Roger monitor 7.0 >werkelijk zo goed?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Roger monitor 7.0 >werkelijk zo goed?

Bericht door hybride »

Hoe denkt men hier over deze zelfbouwspeaker van Remo? (http://www.remo.nl/)

Is deze speaker -vanuit de kennis op dit forum bezien- werkelijk zo goed?

Uit de reacties van de gebruikers te zien is dit zo'n beetje het beste wat je kan krijgen in fullrange. Het staa me wel aan dat er een ribbiontweeter in zit, maar 4 drivers... Dat lijkt me de coherentie van de fase niet echt ten goede komen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind hem niet goed. Homogeniteit van het geluid laat te wensen over. Bovendien klinkt de gebruikte ribbon tweeter klinkt niet lekker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi,

Ik heb destijds 2 sets van de eerste serie gebouwd en een derde set helpen mee bouwen. Dat waren toen 3 weg met een B110 middentoner en Technics ribbons er in. Paul Jenner heeft een stel van de latere serie in 4-weg uitvoering.

Of dit nu de beste speaker is die je kunt bouwen? Nou nee, persoonlijk vind ik van niet. Basweergave is fenominaal, droog, strak en mooi in balans, daar kan idd weinig tegenop. Maar de rest? Weet niet hoe de MK7 nu is uitgevoerd en hoe die klinkt, daarvoor zul je zelf eens bij Remo moeten gaan luisteren. Degene die ik bij Paul gehoord heb hadden duidelijk problemen met de homogeniteit van midden en hoog. Er zat ook een behoorlijke resonantie in het voorpaneel op iets van 450 Hz. M.i zou het al een hele verbetering zijn als het voorpaneel van 30-40 mm MDF zou zijn met afgeschuinde kanten ipv 18 mm MDF. En pesoonlijk zou ik hem ook weer als 3 weg uit gaan voeren met een mooie mid er in en eventueel een echte metal ribbon of een mooie ScanSpeak dome. Maar je blijft desalnietemin met het gat tussen miidentoner en tweeter zitten wat de homogeniteit niet echt ten goede komt.

Ik denk dat er best iets moois van deze klassieker te maken valt maar dat gaat dan wel een heel avontuur worden. Hij moet daarvoor mi flink op de schop.
De Timmerman
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 04 mar 2007, 13:13
Locatie: Maassluis

Bericht door De Timmerman »

Pjotr schreef:
Basweergave is fenominaal, droog, strak en mooi in balans, daar kan idd weinig tegenop.

Misschien een idee voor een subwoofer??

Marc
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

Volgens Remo is de speaker 'een voortdurende ontwikkeling'

"in dit ontwerp is gekozen voor een functioneel vierweg systeem d.w.z. de toonomvang is evenwichtig verdeeld over de speakers. Hierbij werkt iedere speaker in zijn meest gunstige gebied. Dit is veel beter dan een gewoon drieweg systeem met een toegevoegde supertweeter.
Het zo belangrijke middentoongebied bijvoorbeeld wordt al bij 2000 Hz overgenomen door een midden-hoog dometweeter, ideaal voor de spreiding in dit bereik"


ALs ik Pjotr moet geloven lezen de ontwikkelaars van de Roger niet mee op dit forum :roll: :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

hybride schreef:
"Het zo belangrijke middentoongebied bijvoorbeeld wordt al bij 2000 Hz overgenomen door een midden-hoog dometweeter, ideaal voor de spreiding in dit bereik"
2000 Hz is eigenlijk een heel ongelukkige wisselfrequentie, midden in het gebied waar het oor het meest gevoelig is voor onregelmatigheden in de fase.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

De Timmerman schreef:

Misschien een idee voor een subwoofer??

Marc
Ik had destijds meer bas in de keuken dan in de woonkamer :lol:

@ hybride

Dat ontwerp is al meer dan 25 jaar oud en die halleluja wordt er ook al 25 jaar over verkondigd. Remo moet natuurlijk wel vekopen anders gaat het niet goed met de winkel :D

Zou zeggen vorm zelf je mening en ga er naar luisteren. Vwb homogeniteit heb ik betere systemen gehoord. Dat waren dan wel meestal monitors, dus tja...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Heb jij een schema van de 3 weg versie ?
(met de B110 ? )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Denk het wel. Moet nog ergens de oorspronkelijke bouwnbeschrijving hebben van de oer-Rogers.

