Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Jacobus schreef:
Mensen,

Ik zit er hard over na te denken om het project te kappen en de hoorns en de Woofers te verkopen. Er is al iemand die interesse heeft getoond in de hoorns maar het liefst verkoop ik de woofers en horns tegelijk. Dus, Ik zal ze binnenkort in de te koop sectie zetten. Een mooie kans voor iemand die wel de kunde heeft een hele mooie speaker hiermee te maken !

Groeten,

Jacob
Waarom?
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

sietse schreef:
Jacobus schreef:
Mensen,

Ik zit er hard over na te denken om het project te kappen en de hoorns en de Woofers te verkopen. Er is al iemand die interesse heeft getoond in de hoorns maar het liefst verkoop ik de woofers en horns tegelijk. Dus, Ik zal ze binnenkort in de te koop sectie zetten. Een mooie kans voor iemand die wel de kunde heeft een hele mooie speaker hiermee te maken !

Groeten,

Jacob
Waarom?
Nou, simpelweg dat ik de kunde ontbeer en het uiteindelijk toch een stuk duurder gaat uitvallen dan ik van te voren had gedacht.

Groeten,

Jacob
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jacobus schreef:
Nou, simpelweg dat ik de kunde ontbeer
Kunde zul je blijven ontberen als je kunde nooit jezelf maakt..

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Is Kees je eerste of je tweede naam :wink:

Afbeelding
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Kees,

Mooie woorden, maar men kan niet overal kundig in worden, het leven bestaat uit keuzes maken....

Jacob
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Twee letters ... JJ :idea:
Is met weinig kennis en kunde begonnen aan een heftig project en heeft dit projec bijna (met glans (veren, pluimen, trompetgeschal)) afgerond :!:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

[offtopic]
SARK schreef:
Is Kees je eerste of je tweede naam :wink:
Dat ligt aan de gebruikte context:
Bij Worst-Kees, Suit-Kees en Ira-Kees is dat de tweede naam.
Bij Kees-sera-sera en Kees-sensitive de eerste..
[/offtopic]

Kees Kees
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Uit interesse, als er bi-amping zou worden gebruikt, hoeveel watt zou dan nodig zijn voor de 15inch woofers? 100 lijkt me genoeg als de woofers 99dB/1watt zijn?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

99 dB is héél erg hard hoor, met een paar watt kom je ook al een eind. Een vage internetkennis heeft op een gegeven moment zijn 3-weg actief aangedreven hoornsysteem met van die 5 watt printplaatkitjes van Conrad aangedreven. Qua volume ging dat prima. En wat dacht je van buizenversterkers met heel weinig vermogen? Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat meer vermogen niet goed is. Ik heb ook wel 104 dB/w/m gehoord met 150 watt klasse AB erop. Schitterend.

Het belangrijkste is een goede versterker en hoe hoger het rendement, hoe minder belangrijk het aantal watts is en des te belangrijker de kwaliteit.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Kriebelt het toch weer, Jacobus?
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

Ivo schreef:
Kriebelt het toch weer, Jacobus?
Ik anticipeer al voor als ik de spullen niet verkocht krijg :D :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jacobus schreef:
Ivo schreef:
Kriebelt het toch weer, Jacobus?
Ik anticipeer al voor als ik de spullen niet verkocht krijg :D :wink:
MENSEN!!! NIET KOPEN!! !! :mrgreen: !!

Kees
Jacobus
Berichten: 108
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 12:46
Locatie: Maastricht

Bericht door Jacobus »

audiomanics schreef:
Jacobus schreef:
Ivo schreef:
Kriebelt het toch weer, Jacobus?
Ik anticipeer al voor als ik de spullen niet verkocht krijg :D :wink:
MENSEN!!! NIET KOPEN!! !! :mrgreen: !!

Kees
:D :D Dank je voor je enthousiasme Kees! Wat denk jij Kees, is 100watt genoeg om de Ciare woofers aan te sturen als ik zou bi-ampen. Alles hypothetisch natuurlijk....voor als ik ze niet verkocht krijg!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik had dit al een uitvoerig beantwoord maar omdat ik ook het betreffende berich niet meer kan terug vinden is het vermoedelijk door een rottige internet verbinding verdwenen..
Biamping staat voor mij buiten kijf, gezien het verschil in rendement tussen de twee systemen.
Het ligt er dus een beetje aan wat je voor het mid hoog wil gebruiken. Ik gok zo dat een mooie 2x 10Watt buizenversterker het heel goed bij houd als je 100W op de woofers zet.
Even ter indicatie: mijn hoorns halen zo'n 114dB/W/M die worden door een 2x12W SE 300B aangestuurd. Voor de bassen haal ik ruim 105dB/W/M ... Hier op staat 2x 700W te bulderen. Alles gaat tot op het hoogste nivo gelijk op... Alleen haal ik wel een enorme geluidsdruk: ooit gemeten op vier system en alle kranen open (zonder te oversturen) pieken van 148dB!!! Dus ik denk dat je met 100W goed uitkomt. Met je passieve scheidingsfilter regel je de versterkers toch op elkaar af..

Kees
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

100 watt is meer dan genoeg. Ik doe t met 68 watt, gaat loei en loei hard. Rammelende kastdeurtjes enzo.

