Aankoop orientatie buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Aankoop orientatie buizenversterker

Bericht door jaapschreuder »

Beste lezer,

Ik geniet nog elke dag van mijn oude trouwe Pioneer reciever (SX-590).
Maar nu na het vele bewonderen van verschillende buizenversterkers, vaak veelal optisch, begint het toch wel wat te kriebelen. Ik heb zelf nog niet zoveel luistersessies gedaan om echt een keuze te maken wat ik nu wil hebben/maken, en ook is een geld budget nog niet helemaal vast gesteld.

Nu heb ik op internet al verschillende stukken gelezen over verschillende soorten versterkers, maar blijf nog wel met wat vragen waar ik over na wil denken voor ik definitief voor een bepaalde richting ga.

** Zo is een van mijn vragen, wat is "" de beste opbouw " van de verschillende versterkers. (single ended, duoble ended, mono block)

** Waar moet ik op letten bij het maken van een keuze van de versterker

** Nu lees ik op internet ook 'vrij goedkope'modellen, vaan van japanse op chinese makeladij. Zijn deze per definitie minder van kwaliteit, of maakt dat niet zo veel uit? Ik zal dan als voorbeeld nemen een versterker die ik op internet tegen kwam

http://www.audio-online.nl/index.php?pa ... &Itemid=29

Kan iemand mij misschien iets vertellen over zijn/haar ervaringen met dit soort versterkers?

-------------------------------------------------------------------------------------

Verder zit ik er overna te denken om voor een zelfbouw(pakket) te gaan, aangezien ik zelf graag bezig mag zijn en omdat dit toch weer een beetje meer emotionele waarde toevoegd aan het apparaat.

Wat zijn leuke/goede/betaalbare pakketten/ontwerpen om zelf te maken zonder al te veel diepgaande theorien en ingewikkelde meet methodes. Ik snap dat mijn vraag heel erg relatief is, maar als je een ingeving hebt hoor ik het graag.
Ik wil best wat rekenen afstellen en meten, en vind vaak diepgaande theorie wel vatbaar. Alleen vind ik het niet leuk dat ik gelijk bij mijn eerste 'project'vast loop en er niet uitkom.
Zelf had ik al een ontwerp gevonden dat mij wel aansprak van Menno v/d Veen, de UL40-S2.

http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html


Ik denk dat ik in dit verhaal weinig rekening hoef te houden met mijn speakers, aangezien deze 'vrij makkelijk zijn'.

De versterker wordt in eerste instantie aangesloten op Mordaunt-Short VS-206.

Sorry voor de hele lading vragen, in een minder logische volgorde. Ik zal de volgende keer proberen meer structuur aan te brengen in mijn vragen.

Alvast bedankt voor het mee denken en beantwoorden van de vragen.

m.vr.gr,

Jaap Schreuder
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Bericht door riktw »

velleman heeft ook een zelfbouw kit voor een buizenversterker.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
maar je hebt al een buizenversterker voor 300 euro vanuit china.
deze:
http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... cts_id=386

single ended is met 1 buis per kanaal voor het vermogen, veel gebruikt bij high end versterkersen staat automatich in klasse a.
ze zeggen een mooi geluid maar wel met weinig vermogen.
balans is met 2 buisen voor het vermogen simpel 2*single ended met een fasedraaier.
alleen nu kan ie ook in klasse ab of b worden ingesteld zodat je meer vermogen kan krijgen.
vaak staat ie in klasse a of ab en b is vooral voor gitaarversterkers.
monoblock is gewoon een mono versterker dus 2 nodig voor surround.
theorie erachter is dat de 2 elkaar niet kunnen storen.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

riktw schreef:
velleman heeft ook een zelfbouw kit voor een buizenversterker.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
Volgens mij heetf KT88 veel aan te merken op dat ding..
monoblock is gewoon een mono versterker dus 2 nodig voor surround.
2 monoblokken voor surround? Oh, zoiets als dit:

Afbeelding


:twisted: :lol: :lol: :wink: grapje.. Je zal wel 'stereo' bedoelen..
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Miniwatt schreef:
riktw schreef:
velleman heeft ook een zelfbouw kit voor een buizenversterker.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
Volgens mij heetf KT88 veel aan te merken op dat ding..
Valt wel mee hoor. Je kunt hem wel heel mooi modificeren! :wink:
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

Je maakt me wel nieuwsgierig KT88.

