Aankoop orientatie buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Aankoop orientatie buizenversterker
Beste lezer,
Ik geniet nog elke dag van mijn oude trouwe Pioneer reciever (SX-590).
Maar nu na het vele bewonderen van verschillende buizenversterkers, vaak veelal optisch, begint het toch wel wat te kriebelen. Ik heb zelf nog niet zoveel luistersessies gedaan om echt een keuze te maken wat ik nu wil hebben/maken, en ook is een geld budget nog niet helemaal vast gesteld.
Nu heb ik op internet al verschillende stukken gelezen over verschillende soorten versterkers, maar blijf nog wel met wat vragen waar ik over na wil denken voor ik definitief voor een bepaalde richting ga.
** Zo is een van mijn vragen, wat is "" de beste opbouw " van de verschillende versterkers. (single ended, duoble ended, mono block)
** Waar moet ik op letten bij het maken van een keuze van de versterker
** Nu lees ik op internet ook 'vrij goedkope'modellen, vaan van japanse op chinese makeladij. Zijn deze per definitie minder van kwaliteit, of maakt dat niet zo veel uit? Ik zal dan als voorbeeld nemen een versterker die ik op internet tegen kwam
http://www.audio-online.nl/index.php?pa ... &Itemid=29
Kan iemand mij misschien iets vertellen over zijn/haar ervaringen met dit soort versterkers?
-------------------------------------------------------------------------------------
Verder zit ik er overna te denken om voor een zelfbouw(pakket) te gaan, aangezien ik zelf graag bezig mag zijn en omdat dit toch weer een beetje meer emotionele waarde toevoegd aan het apparaat.
Wat zijn leuke/goede/betaalbare pakketten/ontwerpen om zelf te maken zonder al te veel diepgaande theorien en ingewikkelde meet methodes. Ik snap dat mijn vraag heel erg relatief is, maar als je een ingeving hebt hoor ik het graag.
Ik wil best wat rekenen afstellen en meten, en vind vaak diepgaande theorie wel vatbaar. Alleen vind ik het niet leuk dat ik gelijk bij mijn eerste 'project'vast loop en er niet uitkom.
Zelf had ik al een ontwerp gevonden dat mij wel aansprak van Menno v/d Veen, de UL40-S2.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html
Ik denk dat ik in dit verhaal weinig rekening hoef te houden met mijn speakers, aangezien deze 'vrij makkelijk zijn'.
De versterker wordt in eerste instantie aangesloten op Mordaunt-Short VS-206.
Sorry voor de hele lading vragen, in een minder logische volgorde. Ik zal de volgende keer proberen meer structuur aan te brengen in mijn vragen.
Alvast bedankt voor het mee denken en beantwoorden van de vragen.
m.vr.gr,
Jaap Schreuder
Ik geniet nog elke dag van mijn oude trouwe Pioneer reciever (SX-590).
Maar nu na het vele bewonderen van verschillende buizenversterkers, vaak veelal optisch, begint het toch wel wat te kriebelen. Ik heb zelf nog niet zoveel luistersessies gedaan om echt een keuze te maken wat ik nu wil hebben/maken, en ook is een geld budget nog niet helemaal vast gesteld.
Nu heb ik op internet al verschillende stukken gelezen over verschillende soorten versterkers, maar blijf nog wel met wat vragen waar ik over na wil denken voor ik definitief voor een bepaalde richting ga.
** Zo is een van mijn vragen, wat is "" de beste opbouw " van de verschillende versterkers. (single ended, duoble ended, mono block)
** Waar moet ik op letten bij het maken van een keuze van de versterker
** Nu lees ik op internet ook 'vrij goedkope'modellen, vaan van japanse op chinese makeladij. Zijn deze per definitie minder van kwaliteit, of maakt dat niet zo veel uit? Ik zal dan als voorbeeld nemen een versterker die ik op internet tegen kwam
http://www.audio-online.nl/index.php?pa ... &Itemid=29
Kan iemand mij misschien iets vertellen over zijn/haar ervaringen met dit soort versterkers?
-------------------------------------------------------------------------------------
Verder zit ik er overna te denken om voor een zelfbouw(pakket) te gaan, aangezien ik zelf graag bezig mag zijn en omdat dit toch weer een beetje meer emotionele waarde toevoegd aan het apparaat.
