Klopt, maar weet dat veel mensen geilen op die specsheets van Thiel en het geeft iig ook de 3de harmonische aan waarvan het belangrijk is dat die laag is, liever lager dan de 2de. En de specs van deze Peerless driver zijn dus gewoon beter dan die van Thiel wat dit betreft. Verder, weet dat elke test die ik van Peerless midwoofers heb gezien die wel de spectrale contents weergeeft, dat Peerless juist daarop ook heel goed presteert. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze testen http://www.mfk-projects.com/dayton_rs_2.htm. Zie je dat de Dayton RS serie trouwens ook een heerlijke high end low budget driver is. Maar de Peerless verslaat hem op gebied van stored energy en is vanaf 800 Hz dan zelfs beter dan de SEAS excel W22!!!Rudy schreef:@Jeroen, zolang de spectoriaale contents van een vervorming niet word meegegeven kan je daar weinig over zeggen.
Groetjes
Rudy
Actief 2weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Iets goeds over andere drivers zul jij ook niet snel inzien precies.
Zoek eens een unit met beter inpulsgedrag, minder radiaale vervorming, minder axiaale vervorming en uiteindelijk nog zo een mooie load zijn voor je versterker ( elektrisch fasegedrag ).
Waar ik niet mee bedoel dat ik ooit de untis zal gebruiken, want dat vind ik zoiezo toch teveel geld voor 1 unit.
Maar goed, iedereen heeft recht op zen mening.
En dit nog, 3de harmonische is nog steeds muziekaal en niet storend hoor.
Deze mag zelfs groter zijn dan de tweede, enkel vanaf dan moeten ze kleiner worden en liefst een pak kleiner.
Groetjes
Rudy
Zoek eens een unit met beter inpulsgedrag, minder radiaale vervorming, minder axiaale vervorming en uiteindelijk nog zo een mooie load zijn voor je versterker ( elektrisch fasegedrag ).
Waar ik niet mee bedoel dat ik ooit de untis zal gebruiken, want dat vind ik zoiezo toch teveel geld voor 1 unit.
Maar goed, iedereen heeft recht op zen mening.
En dit nog, 3de harmonische is nog steeds muziekaal en niet storend hoor.
Deze mag zelfs groter zijn dan de tweede, enkel vanaf dan moeten ze kleiner worden en liefst een pak kleiner.
Groetjes
Rudy
Rudy schreef:Iets goeds over andere drivers zul jij ook niet snel inzien precies.
Maar die beweringen over Thiel zijn wel leuk, ik zou wel eens willen weten waar je ze mee onderbouwt? Hoezo het beste impulsgedrag? Hoezo de laagste vervorming? Hoezo zo'n mooie load? De bewuste Thiel C92-6 presteert toch gewoon net als andere top drivers, niks beter hoor! Het is juist zo leuk dat deze ene Peerless met zijn bescheiden prijs gewoon lekker meedoet in dit topsegment. Geef ik spectrale content die jij zo belangrijk vond, negeer je dat compleet en begin je die 3de harmonische van die Thiel goed te praten. Dat is toch geen discussieren zo? Dan wordt het inderdaad alleen maar meningen uitwisselen.
Groetjes, Jeroen
Ben ik nou zo kleurenblind of hoe zit datRudy schreef:Asjebliefd, zoals de waarden in je schema, maar dan met het ingangsfilter van mezelf, want de 1.5nF moet 1.5uF zijn vrees ik.
http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul006.JPG
Groetjes
Rudy
Kan die lijntjes nauwelijks zien...
De ctjes zaten er een factor 1000 naastRudy schreef:juul, je moet een beetje oppassen met die 3dB en dan die -3dB punt berekening van je frequentie punt, die vallen nou namelijk niet meer samen. Die -3dB freq is berekent aan de hand van een 6dB val.
Geen probleem, maar iets waar je niet naast mag kijken.
Groetjes
Rudy
En daar heb ik totaal niet aan gedacht. Dat komt door die bafflestep neem ik aan?
Hij deed al een beetje raar toen ik dat teste
Ha die Juul,JuuL schreef:Heeft een van jullie die peerless ook dan?
Dat is niet relevant in deze discussie, de discussie gaat hier over hoe de drivers meettechnisch presteren en over de gebruikte technologie om dit te bereiken. Theoretisch zijn de membranen van Thiel prachtig, maar de ophanging, motor, wel of niet phaseplug maken ook sterk onderdeel uit van hoe ze in totaliteit presteren.
Hoe ze klinken, is uiteindelijk toch kwestie van smaak en sterk gekleurd door persoonlijke voorkeur en het uiterlijk.
Laten we maar gewoon teruggaan naar jouw project, want Rudy en jij waren net zo lekker op weg. Sorry voor de off-topic discussie, hoort meer onder "drivers" thuis.
Groetjes, Jeroen
om 1 of ander reden als ik die dingen bewaars als jpeg is het detail eruit, maar je kan hem nog net zien dacht ik, wel fullsize. Kan ze eventueel ook als xls bewaren. ( dan kan je ze nog in geheel bijvoegen bij je frequentieresponse van je driversBen ik nou zo kleurenblind of hoe zit dat
Kan die lijntjes nauwelijks zien...
