speaker kabel:koper klinkt rond en zilver klinkt helder??

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

speaker kabel:koper klinkt rond en zilver klinkt helder??

Bericht door doppedoos »

Ik probeer iets meer te weten te komen over dit onderwerp aan de hand van volgend artikel:
http://www.jkacoustics.nl/ReviewType3.htm
Het betreft hier dus koper met zilver kabel. Ik vraag mij af of er mede forum leden zijn die mij op weg kunnen helpen bij
1 de keuze van de zelf te maken speaker kabel en
2 de haalbaarheid van eventueel zelf te maken zilver/koper kabels
verder wordt er in het artikel gesproken over 'getrokken ' en 'geduwd' draad :roll:
Als je van den Hul leest en dit artikel lijkt dit 'vanzelfsprekend' :?:
Is dat ook zo? en zo ja, Hoe kom je aan verzilverd;geduwd koperdraad??
3 Of is koolstof een alternatief voor speaker kabels??
Kortom een open discussie over speaker kabels zodat ik uiteindelijk iets kan maken wat beter is dan mijn 2.5 mm² koper bij de euroshop vandaan :oops: :!:

Groet, Simon
dove

Bericht door dove »

'Persen' vv. 'dieptrekken': om van een blok materiaal een draadvorm te maken kan je het door een gaatje drukken of je kan het er doorheen trekken ... 8) (schijnt een andere materiaal-structuur te geven). Verschil in klank tussen die twee? Vindt maar eens twee verder identieke kables, de een van XYZ-koper 'getrokken', de ander van XYZ-koper 'geduwd'... 'k Heb het niet kunnen vergelijken, maar ben sceptisch. Ben zelf een groot 'fan' van PHY, waaronder van hun kabels: ze gebruiken na lang vergelijken met ander kopers nu 'recooked' koper (niet vragen: ze hebben me het uitgelegd, maar ... gebrek aan grijze cellen ...).

Verschil tussen koper en zilver: marketing-technisch is het handig om iets dat weinig 'beeldend is' (dus bv. moeilijk te beschrijven of af te beelden) bepaalde kenmerken mee te geven, bv. meetdata (diagrammetjes) of kretologie (goed te onthouden). Ook hier weer het probleem: vindt maar eens twee verder identieke kabels, de een van koper, de ander van zilver ... Ze zijn er (Cardas kan je bv. behulpzaam zijn, en zowel van PHY als van KrautWire heb ik dergelijke sets te leen gehad (niet commercieel verkrijgbaar), maar een vast verband, laat staan wederkerend kwantificeerbaar verschil, heb ik niet kunnen ontdekken.

Mijn conclusie in kabel-land is dat pluggen, of wellicht de wijze waarop die pluggen met de kabel verbonden zijn, een duidelijke rol spelen bij de tot stand koming van de kabel-eigenklank. Helaas heb ik (nog) geen 'systeem' kunnen ontdekken in de relatie tussen kabel meteriaal / opbouw / afwerking en eigenklank: waarschijnlijk is er een rol voor de condities die de source en de load op de kabel uitoefenen, maar meer technisch onderbouwde forum-leden kunnen je hier beter helpen.
Wat betreft koolstof is je andere thread, mbt. interlinks, wellicht tevens een goede kweekvijver voor speakerkabel-ideeen.

Leuke thread dit: zal hem met interesse volgen.

Petter
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Zal eens bestuderen wat PHY allemaal te bieden heeft...'recoocked' klinkt als; eerst trekken; en dan opnieuw uitgloeien om de atomen weer hun 'natuurlijk' 'uit gloei' of afkoel evenwicht te laten krijgen zonder dat er interne spanningen in de atomaire structuur ontstaat of iets dergelijks. Zou theoretisch (volgens mijn fietsenmaker kennis) een natuurlijke atoom structuur moeten geven. De vraag blijft: Hoor je dat 8) ???