Zou je je ervaringen willen delen, of heb je misschien een beter alternatief?

** Zit nu zelf met een vraag in mijn hoofd way verstandiger is, een voor en eind versterker appart, of een voor-, eindversterker ineen.

Denk dat voor de eenvoud een voor- eindversterker het meest voor de hand liggend is.

Heb vandaag ook de site van TriodeDick gevonden, ga er even een beetje informatie en ervaringen doorlezen denk ik...

m.vr.gr

Jaap
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Helemaal zelfdoen is het leukste, een goede tweede zou kunnen zijn een goede Chinees uit te zoeken en die naar wens te modificeren.

Velleman vind ik persoonlijk wat aan de dure kant als experiment, als je losse trafo's zou kopen bij bijv. Amplimo of AE en de rest zelf opscharrelt, ben je al stukken goedkoper uit.

Maar is wel meer werk, en vereist enig inzicht.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zit ook een beetje te dromen om nog es één keer een buizenamp te bouwen.
@KT88, als ik het goed begrepen heb uit lektuur, is een EL34 goed te vervangen door een KT88?
Ik heb een van der Veen ontwerpje hier liggen uit een RB van oct. 1987 en die spreekt me wel aan. 4x EL34 per kanaal. 100Watt.
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Bericht door jaapschreuder »

Ja ik vond ze ook al wel aardig aan de prijs, en denk dat ik er meer aardigheid aan heb als ik hem zelf gemaakt heb.

Ik heb geen tijdsdruk, dus het mag best iets langer duren. Een versterker zelf ontwerpen is nu nog iets te hoog gegrepen heb ik het idee. Maar dit komt ook omdat ik nog niet echt een passende theorie heb kunnen vinden.

** Hierop mijn vraag; wat is HET boek waar theorie over de opbouw en berekening van buizenversterkers instaan??

Verder zoals ik wat heb zitten lezen op internet spreekt mij de 2A3 buis of een KT88 buis wel aan.


Weet iemand zo nog een ontwerp die met enige moeite te maken is? Ik zoek best een uitdaging, het mag best wat inzicht vereisen.
Als ik maar een goedklinkende (en werkende) versterker krijg.

Heb in iedergeval al ideeen genoeg voor de behuizing!!! De voorplaat wordt of van geanodiseert aluminium, of geslepen RVS.
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Rik Stoet biedt ook kitjes aan, ook wel weer behoorlijk geprijst...

http://www.rikstoet.nl/

Dit is ook leuk:

http://www.worldtubeaudio.com/directory ... rie_91.htm
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

** Hierop mijn vraag; wat is HET boek waar theorie over de opbouw en berekening van buizenversterkers instaan??
Ik denk dat je misschien meerdere boeken zult moeten doorworstelen. Al eens bij Elektuur gekeken of Menno van der Veen? Lijken wel goede boekwerken.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Wellicht is dit handig voor je: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=38278
Daar valt heel wat theorie te lezen. Heb t zelf ook nog lang niet uit :lol:

Ik kom ook heel vaak de naam Morgan Jones tegen als het gaat over goede buizenboeken...
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Boek van Dieleman over buizenversterkers, en het Menno vd Veen boek.
Beide van Elektuur.

Er zijn ook nog wat boeken van Rainer Zur Linde bij Elektuur.

Engelstalig: Valve Amplifiers van Morgan Jones.
Het Mullard design handbook.

En voor de echte die-hards:

Afbeelding

:wink:

Grappig, ook bij mij zijn 2A3 en KT88 favoriet.

