Xanadu monitor kloon

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Voor het hoog de SA. Vooral die van 22uF is een beste jongen. Zelfs nog wat groter dan de Audyn Cap Plus.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

knuisje schreef:
Ook vind ik de Audyn Cap Plus een wat beter mid en hoog geven dan de Clarity Caps (vooral hoorbaar bij klassiek), hoewel deze laatste nog niet zijn ingespeeld. Dus dat geef ik nog even de tijd.
De Clarity Cap SA's hebben wel even nodig om ingespeeld te raken, maar ze blijven wel wat afgrond bovenin. Een kleine Mundorf Supreme als bypass doet wonderen. De Audyn Caps Plus is inderdaad fraai in het midden, maar wat vlakker als het gaat om ruimte informatie, wat dat betreft scoort de SA weer beter. Maar ja, het gaat uiteindelijk om de totale combinatie. :wink:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Een kleine Mundorf Supreme als bypass doet wonderen.
Bedankt voor de info! Is 0.10 uF een goede waarde of moet hij groter zijn?
Gebruikersavatar
4-weg
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 23:19

Bericht door 4-weg »

Zoals Geenius aangeeft: het is afhankelijk van de totale combinatie.
In mijn huidige filter voor de coax-en heb ik in de hoog sectie ook de SA componenten zitten en gezien het eigen klankkarakter van de driver voldoet de SA erg goed en is er ook geen behoefte om dit nog aan te passen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

knuisje schreef:
Een kleine Mundorf Supreme als bypass doet wonderen.
Bedankt voor de info! Is 0.10 uF een goede waarde of moet hij groter zijn?
Hangt van de waarde van de hoofdcondensator af, maar 1% is voldoende - dus bijvoorbeeld bij een 10uF SA zou ik 0,1uF Supreme gebruiken, 22uF SA: 0,22uF Supreme, etc.

Dit is wat anders dan het gebruik van een 0,01uF Vishay MKP1837- die zijn bedoeld om het bestaande karakter niet aan te passen, alleen om de boel een tikje meer detaillering te geven en een iets natuurlijkere timbre.

Een Clarity Cap SA met 1% Mudorf Supreme is een bewuste karakter aanpassing om het totaalbeeld helderder te maken, je bent dan eigenlijk al aan het "koken", op smaak brengen van het gerecht. :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Dit zijn eigenlijk wel precies die nuttige tips & tricks die je maar net moet weten. Als je geen ervaring hebt met dat soort dingen (ik ben hiervan een prachtexemplaar..) heb je niet eens besef waar en hoe een filter te verbeteren...

maar on-topic maar weer! :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Hoewel de originele kast niet is verstevigd kan dit nooit kwaad. Een vriend van mij had nog wat gebruikt daklood liggen wat ik gratis mocht hebben (best duur bij de bouwmarkt). Dit lood gereinigd, geheel vlak geslagen en gelijmd tegen de lange zijkanten.

Klinkt een stuk doder. :o
Bijlagen
lood.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Vandaag nog wat lood bijgekocht en ook de onder- en bovenkant bekleed. Het wordt al een aardig zwaar kastje.

Ook vandaag o.a. de speakerterminals ontvangen. Het gat hiervoor had ik al gefreesd, gelukkig past hij precies. :mrgreen:
Bijlagen
terminal.jpg
meerlood.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik heb gisteren de eerste speaker speelklaar gemaakt. Het filter gesoldeerd en in de speaker gelijmd. Verder Pritex en BAF erin. Toen de baffle en de achterkant erop gelijmd.

Hij speelt erg mooi, zelfs mooier dan het origineel! Dit komt waarschijnlijk door het lood in de kast en de betere componenten in het filter.

Ik had 1 origineel al voorzien van een beter filter, maar het andere origineel niet. Daardoor trok het geluidsbeeld heel erg naar die met het betere filter. Nu met het ongemodificeerde origineel vervangen door de zelfbouw speaker is het weer heel mooi in balans (dit duurde wel een halfuur inspelen). Een ontzettend ruimtelijk geluid is het resultaat! Vooral piano is heel mooi, je hoort nu ook de akoustiek van de ruimte waar de piano staat.

Al met al ben ik heel blij dat het zo mooi klinkt. Nu de andere 4 nog afmaken en alles afwerken, lakken enz. :roll:
Bijlagen
Eerstegereed.jpg
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

fraai werk. Het inspelen van de woofer kan vaak nog wel langer duren. De surround van de orginele luidsprekers zal wat soepeler aanvoelen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

I agree met NLMB,

Fijn dat het zo geslaagd is!!

Wowly
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ok, ik zal hem een paar weken laten spelen voor een definitief oordeel.

Vandaag weer 2 speakers in elkaar gezet. Nog twee te gaan. 8-[
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Vandaag eindelijk weer verder kunnen werken aan m'n vijfling. Ik heb met de kantenfrees de kopse kanten gelijk met de vlakken gemaakt en alles nageschuurd.
Verder heb ik de facetten gefreesd. Ik zag hier als freesbeginneling een beetje tegen op, maar het ging makkelijker dan gedacht.

