test DIY Carbon interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

doppedoos schreef:
@Diy-freak
uiteindelijk past de vezel net goed in een 1.5 mm² adereindhulsje en denk dus dat de diameter zo'n 1mm² of iets meer is. Je maakt me nieuwsgierig en heb de weerstand van beide kabeltjes nu net weer opgemeten! en kom voor de een op 9.7 en de ander op 9.8 ohm. Dit voor een lengte van 50 cm. Fijn om te zien dat deze methode dus reproduceerbare waarden oplevert....of het is geluk :wink:
Groet, simon
De weerstand van carbon is pak 'm beet een factor 1000 hogerdan die van koper. Vandaar de relatief hoge waarde.

Zou je dan ook nog tijd kunnen wagen aan het volgende experimentje: een luisterend vergelijk tussen de carbon interlink en eentje uit gewoon koper waarin een 10 ohm filmweerstand is opgenomen in het signaalpad.

Groet,
Hans.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

ik heb geen filmweerstanden en zou dan in mn versterker moeten inbouwen daar het een beetje krap wordt in de connector :roll: . Ik snap waar je heen wilt maar het vergelijk loopt nu al mank daar ik geen koper interlink heb met silltech aarde draad....en dan ben je weer appels met peren aan het vergelijken :-k ....Het gaat mij even te ver om dit apart te maken daar het silltech duur is en ik dus een identieke interlink zou moeten maken maar dan met een andere(koperen) kern.....hmmm
misschien leuk voor jezelf om te testen...
Denk ook niet dat het experiment veel zin heeft daar die ~10 ohm op de 100 k van de ingangs impedantie nog steeds maar 0.01% is t.o.v. de 0% van koper zonder weerstand....Als je al iets gaat horen zal dat meer te maken hebben met de diverse soldeer verbindingen die weer zorgen voor extra 'bi-metalen' en de 'vervuiling van het geluid door die film weerstand, die ik ver weg van mijn buizenversterker hou!!
Groet, Simon
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ondertussen hebben ze toch al een goeie 5 uur gespeeld, en persoonlijk hoor ik niet echt een verschil met de ixos interlinks die ik had.
Wat op zich goed én slecht nieuws is, want deze kosten mij, ik schat zo'n €30 voor een paartje, wat een fractie is van wat de ixos mij gekost hebben.
Slecht nieuws is dan weer dat het 'koolstof effect' niet bepaald hoorbaar is.

Toch laat ik ze er gewoon tussen zitten :) We zullen wel horen wat ze doen als de hoorns af zijn.
bunky

Bericht door bunky »

Afbeelding

Doop de koolstof uiteinden voor het overschuiven van het koperen busje eerst even in de aceton. Hierdoor verkrijg je een betere geleiding met het klembusje. :wink:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

bunky schreef:
Doop de koolstof uiteinden voor het overschuiven van het koperen busje eerst even in de aceton. Hierdoor verkrijg je een betere geleiding met het klembusje. :wink:
Dopen? Wat zou dat moeten doen? Het reageert niet met carbon zover ik weet dus uiteindelijk verdampt het zonder blijvend effect.

Ik zou denk ik wat experimenteren met zilverhoudende, electrisch geleidende lak/lijm. Wellicht eerst het carbon wat opschuren voor een groter contactoppervlakte. Je hebt dan ook meteen een beschermlaag tegen corrosie voor de binnenkant van de koperen huls. De buitenkant wordt gesoldeerd dus daar hoef je geen problemen te verwachten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DIY_Freak schreef:
Dopen? Wat zou dat moeten doen? Het reageert niet met carbon zover ik weet dus uiteindelijk verdampt het zonder blijvend effect.
Wellicht eerst het carbon wat opschuren voor een groter contactoppervlakte.
Je hebt dan ook meteen een beschermlaag tegen corrosie voor de binnenkant van de koperen huls.
Euh... weet je waar het over gaat?
Ja dopen... standaard zijn de vezeltjes voorzien van een heeeeeel dun laagje coating.. Je kunt het ook zonder zo'n dipje doen de oppervlakte wordt tijdens het inknijpen toch doorbroken. Maar even dippen in een oplosmiddel zonder de vezels zelf aan te tasten is wel het beste.
Opschuren?? weet je hoe verschrikkelijk dun de afzonderlijke vezels zijn?? dunner dan draadjes uit een stofpluisje!
De hulsjes die gebruikt worden zijn of verzilverd of verguld. In beide gevallen heb je van oxidatie niet of nauwelijks last.
Bovendien weet ik niet wat voor chemische reactie je teweeg brengt om te gaan kliederen met een contactlijm...

