(en nog een) UcD400 - (kast)layout

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

BjornV
Berichten: 9
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 23:16

Bericht door BjornV »

Goedenavond allemaal,

Dit is mijn eerste post hier, na het lezen van het topic kon ik dit niet voorbij laten gaan. Ik speel al tijden met het idee om wat monoblokken voor mijn HT set te bouwen en dit word wel heel erg mooi! Vroeger op school wel wat met Ultiboard gedaan , maar niet op dit niveau.

Graag meld ik me aan voor 5 prints mocht alles doorgaan.

mvgr,

Björn
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Als er losse 12 V printjes komen heb ik hier wel interresse in, let me know via PM aub, voor als ik het topic over het hoofd zie :wink:
Falcon
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 sep 2006, 18:44

Bericht door Falcon »

Beste Lennert,
Ook ik heb grote interesse in je ontwerp en wil graag meedoen met een bestelling maar je antwoordt niet op mijn pb's.
Cees
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Ik heb een beetje de indruk dat de topic-starter te druk met andere dingen bezig is of geheel van de aardbodem is verdwenen. Helaas. Zo ondertussen zijn de nieuwe HG supply's van Hypex een goed alternatief. Zeker gezien de prijs. Alleen heb je dan natuurlijk niet de T-net's. Natuurlijk kunnen je het ontwerp wel grafisch omzetten in een pdf zodat je het simpel zelf kunt toepassen. Of dat helemaal eerlijk is richting Lennert weet ik niet hoewel zijn werk erg leunt op het werk van Sander en andere forumleden. Misschien dat Sander zijn oorspronkelijke ontwerp tegen betaling beschikbaar wil stellen?

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Dan wordt het ongeveer zo. Nog niet helemaal klaar.

Afbeelding

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Als ik de prints van sommige leveranciers bekijk dan gebruiken die veel bredere banen en vlakken. Het printje zou er dan ongeveer zo uit zien. Is dit zinvol of is de vorige opzet beter?

Co

Afbeelding
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik heb ook een layout gemaakt, maar nu voor slitfoils ipv. t-nets. Dit met dank aan de schema's van Jeroen_d en de layout van de topic starter.
Ik ben van plan een 5 kanaals versterker te maken en vind Hypex voedingen hiervoor te duur. Nou alleen nog een ets- en soldeercursusje volgen en ik kan aan de slag. :lol:

De layout past precies op een 75 x 100 printplaatje, maar het is wel aan te bevelen kunststof afstandhouders te gebruiken denk ik. :?


update: nieuwe versie layout
Bijlagen
UCD-voeding.png
Laatst gewijzigd door knuisje op za 28 jul 2007, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik heb ook een pdf- en het Eagle brd-bestand toegevoegd om het te kunnen printen, of eventueel de layout aan te passen als je bv. een ander formaat componenten gebruikt. Omdat het formaat kleiner is dan 80 x 100 kan de gratis versie van Eagle worden gebruikt. :wink:

update: nieuwe versie layout
Bijlagen
UCD-voeding.zip
(59.13 KiB) 188 keer gedownload
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik heb inmiddels het printje een paar keer geëtst en gesoldeerd. Hij werkt uitstekend. Ook de dc-beveiliging en de plopvrije start werken prima. :lol:

Best wel leuk om zo'n voeding helemaal zelf te bouwen. Hieronder nog een plaatje van m'n bouwsel.
Bijlagen
UcDvoeding.JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

=D> =D> =D> =D> =D>

Wat was je nu kwijt aan kosten per voeding?

Wowly
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Wowly,

De slitfoils waren 14 euro per stuk. Schuro had er zin in want ik had ze binnen een week in huis. :shock:
De rest van de onderdelen kwamen op ca. 20 euro. Dus totaal ca. 50 euro per voeding. Dat scheelt nogal als je er 5 wilt maken. En het is toch wel een stuk leuker dan kant en klaar kopen vind ik.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

dday_one schreef:
Nog meer tips?
Misschien is het te laat, maar als ik je 1 tip kan geven: laat de fastons achterwege :!: :!:

Ik ben het met Sander eens dat de schroefklemmen niet de beste oplossing zijn, maar de fastons zijn net zo slecht !

