test DIY Carbon interlink

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

test DIY Carbon interlink

Bericht door doppedoos »

Alvorens te gaan testen moet ik natuurlijk een Carbon interlink maken:
Zoals altijd probeer ik het op een goedkope manier te maken en gebruik daar waar het kan 'el cheapo' onderdelen die overal te krijg zijn.

Als hoofd ader gebruik ik dus koolstofvezel ;vergulde adereindhulzen;vergulde cinch pluggen (setje van 4 el cheapo bij conrad) en Siltech (duur) voor de aarding; met goedkope koper afscherming van de eerste de beste microfoonkabel...en veel krimpkous. Dit omdat ik niet zo geloof in exotische afscherming met teflon, rubber, leer, etc en dit altijd nog een andere keer gedaan kan worden....
Natuurlijk niet te vergeten het zilverhoudend soldeer....

plugje:
Afbeelding

jammer dat er een schroef verbinding in zit waar de kabeleindhulzen nooit in passen

afscherming met gewoon soldeer met boortje voor ruimte voor de kern:
Afbeelding

plugje:
Afbeelding

Siltech draad met zilverhoudend soldeer:
Afbeelding


Koolstofvezel met adereindhulzen:
Afbeelding

koolstofvezel aan plug:
Afbeelding

Rest nog afwerken en nog meer krimpkous om het geheel....had in de hitte van de strijd geen foto's meer gemaakt en direct aangesloten om te luisteren!

Later meer...
Laatst gewijzigd door doppedoos op ma 03 sep 2007, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

eerste luisterervaringen zoals ik ze al aan Audiomanics gepost heb! Bedankt Cees voor de vele nuttige tips en het besef van het nut van goede interlinks zoals ik tot nu jou leather cables heb gebruikt die mij er nu ook toe hebben gezet om te experimenteren met kabels!

inderdaad, de kabel moest een uurtje of 2 indraaien voor dat je er naar kon luisteren ! Toen was het Carbon effect al hoorbaar! Noem het meteen maar het Carbon effect omdat het niet vergelijkbaar is met metaal!
Zal het in mijn beste bewoording proberen te omschrijven in volgorde van mate van verandering van geluid:
1- Het zogenaamde 4D effect. Dit noem ik het effect dat de boxen toch echt voor je staan en dat je in de luisterpositie de 'effect geluiden' toch echt van achter komen. Wie wil er nu nog surround???? Siau Lee (mijn vrouw) vond het een beetje 'spookie' en eng! Goed te horen bij life opnamen bijvoorbeeld Roger waters dubbel(SACD) live. Of nieuwe CD van Céu , geweldige studio opname met werkelijk enorm veel '4D effecten' .
2- Alle instrumenten/stemmen staan nu 100% los van elkaar. Geen 'kortsluiting' van geluiden meer waardoor het enorm veel rustiger luisteren is en het luister niveau veeeeeel lager of juist veel hoger kan zijn! De kabel is dynamischer
3- Niet te vergeten de enorme winst in het laag?!?! kan ik alleen maar omschrijven als 'dieper' en 'droger' en het laag is als de rest, super geplaatst!

Vergeet natuurlijk niet dat veel van dit, mijn beleving is! en die is in deze, natuurlijk verre van objectief en zit misschien wel tussen de oren om met Cees zn woorden te spreken...
Groet, Simon
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi simon;
waar koop/krijg of steel je dat koolstofvezel?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@audioot

Ik heb het van iemand gekregen...maar conrad heeft ook iets dergelijks

Weet niet of dat hetzelfde is maar volgens mij is koolstof vezel, koolstofvezel...

KOOLVEZELBANK 1610 TEX

Ondertussen geniet ik rustig verder van dit apparte kabeltje :wink:
Groet, Simon
Laatst gewijzigd door doppedoos op ma 03 sep 2007, 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Klinkt heel erg veelbelovend!!!!

Zou ze wel eens willen testen. Kan me haast niet voorstellen dat het dermate ffecten geeft simon.

Jan
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Klinkt heel erg veelbelovend!!!!

Zou ze wel eens willen testen. Kan me haast niet voorstellen dat het dermate ffecten geeft simon.

Jan
Ik zou 't ook niet geloven als ik jou was!! :twisted: (ga lekker door met koper, joh! :lol: )

Koolstof bandkabel (ca 15 strengen voor ca 6 euro per meter en meer strengen voor relatief minder natuurlijk) kun je snel en eenvoudig betrekken bij Poly-service
Het spul dat je dan moet hebben is UD-koolstofband.
http://www.polyservice.nl/produkten/ver ... eriaal.htm

Kees
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

audioot schreef:
hoi simon;
waar koop/krijg of steel je dat koolstofvezel?
mvg
audioot
heeeel lief Steve McCormack of de heren van Noble in de ogen kijken en vragen om stukjes SMC (officieel geen 3rd-party component ...)? SMC is de best of both worlds MI, en beperkt bv. het 4D effect van 'puur'-carbon (heel herkenbaar onder woorden gebracht doppedoos!).

