(en nog een) UcD400 - (kast)layout
Moderator: Beheerdersteam
Goedenavond allemaal,
Dit is mijn eerste post hier, na het lezen van het topic kon ik dit niet voorbij laten gaan. Ik speel al tijden met het idee om wat monoblokken voor mijn HT set te bouwen en dit word wel heel erg mooi! Vroeger op school wel wat met Ultiboard gedaan , maar niet op dit niveau.
Graag meld ik me aan voor 5 prints mocht alles doorgaan.
mvgr,
Björn
Dit is mijn eerste post hier, na het lezen van het topic kon ik dit niet voorbij laten gaan. Ik speel al tijden met het idee om wat monoblokken voor mijn HT set te bouwen en dit word wel heel erg mooi! Vroeger op school wel wat met Ultiboard gedaan , maar niet op dit niveau.
Graag meld ik me aan voor 5 prints mocht alles doorgaan.
mvgr,
Björn
Ik heb een beetje de indruk dat de topic-starter te druk met andere dingen bezig is of geheel van de aardbodem is verdwenen. Helaas. Zo ondertussen zijn de nieuwe HG supply's van Hypex een goed alternatief. Zeker gezien de prijs. Alleen heb je dan natuurlijk niet de T-net's. Natuurlijk kunnen je het ontwerp wel grafisch omzetten in een pdf zodat je het simpel zelf kunt toepassen. Of dat helemaal eerlijk is richting Lennert weet ik niet hoewel zijn werk erg leunt op het werk van Sander en andere forumleden. Misschien dat Sander zijn oorspronkelijke ontwerp tegen betaling beschikbaar wil stellen?
Co
Co
Ik heb ook een layout gemaakt, maar nu voor slitfoils ipv. t-nets. Dit met dank aan de schema's van Jeroen_d en de layout van de topic starter.
Ik ben van plan een 5 kanaals versterker te maken en vind Hypex voedingen hiervoor te duur. Nou alleen nog een ets- en soldeercursusje volgen en ik kan aan de slag.
De layout past precies op een 75 x 100 printplaatje, maar het is wel aan te bevelen kunststof afstandhouders te gebruiken denk ik.
update: nieuwe versie layout
Ik ben van plan een 5 kanaals versterker te maken en vind Hypex voedingen hiervoor te duur. Nou alleen nog een ets- en soldeercursusje volgen en ik kan aan de slag.
De layout past precies op een 75 x 100 printplaatje, maar het is wel aan te bevelen kunststof afstandhouders te gebruiken denk ik.
update: nieuwe versie layout
Laatst gewijzigd door knuisje op za 28 jul 2007, 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ook een pdf- en het Eagle brd-bestand toegevoegd om het te kunnen printen, of eventueel de layout aan te passen als je bv. een ander formaat componenten gebruikt. Omdat het formaat kleiner is dan 80 x 100 kan de gratis versie van Eagle worden gebruikt. 
update: nieuwe versie layout
update: nieuwe versie layout
- Bijlagen
-
- UCD-voeding.zip
- (59.13 KiB) 188 keer gedownload
Misschien is het te laat, maar als ik je 1 tip kan geven: laat de fastons achterwegedday_one schreef:Nog meer tips?
Ik ben het met Sander eens dat de schroefklemmen niet de beste oplossing zijn, maar de fastons zijn net zo slecht !

Dit, maar dan in 2 polig voor de ingang en 3-polig voor de uitgang is wél een goede oplossing. Je krijgt alleen een lagere overgangsweerstand dan dit door de draden direct te solderen.
Groeten,
Mischa
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Onzin, Faston is één van de meest zekere verbindingen met zeer lage contactovergangsweerstand. Als je de stekker >10x los gaat trekken en weer vast gaat zetten wordt hij wat losser, maar daar zijn Faston connectoren ook niet voor gemaakt. Let wel, je moet Faston connectoren solderen, niet samenknijpen, dat laatste geeft idd. een minder betrouwbare verbinding.maar de fastons zijn net zo slecht !
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Daar heb je ook gelijk in, maar de verbinding die ik aangeef is nóg beter dan faston. Zoals ik zelf al aangaf: alleen de draad zelf vastsolderen is nóg beter.SSassen schreef:Let wel, je moet Faston connectoren solderen, niet samenknijpen, dat laatste geeft idd. een minder betrouwbare verbinding.