Afbeelding

Dit, maar dan in 2 polig voor de ingang en 3-polig voor de uitgang is wél een goede oplossing. Je krijgt alleen een lagere overgangsweerstand dan dit door de draden direct te solderen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

maar de fastons zijn net zo slecht !
Onzin, Faston is één van de meest zekere verbindingen met zeer lage contactovergangsweerstand. Als je de stekker >10x los gaat trekken en weer vast gaat zetten wordt hij wat losser, maar daar zijn Faston connectoren ook niet voor gemaakt. Let wel, je moet Faston connectoren solderen, niet samenknijpen, dat laatste geeft idd. een minder betrouwbare verbinding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

SSassen schreef:
Let wel, je moet Faston connectoren solderen, niet samenknijpen, dat laatste geeft idd. een minder betrouwbare verbinding.
Daar heb je ook gelijk in, maar de verbinding die ik aangeef is nóg beter dan faston. Zoals ik zelf al aangaf: alleen de draad zelf vastsolderen is nóg beter.

Groeten,

Mischa
www.wago.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,

Dan prefereer ik toch nog altijd Faston, bij de connectors die jij voorstelt kan je de draad altijd nog draaien in de connector, een Faston stekker die vastgesoldeerd zit aan de draad kan geen kant meer op. Daarbij is een dergelijke connector onderhevig aan corrosie en oxidatie, het is immers een klemcontact en ook nog eens van kunststof. Een Faston heeft door de geheel metalen constructie een veel lagere contactovergangsweerstand omdat de klemkracht veel hoger is. Sterker nog, bij gecrimpte draden aan de Faston stekker trek je niet zelden de draad uit de stekker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Sorry Sander, je heb wellicht heel veel verstand van zaken, maar van Cageclamp-techniek ben je nog niet voldoende op de hoogte.

Op de eerste plaats kan de draad met geen mogelijkheid draaien in de klem, er is geen kunststofdeel betrokken bij het maken van de verbinding in de verbinding is gasdicht, dus kan er ook geen corrosie optreden. Verder is het niet goed om een zo hoog mogelijke klemkracht te hebben. Boven een bepaald ideaalpunt breng je alleen maar extra stress op het materiaal, wat de verbinding niet ten goede komt. Een Faston heeft geen verende eigenschappen en kan temperatuurwisselingen (eventueel door tijdelijke overbelasting) op de lange duur niet goed verdragen.

Ik weet niet of je misschien komende week een bezoek brengt aan de beurs Elektrotechniek in Utrecht. Zo ja, dan nodig ik je van harte uit op onze stand: Hal 7 stand B010. Ik leg het je graag uit.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,
Een Faston heeft geen verende eigenschappen en kan temperatuurwisselingen (eventueel door tijdelijke overbelasting) op de lange duur niet goed verdragen.
Zeker wel, door de kromming van de buitenkanten van de stekker krijg je een veerwerking, deze drukt dan ook de connector stevig op de receptable.

Cageclamp techniek ken ik alleen uit de elektrotechniek en heeft m.i. in dit geval geen voordelen, ook omdat er soms kabels met multistrand en soms met solid core kern gebruikt worden, klemtechnieken zijn in de regel niet geschikt voor beiden, solderen aan een Faston heeft dan duidelijk mijn voorkeur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Het mag een veerwerking zijn, maar geen veer. Bij een faston is het gewoon koper of zo waar nog een ander metaal opgedampt is, dus heeft geen verende eigenschappen in de ware zin van het woord. In de Cageclamp techniek wordt gebruik gemaakt van ChroomNikkel veerstaal dat nabehandeld is om de grootste mishandelingen te kunnen weerstaan. Ook verhitting heeft bij deze klemmen geen invloed op de veerkracht.

Cagclamp techniek leent zich overigens bij uitstek (beter dan andere methoden) voor het gebruik met van te voren niet voorspelbare adresoorten, dus of je nu massief, stranded of litzedraad hebt, of zelf gebruik maakt van adreeindhulzen, je hebt altijd een optimale verbinding tussen de stroomrail in de klem en de materie die ingeklemd wordt. Bij gebruik van adereindhulzen moet je er wel op letten dat de opkrimping volgens de regels en met het goeie gereedschap gebeurt, anders is de verbinding tussen de huls en de draad niet goed. Daarom adviseren wij altijd om alleen te strippen en daarna de draad in de klem te steken, dus niet verder af te werken.