Petter
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

doppedoos schreef:
@audioot

Ik heb het van iemand gekregen...maar conrad heeft ook iets dergelijks:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/_
Weet niet of dat hetzelfde is maar volgens mij is koolstof vezel, koolstofvezel...

KOOLVEZELBANK 1610 TEX

Ondertussen geniet ik rustig verder van dit apparte kabeltje :wink:
Groet, Simon
Simon: link om de layout en leesbaarheid te herstellen? Thanks

Petter
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Wowly

Jan, zou het zeker eens proberen! zeker met die SUB TL van jou! en de mooie monitors. Het is echt de moeite waard!!

@Dove
linkje maar weggehaald..dank voor de opmerkeing! leest inderdaad een stuk makkelijker.
Mooi artikel van SMC!! wist niet van hun bestaan maar je begrijpt wel dat ik het met SMC eens ben!!

Inderdaad was het eerste wat in mij opkwam om ook de bedrading in mn (voor)versterker aan te passen!

Groet, Simon
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Verdikkie! Kan ik weer aan het expirimenteren geblazen :twisted:

Ik ben simpelweg te nieuwsgierig om het te laten. FF kijken, wanneer had ik ook al weer tijd?? :)

Jan
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ik had ze bij Kees al gehoord, en pretty impressed. Maar het geheel wat uit het oog verloren.
Nu dit weer bovengekomen is heb ik spontaan alle hobby winkels en modelbouw shops rondgebeld naar wat koolstrof streng. Eentje gevonden op een 80km. Ik heb toch nog nood aan connectoren tussen de pre, de beringer en de power-amps. Kan ik deze ineens in koolstof uitvoeren.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

doppedoos schreef:
wist niet van hun bestaan maar je begrijpt wel dat ik het met SMC eens ben!!

Inderdaad was het eerste wat in mij opkwam om ook de bedrading in mn (voor)versterker aan te passen!
Zelf kende ik de SMC'hybride' kabel ook niet hoor. Echter toen ik voor mijn cinema-set een gebruikt setje EAD 'DVDMaster 8000Pro' / 'Theatermaster 8800Pro' (DVD player / HT-processor) had gekocht en deze voor maintenance/upgrade naar EAD/Noble wilde sturen, boden ze me aan deze met SMC'hybride' te modden. Aangezien ik de kabel niet kende is me eerst een modded 'Theatermaster' toegezonden ter vergelijk: niet meer of minder hoge tonen, een strakker laag of vergelijkbare één-dimensionale karakter-schetsen, maar een overall meer 'vrij' komen van noten en een beduidend minder mechanisch geluid: minder gereproduceerde 'sound', meer free-flow 'music'.

Ervoor ('k draaide toen met TAG) had ik m'n speakers (kleine ATC's) al laten modden met PHY-HP kabel, waar deze set volledig me 'bedraad' is trouwens, en de SMC-mod heeft gek genoeg een vergelijkbaar resultaat: een meer menselijk karakter, minder technisch perfect wellicht, maar met een meer overtuigend 'vlees & bloed' gevoel; ATC's oorspronkelijke in-your-face trekjes waren met PHY meer broad-spectrum in balans en van meer natuurlijke proporties (minder 'schreeuwde puber' / meer 'volwassen nuance'?).

OK, 'k ben een 'fan' van PHY-HP, en de SMC mag dan een geheel andere opbouw hebben, van karakter lijken ze gelijkgezind en daarmee is die SMC ook zeer zeker het proberen waard (jammer dat 'ie zo moeilijk verkrijgbaar is). De VDH-carbon's die ik vroeger in m'n main-set gebruikte spelen nu in m'n office-set, dus een link met 'carbon' kan me niet ontzegd worden ... :wink: . Reden dat ik deze thread met interesse volg.

Petter
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Net mijn eigen setje test-koolstof interlinks in elkaar gezet.
Dit vooral om het tegen mijn huidige WTB/ixos kabels op te nemen.
Opzet:
Line = koolstof strengen in een verguld kabelhulsje, met een mantel van krimpkous, net zoals doppendoos dus.
Ground= 2 aders uit XLR kable (witte en rode) samen genomen als 1 ground.
Mantel = gevlochten koperen mantel van een installatie- coax (de cable die buitenshuis gebruikt word)
Daar rond opnieuw een mantel van krimpkous.

Voor ground heb ik dus geen zilver gebruikt, omdat ik dan van koper/koper overschakel naar koolstof/zilver. Dus eventjes nog koolstof/koper gebuiken.

Kabeltjes zijn nu aan het inbranden.

ik ben benieuwd, maar voorlopig niet 'speciaal' er komen nog geen kaboutertjes uit de speakers gekropen :roll:
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

wow, 'k wou dat ik het kon ... :cry:

ben benieuwd hoe ze klinken als ze een tijdje spelen !