Heb zelf geen ervaring met speaker kabels maar heb duidelijk gemerkt dat bij interlincks de hoorbare verschillen tussen bijv.; een meegeleverd 'drop veter' en een zilveren interlinck en dus de koolstof interlinck , de verschillen, gehoor technisch, inderdaad te omschrijven zijn als 'rond' voor de veter en 'helder' voor het zilver en 'dynamisch en open' voor koolstof. Vraag mij dus af of dergelijke grote verschillen ook te horen zijn bij speaker kabels :?: en kan me dus voorstellen (met enige twijfel :-k ) dat als je een mengsel maakt van een kabel dat je dus als het ware een kabel naar 'geluidssmaak' gaat maken. De vraag blijft dan natuurlijk: welke kabel is 'mooier' en/of 'beter' en of realistischer???

Groet, Simon
dove

Bericht door dove »

'The sixth taste is the taste in senses' ('Het zesde smaak-zintuig betreft de smaak in waarnemingen') :wink:

Het Leven is experimenteren / leren / beslissen / uitvoeren / experimenteren / leren / beslissen / uitvoeren / experimenteren / leren / beslissen / uitvoeren / ~

Petter
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

leuke verklarende tekst over PHY kabels:
http://www.musicalaffairs.com/php/Audiokabels.php

MDI (Micro Discharge Interface) wordt aangevoerd als verklaring van het 'slechter' (gaan) klinken van pure koper t.o.v. verzilverd koper

Was een paar maanden geleden in Bezier, Frankrijk waar de kabels gemaakt worden...wist niet van het bestaan. Anders misschien de moeite waard geweest om ze te bezoeken...

Groet, Simon
dove

Bericht door dove »

zonder te willen suggereren dat ik de mensen van PHY ken: 'k heb ze een aantal malen aan de telefoon gehad, en ben bij hun geweest aangezien ze zelf m'n luidsprekers gemod hebben

was onder de indruk van hun technische mogelijkheden (ik ken een kabelproducent, en die kan hier in de verste verte niet aan tippen (wil dat ook niet trouwens)

ze zijn sterk 'klant is koning': een setje kabels dat enkel voor interne doeleinden bedoelt was meekrijgen naar huis om het ook eens uit te proberen; aanbieden zelf m'n LS te modden (da's echt niet zo ingewikkeld dat het bij hen moet gebeuren...); heb een kluwen PHY draden voor m'n (recent gestartte) vintage-verzameling op 'extended-loan' (NL woord?) van hun gekregen, puur omdat ze het in ere houden van oude apparatuur belangrijk vinden; ...

ze streven niet na het 'beste van het beste' te produceren, maar de kabels zijn dusdanig goed in de set bij mij, dat, toen ik ze ging her-beoordelen wegens wijzigingen in de set, ik een veelvoud kwijt was voor m'n nieuwe kabels

luister-ervaringen zijn persoonlijk, dus een luistersessie met PHY's is zeker een aanrader, al was het maar om een stap te zetten in de zoektocht naar bouw-materialen voor je eigen DIY-kabel (misschien is het netjes dat er bij te vermelden voor je gaat PHY'en? IMO)

Petter
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

doppedoos schreef:
iemand hier ervaring mee?
yep, heeft een vriend van me liggen in de 6mm^2 versie. hele goede kabel.
ik heb zelf de voorloper van die in 4mm^2 in mijn skylines zitten, klinkt na 15 jaar nog steeds heel erg goed.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik heb een dergelijke kabel in de hoogsectie zitten.
Leuk trouwens om bij dat PHY-stukje te lezen wat ik ook al jaren loop te verkondigen, zonder er een naam aan te geven...
Jouw boxen staan toch niet zo heel ver van je versterker? Dan kun je ook mooi eens een lekker dikke koolstof streng maken, van een meter ofzo..

Misschien moet je dan toch even contact opnemen met poly-service...

Kees
hybride

Bericht door hybride »

www.breem.nl :?