Het filter icm de Technics wat we toen geflanst hebben heb ik niet meer. Dat is zo lang geleden. We hadden toen ook nog iets aan de B110 gedaan ivm de onregelmatigheden er van.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok, laat dan maar zitten :P

Ik moet binnekort de oude Rogers van m'n pa (nog steeds) verbeteren.
Het is altijd wel handig om een soort startpunt te hebben. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Dan heeft je pa waarschijnlijk ook zelf de oorspronkelijke beschrijving ervan wel :)

Ik moet wel zeggen dat de Davis basspeakers die Remo er nu voor gebruikt aanmerkelijk beter zijn (en klinken) dan de B139 die er oorspronkelijk in zaten. Paul heeft ze met stevige house flink gemarteld en ze gaven geen krimp. B139's waren allang in rook opgegaan daarmee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

richard schreef:
hybride schreef:
"Het zo belangrijke middentoongebied bijvoorbeeld wordt al bij 2000 Hz overgenomen door een midden-hoog dometweeter, ideaal voor de spreiding in dit bereik"
2000 Hz is eigenlijk een heel ongelukkige wisselfrequentie, midden in het gebied waar het oor het meest gevoelig is voor onregelmatigheden in de fase.
Dat is een fabeltje Richard, door geen enkel onderzoek ondersteund. Zolang het fasegedrag van linker- en rechterluidspreker identiek zijn is er niets aan de hand. 2000Hz vergt wel zeer zorgvuldige tuning, je gehoor is namelijk in dat gebied wél erg gevoelig voor afstraalgedrag. Ook moet de tweeter geen moeite hebben met deze frequentie. Maar als je het goed doet is het beter dan wat je op 2500 of 3000Hz bereikt. Met de moderne tweeters zie je deze wisselfrequentie dan ook vaker terug in commerciele ontwerpen zoals de JMlab Electra die ik erg goed vind klinken voor een 2-weg monitor.
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

Heeft 4-weg eigenlijk wel voordelen t.o.v 3-weg?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

hybride schreef:
Heeft 4-weg eigenlijk wel voordelen t.o.v 3-weg?
Een 18"woofer die laag komt, maar ook mooi tot 500 Hz loopt is denk ik wel in te zetten in een "full range" drie weg. Het is alleen zo dat wanneer de woofer flink staat te wapperen om een 20 Hz toon te produceren, de 400 Hz tonen vervormd klinken. Vandaar dat ik op een vierweg ben uitgekomen ook.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

hybride schreef:
Heeft 4-weg eigenlijk wel voordelen t.o.v 3-weg?
Als ik naar een stem luister, kan ik me voorstellen dat een 1-weg (de mond) gecombineerd met een laag weergever (0.5-weg? :? ) voor de borstkast-tonen erg goed klinkt.

Ja ja, controversieel, meettechnisch verwerpelijk, ...

Maar elke -weg is een extra stap in een filter en kost systeemgevoeligheid en introduceerd bv. smear-effecten, en, al is 1.5-weg misschien voor velen lachen, ik heb nog nooit een instrument uit vier inherent onnatuurlijk ver uiteen liggende bronnen horen komen.

Bij luidsprekers moet je echt heel erg je best doen om niet de verschillende drivers te horen (bv. voor hetzelfde driver-materiaal zorgen ...) en dan nog zit je met een doods geheel mbt. impuls-klank/gevoeligheid.

Meerweg is typisch een meetkundig fenomeen: tot musikaal wasdom komen is een unicum ...

Mijn bescheiden mening :wink:

Petter
Laatst gewijzigd door dove op zo 09 sep 2007, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

een kennis van mij heeft de nieuwste Roger's.

Klank is heel persoonlijk. De Roger's is een weergever waar ik vroeger graag naar luisterde.

nu ik een nieuwere generatie weergevers gewend ben kan de Roger's mij niet meer bekoren.

Het laag vind ik absoluut niet hedendaags, niet strak. Die 2 Davis drivers heb ik 10 jaar lang gebruikt en zijn in de laatste 15 jaar nog geen haar veranderd. Sorry, voor mij zijn die passée.

Dat is ook zo voor de middentoner, die was begin jaren negentig niet slecht. Als je vandaag een vergelijk maakt met de HDS series, de Nextel, Scans en Tiels dan zit je in een andere generatie.

De tweeter is net iets beter als de Davis drivers, maar echt hoog schrijf ik hem niet aan.

Zoals ik eerder reeds zei, het is allemaal heel persoonlijk. Die kennis van mij vond de Roger's beter klinken als menig ander weergever. tot hij vorige maand toevallig de Milestone heeft beluisterd.

Als je een paar goed gebouwde, gebruikte Roger's zoekt wil ik je zijn gegevens wel doormailen. :lol:

Resume: zoalng je niets beter hebt gehoord ga je volgens mij de Roger's wel goed vinden, want echt slecht is ie niet.

Groeten,
Ed.
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

Blijkt maar weer hoe subjectief waarneming is; Asterduc vindt het laag niet hedendaags, terwijl Pjotr het laag als fenomenaal bestempeld :shock:
Hoe dan ook bedankt voor de reacties. En Ed, het adres wil ik wel hebben. Misschien schaf ik Rogers aan om te proberen.