Heb t nu over mijn 15 inch PAwoofers in BR (40 hz tune), rendement 98 dB, dus heel vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door lepain op do 11 okt 2007, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

audiomanics schreef:
Alleen haal ik wel een enorme geluidsdruk: ooit gemeten op vier system en alle kranen open (zonder te oversturen) pieken van 148dB!!!
Oordoppen in.... :lol:
@3aan
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 9:58

Bericht door @3aan »

VT67 schreef:
Ben blij dat er nog eens een updeetje komt in deze tread. Ik volg deze met argusogen omdat ik al een paar jaartjes in het bezit ben van een paartje Iwata hoorns (nog altijd niet af!!) waar ik toch eens iets mee moet gaan doen. Als driver ben ik ook wel geneigd om voor de BMS te kiezen. Grootste struikelblok tot op heden was een gepaste baskast te vinden omdat ik het toch echt wel op een twee-weg systeem wil houden dus moet het iets zijn dat naadloos aansluit op de hoorn.
Jacob, heb je er een probleem mee om de plannen van je Onken te delen hier op het forum? Ben best wel geïnteresseerd.

Groeten

P.S. Niet op de rommel letten die er voor ligt!
Ben je al verder gekomen met de IWATA'S ?

Als je een beetje mooi geluid er uit wil krijgen moet je eens zoeken naar de JBL 2482 dit is met een Phenolic diafragma een 2 inch driver van de beste soort, ik draai er zelf ook mee op IWATA'S die van mij zijn 85 cm breed op de mond en 34 cm hoog, ik heb tevens een eckhorn baskast met een 18" erin en voor het hoge hoog gebruik ik een Electro Voice st-350A

Ik speel momenteel passief gefilterd met 2 JBL filters en wel de 3160 en de 3105

De 18" = 4 ohm en de JBL 2482 = 16 ohm en dat past uitstekend met de 3160 die kan zo'n 600 watt aan, de 3105 is geschikt voor de 16 ohm en dan naar 8 ohm en die is regelbaar

En als versterkers heb ik een stel monoblokken van Audiolabor verder geen toonregeling op de pre = Beat 200 van Densen, dit hoef je maar een heel klein tikkie open te zetten en een klein tikkie verder voor ruzie met de buren :oops: 5 watjes is zat !!

Groet@3aan
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Bericht door VT67 »

die van mij zijn 85 cm breed op de mond en 34 cm hoog
Laat me raden, een goeie 57cm diep? :wink:
Ben je al verder gekomen met de IWATA'S ?
Nee joh, zal nog wel effe duren vrees ik. Moet eerst nog een boel andere dingen doen. Op hoeveel cross jij tussen de Eekhoorn en de Iwata. Zijn er ergens bouwplannen te vinden van de baskast die jij hebt. Zo'n 18" klinkt wel verleidelijk!

Groeten

P.S. Toevallig geen foto van je setup?
@3aan
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 9:58

Bericht door @3aan »

VT67 schreef:
die van mij zijn 85 cm breed op de mond en 34 cm hoog
Laat me raden, een goeie 57cm diep? :wink:
Ben je al verder gekomen met de IWATA'S ?
Nee joh, zal nog wel effe duren vrees ik. Moet eerst nog een boel andere dingen doen. Op hoeveel cross jij tussen de Eekhoorn en de Iwata. Zijn er ergens bouwplannen te vinden van de baskast die jij hebt. Zo'n 18" klinkt wel verleidelijk!

Groeten

P.S. Toevallig geen foto van je setup?
De fostexjes zijn nu dus vervangen voor de EV's

cross op 500 hz

BTW de kasten en IWATA'S zijn gekocht bij een Belgische meneer in de provincie Antwerpen :D

Als het goed is heeft hij nog een stel baskasten, is een zeer aangename meneer !!


Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heel mooi hoorntje...
Kastje eronder ook trouwens, om een baskast van te maken..

Kees
@3aan
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 9:58

Bericht door @3aan »

audiomanics schreef:
Heel mooi hoorntje...
Kastje eronder ook trouwens, om een baskast van te maken..

Kees


Dat is de Eckhorn !! Dus een baskastje met een 18" !! :P



:arrow:
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Bericht door carolus »

@3aan schreef:
audiomanics schreef:
Heel mooi hoorntje...
Kastje eronder ook trouwens, om een baskast van te maken..

Kees


Dat is de Eckhorn !! Dus een baskastje met een 18" !! :P



:arrow:
Gezien de verhoudingen van de afmetingen Iwata & onderkastje ( Eckhorn), zit daar een "echte" 18duims in?
Mvg
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers

Bericht door architect »

is dit project nog tot een resultaat gekomen en zijn daar ook foto's van?
en hoe klinkt dat nu?
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers

Bericht door carolus »

architect schreef:
.... project nog tot een resultaat gekomen .....hoe klinkt dat nu?
@ architect.
FYI
Mijn project 5-weg-hoorn (in home brew) is reeds lang ('70 .... vorige eeuw) tot een mooi muzikaal resultaat gekomen.
Laag: (oversized Klipschorn) Electrovoice Patrician IV met een LS 18" (EVM18B)
Laag mid: hoorn WE66A (met JBL2482)
Mid: Iwata 2" (met Vitavox S2 of S3)
High: Iwata 1" (met EV DH2305 ...
High: Beyma
2x5 weg Analoog actif filter ...

It's music ... I like it.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nieuw groot project; Frontloaded horns + 15inch woofers

Bericht door Walt »

Indrukwekkend systeem! Heb je er ook foto's van?

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”