Wat zijn leuke/goede/betaalbare pakketten/ontwerpen om zelf te maken zonder al te veel diepgaande theorien en ingewikkelde meet methodes. Ik snap dat mijn vraag heel erg relatief is, maar als je een ingeving hebt hoor ik het graag.
Ik wil best wat rekenen afstellen en meten, en vind vaak diepgaande theorie wel vatbaar. Alleen vind ik het niet leuk dat ik gelijk bij mijn eerste 'project'vast loop en er niet uitkom.
Zelf had ik al een ontwerp gevonden dat mij wel aansprak van Menno v/d Veen, de UL40-S2.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html
Ik denk dat ik in dit verhaal weinig rekening hoef te houden met mijn speakers, aangezien deze 'vrij makkelijk zijn'.
De versterker wordt in eerste instantie aangesloten op Mordaunt-Short VS-206.
Sorry voor de hele lading vragen, in een minder logische volgorde. Ik zal de volgende keer proberen meer structuur aan te brengen in mijn vragen.
Alvast bedankt voor het mee denken en beantwoorden van de vragen.
m.vr.gr,
Jaap Schreuder
velleman heeft ook een zelfbouw kit voor een buizenversterker.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
maar je hebt al een buizenversterker voor 300 euro vanuit china.
deze:
http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... cts_id=386
single ended is met 1 buis per kanaal voor het vermogen, veel gebruikt bij high end versterkersen staat automatich in klasse a.
ze zeggen een mooi geluid maar wel met weinig vermogen.
balans is met 2 buisen voor het vermogen simpel 2*single ended met een fasedraaier.
alleen nu kan ie ook in klasse ab of b worden ingesteld zodat je meer vermogen kan krijgen.
vaak staat ie in klasse a of ab en b is vooral voor gitaarversterkers.
monoblock is gewoon een mono versterker dus 2 nodig voor surround.
theorie erachter is dat de 2 elkaar niet kunnen storen.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
maar je hebt al een buizenversterker voor 300 euro vanuit china.
deze:
http://www.capsandcoils.com/shop/index. ... cts_id=386
single ended is met 1 buis per kanaal voor het vermogen, veel gebruikt bij high end versterkersen staat automatich in klasse a.
ze zeggen een mooi geluid maar wel met weinig vermogen.
balans is met 2 buisen voor het vermogen simpel 2*single ended met een fasedraaier.
alleen nu kan ie ook in klasse ab of b worden ingesteld zodat je meer vermogen kan krijgen.
vaak staat ie in klasse a of ab en b is vooral voor gitaarversterkers.
monoblock is gewoon een mono versterker dus 2 nodig voor surround.
theorie erachter is dat de 2 elkaar niet kunnen storen.
Volgens mij heetf KT88 veel aan te merken op dat ding..riktw schreef:velleman heeft ook een zelfbouw kit voor een buizenversterker.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
2 monoblokken voor surround? Oh, zoiets als dit:monoblock is gewoon een mono versterker dus 2 nodig voor surround.

Valt wel mee hoor. Je kunt hem wel heel mooi modificeren!Miniwatt schreef:Volgens mij heetf KT88 veel aan te merken op dat ding..riktw schreef:velleman heeft ook een zelfbouw kit voor een buizenversterker.
nummer weet ik zo gauw niet meer vaan was ongeveer 1000 euro voor een stereo met best flink vermogen(met 4 el34 buizen per kanaal)
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Je maakt me wel nieuwsgierig KT88.
Zou je je ervaringen willen delen, of heb je misschien een beter alternatief?
** Zit nu zelf met een vraag in mijn hoofd way verstandiger is, een voor en eind versterker appart, of een voor-, eindversterker ineen.
Denk dat voor de eenvoud een voor- eindversterker het meest voor de hand liggend is.
Heb vandaag ook de site van TriodeDick gevonden, ga er even een beetje informatie en ervaringen doorlezen denk ik...
m.vr.gr
Jaap
Zou je je ervaringen willen delen, of heb je misschien een beter alternatief?
** Zit nu zelf met een vraag in mijn hoofd way verstandiger is, een voor en eind versterker appart, of een voor-, eindversterker ineen.
