Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
@Jeroen, zolang de spectoriaale contents van een vervorming niet word meegegeven kan je daar weinig over zeggen.

Groetjes
Rudy
Klopt, maar weet dat veel mensen geilen op die specsheets van Thiel en het geeft iig ook de 3de harmonische aan waarvan het belangrijk is dat die laag is, liever lager dan de 2de. En de specs van deze Peerless driver zijn dus gewoon beter dan die van Thiel wat dit betreft. Verder, weet dat elke test die ik van Peerless midwoofers heb gezien die wel de spectrale contents weergeeft, dat Peerless juist daarop ook heel goed presteert. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze testen http://www.mfk-projects.com/dayton_rs_2.htm. Zie je dat de Dayton RS serie trouwens ook een heerlijke high end low budget driver is. Maar de Peerless verslaat hem op gebied van stored energy en is vanaf 800 Hz dan zelfs beter dan de SEAS excel W22!!! :lol:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Iets goeds over andere drivers zul jij ook niet snel inzien precies.

Zoek eens een unit met beter inpulsgedrag, minder radiaale vervorming, minder axiaale vervorming en uiteindelijk nog zo een mooie load zijn voor je versterker ( elektrisch fasegedrag ).
Waar ik niet mee bedoel dat ik ooit de untis zal gebruiken, want dat vind ik zoiezo toch teveel geld voor 1 unit.

Maar goed, iedereen heeft recht op zen mening.

En dit nog, 3de harmonische is nog steeds muziekaal en niet storend hoor.
Deze mag zelfs groter zijn dan de tweede, enkel vanaf dan moeten ze kleiner worden en liefst een pak kleiner.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Iets goeds over andere drivers zul jij ook niet snel inzien precies.
:D dat zat er natuurlijk een keer aan te komen, valt me nog mee dat het zo lang duurde.

Maar die beweringen over Thiel zijn wel leuk, ik zou wel eens willen weten waar je ze mee onderbouwt? Hoezo het beste impulsgedrag? Hoezo de laagste vervorming? Hoezo zo'n mooie load? De bewuste Thiel C92-6 presteert toch gewoon net als andere top drivers, niks beter hoor! Het is juist zo leuk dat deze ene Peerless met zijn bescheiden prijs gewoon lekker meedoet in dit topsegment. Geef ik spectrale content die jij zo belangrijk vond, negeer je dat compleet en begin je die 3de harmonische van die Thiel goed te praten. Dat is toch geen discussieren zo? Dan wordt het inderdaad alleen maar meningen uitwisselen.

Groetjes, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Heeft een van jullie die peerless ook dan?
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Asjebliefd, zoals de waarden in je schema, maar dan met het ingangsfilter van mezelf, want de 1.5nF moet 1.5uF zijn vrees ik.

http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul006.JPG

Groetjes
Rudy
Ben ik nou zo kleurenblind of hoe zit dat :oops:
Kan die lijntjes nauwelijks zien...
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
juul, je moet een beetje oppassen met die 3dB en dan die -3dB punt berekening van je frequentie punt, die vallen nou namelijk niet meer samen. Die -3dB freq is berekent aan de hand van een 6dB val.

Geen probleem, maar iets waar je niet naast mag kijken.

Groetjes
Rudy
De ctjes zaten er een factor 1000 naast :P. Was ff in de war met nano en micro...
En daar heb ik totaal niet aan gedacht. Dat komt door die bafflestep neem ik aan?
Hij deed al een beetje raar toen ik dat teste ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Heeft een van jullie die peerless ook dan?
Ha die Juul,

Dat is niet relevant in deze discussie, de discussie gaat hier over hoe de drivers meettechnisch presteren en over de gebruikte technologie om dit te bereiken. Theoretisch zijn de membranen van Thiel prachtig, maar de ophanging, motor, wel of niet phaseplug maken ook sterk onderdeel uit van hoe ze in totaliteit presteren.

Hoe ze klinken, is uiteindelijk toch kwestie van smaak en sterk gekleurd door persoonlijke voorkeur en het uiterlijk.

Laten we maar gewoon teruggaan naar jouw project, want Rudy en jij waren net zo lekker op weg. Sorry voor de off-topic discussie, hoort meer onder "drivers" thuis.