Kees
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

audiomanics schreef:
DIY_Freak schreef:
Dopen? Wat zou dat moeten doen? Het reageert niet met carbon zover ik weet dus uiteindelijk verdampt het zonder blijvend effect.
Wellicht eerst het carbon wat opschuren voor een groter contactoppervlakte.
Je hebt dan ook meteen een beschermlaag tegen corrosie voor de binnenkant van de koperen huls.
Euh... weet je waar het over gaat?
Euh... Carbon?
Ja dopen... standaard zijn de vezeltjes voorzien van een heeeeeel dun laagje coating.. Je kunt het ook zonder zo'n dipje doen de oppervlakte wordt tijdens het inknijpen toch doorbroken. Maar even dippen in een oplosmiddel zonder de vezels zelf aan te tasten is wel het beste.
Opschuren?? weet je hoe verschrikkelijk dun de afzonderlijke vezels zijn?? dunner dan draadjes uit een stofpluisje!
De hulsjes die gebruikt worden zijn of verzilverd of verguld. In beide gevallen heb je van oxidatie niet of nauwelijks last.
Bovendien weet ik niet wat voor chemische reactie je teweeg brengt om te gaan kliederen met een contactlijm...

Kees
Kees, je antwoord is van grote klasse. Je bent vanaf nu mijn carbon held. Dat je daarbij de toon kiest van een betweterige zeikstraal staat daar geheel los van. Maar dat schijnt meer en meer de standaard grondhouding te zijn voor een forum.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff rustig graag of mis ik de humor zo aan t bijna einde van de werkweek?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DIY_Freak schreef:
betweterige zeikstraal .
Moi?? :mrgreen:

Gelukkig weten velen beter :lol: Oh ja, prettig weekend..

Ik neem nog een borrel op onze verjaardag... (zonder koolstof maar met een hoop alcohol... ook goed om schoon te maken...)

Kees
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

audiomanics schreef:
DIY_Freak schreef:
betweterige zeikstraal .
Moi?? :mrgreen:

Gelukkig weten velen beter :lol:
Als we elkaar maar begrijpen ;)
Oh ja, prettig weekend..
Prettig weekend
Ik neem nog een borrel op onze verjaardag
Onze? Of je bent heel goed geinformeerd, of je bedoelt iemand anders...

Hans.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Nu nog even on topic...
audiomanics schreef:
Ja dopen... standaard zijn de vezeltjes voorzien van een heeeeeel dun laagje coating.. Je kunt het ook zonder zo'n dipje doen de oppervlakte wordt tijdens het inknijpen toch doorbroken.
Ok, goed om te weten. Een vettige coating?
Maar even dippen in een oplosmiddel zonder de vezels zelf aan te tasten is wel het beste.
Waarom? Of dat een veronderstelling?
Opschuren?? weet je hoe verschrikkelijk dun de afzonderlijke vezels zijn?? dunner dan draadjes uit een stofpluisje!
De hulsjes die gebruikt worden zijn of verzilverd of verguld. In beide gevallen heb je van oxidatie niet of nauwelijks last.
Bovendien weet ik niet wat voor chemische reactie je teweeg brengt om te gaan kliederen met een contactlijm
Gewoon een zeer goed geleidende laag die contact maakt met alle vezels en de huls. Wordt ook gebruikt voor reparaties aan printplaat of voor het verlijmen van lastig te solderen onderdelen. Geen reactie te verwachten lijkt me, maar wel een veel groter contactoppervlakte. Fijn schuren kan dat oppervlakte alleen maar vergroot worden. Of vermoed je dat de vezels af kunnen breken?