De luidsprekerkabel kan een geringe invloed hebben op de demping van de luidspreker(s). Een apart hoofdstuk daarover vertelt dat dat wel losloopt, maar dat er veel ergere dingen aan de hand zijn met het wisselfilter. Er doen allerlei verhalen de ronde over de capaciteit, de zelfinductie en het skin-effect in luidspreker kabels. Er zijn kabelsoorten te koop waarvan beweerd word dat ze er minder last van hebben, voor soms over de honderd euro per meter. Dat is weggegooid geld. Deze eigenschappen bestaan weliswaar, maar bij huiskamer hifi heb je er totaal geen last van.
dove

Bericht door dove »

hybride schreef:
www.breem.nl :?

De luidsprekerkabel kan een geringe invloed hebben op de demping van de luidspreker(s). Een apart hoofdstuk daarover vertelt dat dat wel losloopt, maar dat er veel ergere dingen aan de hand zijn met het wisselfilter. Er doen allerlei verhalen de ronde over de capaciteit, de zelfinductie en het skin-effect in luidspreker kabels. Er zijn kabelsoorten te koop waarvan beweerd word dat ze er minder last van hebben, voor soms over de honderd euro per meter. Dat is weggegooid geld. Deze eigenschappen bestaan weliswaar, maar bij huiskamer hifi heb je er totaal geen last van.
"Dat is weggegooid geld" ... statement ... volgens wie? De buurman, consumentenbond, marketing, ... en wat is jouw ervaring?

Als het voor mij hoorbaar is betaal ik graag :roll: :wink:

Petter
audiomanics
Contacteer:

Breem heeft het over huiskamer-hifi......
Dat nivo zijn we allang ontstegen...

Trouwens, waar bemoeit die vent zich eigenlijk mee... Het is onze beleving en ons geld.. En wat kan mij het verrotten als ik geen verschil meet maar wel kan horen.. (al is dat puur suggestief..)

Kees
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Kees
zat hier inderdaad aan te denken! Van den Hul heeft een kabel met 3.500.000 vezels gemaakt:
Afbeelding
komt overeen met ongeveer 150 strengen zoals ik ze nu gebruik voor de interlink :-k
Is een beetje bewerkelijk......en hoe verbind je het geheel dan mooi? maar is het overwegen waard!!
En inderdaad Kees, moest meteen aan je denken toen ik phy las!
@ hybride
vandaar dat we een aparte rubriek over kabels hebben? :roll: zomaar :?: omdat het toch geen verschil maakt??? Heb net (25 minuten geleden!) een andere spoel (tritech) in mn wisselfilters gezet....niet voor de waarde maar voor het draad soort!! Klinkt nu nog voor geen meter!!! moet even inspelen....maar ik weet wat het uiteindelijk gaat doen!! het wordt gewoon een ander geluid!!...Allemaal verbeelding???

Groet, Simon
anonamemouse

breem zou zomaar mijn vader kunnen zijn. veel schreeuwen en opdringen van zijn mening, en gewoonweg alles wat niet in zijn straatje past onderuittrekken.
die man zou van internet verbannen moeten worden.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha,

Nee hoor, breem hangt gewoon zijn geloof aan. Ikzelf ben nooit zo heel erg geinteresseerd in kabels, ze zijn algauw goed. Wel vind ik het mooi als ze er mooi afgewerkt uitzien!

Ik heb een uitzondering: verzilverd koper. Daar krijg ik gauw genoeg van. Voor de rest: koper zilver, maakt me niet zo heel erg uit. Draai als luidsprekerkabel nu met formido buitenelectriciteitssnoer. Klinkt prima!! Zeker niet slechter als mijn monster-cable die ik eerst had....

Maar sta graag open voor nieuwe ontdekkingen, als is de grootste ontdekking dat acoustiek mega-belangrijk is.......'

Wowly
dove

Bericht door dove »

Wowly schreef:
... acoustiek mega-belangrijk is.......'
absoluut mee eens
zeg 'acoustiek' ... vergeet 'kabels'
kabels kunnen hooguit de puntjes op de i zetten in een goede set, maar de acoustiek maakt dat je hoort dat een set goed is

dwz: als je je acoustiek met zorg tegemoet treedt: 't is jammer dat de marketing, de massa dus, nog met zo veel vlijt met kabels bezig is en de acoustiek nog niet heeft ontdekt; maar daar hoeven wij toch niet op te wachten? :shock:

goed punt Wowly !