Groetjes, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Welke luidsprekerkabel kan ik het beste kopen, bij conrad?
Deze kabel moet 4 aderig zijn. (Er zijn alleen 5 aderige kabels, dus dan wordt het 5 aderig)
Speakon aansluitingen heb ik al in mijn lijstje staan.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ben ik nou zo kleurenblind of hoe zit dat
Kan die lijntjes nauwelijks zien...
om 1 of ander reden als ik die dingen bewaars als jpeg is het detail eruit, maar je kan hem nog net zien dacht ik, wel fullsize. Kan ze eventueel ook als xls bewaren. ( dan kan je ze nog in geheel bijvoegen bij je frequentieresponse van je drivers 8) )
Als je het niet ziet, het +1.5dB op 600Hz en +3 op 200Hz en +1dB op 850Hz, ziet er prima uit eigenlijk.

ivm die speaker kabel, gewoon 1.5carre en ik ben al gelukkig in dit geval. De rest of het betere kan ook maar daar beslis je zelf over Juul.

wat nog rest momenteel
-> 24dB filter uittellen
-> fase van tweet uitzoeken
-> fase van woof & tweet mee in rekening nemen
-> delay van fase vs woof in cm en fase uittellen
-> attenuatie uittellen
-> opamps, stabilisatie op pcb en decoupling bespreking
-> massaaansluitingen op pcb bespreken
-> totaal schema tekenen filter
-> pcb filter tekenen ( hoop werk )
-> geheel testen

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Idd nog erg veel werk allemaal.
Wat bedoel je met die 24dB filter uittellen?

Met een beetje moeite zie ik de lijnen wel. Is dat die berekende bafflestep van mij? Want je zei dat die 3dB niet genoeg was.

De PCB teken ik wel hoor Rudy.

En 1,5 carre bedoel je zeker 1,5mm^2 lijkt me?
Ik ga een gewone kabel kopen, niet 1 of andere speciale kabel. Lijkt me een beetje nutteloos.

En hoe komen we eigenlijk aan de karakteristiek van de tweeter?
Of we zouden moeten wachten totdat Jeroen zijn tweeter binnen heeft en hem gaat meten (als hij dat wil ;)) of zoeken op het net?
Ik vind hier vrij weinig over, steeds dezelfde datasheet: http://www.clofis.nl/nl/seas/H1149_27TDC.pdf
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dat is idd die berekeing van jou.
En idd liever 4 a 5 dB eigenlijk.

is idd 1.5mm²
en moet niks speciaals zijn.
gewoon standaard overal te verkrijgen speakerkabel.
Kan je eventueel later nog een beschermhuls overdoen als het geheel af is en je er effektief 1 kabel van wil maken.

das idd een goede vraag van die tweeter, ofwel internet ofwel van jeroen, maargoed dan kunnen we niet egt definitief verder, dus het zou leuk zijn als we die ergens terugvinden. Je kan eventueel wel verder als je bij dat delay circuit dat ik getekent had R13 en C8 zoals als condensator als weerstand kunt voorzien. Dan kan je layout al afwerken zonder die delay te kennen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Dat is idd die berekeing van jou.
En idd liever 4 a 5 dB eigenlijk.

is idd 1.5mm²
en moet niks speciaals zijn.
gewoon standaard overal te verkrijgen speakerkabel.
Kan je eventueel later nog een beschermhuls overdoen als het geheel af is en je er effektief 1 kabel van wil maken.
Aha, met een beschermhuls er later omheen!
Ik kon niet echt een goeie kabel vinden waar 4 aders in zitten.
Zo'n beschermhuls kun je zo kopen neem ik aan? En hoe krijg je die kabels erdoorheen dan? :?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kabels erdoor is geen probleem, stekkers is iets anders :D
nee die moet je idd later losmaken en terug aaneenzetten.
Ik dacht dat edo zo ergens in het kabel topic wel een kabel had staan die ie zelf had gemaakt, dunno waar ie hem gehaald heefd, staat daar misschien ook bij.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kosten?
Kabel is 4 euro per meter, kous 1 euro p/m (dacht ik), banaan 5 euro p.s, stift 3 euro, krimkous totaal 5 euro.
Dan nog wat verzendkosten etc overal vandaan, dus voor 6 meter iets van 80 euro ongeveer.
Dit zei Edo

Dat vind ik wel een beetje veel van het goede :shock:
En ik krijg ook nog eens 4 aders....

Ik zie het topic al.