Hans.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

De ervaring die ik met die vezels heb, is dat je ze beter niet kan gaan 'opschuren' bij de minste oneffenheid blijven de fijne strengen haken, en zo maak je van je mooie streng een warboel waar je niets meer mee kan aanvangen...
bunky

Bericht door bunky »

Bovenstaande lezend is ervaring delen toch niet zo................ :-k
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Niet om vervelend te zijn, maar misschien is dit belangrijk om te weten:

International Chemical Safety Cards KOOLSTOF (CARBON BLACK)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dit is allemaal bekend. Vergeet niet dat koolstof zelf ook gebruikt wordt om giften te absorberen/neutraliseren en dat koolstof een "lichaam-eigen" stof is en in tegenstelling tot de meeste metalen geen allergische reacties veroorzaakt. Maar dat heeft weer heel weinig te maken met de kabeltjes die we maken..

@ DIY-freak:
Ik heb het vermoeden dat die coating ontstaat bij het productieproces. Met het oog is dat natuurlijk niet waar te nemen. Ik baseer dit ook alleen maar op stukken die ik gelezen heb. Zelfs na reinigen met aceton meet ik geen 10de Ohm verschil tussen direct geknepen... Dus of er wel zo'n laag op zit????? maar beter mee als om verlegen, zeg ik altijd..
Vergeet ook niet dat de busjes later ook gesoldeerd moeten worden.. Wat doet eventuele geleidende lijm dan??? Het gaat ook niet om de uiteindelijke weerstand te verlagen maar om zo min mogelijk metaal te gebruiken. Een strengetje meet toch zo'n 30 Ohm ter meter.
Je gaat me toch niet vertellen dat jij ook al op 13 september jarig was??
(lijkt wel een ziekte te worden...)

Kees
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

audiomanics schreef:
Ik heb het vermoeden dat die coating ontstaat bij het productieproces. Met het oog is dat natuurlijk niet waar te nemen. Ik baseer dit ook alleen maar op stukken die ik gelezen heb. Zelfs na reinigen met aceton meet ik geen 10de Ohm verschil tussen direct geknepen... Dus of er wel zo'n laag op zit????? maar beter mee als om verlegen, zeg ik altijd..
Ok
Vergeet ook niet dat de busjes later ook gesoldeerd moeten worden.. Wat doet eventuele geleidende lijm dan???
Hangt natuurlijk van het specifieke type af, maar het spul wat ik heb liggen verbetert alleen maar van een kortdurende (sec tot min)verhitting na het uitharden aan de lucht. Bij voorkeur enkele minuten op een graadje of 200 celcius als ik me goed herinner. Kortstondig wat heter door solderen is geen probleem. Het goedje wordt dan nog harder en wordt de toch al goede geleiding nog beter.
Het gaat ook niet om de uiteindelijke weerstand te verlagen maar om zo min mogelijk metaal te gebruiken. Een strengetje meet toch zo'n 30 Ohm ter meter.
Uiteindelijk kom je toch weer op een metaal spoor uit, dus waarom niet de overgang zo goed mogelijk laten verlopen? Het gaat mij ook niet zo zeer om de lage weerstand, want die 'verspeel' je toch met carbon, maar om een optimaal contactoppervlakte en degelijkheid. Of het toepassen van bijvoorbeeld electrisch geleidende lijm veel uitmaakt, dat weet ik ook (nog) niet.
Je gaat me toch niet vertellen dat jij ook al op 13 september jarig was??
Een weekje eerder, maar ik vier het pas vanavond. ;)
Laatst gewijzigd door DIY_Freak op zo 16 sep 2007, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
tifosi
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 9:59