Als je het niet ziet, het +1.5dB op 600Hz en +3 op 200Hz en +1dB op 850Hz, ziet er prima uit eigenlijk.
ivm die speaker kabel, gewoon 1.5carre en ik ben al gelukkig in dit geval. De rest of het betere kan ook maar daar beslis je zelf over Juul.
wat nog rest momenteel
-> 24dB filter uittellen
-> fase van tweet uitzoeken
-> fase van woof & tweet mee in rekening nemen
-> delay van fase vs woof in cm en fase uittellen
-> attenuatie uittellen
-> opamps, stabilisatie op pcb en decoupling bespreking
-> massaaansluitingen op pcb bespreken
-> totaal schema tekenen filter
-> pcb filter tekenen ( hoop werk )
-> geheel testen
Groetjes
Rudy
Idd nog erg veel werk allemaal.
Wat bedoel je met die 24dB filter uittellen?
Met een beetje moeite zie ik de lijnen wel. Is dat die berekende bafflestep van mij? Want je zei dat die 3dB niet genoeg was.
De PCB teken ik wel hoor Rudy.
En 1,5 carre bedoel je zeker 1,5mm^2 lijkt me?
Ik ga een gewone kabel kopen, niet 1 of andere speciale kabel. Lijkt me een beetje nutteloos.
En hoe komen we eigenlijk aan de karakteristiek van de tweeter?
Of we zouden moeten wachten totdat Jeroen zijn tweeter binnen heeft en hem gaat meten (als hij dat wil
) of zoeken op het net?
Ik vind hier vrij weinig over, steeds dezelfde datasheet: http://www.clofis.nl/nl/seas/H1149_27TDC.pdf
Wat bedoel je met die 24dB filter uittellen?
Met een beetje moeite zie ik de lijnen wel. Is dat die berekende bafflestep van mij? Want je zei dat die 3dB niet genoeg was.
De PCB teken ik wel hoor Rudy.
En 1,5 carre bedoel je zeker 1,5mm^2 lijkt me?
Ik ga een gewone kabel kopen, niet 1 of andere speciale kabel. Lijkt me een beetje nutteloos.
En hoe komen we eigenlijk aan de karakteristiek van de tweeter?
Of we zouden moeten wachten totdat Jeroen zijn tweeter binnen heeft en hem gaat meten (als hij dat wil
Ik vind hier vrij weinig over, steeds dezelfde datasheet: http://www.clofis.nl/nl/seas/H1149_27TDC.pdf
Dat is idd die berekeing van jou.
En idd liever 4 a 5 dB eigenlijk.
is idd 1.5mm²
en moet niks speciaals zijn.
gewoon standaard overal te verkrijgen speakerkabel.
Kan je eventueel later nog een beschermhuls overdoen als het geheel af is en je er effektief 1 kabel van wil maken.
das idd een goede vraag van die tweeter, ofwel internet ofwel van jeroen, maargoed dan kunnen we niet egt definitief verder, dus het zou leuk zijn als we die ergens terugvinden. Je kan eventueel wel verder als je bij dat delay circuit dat ik getekent had R13 en C8 zoals als condensator als weerstand kunt voorzien. Dan kan je layout al afwerken zonder die delay te kennen.
Groetjes
Rudy
En idd liever 4 a 5 dB eigenlijk.
is idd 1.5mm²
en moet niks speciaals zijn.
gewoon standaard overal te verkrijgen speakerkabel.
Kan je eventueel later nog een beschermhuls overdoen als het geheel af is en je er effektief 1 kabel van wil maken.
das idd een goede vraag van die tweeter, ofwel internet ofwel van jeroen, maargoed dan kunnen we niet egt definitief verder, dus het zou leuk zijn als we die ergens terugvinden. Je kan eventueel wel verder als je bij dat delay circuit dat ik getekent had R13 en C8 zoals als condensator als weerstand kunt voorzien. Dan kan je layout al afwerken zonder die delay te kennen.
Groetjes
Rudy
Aha, met een beschermhuls er later omheen!Rudy schreef:Dat is idd die berekeing van jou.
En idd liever 4 a 5 dB eigenlijk.
is idd 1.5mm²
en moet niks speciaals zijn.
gewoon standaard overal te verkrijgen speakerkabel.
Kan je eventueel later nog een beschermhuls overdoen als het geheel af is en je er effektief 1 kabel van wil maken.
Ik kon niet echt een goeie kabel vinden waar 4 aders in zitten.
Zo'n beschermhuls kun je zo kopen neem ik aan? En hoe krijg je die kabels erdoorheen dan?
Dit zei EdoKosten?
Kabel is 4 euro per meter, kous 1 euro p/m (dacht ik), banaan 5 euro p.s, stift 3 euro, krimkous totaal 5 euro.
Dan nog wat verzendkosten etc overal vandaan, dus voor 6 meter iets van 80 euro ongeveer.
