Ik ben nog steeds aan het genieten van mijn Ucd400 versterker die ik nu een half jaar geleden gemaakt heb.
Met school zijn we nu bezig met een nieuw project. Het is de bedoeling om een multifunctionele audio versterker te maken. Met USB voor heb op de pc aan te sluiten en presets te kunnen laden. Bluetooth om ook in andere ruimtes de versterker te kunnen bedienen met de afstandbediening. En de mogelijkheid om meerdere inputs over de 5 outputs te splitsen... dus 3 boxen voor dvd in de woonkamer, en 2 boxen in de keuken voor radio gebruiken.
Of dat splitsen van de boxen zo ideaal is zet ik mijn vraagtekens bij. Maar goed.
Met deze opdracht zijn we aan het brainstormen gegaan, en komen we uit bij een DSP (Digital Signal Processor). En een uC voor het display, USB en bluetooth.
Mijn vraag is of iemand al ervaring heeft met het werken met een DSP, en wat de eventuele bottlenecks zijn.
Als er interesse is naar een blokschema kan ik deze er ook nog wel bijzetten.
Christian
Multifunctional Audio Amplifier
Moderator: Beheerdersteam
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Ik zit op de Fontys Hogeschool Eindhoven, en doe daar de elektro opleiding. Daar kan je dan kiezen tussen projecten in audio variant of de gewone variant. Ik heb gekozen voor de audio variant.
Natuurlijk is het dan niet alleen versterkers die je maakt maar bijvoorbeeld: Synthesizer, MIDI sequenser(programmeren), laserschrijver(regeltechniek).
Het gaat zich voornamelijk over het voorversterker gedeelte. Het versterkend gedeelte moet niet zo lastig te maken zijn.
De outputs moeten dus allemaal apart aangestuurd kunnen worden. Het moet dus ook zo kunnen zijn... dat Input cd op 1 speaker speelt, Input tuner op 1 speaker, Input Aux1 op 1 speaker etc etc.
De gebruiker moet via de computer bepaalde presets kunnen maken (equalizer instellingen, speaker formatie en volume) en die naar de versterker kunnen zenden. Als je versterkers gaat samenvoegen denk ik dat je weer vast zit aan bepaalde formaties... Of ik heb jou antwoord niet goed begrepen...
Natuurlijk is het dan niet alleen versterkers die je maakt maar bijvoorbeeld: Synthesizer, MIDI sequenser(programmeren), laserschrijver(regeltechniek).
Het gaat zich voornamelijk over het voorversterker gedeelte. Het versterkend gedeelte moet niet zo lastig te maken zijn.
De outputs moeten dus allemaal apart aangestuurd kunnen worden. Het moet dus ook zo kunnen zijn... dat Input cd op 1 speaker speelt, Input tuner op 1 speaker, Input Aux1 op 1 speaker etc etc.
De gebruiker moet via de computer bepaalde presets kunnen maken (equalizer instellingen, speaker formatie en volume) en die naar de versterker kunnen zenden. Als je versterkers gaat samenvoegen denk ik dat je weer vast zit aan bepaalde formaties... Of ik heb jou antwoord niet goed begrepen...
Waarom denk je die nodig te hebben ?en komen we uit bij een DSP (Digital Signal Processor)..........
Voldoende om wat audio filtering te kunnen doenMijn vraag is of iemand al ervaring heeft met het werken met een DSP, en wat de eventuele bottlenecks zijn.
graag !Als er interesse is naar een blokschema kan ik deze er ook nog wel bijzetten.
ST
Leuk !De DSP wordt gebruikt voor de equalizer, volume/balans en speaker formaties.
Op internet staat een datasheet / manual van een motorola 56000 serie met complete code voor wat je wil !
Deze links zijn wel interessant
http://www.tapr.org/dsp_dsp4.html
http://www.dsprelated.com
Op
diyaudio.com worden ook wel eens dergelijke onderwerpen besproken.
Leuk klein DSP'tje
http://www.wavefrontsemi.com/products/AL3101pop.html
En de tool kit
http://www.axoris.be/VirtuAL3101.php
mvg
ST