Petter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dove schreef:
wow, 'k wou dat ik het kon ... :cry:
En waarom zou jij dat niet kunnen???

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
dove schreef:
wow, 'k wou dat ik het kon ... :cry:
En waarom zou jij dat niet kunnen???

Kees
Idd! Iedereen kan dat, je hebt gewoon wat geduld nodig om enkele kabels te ontleden, wat koolstof-streng (wat echt niet zo moeilijk te vinden is, als je weet waar te zoeken) en een paartje RCA connectoren.

Gebeten zijn door het Audiomanics-virus wil ook wel eens helpen, moeilijk te omschrijven, dat 'Kees'-effect, dat doet met een mens, wat het carbon met je muziek doet. Moet je gewoon mee maken.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Nils_vn schreef:
audiomanics schreef:
dove schreef:
wow, 'k wou dat ik het kon ... :cry:
En waarom zou jij dat niet kunnen???

Kees
Idd! Iedereen kan dat, je hebt gewoon wat geduld nodig om enkele kabels te ontleden, wat koolstof-streng (wat echt niet zo moeilijk te vinden is, als je weet waar te zoeken) en een paartje RCA connectoren.

Gebeten zijn door het Audiomanics-virus wil ook wel eens helpen, moeilijk te omschrijven, dat 'Kees'-effect, dat doet met een mens, wat het carbon met je muziek doet. Moet je gewoon mee maken.
zal ik dan toch maar eens wat soldeer lessen nemen ? :oops:


Petter
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

dove schreef:
zal ik dan toch maar eens wat soldeer lessen nemen ? :oops:
Ja, kom eens langs voor een soldeercursus :twisted:

Bega niet de fout een el-cheapo soldeerboutje te kopen en te solderen met loodgieters-soldeer en S39....

Kees
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Nils_vn
Leuk man!! ben zeer benieuwd hoe het bevalt! wacht nog op mn nieuwe plugjes om zo een paar 'mooiere' kabels te maken met een paar verbeteringen! durf van de huidige geen foto's te laten zien maar ze klinken :-({|=
groet, Simon
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

audiomanics schreef:
dove schreef:
zal ik dan toch maar eens wat soldeer lessen nemen ? :oops:
Ja, kom eens langs voor een soldeercursus :twisted:

Bega niet de fout een el-cheapo soldeerboutje te kopen en te solderen met loodgieters-soldeer en S39....

Kees
Bedankt voor je adviezen: zonder 'twisted evil' zou ik een vluchtje Bucuresti / MamboBeach nog wel willen overwegen ...

Een vriend van mij hier in de buurt heeft het me al een aantal keren aangeboden; 'k zit de eerste weken veel in het buitenland, maar zal daarna toch maar bij 'm in de leer gaan :idea:


Petter
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

heb ondertussen me herinnerd dat het binnenste van een bougiekabel(auto) ook van koolstofvezel is maar wel met een hoge weerstand heeft(ongeveer 6kohm de meter)is deze ook bruikbaar als interlink?
want als ls kabel zal deze zeker niet gaan
mvg
audioot
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Voor zover ik me herinner bevat een bougiekabel geen vezel maar een koolstof-poeder-houdende compound..
Bovendien kost bougiekabel vele malen meer dan een paar mooie strengen koolstofvezel..
Maar maak eens een kabeltje om het uit te proberen... misschien heb jij er een wereld-kabel aan...

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

doppedoos schreef:
@Nils_vn
Leuk man!! ben zeer benieuwd hoe het bevalt! wacht nog op mn nieuwe plugjes om zo een paar 'mooiere' kabels te maken met een paar verbeteringen! durf van de huidige geen foto's te laten zien maar ze klinken :-({|=
groet, Simon
Wegens avondlessen houtbewerking heb ik nog niet kunnen luisteren hoe ze na een paar uutjes 'draaien' klinken :( (en nu is het toch wat laat).

Morgen weet ik meer te zeggen!

PS. Ik heb neutric RCA pluggen gebruikt. Voor die prijs heel mooi degelijk materiaal.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: test DIY Carbon interlink

Bericht door DIY_Freak »

doppedoos schreef:
Rest nog afwerken en nog meer krimpkous om het geheel....had in de hitte van de strijd geen foto's meer gemaakt en direct aangesloten om te luisteren!
Simon,

wat is de uiteindelijke draaddoorsnee geworden van het carbon deel? Kun je een nauwkeurige meting maken van de weerstand van de uiteindelijke interlink?

Groet,
Hans.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Diy-freak
uiteindelijk past de vezel net goed in een 1.5 mm² adereindhulsje en denk dus dat de diameter zo'n 1mm² of iets meer is. Je maakt me nieuwsgierig en heb de weerstand van beide kabeltjes nu net weer opgemeten! en kom voor de een op 9.7 en de ander op 9.8 ohm. Dit voor een lengte van 50 cm. Fijn om te zien dat deze methode dus reproduceerbare waarden oplevert....of het is geluk :wink:
Groet, simon
Plaats reactie