rondstraler zelf bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

erik klijnsmit
Contacteer:

rondstraler zelf bouwen

Bericht door erik klijnsmit »

Zeg,

ik wil een set rondstralers bouwen.
deze zet ik boven op de Betonnix. http://home.hetnet.nl/~bianca-kl/de_ke_betonnix_230.htm
de huidige midhoog units haal ik eraf, en zet er rondstralers op.

ik wil dezelfde units gebruiken als nu.
dus de Monacor KEP135 en één of andere dometweeter.

wat is de beste manier om zoiets te bouwen.
hoe kan ik het beste de opstelling maken.
welk matriaal zal ik voor de kegel nemen.
etc....

alvast bedankt! :)
sietse

Bericht door sietse »

Hallo Erik, daar was Sander Sassen ook mee bezig.
Lees dit es door
SARK

Bericht door SARK »

Tijdens het testen kun je de kegel van karton maken, alsje eenmaal de juiste formaten hebt .... ik heb mooie draaiwerkjes op je website zien staan :roll:

Breipatroontje bijgevoegd :idea:
Bijlagen
Kegel-.jpg
erik klijnsmit
Contacteer:

dit kwam ik bij jan Breem op de site tegen,
zoiets lijkt me ook praktisch,
en ik kan door te schuiven met de kegel heel mooi de tweeter op de middentoner afstemmen.

Afbeelding
SARK

Bericht door SARK »

Totdat die knijpers wegspringen :shock:
sietse

Bericht door sietse »

Tja, spannend. maar ik denk dat je het gewoon moet proberen. Werkt het niet, ben je een stukje hout kwijt.
erik klijnsmit
Contacteer:

http://www.aes-section.nl/lezingen/proj ... ik184.html

dit boeit mij namelijk nog steeds,

dus als ik de rondstralrs af heb ga ik dit eens nabouwen. :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik geloof dat jij daar bij aanwezig was he? Als ik ervan had geweten was ik ook gegaan indien mogelijk. Erg interessant.
erik klijnsmit
Contacteer:

jeroen_d schreef:
Ik geloof dat jij daar bij aanwezig was he? Als ik ervan had geweten was ik ook gegaan indien mogelijk. Erg interessant.
nou,
ik was niet bij de AES meeting (ik ben maar een eenvoudige automonteur dus de AES is niks voor mij) :wink:

maar ik ben wel op bezoek geweest bij Leo de Klerk in zijn studio.

volgens hem moet een systeem rondstralen omdat dan het gereflecteerde geluid aan alle kanten van de speaker full range is en niet alleen uit laag en een beetje mid bestaat.
volgens hem pikken onze oren dit makkelijker.

ten tweede laat hij één paar speakers over de X-as rondstralen en een tweede paar over de Y-as.
hij zet deze twee paren boven elkaar zodat een vierkant onstaat.
op die manier krijg je niet alleen een phantom image tussen het linker en rechter kanaal , maar ook tussen de beide speakers van één kanaal.

dit vinden ons gehoor ook heel prettig klinken.

en ik kan dat beamen. :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zijn bevindingen lijken enorm overeen te komen met die van Linkwitz. Ik kan dat beamen vanuit mijn recente ervaring met open baffle. Dat straalt ook evenwichtig af over het gehele spectrum. Ten opzichte van een groot paneel als een ESL benadert dat ook veel beter een puntbron in het verticale vlak, geen intenties om te bundelen zoals bij d'Appolito of, sterker nog, line arrays en hoorns.

Wat duidelijk anders is in de aanpak van Leo, is dat hij ook verticaal een fantoom beeld maakt. Wat ik zie aan de foto is dat hij de horizontale rondstralers duidelijk boven oorhoogte opstelt. De verticale rondstraler bestaat maar uit 1 speaker die vanaf de vloer omhoogstraalt. Schitterend innovatief. Zoiets is voor ons doe-het-zelvers zeer makkelijk na te bouwen.

Waarom ga jij ook niet op die manier experimenteren? Het ohm principe is veel te lastig om goed klinkend te krijgen en is een driver ontwikkeling op zich. Met het concept van Leo de Klerk kan je gewoon met vrij verkrijgbare units aan de slag.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 12 okt 2007, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Ja en dan komen we al in de buurt van een vrij oud idee, om van vijfkantige paneeltjes een bal te maken, waar op ieder paneel een tweet zit. Op één paneel na, want die doet dienst om de bol op te hangen of als bevestiging voor een voetje. Ik heb dit wel es eerder naar voren gebracht en het schijnt echt goed te werken.

Overigens Erik, als je budged het toelaat, jou Betonnixen niet slopen voor je jou plan qua rondstraling gerealiseerd hebt. Krijg je spijt van en ik spreek uit ervaring.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk eens wat er op de beurs in Gelsenkirchen komt:

Afbeelding
http://www.quint-audio.com/
sietse

Bericht door sietse »

Dat is dus nog steeds iets dat anderen ook nog weten. :D
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Nog even, en de bekende bollen van ITT (ook verkocht als Grundig en Schaub Lorenz) doen hun herintrede. ;)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, het is leuk om te focusseren op datgene in het idee van Leo vd Klerk dat al eerder bedacht is.