Bericht door tifosi »

doppedoos schreef:
eerste luisterervaringen zoals ik ze al aan Audiomanics gepost heb! Bedankt Cees voor de vele nuttige tips en het besef van het nut van goede interlinks zoals ik tot nu jou leather cables heb gebruikt die mij er nu ook toe hebben gezet om te experimenteren met kabels!

inderdaad, de kabel moest een uurtje of 2 indraaien voor dat je er naar kon luisteren ! Toen was het Carbon effect al hoorbaar! Noem het meteen maar het Carbon effect omdat het niet vergelijkbaar is met metaal!
Zal het in mijn beste bewoording proberen te omschrijven in volgorde van mate van verandering van geluid:
1- Het zogenaamde 4D effect. Dit noem ik het effect dat de boxen toch echt voor je staan en dat je in de luisterpositie de 'effect geluiden' toch echt van achter komen. Wie wil er nu nog surround???? Siau Lee (mijn vrouw) vond het een beetje 'spookie' en eng! Goed te horen bij life opnamen bijvoorbeeld Roger waters dubbel(SACD) live. Of nieuwe CD van Céu , geweldige studio opname met werkelijk enorm veel '4D effecten' .
2- Alle instrumenten/stemmen staan nu 100% los van elkaar. Geen 'kortsluiting' van geluiden meer waardoor het enorm veel rustiger luisteren is en het luister niveau veeeeeel lager of juist veel hoger kan zijn! De kabel is dynamischer
3- Niet te vergeten de enorme winst in het laag?!?! kan ik alleen maar omschrijven als 'dieper' en 'droger' en het laag is als de rest, super geplaatst!

Vergeet natuurlijk niet dat veel van dit, mijn beleving is! en die is in deze, natuurlijk verre van objectief en zit misschien wel tussen de oren om met Cees zn woorden te spreken...
Groet, Simon
Ik heb zelf na aanleiding van deze topic ook een koolstofvezel interlink gemaakt en kan bovenstaande beamen ik heb exact dezelfde ervaring opgedaan.
Wat ook bij mij opviel van dat de vocals groter werden afgebeeld zo groot dat ze gelijkend zijn aan jezelf daardoor ontstaat het gevoel en beleving dat de vocalist voor je staat.
Vooral bij mij DT gaf het een nog groter verschil, daar herken ik veel stukken muziek niet meer zoals ik ze gewend was, hoe het nu klinkt is zo moeilijk te omschrijven, maar ik heb zitten luisteren met open mond, zo mooi klonk het.

Waar vergelijk ik het mee? met de JK type2 interlink en de Prefer MGK226 en de verschillen tussen koolstovezel en koper/zilver zijn echt hoorbaar.
Iedereen die handig is met een soldeerbout kan ze maken en de kosten zijn bijna nihil, ik betaalde voor een streng van 1mtr en 2.5cm breed 2,60

:wink:

mvg leen
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi leen,

Die streng, is dat een geweven streng? en hoe heb je die verwerkt?

Wowly
tifosi
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 9:59

Bericht door tifosi »

Wowly schreef:
Hoi leen,

Die streng, is dat een geweven streng? en hoe heb je die verwerkt?

Wowly
Die band bestaat uit een 10 of 11 strengetjes koolstofvezel en daar is losjes draad omheen geweven en kan je er zo een aantal strengetjes uitpakken, zo heb ik voor de interlink 4 strengetjes gebruikt.
Aan 1 zijde heb ik een adereind busjes gemonteerd en een krimpkous over de streng, na het krimpen heb ik de andere zijde voorzien van een busje en de koolstofkabel in 2 delen gesneden met een scalpel, deze beidde uiteinde's ook voorzien van een busje.
Daarna heb ik van een dikke (1cm) antenne kabel de isolatie verwijderd en kern eruit gehaald waardoor je de mantel overhoud, deze mantel heb ik strak over het koolstofkabel getrokken en daarheen weer een krimpkous.
De koolstofkabel heb ik aan de kern gesoldeerd en de mantel aan de trekontlasting van de RCA plug en klaar waren de interlinks.
Totale kosten nihil voor zo'n hoogstaand kabeltje :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

