Nieuw draaitafel project
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Nieuw draaitafel project
Het werd tijd voor een serieuze upgrade van mijn analoog sectie. Waarom? was het niet goed genoeg? jawel zeker, maar kan het beter? Dat weet je nooit maar ik denk het wel. Al was het alleen maar voor het bouwen wat opzichzelf al erg leuk om te doen is.
Mijn vorige project staat hier ook ergens, onder het kopje R3 skeleton plinth. Ik heb toen een thorens TD150 veranderd in een soort sme10 model van the analogdept.com.
Maar goed het nieuwe project word een massaloopwerk. (Staan er ook een paar van op de analogdept.com). Hier alvast de onderdelen die naar de nieuwe speler verhuizen:
Mijn vorige project staat hier ook ergens, onder het kopje R3 skeleton plinth. Ik heb toen een thorens TD150 veranderd in een soort sme10 model van the analogdept.com.
Maar goed het nieuwe project word een massaloopwerk. (Staan er ook een paar van op de analogdept.com). Hier alvast de onderdelen die naar de nieuwe speler verhuizen:
Laatst gewijzigd door Joost op ma 10 sep 2007, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
quote werk ff nie bij mij, dus dan maar ( k denk dat het een DC motor wordt van maxon.)
Gewoon een 50cc met versnelling voor 78, 45 en 33 km/u/toeren.
Uitlaatje uit bij het lager zodat die steeds smering krijgt, verdere uitlaat dampen over LP's waardoor ze mooi zwart blijven..............
'K zien en hoor nu al het verschil met dat ouwerwetse gedoe.....
Gewoon een 50cc met versnelling voor 78, 45 en 33 km/u/toeren.
Uitlaatje uit bij het lager zodat die steeds smering krijgt, verdere uitlaat dampen over LP's waardoor ze mooi zwart blijven..............
'K zien en hoor nu al het verschil met dat ouwerwetse gedoe.....
- audiomanics
- Contacteer:
Toch even een vraag bij de motor en de voeding:
Een echte DC motor heeft koolborsteltjes dus wat de gebruikte motor zou moeten zijn is een AC motor en door een intern generatortje wordt die wisselspanning opgewekt. Dat generatortje wordt op zijn beurt dan weer DC gevoed, dat dan weer wel.. De frequentie en stabiliteit worden dan bepaald door dat interne (quarts) oscillatortje. Enige fluctuatie in de voedingspanning zal vermoedelijk nauwelijks uitwerking hebben. Dus om die voeding dan regelbaar te maken... heeft dat dan zin?? Zolang de voedingspanning maar vrij is van brom en binnen het werkgebied van dat motortje zit...
Of zit ik helemaal verkeerd???
Mooi project trouwens.... (als er nog wat ge-CNC-ed moet worden...je weet waar mijn huis woont..)
Kees
Een echte DC motor heeft koolborsteltjes dus wat de gebruikte motor zou moeten zijn is een AC motor en door een intern generatortje wordt die wisselspanning opgewekt. Dat generatortje wordt op zijn beurt dan weer DC gevoed, dat dan weer wel.. De frequentie en stabiliteit worden dan bepaald door dat interne (quarts) oscillatortje. Enige fluctuatie in de voedingspanning zal vermoedelijk nauwelijks uitwerking hebben. Dus om die voeding dan regelbaar te maken... heeft dat dan zin?? Zolang de voedingspanning maar vrij is van brom en binnen het werkgebied van dat motortje zit...
Of zit ik helemaal verkeerd???
Mooi project trouwens.... (als er nog wat ge-CNC-ed moet worden...je weet waar mijn huis woont..)
Kees
Ah zeker te weten man... thx voor het aanbod....audiomanics schreef:(als er nog wat ge-CNC-ed moet worden...je weet waar mijn huis woont..)
Volgens mij moet het een DC motortje worden met een regelaar voor de voltage. Dus bij 12 volt b.v. 500 toeren bij 18 volt 750 etc. Maar ik ben er nog niet helmaal uit dus alle tips zijn welkom...
Groet Joost
Dus meteen maar even een begin gemaakt met het frezen van de eerste baseplate. Aan de tekening kan je zien hoe hij ongeveer wordt...
Het materiaal zijn fenol platen. In hars gedrenkte vellen katoen die geperst zijn. Prachtig spul om mee te werken. Het laat zich frezen, draaien en zelfs tappen.