Groeten,
Mischa
www.wago.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mischa,
Dan prefereer ik toch nog altijd Faston, bij de connectors die jij voorstelt kan je de draad altijd nog draaien in de connector, een Faston stekker die vastgesoldeerd zit aan de draad kan geen kant meer op. Daarbij is een dergelijke connector onderhevig aan corrosie en oxidatie, het is immers een klemcontact en ook nog eens van kunststof. Een Faston heeft door de geheel metalen constructie een veel lagere contactovergangsweerstand omdat de klemkracht veel hoger is. Sterker nog, bij gecrimpte draden aan de Faston stekker trek je niet zelden de draad uit de stekker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dan prefereer ik toch nog altijd Faston, bij de connectors die jij voorstelt kan je de draad altijd nog draaien in de connector, een Faston stekker die vastgesoldeerd zit aan de draad kan geen kant meer op. Daarbij is een dergelijke connector onderhevig aan corrosie en oxidatie, het is immers een klemcontact en ook nog eens van kunststof. Een Faston heeft door de geheel metalen constructie een veel lagere contactovergangsweerstand omdat de klemkracht veel hoger is. Sterker nog, bij gecrimpte draden aan de Faston stekker trek je niet zelden de draad uit de stekker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sorry Sander, je heb wellicht heel veel verstand van zaken, maar van Cageclamp-techniek ben je nog niet voldoende op de hoogte.
Op de eerste plaats kan de draad met geen mogelijkheid draaien in de klem, er is geen kunststofdeel betrokken bij het maken van de verbinding in de verbinding is gasdicht, dus kan er ook geen corrosie optreden. Verder is het niet goed om een zo hoog mogelijke klemkracht te hebben. Boven een bepaald ideaalpunt breng je alleen maar extra stress op het materiaal, wat de verbinding niet ten goede komt. Een Faston heeft geen verende eigenschappen en kan temperatuurwisselingen (eventueel door tijdelijke overbelasting) op de lange duur niet goed verdragen.
Ik weet niet of je misschien komende week een bezoek brengt aan de beurs Elektrotechniek in Utrecht. Zo ja, dan nodig ik je van harte uit op onze stand: Hal 7 stand B010. Ik leg het je graag uit.
Groeten,
Mischa
Op de eerste plaats kan de draad met geen mogelijkheid draaien in de klem, er is geen kunststofdeel betrokken bij het maken van de verbinding in de verbinding is gasdicht, dus kan er ook geen corrosie optreden. Verder is het niet goed om een zo hoog mogelijke klemkracht te hebben. Boven een bepaald ideaalpunt breng je alleen maar extra stress op het materiaal, wat de verbinding niet ten goede komt. Een Faston heeft geen verende eigenschappen en kan temperatuurwisselingen (eventueel door tijdelijke overbelasting) op de lange duur niet goed verdragen.
Ik weet niet of je misschien komende week een bezoek brengt aan de beurs Elektrotechniek in Utrecht. Zo ja, dan nodig ik je van harte uit op onze stand: Hal 7 stand B010. Ik leg het je graag uit.
Groeten,
Mischa
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Mischa,
Cageclamp techniek ken ik alleen uit de elektrotechniek en heeft m.i. in dit geval geen voordelen, ook omdat er soms kabels met multistrand en soms met solid core kern gebruikt worden, klemtechnieken zijn in de regel niet geschikt voor beiden, solderen aan een Faston heeft dan duidelijk mijn voorkeur.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zeker wel, door de kromming van de buitenkanten van de stekker krijg je een veerwerking, deze drukt dan ook de connector stevig op de receptable.Een Faston heeft geen verende eigenschappen en kan temperatuurwisselingen (eventueel door tijdelijke overbelasting) op de lange duur niet goed verdragen.
Cageclamp techniek ken ik alleen uit de elektrotechniek en heeft m.i. in dit geval geen voordelen, ook omdat er soms kabels met multistrand en soms met solid core kern gebruikt worden, klemtechnieken zijn in de regel niet geschikt voor beiden, solderen aan een Faston heeft dan duidelijk mijn voorkeur.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het mag een veerwerking zijn, maar geen veer. Bij een faston is het gewoon koper of zo waar nog een ander metaal opgedampt is, dus heeft geen verende eigenschappen in de ware zin van het woord. In de Cageclamp techniek wordt gebruik gemaakt van ChroomNikkel veerstaal dat nabehandeld is om de grootste mishandelingen te kunnen weerstaan. Ook verhitting heeft bij deze klemmen geen invloed op de veerkracht.
Cagclamp techniek leent zich overigens bij uitstek (beter dan andere methoden) voor het gebruik met van te voren niet voorspelbare adresoorten, dus of je nu massief, stranded of litzedraad hebt, of zelf gebruik maakt van adreeindhulzen, je hebt altijd een optimale verbinding tussen de stroomrail in de klem en de materie die ingeklemd wordt. Bij gebruik van adereindhulzen moet je er wel op letten dat de opkrimping volgens de regels en met het goeie gereedschap gebeurt, anders is de verbinding tussen de huls en de draad niet goed. Daarom adviseren wij altijd om alleen te strippen en daarna de draad in de klem te steken, dus niet verder af te werken.