Dat vind ik wel een beetje veel van het goede
En ik krijg ook nog eens 4 aders....
Ik zie het topic al.
Dit uit dat topic: http://www.diycable.com/main/product_in ... cts_id=528
En deze: http://www.diycable.com/main/product_in ... cts_id=526
Maar het liefste koop ik het bij conrad want daar ga ik toch heen binnenkort.
Is deze wat? 608190-08 bij www.conrad.nl
Eigenlijk wil ik voor de kabel zelf niet zoveel uitgeven. Ben niet echt zo'n kabelfiel. Eerst zien of al die dure kabels beter zijn, dan geloven
Laatst gewijzigd door JuuL op za 16 apr 2005, 14:13, 5 keer totaal gewijzigd.
Dus jij bedoelt dat ik een pcb kan ontwerpen en later de waardes kan veranderen?
Dan moeten we eerst het schema 100% goed hebben, dus ook met ontkoppelctjes etc. (waardes maakt dan nog niet zo heel erg veel uit).
Wat ik ook zou kunnen doen, is eerst een testprint etsen voor 1 kanaal. En deze eventueel verbeteren. En als hij goed is de definitieve versie maken voor 2 kanalen. Of zal dit niet nodig zijn? Maw jij bent overtuigt dat het wel gaat werken
?
Maar goed, als de layout correct is kunnen er met gemak waardes worden verandert.
Dan moeten we eerst het schema 100% goed hebben, dus ook met ontkoppelctjes etc. (waardes maakt dan nog niet zo heel erg veel uit).
Wat ik ook zou kunnen doen, is eerst een testprint etsen voor 1 kanaal. En deze eventueel verbeteren. En als hij goed is de definitieve versie maken voor 2 kanalen. Of zal dit niet nodig zijn? Maw jij bent overtuigt dat het wel gaat werken
Maar goed, als de layout correct is kunnen er met gemak waardes worden verandert.
Hoe zit het met die actieve basscorrectie dan?
En de ontkoppelctjes voor de OPA134? Een ctje tussen de + en - van elke opamp en ook nog van de + naar gnd en - naar gnd bij elke opamp?
En hoe groot moet zo'n ctje zijn? Dat zijn van die keramische multilayercondensatoren he? Die hebben uitstekende HF eigenschappen lees ik.
De ontkoppelctjes die tussen de + en - voeding van zo'n opa134 komt monteer ik denk ik onder de print, mooi erg dicht tegen de opamp.
En de ontkoppelctjes voor de OPA134? Een ctje tussen de + en - van elke opamp en ook nog van de + naar gnd en - naar gnd bij elke opamp?
En hoe groot moet zo'n ctje zijn? Dat zijn van die keramische multilayercondensatoren he? Die hebben uitstekende HF eigenschappen lees ik.
De ontkoppelctjes die tussen de + en - voeding van zo'n opa134 komt monteer ik denk ik onder de print, mooi erg dicht tegen de opamp.
Dat staat op het schema omdat dit uiteindelijk een schema is waarbij ikzelf een actief vs passief vergelijking ga doen in de praktijk.
Dat met en zonder bascorrectie voor zowel basreflex als gesloten behuizing, maar das pas voor na men versterker en nog 2 andere niet audio gerelateerde projecten.
Bascoorecties hebben ook nadelen, de gelimiteerd spl als de grootste, voordeel is natuurlijke de onzettend diep doorgaande bas, maar dit op enkel zeer laag volume.
Ik zou er in dit geval niet voor opteren, enkel basreflex nemen.
Groetjes
Rudy
Dat met en zonder bascorrectie voor zowel basreflex als gesloten behuizing, maar das pas voor na men versterker en nog 2 andere niet audio gerelateerde projecten.
Bascoorecties hebben ook nadelen, de gelimiteerd spl als de grootste, voordeel is natuurlijke de onzettend diep doorgaande bas, maar dit op enkel zeer laag volume.
Ik zou er in dit geval niet voor opteren, enkel basreflex nemen.
Groetjes
Rudy
Ik vraag me af of ik niet gauw aan mijn xmax zal zitten? Want bij het testen zat ik al bij vrij laag volume al dicht bij de xmax. Maar goed, hierbij was de poort etc niet helemaal goed (en ik heb geen hoogdoorlaat voor mijn woofer nu).
En de tweeter gaat een stuk zachter dan de woofer. Maar dit kan ook door de bafflestep komen denk ik.
Zullen we het ons maar niet te moeilijk maken dan
. Dan laten we die weg.
*zucht* tis waar ook, al die libraries van multisim2001 zuigen. 3/4 klopt niet
....
Ik heb multisim 7 al gevonden, ff downloaden
En de tweeter gaat een stuk zachter dan de woofer. Maar dit kan ook door de bafflestep komen denk ik.
Zullen we het ons maar niet te moeilijk maken dan
*zucht* tis waar ook, al die libraries van multisim2001 zuigen. 3/4 klopt niet
Ik heb multisim 7 al gevonden, ff downloaden
