1 decibelletje hoger uitvallen.
Neem dan een ribbon tweeter: meer rendement en ook nog eens meer strallend oppervlak ;) Zou je toch als muziek in de oren moeten klinken :P
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Een bandje zou wel aan die eisen voldoen maar het karakter van de R2904-7000 vind ik erg mooi. Maar aan de andere kant heb ik alleen een paar kleine bandjes gehoord. De Celeritas RB150 zou dan in aanmerking komen. Inzetbaar vanaf 2kHz en genoeg rendement.
Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Een bandje zou wel aan die eisen voldoen maar het karakter van de R2904-7000 vind ik erg mooi. Maar aan de andere kant heb ik alleen een paar kleine bandjes gehoord. De Celeritas RB150 zou dan in aanmerking komen. Inzetbaar vanaf 2kHz en genoeg rendement.
Afbeelding
Ik heb zelf de RB60 (het kleintje) en ben er heel erg over te spreken. Wat me er vooral aan opvalt is dat ze gewoon vreselijk hard kunnen spelen, zonder dat ze ook maar enig detail verliezen, iets wat bij mijn G25FFL's toch wel veel eerder opvalt.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik overweeg toch een ander mid: :D :D :D
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Ik overweeg toch een ander mid: :D :D :D
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Mooie "mid" :P . Maareh, hij's wel een beetje erg duur ;) Ben zelf ook naar een Thiel unit aan het kijken. Wil echter voor wat kleiners gaan :P
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Mooie "mid" :P . Maareh, hij's wel een beetje erg duur ;)
Maar scheelt wel weer de kosten voor het maken van een frontje tegen kindervingers. :D
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
deepspace schreef:
Mooie "mid" :P . Maareh, hij's wel een beetje erg duur ;)
Maar scheelt wel weer de kosten voor het maken van een frontje tegen kindervingers. :D
Zeg, hoeveel Xmax heeft dat ding eigenlijk? Wat twee van die dingen zijn natuurlijk bijna net zo duur, als 2 woofers en een normale high-end mid. Als het net zo hard gaat.. waarom niet ;)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik weet alleen "14 mm underhung Neodymium magnet system". Dus de poolplaat is dikker dan de spreekspoel hoog is. Zeer lage vervorming daardoor en de hele spreekspoel beweegt zich dus altijd binnen het magnetisch veld.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geenius schreef:
Ik weet alleen "14 mm underhung Neodymium magnet system". Dus de poolplaat is dikker dan de spreekspoel hoog is. Zeer lage vervorming daardoor en de hele spreekspoel beweegt zich dus altijd binnen het magnetisch veld.
Oe, nice :D "underhung" systemen zie je niet zo heel veel. Veelal wel bij breedbanders (Zolas de Visaton B200). Het is denk ik ff afwachten op de complete specs. Maar aan de fs te zien is dit niet echt een unit die je ook als bass wil :( Dan komt ie niet een aanmerking voor mijn (vooral vanwegen de prijs)

De Thiel website is wat traag, want de nieuwe kleinere mid's staan er ook nog niet op. Zolas deze:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... eName=WDVW

Mooie prijs :P . Vorige week stond er ook een paar op (precies zelfde, ook van zelfde persoon). Dat ging echter voor 222 euro weg (ik had net een euro te weinig geboden :( ). Ik vermoed dat dit soort spul wel vaker op ebay te vinden is, dus voor de liefhebbens: ga je gang :P
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Eindelijk een Thiel unit die ook een echt goede motor heeft en wat mij betreft de eerste echt uitgebalanceerde midwoofer van Thiel! Ziet er ook ontzettend mooi uit, aan alle aspecten is heel veel aandacht besteed. Ik zou geen betere weten....

Alleen die prijs he, die is er ook naar. Vooral niet in guldens denken, nee nee nee niet doen! Tony, deze moet in de allerallerallerbeste kast die je ooit gebouwd hebt :lol:

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Wow! Het is maar goed dat ik niet rijk ben, anders kon ik alweer mijn planning omgooien. Leuke gedachte om daar voor te sparen later als ik groot ben, maar al minder leuk in de wetenschap dat ik alleen nog maar krimp. :?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik ga dit jaar en volgend jaar niet op vakantie! :lol: Na alle voor's en tegen's afgewogen te hebben leek me een 8" mid te veel "problemen" geven in vergelijking met een 7". Bovendien ben ik gecharmeerd van de "forward" soundstage van een MTM opstelling, met 2x een 8" mid komen dan de acoustische centra iets te ver uit elkaar te liggen, tenzij je heel erg laag overgaat op de tweeter - en dan is de keuze van tweeters erg beperkt. Je begrijpt het al, ik ben uit de keuze van het midden, nu nog een geschikte tweeter vinden en aan de hand van simulaties uitdokteren welke PHL woofers ik erbij ga gebruiken.

Oh ja, bijna vergeten! Ik heb dus 4 stuks Thiel&Partner C2-90/T11 besteld (de 11 ohm versie dus). Rendement heb ik genoeg en het voordeel van een 11 ohm driver is de hogere BL t.o.v. een gelijk gebleven massa - de acceleratiefactor van de 6 ohm versie was al niet slecht, en zal met de 11 ohm versie nog beter zijn. 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Damn! Toe maar. Ik ben echt benieuwd... Misschien durf ik ook nog wel ff door te sparen, denk echter dat ik voor wat kleinere Thieltjes ga :P

Btw, als je toch bezig bent, waarom bestel je dan niet meteen een van hun diamant tweeters :twisted:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

deepspace schreef:
Btw, als je toch bezig bent, waarom bestel je dan niet meteen een van hun diamant tweeters :twisted:
Dan kan ik nooit meer op vakantie! :(
Plaats reactie