Petter
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@wowly
wat heb je tegen verzilverd koper? waarom krijg je daar genoeg van?te helder??
simon
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

De meeste verzilverde kabels hebben de irritante gewoonte te scherp te klinken. Totaal niet als gewoon koper of als zilver, welke erg veel op elkaar lijken qua klank, als ze al anders klinken...

Wowly
hybride

Bericht door hybride »

Ik hang toch Breem wel wat aan op dit punt eerlijk gezegd. Of mag ik dat hier niet zeggen :roll:

Maar goed, elk component, ook een kabel, in het analoge circuit zorgt voor een geringe verandering van dat signaal.
Het is m.i. uiterst subjectief welke verandering de klankbeleving nu mooier maakt. Het is een hele kleine factor in de hele setopbouw.
Zilver is mijn ervaring laat het tophoog wat meer ongemoeid -hetgeen vertaald wordt als scherp- dan koper.
audiomanics
Contacteer:

hybride schreef:
Ik hang toch Breem wel wat aan op dit punt eerlijk gezegd. Of mag ik dat hier niet zeggen :roll:
.
Je zegt maar hoor..
Ik heb ook de ervaring dat er heel wat systemen zijn die niet of nauwelijks de verschillen laten horen.. of dat een tekortkoming of juist een groot pluspunt is??? In het laatste geval is het de grootste onzin om geld uit te geven aan goed materiaal...
Maar ik blijf erbij dat, als je zelf kabels maakt, dat het een kwestie van enkele euro's blijft. Of je nu koper, zilver, goud of koolstof gebruikt..
En dan kun je voor betrekkelijk weinig zelf bepalen of je het goed of beter vind klinken..

Kees
dove

Bericht door dove »

Wowly schreef:
De meeste verzilverde kabels hebben de irritante gewoonte te scherp te klinken. Totaal niet als gewoon koper of als zilver, welke erg veel op elkaar lijken qua klank, als ze al anders klinken...

Wowly
Ook bij de 'jongere types' koper-zilver ?

Mijn ervaring is nml. dat dit een verschijnsel is bij de wat oudere koper-zilver kabels: wellicht als je een 'modernere' neemt? Prijs staat hier los van, want sommige koper-zilver kabels krijg je al bijna gratis bij een CD'tje, maar gewoon simpel een recent modelletje.

Petter
doppedoos
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Dove:waar kun je die bijna gratis verzilverde kabel krijgen?? haha

aan de hand van de vele opmerkingen begin ik zo langzamerhand inderdaad het gevoel te krijgen dat de gecombineerde koper/zilver kabels vaak dus een te helder of schril geluid kunnen produceren :roll: :?

Of zeg ik nu iets waarmee ik te kort door de bocht ga??

Groet, simon
anonamemouse

doppedoos schreef:
aan de hand van de vele opmerkingen begin ik zo langzamerhand inderdaad het gevoel te krijgen dat de gecombineerde koper/zilver kabels vaak dus een te helder of schril geluid kunnen produceren :roll: :?

Groet, simon
een beetje. met de dunnere kables is dat naar mijn mening ook inderdaad zo. maar met de dikkere (4 en 6 mm2) vind ik persoonlijk dat het zilver juist het hoog mooi weergeeft, en door de hoeveelheid koper blijft het laag ook gewoon zoals het hoort.
een en ander is ook afhankelijk van je speakers.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Het zijn vooral de wat oudere type's die ik heb gehoord, daarna had ik er geen behoefte meer aan. Maar goed, de uitzondering bevestigd de regel en ik kan er natuurlijk helemaal langs zitten....Maar als je het eenmaal is opgevallen kom je er niet onderuit......

Wowly
dove

Bericht door dove »

doppedoos schreef:
@Dove:waar kun je die bijna gratis verzilverde kabel krijgen?? haha

Groet, simon

Ja :wink:
Plaats reactie