Wat kan ik nu het beste als eerste doen: in de mdf-grondverf zetten of plamuren?

Hieronder nog een paar picjes.
Bijlagen
facetten.jpg
facetdetail.jpg
Laatst gewijzigd door knuisje op zo 02 sep 2007, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ik heb nu al `n paar keer voor het gronden/verven eerst alle kopse kanten met houtrotvuller geplamuurd en dat werkt erg goed.Voorkomt het zuigen van het Mdf en het is na drogen kogelhard en goed te schuren.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de tip!. Bedoel je dat 2 componenten epoxyspul van alabastine of de vloeibare houtrotstop van hetzelfde merk?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Of je eerst gaat gronden of plamuren maakt eigenlijk niet zoveel uit. Met die twee technieken bereik je vanzelf het resultaat wat je hebben wilt.
Meestal spuit ik een laagje spuitplamuur, en kom ik vanzelf de oneffenheidjes tegen. Die plamuur ik dan weer, schuren, en opnieuw een laagje spuiten net zo lang tot het naar mijn zin is.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

knuisje schreef:
Bedankt voor de tip!. Bedoel je dat 2 componenten epoxyspul van alabastine of de vloeibare houtrotstop van hetzelfde merk?
Ik heb de 2 componenten epoxy van alabastine gebruikt.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Leuk en mooi projectje. Ik blijf je volgen!

Vraagje: Waarom verzink je de terminals? Er zit toch juist zo'n mooi randje aan om de afwerking perfect te krijgen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Hoi thefinlux,

ik heb de terminals verzonken omdat ik het mooi vind staan en omdat het bij het origineel ook is verzonken. Ik heb er verder niet zo bij stil gestaan, het is verder een kleine moeite.

Vandaag de facetten aan de voorkant nog wat mooier gemaakt met een extra randje boven de grote facet. Verder de kasten geplamuurd met de 2k epoxy houtrotvuller van alabastine. Dit verwerkt erg makkelijk, het heeft de dikte en het uiterlijk van pindakaas. Ook laat het zich makkelijk spiegelglad schuren en verfen.
Bijlagen
Facet2.jpg
Laatst gewijzigd door knuisje op di 04 sep 2007, 8:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Jasper Joppe Geers schreef:
Of je eerst gaat gronden of plamuren maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Wel voor het soort plamuur dat je gebruikt. Een epoxyplamuur kan het best direct op het hout worden aangebracht, een lakplamuur hecht weer beter op een eerder aangebrachte grondlaag.
Tenzij de grondlaag ook van een twee-componentenmateriaal is, dan kan de epoxy wel over de grondlaag.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Heb ik het gelukkig in de goede volgorde gedaan! \:D/
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik heb vandaag alles strak geschuurd. Daarna de kasten met thinner van de waslaag ontdaan. Vervolgens dun in de alabastine mdf-grondverf gezet. Dit zou na 2 uur weer schuurbaar moeten zijn.

Na een uur of drie geprobeerd te schuren, maar dan laten harde schilfers los van de grondverf. :shock:

Ik laat het maar verder drogen en hoop dat het morgen wel normaal geschuurd kan worden. [-o<
Bijlagen
eerstegrondverf.jpg
Laatst gewijzigd door knuisje op za 08 sep 2007, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

knuisje schreef:
Ik heb vandaag alles strak geschuurd. Daarna de kasten met thinner van de waslaag ontdaan. Vervolgens dun in de alabastine mdf-grondverf gezet. Dit zou na 2 uur weer schuurbaar moeten zijn.

Na een uur of drie geprobeerd te schuren, maar dan laten harde schilfers los van de grondverf. :cry:

Ik laat het maar verder drogen en hoop dat het morgen wel normaal geschuurd kan worden. [-o<

Ziet er erg strak uit zo!

Alabastine MDF grondverf komt er bij mij niet meer in.Heb dezelfde problemen.En als het dan `n keer "droog" is verstopt je schuurpapier nog steeds erg snel......
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Hoi Knuisje,

Waarom niet in gewoon in de Flexa grondverf, deze is relatief goedkoop en droogt zeer goed en mat op!!
Echt nooit problemen mee als ik mdf moet verven.

http://www.flexa.nl/nl/Praktische+Info/
(Gebruik niet de MDF grondlak!!!)

Laat het gewoon even rusten, kom zeker goed.
Je kasten zien er wel erg strak uit moet ik zeggen.
EN EEN MOOI FACETJE AANGEBRACHT!!! :wink:

Nog een tip: gebruik eens een verfroller, dat werk zo mooi af als je hem gaat aflakken. Zelfs een spuitbus heeft daar moeite mee!!
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 08 sep 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Mannen, bedankt voor de geruststellende woorden. Maar jullie hebben gelijk, gebruik dit spul niet. :evil:
Gesloten