Dit uit dat topic: http://www.diycable.com/main/product_in ... cts_id=528
En deze: http://www.diycable.com/main/product_in ... cts_id=526

Maar het liefste koop ik het bij conrad want daar ga ik toch heen binnenkort.
Is deze wat? 608190-08 bij www.conrad.nl

Eigenlijk wil ik voor de kabel zelf niet zoveel uitgeven. Ben niet echt zo'n kabelfiel. Eerst zien of al die dure kabels beter zijn, dan geloven ;).
Laatst gewijzigd door JuuL op za 16 apr 2005, 14:13, 5 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

jamaar, het ging me enkel om die kous :lol:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus als ik het goed begrijp kunnen we nu niet echt verder he?

Ik zal de kasten afbouwen, als ik langs conrad ben geweest.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

jawel, tuurlijk wel

verzie gewoon dat met die R en die C dubbel in die delayschakeling zoals ik al voorgesteld heb, dan kan je alles opbouwen, moeten we gewoon achetraf zien welke delay we oeten gebruiken en uittellen

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dus jij bedoelt dat ik een pcb kan ontwerpen en later de waardes kan veranderen?

Dan moeten we eerst het schema 100% goed hebben, dus ook met ontkoppelctjes etc. (waardes maakt dan nog niet zo heel erg veel uit).

Wat ik ook zou kunnen doen, is eerst een testprint etsen voor 1 kanaal. En deze eventueel verbeteren. En als hij goed is de definitieve versie maken voor 2 kanalen. Of zal dit niet nodig zijn? Maw jij bent overtuigt dat het wel gaat werken ;)?
Maar goed, als de layout correct is kunnen er met gemak waardes worden verandert.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

idd, gewoon effe schema tekenen zoals ie moet werken, en daarna gewoon waardes wat veranderen van delay, rest zal zoeizo al behoorlijk prima zijn.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hoe zit het met die actieve basscorrectie dan?
En de ontkoppelctjes voor de OPA134? Een ctje tussen de + en - van elke opamp en ook nog van de + naar gnd en - naar gnd bij elke opamp?
En hoe groot moet zo'n ctje zijn? Dat zijn van die keramische multilayercondensatoren he? Die hebben uitstekende HF eigenschappen lees ik.

De ontkoppelctjes die tussen de + en - voeding van zo'n opa134 komt monteer ik denk ik onder de print, mooi erg dicht tegen de opamp.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

ik dacht dat jij die niet ging gebruiken ,die bascorrectie, of wel ?

als je opa134 gaat gebruiken ,moet je 100n keramisch van + naar - en tussen +,- en massa 1nF keramisch.

verder moet ook je voeding op die print komen Juul, naja, de stabilisatoren op zen minst.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ow oke, dan maar beter alles in 1 keer goed doen! En de voeding opnieuw maken.

Maar waarvoor had je die basscorrectie in jouw schema gestopt?
Waarom zou de bas moeten worden gecorrigeerd? Als het beter/mooier is doe ik hem er wel bij in hoor.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Dat staat op het schema omdat dit uiteindelijk een schema is waarbij ikzelf een actief vs passief vergelijking ga doen in de praktijk.

Dat met en zonder bascorrectie voor zowel basreflex als gesloten behuizing, maar das pas voor na men versterker en nog 2 andere niet audio gerelateerde projecten.

Bascoorecties hebben ook nadelen, de gelimiteerd spl als de grootste, voordeel is natuurlijke de onzettend diep doorgaande bas, maar dit op enkel zeer laag volume.

Ik zou er in dit geval niet voor opteren, enkel basreflex nemen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik vraag me af of ik niet gauw aan mijn xmax zal zitten? Want bij het testen zat ik al bij vrij laag volume al dicht bij de xmax. Maar goed, hierbij was de poort etc niet helemaal goed (en ik heb geen hoogdoorlaat voor mijn woofer nu).
En de tweeter gaat een stuk zachter dan de woofer. Maar dit kan ook door de bafflestep komen denk ik.

Zullen we het ons maar niet te moeilijk maken dan ;). Dan laten we die weg.

*zucht* tis waar ook, al die libraries van multisim2001 zuigen. 3/4 klopt niet :?....
Ik heb multisim 7 al gevonden, ff downloaden ;)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

kan ook zijn omdat je versterkingsfaktor van je ene amp hoger is dan de andere. En dat is ook zo :D

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”