@ Sietse: je kunt, onder voorwaarden, wel een KT88 inzetten op de plaats van een EL34.
Mits gloeistroom, anodespanning, enz. enz.
En in triode is het qua aanpassing niet zo'n heel groot probleem, in UL en tetrode/penthode wel.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ik zit ook een beetje te dromen om nog es één keer een buizenamp te bouwen.
@KT88, als ik het goed begrepen heb uit lektuur, is een EL34 goed te vervangen door een KT88?
Ik heb een van der Veen ontwerpje hier liggen uit een RB van oct. 1987 en die spreekt me wel aan. 4x EL34 per kanaal. 100Watt.
KT88 buizen zijn behoorlijk duurder dan een EL 34

Leuk (goedkoper?) alternatief met KT77

linkje

http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/index_1.html
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

KT77 biedt niet zoveel meer dan een gewone EL34 hoor, is feitelijk dezelfde buis maar dan beam tetrode ipv. penthode.

KT88 loopt, mits juist gebruikt, rondjes om de EL34. IMHO dan nog altijd. :wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

als ik het goed begrepen heb uit lektuur, is een EL34 goed te vervangen door een KT88?
Ik neem aan dat dit niet zomaar te doen is?

Ik heb twee AMC buizen eind versterkers.
Deze hebben per kant twee EL34 buizen.

Ik neem aan dat deze absoluut niet zomaar voor een KT88 te zijn vervangen?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

In die AMC gaat dat helaas niet zonder slag en/of stoot.

KT77 zou je dan weer wel kunnen proberen, maar in mijn ervaring is er weinig verschil tussen die 77 en de 34.
Maar het kan best per ontwerp verschillen hoor.

De JJ KT77 doet vrijwel hetzelfde als de EL34, dan zou je een ander merk moeten proberen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Ik zit ook een beetje te dromen om nog es één keer een buizenamp te bouwen.
@KT88, als ik het goed begrepen heb uit lektuur, is een EL34 goed te vervangen door een KT88?
Ik heb een van der Veen ontwerpje hier liggen uit een RB van oct. 1987 en die spreekt me wel aan. 4x EL34 per kanaal. 100Watt.
Sietse dat ontwerp uit 1987 is ondertussen ietsje verouderd denk ik

hier link naar vdVeenhttp://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Je speelt graag met TL's dus zou ik zeker de monobills II van
Triode Dick overwegen
link (kijk bij projects)
http://www.triodedick.com/

topic over bouw monobill op AF
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=4406.0


En de WK versterker van KT88 zou ik zeker niet vergeten..
duidelijk bouwbeschrijving heb ik niet :) weet zeker dat ie
laagohmige belastingen aankan en je hebt geen voortrap nodig
wel een voorvoortrap voor DT's natuurlijk...
meen dat de geschatte bouwkosten rond de 700 euri's was :)
maar dat moet KT88 (Sander) zelf eens vragen..
en de klank weet je al....
Binnenkort kun je de WK(verbeterde versie ?)
weer beluisteren .. dus .. :idea:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
En in triode is het qua aanpassing niet zo'n heel groot probleem, in UL en tetrode/penthode wel.
Wil je anders dan in triode???
Volgens mij de meest muzikale verandering die je even snel kunt uithalen met penthodes...
Wel ten koste van het maximaal vermogen, maar dat neem je dan graag voor lief..
Een paar knappe JJ KT88's kosten niet zo ontzettend veel meer als knappe EL34's (Svetlana's bijv)
We hebben het niet over Genealex hoop ik..


Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

weidok schreef:
En de WK versterker van KT88 zou ik zeker niet vergeten..
duidelijk bouwbeschrijving heb ik niet :) weet zeker dat ie
laagohmige belastingen aankan en je hebt geen voortrap nodig
wel een voorvoortrap voor DT's natuurlijk...
meen dat de geschatte bouwkosten rond de 700 euri's was :)
maar dat moet KT88 (Sander) zelf eens vragen..
en de klank weet je al....
Binnenkort kun je de WK(verbeterde versie ?)
weer beluisteren .. dus .. :idea:
De WK is onbetaalbaar. :wink:

Qua materiaal zijn de uitgangstrafo's het meest bepalend en doorgaans ook het duurste.
Naar zeggen is de lijn van AE onlangs totaal vernieuwd en zou de kwaliteit daarvan in de buurt van de WK trafo's moeten zijn gekomen.

Aangezien ik binnenkort een Über- WK ga bouwen, zal ik die claim tegen die tijd eens gaan testen.

