Nieuw draaitafel project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Nieuw draaitafel project

Bericht door Joost »

Het werd tijd voor een serieuze upgrade van mijn analoog sectie. Waarom? was het niet goed genoeg? jawel zeker, maar kan het beter? Dat weet je nooit maar ik denk het wel. Al was het alleen maar voor het bouwen wat opzichzelf al erg leuk om te doen is.

Mijn vorige project staat hier ook ergens, onder het kopje R3 skeleton plinth. Ik heb toen een thorens TD150 veranderd in een soort sme10 model van the analogdept.com.

Maar goed het nieuwe project word een massaloopwerk. (Staan er ook een paar van op de analogdept.com). Hier alvast de onderdelen die naar de nieuwe speler verhuizen:
Bijlagen
arm309.JPG
Motor housing.JPG
Laatst gewijzigd door Joost op ma 10 sep 2007, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Dan wat wordt er nieuw? Hier alvast wat onderdelen. Allereerst een super mooi stukje cocobolo hout, waar het armboard van gemaakt wordt.
Bijlagen
Cocobolo.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Dan het lager. Het is een teres-lager, wat op 0.004 mm pas gemaakt is. Past zeer strak en draait supersoepel. (en er staat een LP achter, errug groot lager en behoorlijk zwaar..... :twisted: )
Bijlagen
Teres bearing.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Motor ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk dat het een DC motor wordt van maxon. In dat geval ga ik deze voeding gebruiken die nog regelbaar wordt.
Bijlagen
voeding.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Het plateau wordt waarschijnlijk gedraaid van een plaat aluminium van 75 mm dik. Verder probeer ik zoveel mogelijk van de "oude" tafel te hergebruiken.

Kortom genoeg te doen de aankomende tijd! :D :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

quote werk ff nie bij mij, dus dan maar ( k denk dat het een DC motor wordt van maxon.)
Gewoon een 50cc met versnelling voor 78, 45 en 33 km/u/toeren.
Uitlaatje uit bij het lager zodat die steeds smering krijgt, verdere uitlaat dampen over LP's waardoor ze mooi zwart blijven.............. :roll:
'K zien en hoor nu al het verschil met dat ouwerwetse gedoe..... 8)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Toch even een vraag bij de motor en de voeding:
Een echte DC motor heeft koolborsteltjes dus wat de gebruikte motor zou moeten zijn is een AC motor en door een intern generatortje wordt die wisselspanning opgewekt. Dat generatortje wordt op zijn beurt dan weer DC gevoed, dat dan weer wel.. De frequentie en stabiliteit worden dan bepaald door dat interne (quarts) oscillatortje. Enige fluctuatie in de voedingspanning zal vermoedelijk nauwelijks uitwerking hebben. Dus om die voeding dan regelbaar te maken... heeft dat dan zin?? Zolang de voedingspanning maar vrij is van brom en binnen het werkgebied van dat motortje zit...
Of zit ik helemaal verkeerd???
Mooi project trouwens.... (als er nog wat ge-CNC-ed moet worden...je weet waar mijn huis woont..)


Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

audiomanics schreef:
(als er nog wat ge-CNC-ed moet worden...je weet waar mijn huis woont..)
Ah zeker te weten man... thx voor het aanbod.... 8)

Volgens mij moet het een DC motortje worden met een regelaar voor de voltage. Dus bij 12 volt b.v. 500 toeren bij 18 volt 750 etc. Maar ik ben er nog niet helmaal uit dus alle tips zijn welkom...

Groet Joost
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

KT88 schreef:
Afbeelding
LOL, dan staat je draaitafel op den duur wel vol met olie :P En t stinkt zo in huis ;)
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Vandaag weer een stukje verder.

Het plateau is vandaag gearriveerd....... 80 mm dik en 18 kg :twisted:
Bijlagen
80 mm dik.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Het oude plateau zegt kloiiingggg als je erop slaat. Het nieuwe laat zich al raden....plok.
Bijlagen
oud en nieuw.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Dus meteen maar even een begin gemaakt met het frezen van de eerste baseplate. Aan de tekening kan je zien hoe hij ongeveer wordt...

Het materiaal zijn fenol platen. In hars gedrenkte vellen katoen die geperst zijn. Prachtig spul om mee te werken. Het laat zich frezen, draaien en zelfs tappen.