tifosi schreef:
na het krimpen heb ik de andere zijde voorzien van een busje en de koolstofkabel in 2 delen gesneden met een scalpel, deze beidde uiteinde's ook voorzien van een busje.
Duidelijk op het bovenstaande zinnetje na. Je hebt een kabel gemaakt van 4 strengetjes welke aan beide zijde zijn afgeklemd met een busje. Maar heb je de kabel daarna nog een keer gedeeld? Ik snap dat niet helemaal.

Wowly.
tifosi
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 9:59

Bericht door tifosi »

Wowly schreef:
tifosi schreef:
na het krimpen heb ik de andere zijde voorzien van een busje en de koolstofkabel in 2 delen gesneden met een scalpel, deze beidde uiteinde's ook voorzien van een busje.
Duidelijk op het bovenstaande zinnetje na. Je hebt een kabel gemaakt van 4 strengetjes welke aan beide zijde zijn afgeklemd met een busje. Maar heb je de kabel daarna nog een keer gedeeld? Ik snap dat niet helemaal.

Wowly.
De strengen hebben een lengte van 1mtr en dat vond ik een beetje teveel van het goede, dus heb ik de streng doormidden gehaald waardoor ik 2 kabeltjes van 50 cm kreeg :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

:D :D nu snap ik het!

Wowly
tifosi
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 9:59

Bericht door tifosi »

Wowly schreef:
:D :D nu snap ik het!

Wowly
check de kwartjes vallen nog steeds :D :wink:
tifosi
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 09 dec 2005, 9:59

Bericht door tifosi »

nog even ene vraag, normaliter zitten tussen kabels kleine verschillen en vaak in de nuances, maar tussen de koolstofvezel en de metaal-achtige een veel groter verschil, ligt dat aan de capaciteit of geleiding van de koolstof?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het probleem van deze materie is dat veel kabelfabrikanten allerlei mooie (vaak dubieuze) fenomenen aanhalen en een even dubieus verhaal ophangen waarom hun veel duurdere kabels zo goed zijn.
Om ons daar niet ook schuldig aan te maken doe ik het tegenovergestelde:
Koolstof geleidt een stuk slechter dan de meeste metalen en het is dus eigenlijk gewoon een kl*te kabel...
De steeds groter wordende groep koolstofaanhangers, die vinden dat koolstof beter klinkt zijn allemaal gek (op geluid waarschijnlijk :wink: )
Kort door de bocht: Beleef de kabel zoals hij is zonder enig hypothetisch geleuter. De prijs is er niet naar... Als je het zelf maar maakt.. Van den Hul vraagt voor een metertje koolstof toch al gauw 100 euro. Die prijs wordt gerechtvaardigd door mooie verhalen en een goede naam. Punt uit.
Misschien zijn die kabels fractioneel beter dan de veeeeel goedkopere zelfbouwproducten maar misschien ook niet.
Van den Hul gebruikt nog steeds kunsstoffen als isolatie, Wel is hij er van overtuigd gelukkig dat je niet alle kunsstoffen kunt gebruiken. Maar als je de isolatie ook kunt maken zonder kunsstoffen of tenminste PTFE teflon, ben je helemaal spekkoper.
Ik ga dus ook geen effort meer steken in wetenschappelijk bewijzen waarom de ene kabel beter klinkt dan de andere... Dat is toch een verloren zaak. De mensen die Breem-aanhanger willen blijven en het verschil niet (willen) horen, blijven toch bij hun standpunt.. Lekker laten zo..


Kees
Plaats reactie