Open baffle midhoog - take 2
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Hier een vergelijking met boxsim en een meting.
Driver is een Tangband W3-871S in een baffle van 38cm hoog en 22cm breed.
Hou is helaas erg dun omdat ik niks beters had.

Grafieken lijken toch wel redelijk op elkaar vind ik. Boxsim valt een stuk harder af.
edit:
Nat het meten van de basis parameters van het speakertje, krijg ik een simulatie die nog beter is. -6dB punt is beiden gelijk aan elkaar.
owjha dit is MET filter (passief), 5,5mH met parallel 24ohm
Driver is een Tangband W3-871S in een baffle van 38cm hoog en 22cm breed.
Hou is helaas erg dun omdat ik niks beters had.

Grafieken lijken toch wel redelijk op elkaar vind ik. Boxsim valt een stuk harder af.
edit:
Nat het meten van de basis parameters van het speakertje, krijg ik een simulatie die nog beter is. -6dB punt is beiden gelijk aan elkaar.
owjha dit is MET filter (passief), 5,5mH met parallel 24ohm
Laatst gewijzigd door b_force op wo 25 jul 2007, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog geen ervaring met metingen (dat komt nog wel
), maar ik neem even aan dat je binnen hebt gemeten op een afstand van een meter. Ik kan me voorstellen dat je over het laagfrequente gedrag (tot een 400 Hz, misschien wel 800 Hz) weinig kan zeggen omdat de invloed van de kamer dan erg meespeelt. Daarboven wordt het wel interessant.
Boxsim voorspelt dipjes bij 750, 1250 en 2500 Hz. In je metingen zijn bij 400, 750 en 2100 Hz dipjes te zien. Zeg dat de waarden onder de 800 Hz niet te vergelijken zijn vanwege 'kamer' invloeden. Dan zit er nog steeds een verschil tussen de 2100 en 2500 Hz, wat zou de verklaring daarvoor kunnen zijn?
De piek bij 10 kHz zit zowel in Boxsim als in je metingen. Waarschijnlijk breekt je conus daar in stukken (of hoe zeg je dat in goed ABN?
)
Boxsim voorspelt dipjes bij 750, 1250 en 2500 Hz. In je metingen zijn bij 400, 750 en 2100 Hz dipjes te zien. Zeg dat de waarden onder de 800 Hz niet te vergelijken zijn vanwege 'kamer' invloeden. Dan zit er nog steeds een verschil tussen de 2100 en 2500 Hz, wat zou de verklaring daarvoor kunnen zijn?
De piek bij 10 kHz zit zowel in Boxsim als in je metingen. Waarschijnlijk breekt je conus daar in stukken (of hoe zeg je dat in goed ABN?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Uiteraard gemeten op 1 meter afstand. Dipjes en piekjes heb je altijd, maar opzich ging het mij daar niet om. (het ging mij om de afval in het laag door de openbaffle)
Waar de dip op 2500Hz bij boxsim vandaan komt is mij een raadsel, die kom ik, op welke afstand ook, niet tegen.
De rest vind ik redelijk overeen komen, soms zit een dipjes of piekje een paar Hzen omlaag of omhoog, maar dat is ook heel moeilijk voorspellen.
Kamer invloeden nemen het echt pas over, onder de 300/250Hz. De rest is best te doen. (zeker met een tijdvenster, maar die kon ik nu niet gebruiken)
(dipje op 750Hz zit in mijn meting ook hoor
)
Waar de dip op 2500Hz bij boxsim vandaan komt is mij een raadsel, die kom ik, op welke afstand ook, niet tegen.
De rest vind ik redelijk overeen komen, soms zit een dipjes of piekje een paar Hzen omlaag of omhoog, maar dat is ook heel moeilijk voorspellen.
Kamer invloeden nemen het echt pas over, onder de 300/250Hz. De rest is best te doen. (zeker met een tijdvenster, maar die kon ik nu niet gebruiken)
(dipje op 750Hz zit in mijn meting ook hoor