Kees: sommige mensen beschouwen de EL34 als "God's own tube", ik houd het maar bij de 88 en desnoods de KT90.
Genalex is niet nodig, JJ is mij goed genoeg. :wink:
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

CODE: Selecteer alles

In die AMC gaat dat helaas niet zonder slag en/of stoot. 
Behuizing technisch gaat het zeker niet passen. Dat is echter geen enkel probleem. Dit is zo om te bouwen.

Hoe groot is het electronische probleem?

Ze staan stil dus een leuk nieuw hobby project is altijd welkom :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Kees schreef:
Een paar knappe JJ KT88's kosten niet zo ontzettend veel meer als knappe EL34's (Svetlana's bijv)
We hebben het niet over Genealex hoop ik..
Bij Amplino is een KT88 bijna 4x zo duur als een EL34, beide van Svetlana.
En tja, ik weet het wel, waar ik eigenlijk heel stiekem, in mijn natte dromen, van droom, is deze en wat verder is er ook nog één met 4x KT88.
Van die met 6x EL34, heb ik het schema. Al jaren :D
Waarom?
Nou,
1 alleen al de aanblik,
2 als ik het zou gaan doen, dan nog één keer en dan ook een bak, waar je omheen moet lopen,
3 ook al kan het met twee eindbuisjes ook wel,
4 En last but not least, Als de regering en de nog komende regeringen doorgaan met bezuinigen op ouderenzorg, heb ik tenminste nog warme voeten, als de stroom voor ons ouderen niet op de bon gaat.... :roll:
5 Kortom, machtig toch zo'n ding..... :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
De WK is onbetaalbaar. :wink:
ik houd het maar bij de 88 en desnoods de KT90.
De KT88, met de aanpassingen tov de EL34, qua stroom en instelling, vind ik toch een heel wat volwassener buisje... Meer diepgang en levendigheid. En in triode-mode inderdaad niet echt moeilijk om daarmee een EL34 te vervangen.
Met jouw goedkeuren wil ik wel eens kijken of ik de WK kan uitkristaliseren tot een na-te-bouwen ontwerp.... Dus met aansluiting-nummers, typenummers van transformatoren uit reguliere productie. Bijv Amplimo ringkerntjes en wat aanwijzingen voor de andere te gebruiken componenten, eventueel uitgebreid met een handleiding voor het instellen van de ruststromen van de eindbuizen..
Een schema is zo getekend in een PDF-document..

Oh, euh Sietse: als je echt warme voeten en handjes wil hebben: maak dan hier eens iets mee:
http://www.tubecollector.org/main/833a.jpg
Dik 100W alleen al voor de gloeistroom...Geeft ook nog leuk licht 8)

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Met de WK zijn er al plannen........zij het compleet gebouwd en geen kitjes.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nog es iets dat ik me afvraag. Ik ben opgegroeid in de versterkerwereld met de mededeling op school, dat je een versterker altijd op een metalen chassis bouwd. Nu zie ik steeds vaker een houten omhulsel met een metalen plaat er op als chassis. En dat schijnt goed te gaan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

sietse schreef:
Nog es iets dat ik me afvraag. Ik ben opgegroeid in de versterkerwereld met de mededeling op school, dat je een versterker altijd op een metalen chassis bouwd. Nu zie ik steeds vaker een houten omhulsel met een metalen plaat er op als chassis. En dat schijnt goed te gaan?
Je hebt het over 95% van de zelfbouw buizenversterkers?
Ja, dat gaat goed. Eventueel wordt de binnenzijde van het houten gedeelte beplakt met een metaalfolie (vaak koper)
Als alles maar goed aangesloten wordt op een centraal aardpunt en de kabeltjes afgeschermd zijn en verder alle wisselstroom voerende voedingkabels getwist worden... kortom naar de kunst van het zelfbouwen.
Vaak worden deze houten ombouwtjes gebruikt omdat het de buizenversterker een "Retro" look geeft, maar, volgens mij, ook vaak omdat dit erg makkelijk te maken is en veel van deze ombouwtjes kant en klaar geleverd worden (bij AE bijvoorbeeld)

En wat jij destijds op school geleerd hebt kan in de loop der tijd ook wel wat veranderd zijn...technieken worden steeds beter..De basis blijft gelijk..

Kees
Plaats reactie