Denk dat voor de eenvoud een voor- eindversterker het meest voor de hand liggend is.
Heb vandaag ook de site van TriodeDick gevonden, ga er even een beetje informatie en ervaringen doorlezen denk ik...
m.vr.gr
Jaap
Helemaal zelfdoen is het leukste, een goede tweede zou kunnen zijn een goede Chinees uit te zoeken en die naar wens te modificeren.
Velleman vind ik persoonlijk wat aan de dure kant als experiment, als je losse trafo's zou kopen bij bijv. Amplimo of AE en de rest zelf opscharrelt, ben je al stukken goedkoper uit.
Maar is wel meer werk, en vereist enig inzicht.
Velleman vind ik persoonlijk wat aan de dure kant als experiment, als je losse trafo's zou kopen bij bijv. Amplimo of AE en de rest zelf opscharrelt, ben je al stukken goedkoper uit.
Maar is wel meer werk, en vereist enig inzicht.
-
jaapschreuder
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
- Locatie: Oude Pekela
Ja ik vond ze ook al wel aardig aan de prijs, en denk dat ik er meer aardigheid aan heb als ik hem zelf gemaakt heb.
Ik heb geen tijdsdruk, dus het mag best iets langer duren. Een versterker zelf ontwerpen is nu nog iets te hoog gegrepen heb ik het idee. Maar dit komt ook omdat ik nog niet echt een passende theorie heb kunnen vinden.
** Hierop mijn vraag; wat is HET boek waar theorie over de opbouw en berekening van buizenversterkers instaan??
Verder zoals ik wat heb zitten lezen op internet spreekt mij de 2A3 buis of een KT88 buis wel aan.
Weet iemand zo nog een ontwerp die met enige moeite te maken is? Ik zoek best een uitdaging, het mag best wat inzicht vereisen.
Als ik maar een goedklinkende (en werkende) versterker krijg.
Heb in iedergeval al ideeen genoeg voor de behuizing!!! De voorplaat wordt of van geanodiseert aluminium, of geslepen RVS.
Ik heb geen tijdsdruk, dus het mag best iets langer duren. Een versterker zelf ontwerpen is nu nog iets te hoog gegrepen heb ik het idee. Maar dit komt ook omdat ik nog niet echt een passende theorie heb kunnen vinden.
** Hierop mijn vraag; wat is HET boek waar theorie over de opbouw en berekening van buizenversterkers instaan??
Verder zoals ik wat heb zitten lezen op internet spreekt mij de 2A3 buis of een KT88 buis wel aan.
Weet iemand zo nog een ontwerp die met enige moeite te maken is? Ik zoek best een uitdaging, het mag best wat inzicht vereisen.
Als ik maar een goedklinkende (en werkende) versterker krijg.
Heb in iedergeval al ideeen genoeg voor de behuizing!!! De voorplaat wordt of van geanodiseert aluminium, of geslepen RVS.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Rik Stoet biedt ook kitjes aan, ook wel weer behoorlijk geprijst...
http://www.rikstoet.nl/
Dit is ook leuk:
http://www.worldtubeaudio.com/directory ... rie_91.htm
http://www.rikstoet.nl/
Dit is ook leuk:
http://www.worldtubeaudio.com/directory ... rie_91.htm
Wellicht is dit handig voor je: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=38278
Daar valt heel wat theorie te lezen. Heb t zelf ook nog lang niet uit
Ik kom ook heel vaak de naam Morgan Jones tegen als het gaat over goede buizenboeken...
Daar valt heel wat theorie te lezen. Heb t zelf ook nog lang niet uit
Ik kom ook heel vaak de naam Morgan Jones tegen als het gaat over goede buizenboeken...
Boek van Dieleman over buizenversterkers, en het Menno vd Veen boek.
Beide van Elektuur.
Er zijn ook nog wat boeken van Rainer Zur Linde bij Elektuur.
Engelstalig: Valve Amplifiers van Morgan Jones.
Het Mullard design handbook.
En voor de echte die-hards:

Grappig, ook bij mij zijn 2A3 en KT88 favoriet.
@ Sietse: je kunt, onder voorwaarden, wel een KT88 inzetten op de plaats van een EL34.
