Open baffle midhoog - take 2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Volgens mij is dit wel gemakkelijk te simuleren met Boxsim. Je gebruikt de 'open baffle' truuk met de baspoort. http://www.boxsim.de/FAQ/FAQ0011.html

Je kunt de positie van driver en baspoort onafhankelijk van elkaar simuleren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik neem aan dat deze truuk ook voor woofers etc werkt ?

als ik dat in vul krijg ik een onzin grafiek ?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

b_force schreef:
ik neem aan dat deze truuk ook voor woofers etc werkt ?

als ik dat in vul krijg ik een onzin grafiek ?
Je moet er wel voor zorgen dat de baspoort naar achter gericht staat. Anders krijg je inderdaad onzin, had ik ook :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hier een vergelijking met boxsim en een meting.

Driver is een Tangband W3-871S in een baffle van 38cm hoog en 22cm breed.
Hou is helaas erg dun omdat ik niks beters had.

Afbeelding

Grafieken lijken toch wel redelijk op elkaar vind ik. Boxsim valt een stuk harder af.

edit:
Nat het meten van de basis parameters van het speakertje, krijg ik een simulatie die nog beter is. -6dB punt is beiden gelijk aan elkaar.

owjha dit is MET filter (passief), 5,5mH met parallel 24ohm
Laatst gewijzigd door b_force op wo 25 jul 2007, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik heb nog geen ervaring met metingen (dat komt nog wel :)), maar ik neem even aan dat je binnen hebt gemeten op een afstand van een meter. Ik kan me voorstellen dat je over het laagfrequente gedrag (tot een 400 Hz, misschien wel 800 Hz) weinig kan zeggen omdat de invloed van de kamer dan erg meespeelt. Daarboven wordt het wel interessant.

Boxsim voorspelt dipjes bij 750, 1250 en 2500 Hz. In je metingen zijn bij 400, 750 en 2100 Hz dipjes te zien. Zeg dat de waarden onder de 800 Hz niet te vergelijken zijn vanwege 'kamer' invloeden. Dan zit er nog steeds een verschil tussen de 2100 en 2500 Hz, wat zou de verklaring daarvoor kunnen zijn?

De piek bij 10 kHz zit zowel in Boxsim als in je metingen. Waarschijnlijk breekt je conus daar in stukken (of hoe zeg je dat in goed ABN? :roll: )
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Uiteraard gemeten op 1 meter afstand. Dipjes en piekjes heb je altijd, maar opzich ging het mij daar niet om. (het ging mij om de afval in het laag door de openbaffle)

Waar de dip op 2500Hz bij boxsim vandaan komt is mij een raadsel, die kom ik, op welke afstand ook, niet tegen.

De rest vind ik redelijk overeen komen, soms zit een dipjes of piekje een paar Hzen omlaag of omhoog, maar dat is ook heel moeilijk voorspellen.

Kamer invloeden nemen het echt pas over, onder de 300/250Hz. De rest is best te doen. (zeker met een tijdvenster, maar die kon ik nu niet gebruiken)


(dipje op 750Hz zit in mijn meting ook hoor :P)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

b_force schreef:


(dipje op 750Hz zit in mijn meting ook hoor :P)
Dat is zo :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En Jeroen, hoe staat het inmiddels met dit project ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”