Jammer dat de aandacht voor de elementen, die het concept van Leo nu juist echt nieuw maken, ontbreekt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

O jawel, v.d. Klerk gaat verder dan drivers in een bol plaatsen.

Voor alle duidelijkheid: ik reageerde op de in Gelsenkirchen te presenteren rondstraler, dus mijn post heeft geen betrekking op v. d. Klerk's rondstraler.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat had ik al wel gedacht Mario, alleen was het alweer de 4de post over een type rondstraler dat genoemd werd door Sietse maar niet verder gaat dan wat meer dan 30 jaar geleden al is bedacht.
sietse

Bericht door sietse »

jeroen_d schreef:
Dat had ik al wel gedacht Mario, alleen was het alweer de 4de post over een type rondstraler dat genoemd werd door Sietse maar niet verder gaat dan wat meer dan 30 jaar geleden al is bedacht.
Eeeuuh, hoe bedoel je precies?
Want ik meen dat een unit met een "toetertje" er boven ook niet bepaald echt nieuw is.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Jeroen, de door Erik als voorbeeld aangehaalde kegel is nu ook niet bepaald van vandaag. Het is dus niet meer dan logisch dat ook de rondstralende bollen worden aangedragen, en zeker nu er weer een in produktie wordt genomen.

Zelf besteed ik hier geen woorden meer aan (ik zou het zelfs prettig vinden als mijn reacties uit dit draadje worden verwijderd), maar het nodigt niet uit tot spontane bijdragen als plotseling alleen nog reacties gewenst zijn die dieper ingaan op het zijdelings genoemde systeem van v.d. Klerk.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, we halen je reakties niet weg hoor, ik denk dat het gewoon aan mij ligt. Excuus voor de verwijtende toon, het komt geheel voor mijn rekening. Het was nota bene een andere forum sheriff die over Gelsenkirchen begon :oops: .
sietse

Bericht door sietse »

jeroen_d schreef:
Nou, we halen je reakties niet weg hoor, ik denk dat het gewoon aan mij ligt. Excuus voor de verwijtende toon, het komt geheel voor mijn rekening. Het was nota bene een andere forum sheriff die over Gelsenkirchen begon :oops: .
Geeft niet hoor, vatte het ook niet zo op. Maar iedere keer als het over rondstralers gaat, krijg ik onmiddelijk dat ontwerp in m'n kop. Onverwerkt verdriet omdat ik het toen niet gebouwd heb? Maar ja, ben er toen niet echt mee bezig geweest maar het heeft kennelijk indruk gemaakt.

Maar, heb misschien een ideetje voor Erik. Nog ff verder denken, want dat zou het midden tussen een ronde kegel en dat van Breem kunnen zijn. Ff zin en onzin er tussen weg halen :roll:
erik klijnsmit
Contacteer:

De Klerk heeft mij een keer toegezegt een demo te willen verzorgen van zijn ontwerp.

zouden we dat kunnen organiseren op dit forum?
een demo in zijn studio in s'Gravendeel.

ik hoor het wel.
sietse

Bericht door sietse »

Is er ergens een plaatje van dat ontwerp? ben niet zo handig met internetzoeken. :oops:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Sietse, een paar kleine afbeeldingen zijn te vinden op de pagina waarnaar Erik verwees.

--
Ik ben overigens eens bij iemand geweest die feitelijk een tegenovergestelde opstelling in zijn woonkamer had. Zijn kleine luidsprekers stonden in mijn ogen opmerkelijk opgesteld: beneden oorhoogte, op 1/5 van de 6 meter lange wand, en volgens mij wel 1/2 meter van de achterwand. Exact erboven was zo'n zelfde setje luidsprekers in het plafond verwerkt.

Details over de luidsprekers weet ik niet meer (het is alweer zo'n 14 jaar terug), maar het is me wel bijgebleven hoe enorm groots en ruimtelijk het geluidsbeeld door de gehele kamer was. In 1e instantie ging ik ook aan die kleine boxjes voorbij, toen ik de geluidsbronnen probeerde te lokaliseren. Wat ik dan weer minder vond, was dat ik niet kon aangeven op welke hoogte een zangeres zich bevond, maar met een andere afstraling en een goed uitgebalanceerde opstelling speelt dat misschien niet zo.

Ik kan wel vertellen dat het luisteren naar orchestraal werk en een live opname van de Golden Earring een indrukwekkende belevenis was, dus bij v.d. Klerk zal dat beslist niet minder zijn!
Wie hier oren naar heeft, moet daarom zeker proberen om die demo te bezoeken. :idea:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

erik klijnsmit schreef:
De Klerk heeft mij een keer toegezegt een demo te willen verzorgen van zijn ontwerp.

zouden we dat kunnen organiseren op dit forum?
een demo in zijn studio in s'Gravendeel.

ik hoor het wel.
Ik ben hier zeker voor te vinden! Ik zou zelfs de Elektuur open baffle willen meenemen om te kijken in hoeverre deze concepten klankmatig en qua geluidsafbeelding uit elkaar liggen in een direct vergelijk. Ik weet natuurlijk niet of hij de mogelijkheid heeft voor zoiets. Alleen al naar zijn systeem luisteren met een aantal geinteresseerden van dit forum zou al erg leuk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”