Mits gloeistroom, anodespanning, enz. enz.
En in triode is het qua aanpassing niet zo'n heel groot probleem, in UL en tetrode/penthode wel.
Beide van Elektuur.
Er zijn ook nog wat boeken van Rainer Zur Linde bij Elektuur.
Engelstalig: Valve Amplifiers van Morgan Jones.
Het Mullard design handbook.
En voor de echte die-hards:

Grappig, ook bij mij zijn 2A3 en KT88 favoriet.
@ Sietse: je kunt, onder voorwaarden, wel een KT88 inzetten op de plaats van een EL34.
Mits gloeistroom, anodespanning, enz. enz.
En in triode is het qua aanpassing niet zo'n heel groot probleem, in UL en tetrode/penthode wel.
KT88 buizen zijn behoorlijk duurder dan een EL 34sietse schreef:Ik zit ook een beetje te dromen om nog es één keer een buizenamp te bouwen.
@KT88, als ik het goed begrepen heb uit lektuur, is een EL34 goed te vervangen door een KT88?
Ik heb een van der Veen ontwerpje hier liggen uit een RB van oct. 1987 en die spreekt me wel aan. 4x EL34 per kanaal. 100Watt.
Leuk (goedkoper?) alternatief met KT77
linkje
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/index_1.html
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
In die AMC gaat dat helaas niet zonder slag en/of stoot.
KT77 zou je dan weer wel kunnen proberen, maar in mijn ervaring is er weinig verschil tussen die 77 en de 34.
Maar het kan best per ontwerp verschillen hoor.
De JJ KT77 doet vrijwel hetzelfde als de EL34, dan zou je een ander merk moeten proberen.
KT77 zou je dan weer wel kunnen proberen, maar in mijn ervaring is er weinig verschil tussen die 77 en de 34.
Maar het kan best per ontwerp verschillen hoor.
De JJ KT77 doet vrijwel hetzelfde als de EL34, dan zou je een ander merk moeten proberen.
Sietse dat ontwerp uit 1987 is ondertussen ietsje verouderd denk iksietse schreef:Ik zit ook een beetje te dromen om nog es één keer een buizenamp te bouwen.
@KT88, als ik het goed begrepen heb uit lektuur, is een EL34 goed te vervangen door een KT88?
Ik heb een van der Veen ontwerpje hier liggen uit een RB van oct. 1987 en die spreekt me wel aan. 4x EL34 per kanaal. 100Watt.
hier link naar vdVeenhttp://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html
Je speelt graag met TL's dus zou ik zeker de monobills II van
Triode Dick overwegen
link (kijk bij projects)
http://www.triodedick.com/
topic over bouw monobill op AF
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=4406.0
En de WK versterker van KT88 zou ik zeker niet vergeten..
duidelijk bouwbeschrijving heb ik niet
laagohmige belastingen aankan en je hebt geen voortrap nodig
wel een voorvoortrap voor DT's natuurlijk...
meen dat de geschatte bouwkosten rond de 700 euri's was
maar dat moet KT88 (Sander) zelf eens vragen..
en de klank weet je al....
Binnenkort kun je de WK(verbeterde versie ?)
weer beluisteren .. dus ..
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Wil je anders dan in triode???KT88 schreef:En in triode is het qua aanpassing niet zo'n heel groot probleem, in UL en tetrode/penthode wel.
Volgens mij de meest muzikale verandering die je even snel kunt uithalen met penthodes...
Wel ten koste van het maximaal vermogen, maar dat neem je dan graag voor lief..
Een paar knappe JJ KT88's kosten niet zo ontzettend veel meer als knappe EL34's (Svetlana's bijv)
We hebben het niet over Genealex hoop ik..
Kees
De WK is onbetaalbaar.weidok schreef:En de WK versterker van KT88 zou ik zeker niet vergeten..
duidelijk bouwbeschrijving heb ik nietweet zeker dat ie
laagohmige belastingen aankan en je hebt geen voortrap nodig
wel een voorvoortrap voor DT's natuurlijk...
meen dat de geschatte bouwkosten rond de 700 euri's was
maar dat moet KT88 (Sander) zelf eens vragen..
en de klank weet je al....
