Multifunctional Audio Amplifier

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Multifunctional Audio Amplifier

Bericht door Trigger01 »

Ik ben nog steeds aan het genieten van mijn Ucd400 versterker die ik nu een half jaar geleden gemaakt heb.

Met school zijn we nu bezig met een nieuw project. Het is de bedoeling om een multifunctionele audio versterker te maken. Met USB voor heb op de pc aan te sluiten en presets te kunnen laden. Bluetooth om ook in andere ruimtes de versterker te kunnen bedienen met de afstandbediening. En de mogelijkheid om meerdere inputs over de 5 outputs te splitsen... dus 3 boxen voor dvd in de woonkamer, en 2 boxen in de keuken voor radio gebruiken.
Of dat splitsen van de boxen zo ideaal is zet ik mijn vraagtekens bij. Maar goed.

Met deze opdracht zijn we aan het brainstormen gegaan, en komen we uit bij een DSP (Digital Signal Processor). En een uC voor het display, USB en bluetooth.
Mijn vraag is of iemand al ervaring heeft met het werken met een DSP, en wat de eventuele bottlenecks zijn.
Als er interesse is naar een blokschema kan ik deze er ook nog wel bijzetten.

Christian
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Mag ik vragen wat voor opleiding je doet?
Ik ga het verhaal nog eens lezen, misschien moet je enkele verstekers samenvoegen? (zodat je verschillende outputs hebt)
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

Ik zit op de Fontys Hogeschool Eindhoven, en doe daar de elektro opleiding. Daar kan je dan kiezen tussen projecten in audio variant of de gewone variant. Ik heb gekozen voor de audio variant.
Natuurlijk is het dan niet alleen versterkers die je maakt maar bijvoorbeeld: Synthesizer, MIDI sequenser(programmeren), laserschrijver(regeltechniek).

Het gaat zich voornamelijk over het voorversterker gedeelte. Het versterkend gedeelte moet niet zo lastig te maken zijn.
De outputs moeten dus allemaal apart aangestuurd kunnen worden. Het moet dus ook zo kunnen zijn... dat Input cd op 1 speaker speelt, Input tuner op 1 speaker, Input Aux1 op 1 speaker etc etc.
De gebruiker moet via de computer bepaalde presets kunnen maken (equalizer instellingen, speaker formatie en volume) en die naar de versterker kunnen zenden. Als je versterkers gaat samenvoegen denk ik dat je weer vast zit aan bepaalde formaties... Of ik heb jou antwoord niet goed begrepen...
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

en komen we uit bij een DSP (Digital Signal Processor)..........
Waarom denk je die nodig te hebben ?
Mijn vraag is of iemand al ervaring heeft met het werken met een DSP, en wat de eventuele bottlenecks zijn.
Voldoende om wat audio filtering te kunnen doen
Als er interesse is naar een blokschema kan ik deze er ook nog wel bijzetten.
graag !


ST
Trigger01
Berichten: 63
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 18:45
Locatie: Omgeving Heerlen

Bericht door Trigger01 »

De DSP wordt gebruikt voor de equalizer, volume/balans en speaker formaties.
Ook om een stuk ervaring op te doen lijkt het ons een hele uitdaging.
blu_line
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jan 2005, 7:48
Contacteer:

Bericht door blu_line »

De DSP wordt gebruikt voor de equalizer, volume/balans en speaker formaties.
Leuk !
Op internet staat een datasheet / manual van een motorola 56000 serie met complete code voor wat je wil !

Deze links zijn wel interessant
http://www.tapr.org/dsp_dsp4.html
http://www.dsprelated.com

Op
diyaudio.com worden ook wel eens dergelijke onderwerpen besproken.

Leuk klein DSP'tje

http://www.wavefrontsemi.com/products/AL3101pop.html

En de tool kit

http://www.axoris.be/VirtuAL3101.php

mvg

ST
Plaats reactie