Silverado Surroundset [Nieuwe foto's: 30-08-08]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dre

Bericht door dre »

geduld zal je redden :D
ik kom snel langs,want ik ben zeer benieuwd.
eerste indrukken?
Tommy

Bericht door Tommy »

De eerste indrukken zijn zeer positief! Vandaag nog e.e.a. gedaan:
- de tweeters gelijk aan de baffle gebracht (ze lagen +/-2mm te diep)
- BAF toegevoegd aan de kasten achter iedere driver

Vannacht hebben ze op laag volume gespeeld en vandaag de hele dag op een wat hoger volume. Zaken die opvallen aan de nog niet ingespeelde speakers zijn:
- behoorlijk brede soundstage
- goede scheiding tussen stemmen / instrumenten
- helder / fris zonder schel te klinken (nog een hele lichte slissss)

Bij het kijken naar gedownloade TV series zoals Prison Break had ik vaak moeite om de acteurs te verstaan. Vanmiddag even geprobeerd en de verstaanbaarheid is véééél beter.

De speakers gaan behoorlijk laag voor het formaat, echter nog niet laag genoeg. Ik speel nu met de gedachte om (voordat ik de andere drie ga bouwen) een sub te bouwen. Heb net al even rond gekeken en er zijn echt veel subwoofer topics. Zoveel dat ik door de bomen het bos al niet meer zie.

Wat ik wil:
Een actieve sub die goed integreert met de tops, ik zal hem voor zowel muziek als film gebruiken (50/50). Maximale afmetingen zijn D=52, H=46, B=46. Mijn luisterruimte is vrij groot, met open keuken erbij zo'n 45~50 M2, vloer bestaat uit plavuizen op beton. Budget is €600. Tips anyone? :D
dre

Bericht door dre »

tip,kom de mijne maar een keer naar beneden sjouwen en verplaats `m naar je kamer :wink:
Tommy

Bericht door Tommy »

Ik merkte gisteren met luisteren wel dat de stemmen in de muziek veelal naar links trokken. Gisteravond ging dat me irriteren en ben ik op onderzoek uitgegaan. Het bleek dat de linker speaker 1,5cm (!!!) dichterbij de luisterpositie stond dan de rechter (luisterafstand is 3,5 meter). Toen ik deze goed had gezet zaten de stemmen netjes in het midden.

Echt bizar dat 1,5cm zoveel verschil kan maken maar eigenlijk wel logisch nu ik erover nadenk. Ik had dit ook al een beetje gemerkt met de B&W speakers die er tot vrijdag stonden. Als ik even terug tel is dit eigenlijk geïntroduceerd met de komst van de Nordost kabel.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tommy,

Voor 't dempingsmateriaal zou ik mijn adviezen aanhouden in 't Silverado artikel, kortom, vilt op de wanden en lichtjes opvullen met BAF, dat geeft de beste resultaten.

Voor een subwoofer kan je meerdere kanten op, een enkele XLS12 in een gesloten kast met een Q rond de 0.5 heeft dan duidelijk mijn voorkeur, gezien jouw eisen mbt. 't formaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Tommy

Bericht door Tommy »

De wanden zijn bekleed met vilt, gehaald bij Vilta. Vreemde vogel daar in die winkel maar eenmaal ontdooid is 'ie erg aardig.

'Lichtjes opvullen met BAF' is voor een leek als ik lastig te interpreteren. Doe toch een poging: De kasten van wand tot wand, van driver tot achterkant vullen met BAF zonder het aan te drukken?

Ik heb idd ook zitten kijken naar subs met de XLS12 erin. Ga me daar vanavond verder in verdiepen.
SSassen schreef:
Tommy,

Voor 't dempingsmateriaal zou ik mijn adviezen aanhouden in 't Silverado artikel, kortom, vilt op de wanden en lichtjes opvullen met BAF, dat geeft de beste resultaten.

Voor een subwoofer kan je meerdere kanten op, een enkele XLS12 in een gesloten kast met een Q rond de 0.5 heeft dan duidelijk mijn voorkeur, gezien jouw eisen mbt. 't formaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tommy,

Om 't geheel ook kwa drivers goed op elkaar aan te laten sluiten is de XL12 met alu conus een goede optie.

http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=5863

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

Tommy schreef:
Als ik even terug tel is dit eigenlijk geïntroduceerd met de komst van de Nordost kabel.
heh... ik had hier precies hetzelfde! ik hing overal red dawns tussen en mijn hele geluidsbeeld trok opzij naar een kant. ik nameten, scheelde ook een paar cm.
nordost maakt dan ook gruwelijk goede kabels. jammer dat ze zo ongoedkoop zijn.

het lichtjes opvullen is inderdaad niet proppen (is nooit goed). kijk hoeveel je aan materiaal hebt buiten je kast, probeer dat in een vergelijkbare vorm te krijgen, en alles er dan losjes in. let er wel op dat het nooit je conussen kan raken.
Tommy

Bericht door Tommy »

Ik ben bezig geweest met WinISD en met de Peerless XXLS12 ALU in een gesloten kast met de afmetingen 52x46x46 (36mm MDF, 67.4 liter) kom ik op een Q van 0.704. Ik haal alleen de 0.5 als ik een kast van >200 liter bouw en dat is niet de bedoeling.

Ik heb de 'help' van WinISD gelezen maar zie daarin geen mogelijkheden om de Q te verlagen anders dan de inhoud van de kast te vergroten.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tom,

Ik was d'r al bang voor, de XXLS en de alu versie daarvan hebben een hogere Qts en vragen daarom om een grotere kast. Ik zou in dit geval (gezien je beperkingen mbt. formaat van de kast) kiezen voor een enkele XLS12 (830500), met een Qts van 0.2 kan je die in een heel kleine kast nog kwijt. Speel maar even met WinISD om te kijken wat eruit komt rollen, over 't -3dB punt moet je je niet té druk maken, daar weet de room gain en de boost functie op de subwoofer versterker prima raad mee.