Groet Joost
Bijlagen
baseplate frezen.JPG
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Wow Joost! :shock: :shock:

Ik ben zelf ook bezig met zoiets, maar dan magnetische lagering.
(vijf-jaren project hoor.)

Mag ik vragen waar je dat plateau hebt laten draaien, want ik vang overal bot hier in de buurt............
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Het plateau is nog niet gedraaid, dat ga ik samen met een vriend doen.

Het is een stuk gezaagd rondstaf aluminium, wel heel netjes gedaan want er zit haast geen krasje op. Op eBay gekocht, voor een wel heel mooie prijs...

Lager moet er nog in en nog gepolijst etc.

Wow! magnetische lagering, dat is ook mooi. Zoals transrotor dat doet?
Waar heb je al geprobeerd het draaiwerk te doen?

groet
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Allerlei CNC-bedrijven benaderd, maar het is kennelijik te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten........

Magnetische lagering op basis van enorme neodynium magneten die ik van defecte 18 inchers op 't werk heb afgetrokken.
Doorsnede 22 met 'n gat van 11.
Om een PVC buis heen geschoven geprobeerd wat er aan plateaugewicht op zou kunnen staan voordat ze tegen elkaar komen, dat is meer dan 76 kilo....... :lol:

Die dingen moet je *niet* bij elkaar in de buurt leggen, de klap waarmee ze elkaar aantrekken versplintert beiden acuut, en de herrie van de klap is gelijk een mortiergranaat.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

KT88 schreef:
Om een PVC buis heen geschoven geprobeerd wat er aan plateaugewicht op zou kunnen staan voordat ze tegen elkaar komen, dat is meer dan 76 kilo.......

Die dingen moet je *niet* bij elkaar in de buurt leggen, de klap waarmee ze elkaar aantrekken versplintert beiden acuut, en de herrie van de klap is gelijk een mortiergranaat.
Wow wreed zeg! :D

Wat heb je voor de motor in gedachten?

Wat mij betreft staan de volgende opties nog open:
1. Motor van hifisupply (eigenlijjk van BIX+), maar weet niet of die een plateau van 18kg aan kan
2. Motor van Scheu analog
3. Helemaal zelfbouw met een maxon 110187 van eBay
4. Motor van teres. De Reference II is in prijs verlaagd, omdat er een nieuwe versie is. Wel een héééle mooie, zelfsturend.... zetje aan het plateau en draaien...

Groet Joost
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Stofzuigermotor. :lol:

Nee, ik heb een fraaie motor uit een (TEAC) tapedeck die hier heel geschikt voor is.
Een DC motor met een sensor erin, ik bouw daar zelf een sturing voor.
Is niet zo spannend.

Aandrijving middels een stuk videoband, het plateau zal altijd blijven draaien.
Opstart koppel zou anders veel te groot gaan worden bij een zeer zwaar plateau, als het eenmaal draait zit datzelfde koppel je in de weg.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Hmmm, dit wordt smullen! :D
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Mmmm design is al aantal malen veranderd. De laaste stand van zaken is dit geworden :)
Er komen twee van deze granieten platen op elkaar met daar tussen in aluminium bussen.
Bijlagen
base.jpg
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Ok ben ik er uit welke motor erin moet komen, het is toch de scheu motor geworden...
Bijlagen
motor.JPG
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

en alvast even een vinger oefening voor het plateau, wat spikes gedraaid. Voor onder de motor behuizing en voor onder het armboard. Waarvan ik nu bedacht heb dat die los komt te staan, maar dat kan nog veranderen.... :)
En op de achtergrond het koperen naam plaatje.... nu nog een mooie naam verzinnen..... 8)
Bijlagen
spikes.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Joost schreef:
nu nog een mooie naam verzinnen..... 8)
Joost de draaier ...... :D


Kees
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Hihi ja is eigenlijk wel aardig ja haha.... :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Zo een dagje draaien met het volgende resultaat: Het motorhuis gedraaid uit een massief stuk aluminium. Bovenste plaatje is niet helemaal goed geworden dus die moet w.s. een keer over.
Bijlagen
motorhuis.JPG
Plaats reactie