Mocht je hier meer over willen weten, nodig ik je volgende week uit op onze stand in Utrecht. Als je wil komen, kun je mij bellen, dan zorg ik er wel voor dat je binnen komt.
Groeten,
Mischa
Cagclamp techniek leent zich overigens bij uitstek (beter dan andere methoden) voor het gebruik met van te voren niet voorspelbare adresoorten, dus of je nu massief, stranded of litzedraad hebt, of zelf gebruik maakt van adreeindhulzen, je hebt altijd een optimale verbinding tussen de stroomrail in de klem en de materie die ingeklemd wordt. Bij gebruik van adereindhulzen moet je er wel op letten dat de opkrimping volgens de regels en met het goeie gereedschap gebeurt, anders is de verbinding tussen de huls en de draad niet goed. Daarom adviseren wij altijd om alleen te strippen en daarna de draad in de klem te steken, dus niet verder af te werken.
Mocht je hier meer over willen weten, nodig ik je volgende week uit op onze stand in Utrecht. Als je wil komen, kun je mij bellen, dan zorg ik er wel voor dat je binnen komt.
Groeten,
Mischa
Jazeker, je heb dan tenminste 2 zwakkeRE schakels weg kunnen nemen. Dat ze op de UcD's gebruik maken van fastons zal als reden hebben dat deze een stuk goedkoper zijn dan de veerklemmen, maar dat maakt de verbinding niet beter.knuisje schreef:Ik kan niet beoordelen of een faston beter is of niet maar het feit is dat op de UcD-module zelf ook gebruik wordt gemaakt van fastons. Dus heeft het dan nog veel zin om bij de voeding gebruik te maken van een andere klemtechniek.
Ik weet wat het mij oplevert en ik gebruik niks anders meer.
Groeten,
Mischa
Fastons zijn idd goed als het om een betrouwbare verbinding gaat.
Solderen van een Faston is niet aan te bevelen, met een goede krimptang en de juiste stekkers (dus niet die met de kunststof omhulsels) is een uitstekende krimpverbinding te realiseren.
Solderen geeft een stugge uitloop van de kabel en je zorgt voor een extra overgangsweerstand.
Groet Theo
Solderen van een Faston is niet aan te bevelen, met een goede krimptang en de juiste stekkers (dus niet die met de kunststof omhulsels) is een uitstekende krimpverbinding te realiseren.
Solderen geeft een stugge uitloop van de kabel en je zorgt voor een extra overgangsweerstand.
Groet Theo
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Theo,
Klemmen én solderen is 't devies, dat roep ik al jaren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Klemmen én solderen is 't devies, dat roep ik al jaren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik ben er weer. Eerlijk is eerlijk, ik weet niet zo goed hoe ik de draad hier weer op kan pakken...cve schreef:Ik heb een beetje de indruk dat de topic-starter te druk met andere dingen bezig is of geheel van de aardbodem is verdwenen. Helaas. Zo ondertussen zijn de nieuwe HG supply's van Hypex een goed alternatief. Zeker gezien de prijs. Alleen heb je dan natuurlijk niet de T-net's. Natuurlijk kunnen je het ontwerp wel grafisch omzetten in een pdf zodat je het simpel zelf kunt toepassen. Of dat helemaal eerlijk is richting Lennert weet ik niet hoewel zijn werk erg leunt op het werk van Sander en andere forumleden. Misschien dat Sander zijn oorspronkelijke ontwerp tegen betaling beschikbaar wil stellen?
Co
Dus eerst maar een korte uitleg voor mijn plotselinge zwijgen; niet om zielig te doen overigens: Mijn vrouw is in februari erg ziek geworden, en de afdeling hematologie van een academisch ziekenhuis is niet een afdeling die hobby-inspirerend werkt... bij mij niet in ieder geval. We zijn nu maanden verder, en het gaat nu redelijk. Ik merk dat ik weer meer zin in hobby-dingen krijg.
Ik ben bij het protoype een paar pagina's terug gebleven. heb daarmee wel een werkende versterker gemaak. Ik zal later fototjes plaatsen.
Mocht iemand interesse hebben, de ExpressPCB layout is wmb beschikbaar voor hergebruik, zo lang dit dan maar weer voor iedereen beschikbaar is.
Mzzl.
Lennert
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Lennert,
Ik kan begrijpen dat je hoofd dan even ergens anders naar staat, ik hoop dat alles voorspoedig gaat met haar/jullie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik kan begrijpen dat je hoofd dan even ergens anders naar staat, ik hoop dat alles voorspoedig gaat met haar/jullie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