Ik zoek een nieuw project voor de as. winter. Ik wil een speaker bouwen die op alle fronten goed scoort, maar niet perse ergens specifiek in uitblinkt.
Ik ben erg gecharmeerd van Ribbon tweeters en open baffle systemen. Ideeen zijn welkom :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

hybride schreef:
Blijkt maar weer hoe subjectief waarneming is; Asterduc vindt het laag niet hedendaags, terwijl Pjotr het laag als fenomenaal bestempeld :shock:
Het maakt nogal wat uit of de TL correct gedempt is. Aan de Davis speaker zal het niet liggen. Overigens zal het erg moeilijk worden om een andere/betere te vinden die in de Rogers past.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
hybride schreef:
Blijkt maar weer hoe subjectief waarneming is; Asterduc vindt het laag niet hedendaags, terwijl Pjotr het laag als fenomenaal bestempeld :shock:
Het maakt nogal wat uit of de TL correct gedempt is. Aan de Davis speaker zal het niet liggen. Overigens zal het erg moeilijk worden om een andere/betere te vinden die in de Rogers past.
Klopt, de Davis units hebben uitstekende TL parameters.
En zoals ik reeds eerder aanhaalde, ik vond altijd dat een Davis / TL combinatie een strak laag had, en dat duurde zo tot eind negentiger jaren.

Als je daar nu Jeroens dipool, Marc zijn Milestones of mijn eigen concave/Kwadrant naast zet, dat lijkt de Rogers wel in een moeras te staan. De techniek heeft niet stilgestaan en dat merk je gewoon.

Maar toegegeven, hij heeft wel wat die Rogers. Velen zijn zelfs vandaag nog razend enthousiast over de Rogers en andere TL grootmachten.
hybride schreef:
het adres wil ik wel hebben. Misschien schaf ik Rogers aan om te proberen.
geef ik je vandaag nog door.

Mocht je zelf iets in die richting willen bouwen. Ik heb nog een kleine partij van die Davis units liggen.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is het niet een idee om die Rogers te upgraden ?

Wellicht ga ik dat bij mijn pa doen.

die heeft De B139 laag, een of andere Davis mid en de oude KEF T27 voor hoog.

Kwam origineel uit de Concerto staat me vaag bij.

Als je hier een leuke Seas tweeter en een leuke mid voor neemt, heb je een best aardig systeem.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Als we toch over de rogers hebben. Ik heb hierzo staan 2x maal rogers state of the art. Alleen heb hier door de vele verhuizingen geen bouwtekeningen meer van. Heeft iemand deze? Het gaat hierom de uitvoering met een b139 een b110 een kef mid-hoog en een philips softdome hoog (ken hiervan geen typenummers). Iemand een idee?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

hovingtim schreef:
Als we toch over de rogers hebben. Ik heb hierzo staan 2x maal rogers state of the art. Alleen heb hier door de vele verhuizingen geen bouwtekeningen meer van. Heeft iemand deze? Het gaat hierom de uitvoering met een b139 een b110 een kef mid-hoog en een philips softdome hoog (ken hiervan geen typenummers). Iemand een idee?
da's een jaar of 30 terug.
Ik heb die originele tekeningen nog ergens in een archief liggen.

Als je ze persé wil zal ik moeten zoeken, maar ik vermoed dat ik ze wel nog kan terugvinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

hovingtim schreef:
Als we toch over de rogers hebben. Ik heb hierzo staan 2x maal rogers state of the art. Alleen heb hier door de vele verhuizingen geen bouwtekeningen meer van. Heeft iemand deze? Het gaat hierom de uitvoering met een b139 een b110 een kef mid-hoog en een philips softdome hoog (ken hiervan geen typenummers). Iemand een idee?
Bedoel je no de SOTA van Atkinson of de Rogers die Remo verkoopt?
Van beide heb ik de bouwtekeningen. Stuur maar even een PB'tje
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Bericht door hybride »

De roger upgraden met de know-how van de leden van dit forum zou mooi zijn :D Een second opinion of de techneuten van Remo goed bezig zijn.

Ik zou er graag een mooie ribbontweeter in zien. Zoals een G1 tweeter van Aurum Cantus

Zelf kan ik er helaas weinig aan bijdragen door het ontbreken van kennis van filtertechniek ed. Wie kan het filter eens kritisch bekijken?
Ik vind alleen nergens een schema, alleen het plaatje:
Bijlagen
r-filter.gif
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

hybride schreef:
De roger upgraden met de know-how van de leden van dit forum zou mooi zijn :D Een second opinion of de techneuten van Remo goed bezig zijn.

Ik zou er graag een mooie ribbontweeter in zien. Zoals een G1 tweeter van Aurum Cantus

Zelf kan ik er helaas weinig aan bijdragen door het ontbreken van kennis van filtertechniek ed. Wie kan het filter eens kritisch bekijken?
Ik vind alleen nergens een schema, alleen het plaatje:
De spoelen zitten sowieso verkeerd. Ff kijken of het alom bekende plaatjer hier op mijn laptop staat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”