Peerless XLS12
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=33

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Overigens kan je snel en gemakkelijk met onderstaande formules de totale Q van de woofer in de kast en 't -3dB punt berekenen, de waardes voor de diverse variabelen volgen uit de datasheet:

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Tommy

Bericht door Tommy »

Met de XLS12 krijg ik onderstaande:

Afbeelding

Ziet er volgens mij goed uit, alleen 30 liter lijkt me zo klein.
Tommy

Bericht door Tommy »

Met de XXLS10 krijg ik deze:

Afbeelding
Tommy

Bericht door Tommy »

Is het eigenlijk ook mogelijk om de Serious Sub van Geenius terug te rekenen naar een 15" versie?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tom?
Is het eigenlijk ook mogelijk om de Serious Sub van Geenius terug te rekenen naar een 15" versie?
Je wilde toch een kast met een bepaald formaat, de Serious Sub is ruim 100-liter, da's toch een stuk groter dan jouw eis mbt. het formaat van de kast. Ik denk dat een XLS12 in een gesloten kast van pakweg 40-liter een goede keuze is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Tommy

Bericht door Tommy »

Het was ook maar een idee. Met de 15" versie kom ik op een kast van +/- 60 liter. De F3 ligt dan wel op 115Hz en dat lijkt me wat te hoog.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tom,

Twee stuks XLS12 (830500) in pakweg 60-liter? Dan heb je meer output dan je nodig gaat hebben. Ik heb een dergelijke configuratie gebruikt in mijn Stampede subwoofer, en ik gebruik die dus samen met vijf stuks Silverado. In jouw geval, met een vierkant kast, zul je de woofers tegenover elkaar moeten monteren, maar da's geen probleem.

De Stampede, dual XLS12 subwoofer
viewtopic.php?t=1208&start=0&postdays=0 ... t=stampede

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Tommy

Bericht door Tommy »

Single XLS12 - 60 liter:

Afbeelding

Dual XLS12 - 60 liter:

Afbeelding

Als ik het zo zie is twee x XLS12 in een gesloten 60 liter kast the way to go. :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Let meet op de spl samen met actief filter om het -3dB punt te halen.

Aangezien er ook iets van je rendement af gaat.
Dus gewoon het hoogste punt bepalen en daar 3dB van aftrekken en dan de frequentie aflezen.
Tommy

Bericht door Tommy »

b_force schreef:
Let meet op de spl samen met actief filter om het -3dB punt te halen.

Aangezien er ook iets van je rendement af gaat.
Dus gewoon het hoogste punt bepalen en daar 3dB van aftrekken en dan de frequentie aflezen.
Ik had al zo het gevoel dat ik nog niet 'klaar' was. :D

Ik begrijp je bericht niet. Wil je misschien wat meer verduidelijken?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is een beetje lastig uitleggen, maar WinISD heeft zeg maar 2 grafieken voor de SPL voor je driver.

De Transfer function magnitude (TFM) EN de SPL. (die kan je kiezen boven in)

Soms kan het zo dat na een filter de SPL nogal in zakt. Bij de meeste subs is dat niet erg, aangezien ze x-max genoeg hebben en je er simpel weg meer dan meer vermogen in gaat pompen.

Echter bij het toevoegen van een dergelijk filter (bv 2e orde op 150Hz) krijg je bij TFM een soort "onzin" grafiek. Aangezien de lijn van het -3dB punt niet mee verschuift.

Wellicht begrijp je, dat als je het filter steeds lager maakt, je speaker ook lager gaat, echter gaat dit (zwaar) ten koste van het rendement. Dit moet je dan weer compenseren met meer vermogen.

Overigens heeft elke plate-amp (subwoofer versterker) altijd een subsonic filter (high-pass). Neem deze ook mee in je ontwerp.

(Deze filter kan je allemaal toevoegen in WinISD)

SPL zegt je ook veel meer over het systeem. Wat (ongeveer) het rendement zal worden en hoe je het dus kan gaan gebruiken in je totale systeem.

(hier een paar platjes, met de NOVA MDS08. Eerst zonder filters, daarna met filters)
Bijlagen
WinISD TFM.PNG
WinISD SPL.PNG
WinISD TFM with filter.PNG
WinISD SPL with filter.PNG
Tommy

Bericht door Tommy »

Iets klopt hier niet volgens mij. Ik ben even uitgegaan van een Hypex 4.0:

Afbeelding
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klopt wel hoor ,maar je driver kan het nooit aan.

Dat kan je bv zien bij de X-max en de max spl.
(cone excursion en Maximum SPL)
Tommy

Bericht door Tommy »

Dit is de normale grafiek voor een enkele Peerless XLS12 in een 30ltr gesloten behuizing met een Hypex DS2.0. Hier zijn nog geen filters toegepast.

Afbeelding

Ik ben een beetje aan het prutsen geweest met filters en kom al snel tot de conclusie dat dat best lastig is. Heb je een mooi grafiekje, zit de driver weer ver over de XMAX. Kun je misschien een voorzetje geven over de toe te passen filters? Thanks!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zal eens wat proberen :)

Waarom neem je trouwens niet de XXLS 12 voor de subwoofer ?
Die heeft heel wat meer x-max.

De XXLS 12 830845 bijvoorbeeld. Gaat in een 140liter kist, heel erg mooi :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”