Mocht je hier meer over willen weten, nodig ik je volgende week uit op onze stand in Utrecht. Als je wil komen, kun je mij bellen, dan zorg ik er wel voor dat je binnen komt. :wink:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik kan niet beoordelen of een faston beter is of niet maar het feit is dat op de UcD-module zelf ook gebruik wordt gemaakt van fastons. Dus heeft het dan nog veel zin om bij de voeding gebruik te maken van een andere klemtechniek. :?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

knuisje schreef:
Ik kan niet beoordelen of een faston beter is of niet maar het feit is dat op de UcD-module zelf ook gebruik wordt gemaakt van fastons. Dus heeft het dan nog veel zin om bij de voeding gebruik te maken van een andere klemtechniek. :?
Jazeker, je heb dan tenminste 2 zwakkeRE schakels weg kunnen nemen. Dat ze op de UcD's gebruik maken van fastons zal als reden hebben dat deze een stuk goedkoper zijn dan de veerklemmen, maar dat maakt de verbinding niet beter.

Ik weet wat het mij oplevert en ik gebruik niks anders meer. :D :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
MxTheo
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 11 jul 2007, 21:44
Locatie: Hardegarijp

Bericht door MxTheo »

Fastons zijn idd goed als het om een betrouwbare verbinding gaat.
Solderen van een Faston is niet aan te bevelen, met een goede krimptang en de juiste stekkers (dus niet die met de kunststof omhulsels) is een uitstekende krimpverbinding te realiseren.
Solderen geeft een stugge uitloop van de kabel en je zorgt voor een extra overgangsweerstand.

Groet Theo
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Theo,

Klemmen én solderen is 't devies, dat roep ik al jaren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
dday_one
Berichten: 93
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 10:56
Locatie: Amstelveen

Bericht door dday_one »

cve schreef:
Ik heb een beetje de indruk dat de topic-starter te druk met andere dingen bezig is of geheel van de aardbodem is verdwenen. Helaas. Zo ondertussen zijn de nieuwe HG supply's van Hypex een goed alternatief. Zeker gezien de prijs. Alleen heb je dan natuurlijk niet de T-net's. Natuurlijk kunnen je het ontwerp wel grafisch omzetten in een pdf zodat je het simpel zelf kunt toepassen. Of dat helemaal eerlijk is richting Lennert weet ik niet hoewel zijn werk erg leunt op het werk van Sander en andere forumleden. Misschien dat Sander zijn oorspronkelijke ontwerp tegen betaling beschikbaar wil stellen?

Co
Ik ben er weer. Eerlijk is eerlijk, ik weet niet zo goed hoe ik de draad hier weer op kan pakken...

Dus eerst maar een korte uitleg voor mijn plotselinge zwijgen; niet om zielig te doen overigens: Mijn vrouw is in februari erg ziek geworden, en de afdeling hematologie van een academisch ziekenhuis is niet een afdeling die hobby-inspirerend werkt... bij mij niet in ieder geval. We zijn nu maanden verder, en het gaat nu redelijk. Ik merk dat ik weer meer zin in hobby-dingen krijg.

Ik ben bij het protoype een paar pagina's terug gebleven. heb daarmee wel een werkende versterker gemaak. Ik zal later fototjes plaatsen.

Mocht iemand interesse hebben, de ExpressPCB layout is wmb beschikbaar voor hergebruik, zo lang dit dan maar weer voor iedereen beschikbaar is.

Mzzl.
Lennert
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lennert,

Ik kan begrijpen dat je hoofd dan even ergens anders naar staat, ik hoop dat alles voorspoedig gaat met haar/jullie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Hoi Lennert,

Fijn dat je weer terug bent en hopelijk gaat het nu weer helemaal de goede kant op met de gezondheid van je vrouw.

Groet, Co
Plaats reactie