Binnenkort kun je de WK(verbeterde versie ?)
weer beluisteren .. dus ..
Qua materiaal zijn de uitgangstrafo's het meest bepalend en doorgaans ook het duurste.
Naar zeggen is de lijn van AE onlangs totaal vernieuwd en zou de kwaliteit daarvan in de buurt van de WK trafo's moeten zijn gekomen.
Aangezien ik binnenkort een Über- WK ga bouwen, zal ik die claim tegen die tijd eens gaan testen.
Kees: sommige mensen beschouwen de EL34 als "God's own tube", ik houd het maar bij de 88 en desnoods de KT90.
Genalex is niet nodig, JJ is mij goed genoeg.
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
CODE: Selecteer alles
In die AMC gaat dat helaas niet zonder slag en/of stoot. Hoe groot is het electronische probleem?
Ze staan stil dus een leuk nieuw hobby project is altijd welkom
Bij Amplino is een KT88 bijna 4x zo duur als een EL34, beide van Svetlana.Kees schreef:Een paar knappe JJ KT88's kosten niet zo ontzettend veel meer als knappe EL34's (Svetlana's bijv)
We hebben het niet over Genealex hoop ik..
En tja, ik weet het wel, waar ik eigenlijk heel stiekem, in mijn natte dromen, van droom, is deze en wat verder is er ook nog één met 4x KT88.
Van die met 6x EL34, heb ik het schema. Al jaren
Waarom?
Nou,
1 alleen al de aanblik,
2 als ik het zou gaan doen, dan nog één keer en dan ook een bak, waar je omheen moet lopen,
3 ook al kan het met twee eindbuisjes ook wel,
4 En last but not least, Als de regering en de nog komende regeringen doorgaan met bezuinigen op ouderenzorg, heb ik tenminste nog warme voeten, als de stroom voor ons ouderen niet op de bon gaat....
5 Kortom, machtig toch zo'n ding.....
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De KT88, met de aanpassingen tov de EL34, qua stroom en instelling, vind ik toch een heel wat volwassener buisje... Meer diepgang en levendigheid. En in triode-mode inderdaad niet echt moeilijk om daarmee een EL34 te vervangen.KT88 schreef:De WK is onbetaalbaar.![]()
ik houd het maar bij de 88 en desnoods de KT90.
Met jouw goedkeuren wil ik wel eens kijken of ik de WK kan uitkristaliseren tot een na-te-bouwen ontwerp.... Dus met aansluiting-nummers, typenummers van transformatoren uit reguliere productie. Bijv Amplimo ringkerntjes en wat aanwijzingen voor de andere te gebruiken componenten, eventueel uitgebreid met een handleiding voor het instellen van de ruststromen van de eindbuizen..
Een schema is zo getekend in een PDF-document..
Oh, euh Sietse: als je echt warme voeten en handjes wil hebben: maak dan hier eens iets mee:
http://www.tubecollector.org/main/833a.jpg
Dik 100W alleen al voor de gloeistroom...Geeft ook nog leuk licht
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Je hebt het over 95% van de zelfbouw buizenversterkers?sietse schreef:Nog es iets dat ik me afvraag. Ik ben opgegroeid in de versterkerwereld met de mededeling op school, dat je een versterker altijd op een metalen chassis bouwd. Nu zie ik steeds vaker een houten omhulsel met een metalen plaat er op als chassis. En dat schijnt goed te gaan?
Ja, dat gaat goed. Eventueel wordt de binnenzijde van het houten gedeelte beplakt met een metaalfolie (vaak koper)
Als alles maar goed aangesloten wordt op een centraal aardpunt en de kabeltjes afgeschermd zijn en verder alle wisselstroom voerende voedingkabels getwist worden... kortom naar de kunst van het zelfbouwen.
Vaak worden deze houten ombouwtjes gebruikt omdat het de buizenversterker een "Retro" look geeft, maar, volgens mij, ook vaak omdat dit erg makkelijk te maken is en veel van deze ombouwtjes kant en klaar geleverd worden (bij AE bijvoorbeeld)
En wat jij destijds op school geleerd hebt kan in de loop der tijd ook wel wat veranderd zijn...technieken worden steeds beter..De basis blijft gelijk..
Kees

