'Persen' vv. 'dieptrekken': om van een blok materiaal een draadvorm te maken kan je het door een gaatje drukken of je kan het er doorheen trekken ...

(schijnt een andere materiaal-structuur te geven). Verschil in klank tussen die twee? Vindt maar eens twee verder identieke kables, de een van XYZ-koper 'getrokken', de ander van XYZ-koper 'geduwd'... 'k Heb het niet kunnen vergelijken, maar ben sceptisch. Ben zelf een groot 'fan' van PHY, waaronder van hun kabels: ze gebruiken na lang vergelijken met ander kopers nu 'recooked' koper (niet vragen: ze hebben me het uitgelegd, maar ... gebrek aan grijze cellen ...).
Verschil tussen koper en zilver: marketing-technisch is het handig om iets dat weinig 'beeldend is' (dus bv. moeilijk te beschrijven of af te beelden) bepaalde kenmerken mee te geven, bv. meetdata (diagrammetjes) of kretologie (goed te onthouden). Ook hier weer het probleem: vindt maar eens twee verder identieke kabels, de een van koper, de ander van zilver ... Ze zijn er (Cardas kan je bv. behulpzaam zijn, en zowel van PHY als van KrautWire heb ik dergelijke sets te leen gehad (niet commercieel verkrijgbaar), maar een vast verband, laat staan wederkerend kwantificeerbaar verschil, heb ik niet kunnen ontdekken.
Mijn conclusie in kabel-land is dat pluggen, of wellicht de wijze waarop die pluggen met de kabel verbonden zijn, een duidelijke rol spelen bij de tot stand koming van de kabel-eigenklank. Helaas heb ik (nog) geen 'systeem' kunnen ontdekken in de relatie tussen kabel meteriaal / opbouw / afwerking en eigenklank: waarschijnlijk is er een rol voor de condities die de source en de load op de kabel uitoefenen, maar meer technisch onderbouwde forum-leden kunnen je hier beter helpen.
Wat betreft koolstof is
je andere thread, mbt. interlinks, wellicht tevens een goede kweekvijver voor speakerkabel-ideeen.
Leuke thread dit: zal hem met interesse volgen.
Petter