Groet Joost
Het materiaal zijn fenol platen. In hars gedrenkte vellen katoen die geperst zijn. Prachtig spul om mee te werken. Het laat zich frezen, draaien en zelfs tappen.
Groet Joost
Het plateau is nog niet gedraaid, dat ga ik samen met een vriend doen.
Het is een stuk gezaagd rondstaf aluminium, wel heel netjes gedaan want er zit haast geen krasje op. Op eBay gekocht, voor een wel heel mooie prijs...
Lager moet er nog in en nog gepolijst etc.
Wow! magnetische lagering, dat is ook mooi. Zoals transrotor dat doet?
Waar heb je al geprobeerd het draaiwerk te doen?
groet
Het is een stuk gezaagd rondstaf aluminium, wel heel netjes gedaan want er zit haast geen krasje op. Op eBay gekocht, voor een wel heel mooie prijs...
Lager moet er nog in en nog gepolijst etc.
Wow! magnetische lagering, dat is ook mooi. Zoals transrotor dat doet?
Waar heb je al geprobeerd het draaiwerk te doen?
groet
Allerlei CNC-bedrijven benaderd, maar het is kennelijik te groot voor de kleintjes en te klein voor de groten........
Magnetische lagering op basis van enorme neodynium magneten die ik van defecte 18 inchers op 't werk heb afgetrokken.
Doorsnede 22 met 'n gat van 11.
Om een PVC buis heen geschoven geprobeerd wat er aan plateaugewicht op zou kunnen staan voordat ze tegen elkaar komen, dat is meer dan 76 kilo.......
Die dingen moet je *niet* bij elkaar in de buurt leggen, de klap waarmee ze elkaar aantrekken versplintert beiden acuut, en de herrie van de klap is gelijk een mortiergranaat.
Magnetische lagering op basis van enorme neodynium magneten die ik van defecte 18 inchers op 't werk heb afgetrokken.
Doorsnede 22 met 'n gat van 11.
Om een PVC buis heen geschoven geprobeerd wat er aan plateaugewicht op zou kunnen staan voordat ze tegen elkaar komen, dat is meer dan 76 kilo.......
Die dingen moet je *niet* bij elkaar in de buurt leggen, de klap waarmee ze elkaar aantrekken versplintert beiden acuut, en de herrie van de klap is gelijk een mortiergranaat.
Wow wreed zeg!KT88 schreef:Om een PVC buis heen geschoven geprobeerd wat er aan plateaugewicht op zou kunnen staan voordat ze tegen elkaar komen, dat is meer dan 76 kilo.......
Wat heb je voor de motor in gedachten?
Wat mij betreft staan de volgende opties nog open:
1. Motor van hifisupply (eigenlijjk van BIX+), maar weet niet of die een plateau van 18kg aan kan
2. Motor van Scheu analog
3. Helemaal zelfbouw met een maxon 110187 van eBay
4. Motor van teres. De Reference II is in prijs verlaagd, omdat er een nieuwe versie is. Wel een héééle mooie, zelfsturend.... zetje aan het plateau en draaien...
Groet Joost
Stofzuigermotor.
Nee, ik heb een fraaie motor uit een (TEAC) tapedeck die hier heel geschikt voor is.
Een DC motor met een sensor erin, ik bouw daar zelf een sturing voor.
Is niet zo spannend.
Aandrijving middels een stuk videoband, het plateau zal altijd blijven draaien.
Opstart koppel zou anders veel te groot gaan worden bij een zeer zwaar plateau, als het eenmaal draait zit datzelfde koppel je in de weg.
Nee, ik heb een fraaie motor uit een (TEAC) tapedeck die hier heel geschikt voor is.
Een DC motor met een sensor erin, ik bouw daar zelf een sturing voor.
Is niet zo spannend.
Aandrijving middels een stuk videoband, het plateau zal altijd blijven draaien.
Opstart koppel zou anders veel te groot gaan worden bij een zeer zwaar plateau, als het eenmaal draait zit datzelfde koppel je in de weg.
en alvast even een vinger oefening voor het plateau, wat spikes gedraaid. Voor onder de motor behuizing en voor onder het armboard. Waarvan ik nu bedacht heb dat die los komt te staan, maar dat kan nog veranderen.... 
En op de achtergrond het koperen naam plaatje.... nu nog een mooie naam verzinnen.....
En op de achtergrond het koperen naam plaatje.... nu nog een mooie naam verzinnen.....
- audiomanics
- Contacteer: