DIY interlink en speakerkabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

DIY interlink en speakerkabel

Bericht door sevenup »

Setje interlinks met "Neutrik" connectoren en "Eagle" kabel. Connectoren zie http://www.neutrik.com/content/products ... MSDE_audio
Dit is een soepele neopropeen kabel met extra afscherming door middel van een koolstof laagje tussen de binnenader en de koperen afscherming.
Afbeelding

Luidspreker kabel gemaakt aan de hand van deze beschrijving: http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html
Ik heb een goede coax kabel gebruikt met massieve kern en volledig koperen en dichte gevlochten afscherming. Zie http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=18913
De uiteinden zijn van 3mm2 OFC luidspreker kabel van goede kwaliteit. De vervindingen tussen coax en kabel zijn afgewerkt in kleine kunsstof behuizingen.
Afbeelding

Iemand nog een goedkope oplossing voor vorkjes of banaanstekkers aan de uiteinden? Meeste connectoren zijn nogal aardig aan de prijs.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien zoiets leuk?

Afbeelding
6,75 per setje van twee.

Staan op http://www.dienadel.de
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Goh, ziet er goed uit. Waar heb je die neutrik connectors vandaan? Ook een leuke link voor DiY speakerkabel! Bevalt het een beetje?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Digidoo schreef:
Goh, ziet er goed uit. Waar heb je die neutrik connectors vandaan? Ook een leuke link voor DiY speakerkabel! Bevalt het een beetje?
De Neutrik connectoren heb ik gekocht bij de lokale electronika boer voor iets van 2,50 Euro per stuk.
Ze zijn volgens mij ook te koop bij Conrad.
Het zijn erg fijne connectoren die makkelijk te solderen zijn en ze hebben een goede trekontlasting. Ook zitten ze heel strak en maken goed contact.

Ik moet de kabels nog proberen, dus kan nog niet veel zeggen over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

lol , ik heb deze een tijdje terug in mekaar gedraaid. Ik had ze bij van Alstede uit Enschede :P
Afbeelding
Ik heb er zelf Tasker microfoon kabel tussen zitten, en ik gebruik de binnen geleiders voor het signaal en de mantel zit bij de amp aan de ground.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: DIY interlink en speakerkabel

Bericht door sevenup »

sevenup schreef:
Setje interlinks met "Neutrik" connectoren en "Eagle" kabel. Connectoren zie http://www.neutrik.com/content/products ... MSDE_audio
Dit is een soepele neopropeen kabel met extra afscherming door middel van een koolstof laagje tussen de binnenader en de koperen afscherming.
Afbeelding

Luidspreker kabel gemaakt aan de hand van deze beschrijving: http://www.tnt-audio.com/clinica/ubyte2e.html
Ik heb een goede coax kabel gebruikt met massieve kern en volledig koperen en dichte gevlochten afscherming. Zie http://www.velleman.be/be/nl/product/view/?id=18913
De uiteinden zijn van 3mm2 OFC luidspreker kabel van goede kwaliteit. De verbindingen tussen coax en kabel zijn afgewerkt in kleine kunsstof behuizingen.
Afbeelding

Iemand nog een goedkope oplossing voor vorkjes of banaanstekkers aan de uiteinden? Meeste connectoren zijn nogal aardig aan de prijs.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Conrad heeft op zich wel nette vorken (Bestnr.: 364045 - 89)
Wat ik meestal doe is standaard bananen stekkers (speakerland 2,- de stuk).

I.p.v. de plastic hoes doe ik hier een nette krimp kous omheen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

'T ziet er wel profi uit met die kastjes zeg :P Helemaal als je ze nog vult met hars oid, zodat ze lekker zwaar zijn ;) Pijltje erop, en je bent in high-end heaven :lol:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

voodooless schreef:
'T ziet er wel profi uit met die kastjes zeg :P Helemaal als je ze nog vult met hars oid, zodat ze lekker zwaar zijn ;) Pijltje erop, en je bent in high-end heaven :lol:
Het zijn magische kastjes die het geluid polariseren en hierdoor rust in het stereobeeld brengen ( om even in High-End termen te blijven spreken ) haha :wink:

Nee hoor, alle gekheid op een stokje.
Ik heb de verbindingen compleet ingetaped en daarna de kastjes gevult met zuurvrije siliconenkit. Werkt meteen als trekontlasting.

Maar ik moet zeggen dat het er leuk uitziet. Net echt!
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Bericht door jurriaan »

voor bananen stekker:
http://www.galerie-rohrwild.de
hier heb ik onlangs 24 bananenstekkers besteld en snel geleverd gekregen.

Afbeelding
4 stuks voor 5,12 euro, goedkoper kon ik ze niet vinden 8)
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Deze heb ik gemaakt, klinkt aardig !

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
Bijlagen
triple-t.jpg
triple-t.jpg (9.3 KiB) 7030 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Àadjo op do 03 dec 2009, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Àadjo schreef:
Deze heb ik gemaakt, klinkt fantastisch !
Klinkt een kabel? :wink:

Die TNT-kabel ziet er fantastisch uit en het artikel van TNT-Audio is leuk voor Jomanda-liefhebbers. Maar ik mis iets: metingen en wetenschappelijke onderbouwing.

Mijn lijfspreuk? Cut The Crap! :wink:
voodooless schreef:
'T ziet er wel profi uit met die kastjes zeg :P Helemaal als je ze nog vult met hars oid, zodat ze lekker zwaar zijn ;) Pijltje erop, en je bent in high-end heaven :lol:
Vergeet ze niet met houten blokjes van de vloer te liften. :P

Die Neutrik-connectoren zijn trouwens wél erg goed. Natuurlijk dragen ze niets bij aan de kwaliteit van de reproductie van je muziek, hooguit aan de beleving ervan. Toch gebruik ik die Neutriks graag, omdat ze erg duurzaam zijn. Daarbij zijn ze goed te solderen en klemmen ze prima.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

thefinlux schreef:
Die Neutrik-connectoren zijn trouwens wél erg goed. Natuurlijk dragen ze niets bij aan de kwaliteit van de reproductie van je muziek, hooguit aan de beleving ervan. Toch gebruik ik die Neutriks graag, omdat ze erg duurzaam zijn. Daarbij zijn ze goed te solderen en klemmen ze prima.
Sluit ik me helemaal bij aan. Voor 2,20 Euro heb ik nog geen betere connectoren gezien. :D
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

sevenup schreef:
Sluit ik me helemaal bij aan. Voor 2,20 Euro heb ik nog geen betere connectoren gezien. :D
Tijdje geleden heb ik een heleboel verschillende connectoren gekocht bij conrad en het plaatselijke electronicazaakje. Ik heb ze allemaal bekeken en aan de tand gevoeld.

Ik heb dus ook nog geen betere connector gezien. Wat bouwkwaliteit en praktische bruikbaarheid betreft, moet je heel veel dieper in de buidel tasten om een soortgelijke of betere kwaliteit te bemachtigen. Gewoon een erg goed product voor erg weinig geld. Kijk! Daar houd ik van!

Absolute aanrader dus!
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ik heb inmiddels goede resultaten geboekt met de Neutrik tulp plug en daar tussen Hirschman KOKA 799 coax kabel. Dit klinkt iig een heel stuk beter dan de tasker microfoon kabel.
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

thefinlux schreef:
Klinkt een kabel? :wink:

Die TNT-kabel ziet er fantastisch uit en het artikel van TNT-Audio is leuk voor Jomanda-liefhebbers. Maar ik mis iets: metingen en wetenschappelijke onderbouwing.

Mijn lijfspreuk? Cut The Crap! :wink:[Geplaatst: Di 21 Aug 2007 20:36]
Interessant uitgangspunt! (jammer van de link met Jomanda, die, als ik het van uit de verte goed zie, alleen uit de gevangenis kan blijven door mazen in de wet / lackluster justice apparaat)

Graag leg ik je een vraagstuk voor waar nog niemand een voor beide 'partijen' bevredigend antwoord op heeft kunnen geven:
- In een van mijn setups gebruik ik accessoire X, op meerdere plaatsen in de set: ondanks dat X zelf nog behoorlijk onbekend is, is de tendens onder 'echte audiophiles' qua type accessoire afwijzend; voor mij 't was een flinke investering en de manufacturer geeft enkel een summiere uitleg betreffende de werkingswijze, laat staan metingen en/of een wetenschappelijke onderbouwing waar ik mee kan schermen om kritiek te dempen. Een AB luistertestje geeft echter al snel aan dat er wel iets veranderd als je X wegneemt uit de set. Als alle X'en weggenomen worden is er niemand die ontkend dat het geluid minder muzikaal, minder als muziek, klinkt. Wat mij niet verbaasd want ik heb tig soortgelijke accessoires in de set beluisterd voor ik X aanschafte.

Vraag:
- Is het belangrijk hoe X meet of/en wat de wetenschappelijke onderbouwing ervan is: muzikaal is het in mijn setup en in onze oren ...
- Iedereen is uitgenodigd te komen meten en een wetenschappelijke onderbouwing, of de ontkenning ervan, aan te dragen, op voorwaarde dat me van tevoren een plan de campagne kan worden aangegeven (lukraak schieten en hopen dat je wat treft doen ze alleen bij de 'Internationale Wielren Unie' :wink: ).
- Broadly speaking, is er niet veel meer mogelijk als niet van te voren, zonder persoonlijke kennis(-making), verklaard wordt dat sommige dingen onmogelijk zijn (nog afgezien van een oordeel vv. voor-oordeel vraagstuk)? Meer specifiek: een audio-set berust op synergie (bv. tussen source-equipment / versterking / weergevers / acoustic / omgevings-invloeden (bv. vochtigheid, temp) / ...), en zonder kennis van de afzonderlijke synergie-delen is elke uitspraak, voorspelling zelfs, omtrend de overall muzikaliteit ervan een slag in de lucht MI. Zelfs al zou aan alles een theorie ten gronslag liggen en meetkundig volledig te duiden zijn, is de synergie tussen al die verschillende theorieen/meetdata nog te duiden?


Petter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha,

Deze discussie heb ik al vaak langs zien komen. De technisten vs belevisten.

Zolang het respectvol blijft vind ik alles oke

Wowly
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Wowly schreef:
Deze discussie heb ik al vaak langs zien komen. De technisten vs belevisten.
Zolang het respectvol blijft vind ik alles oke
Idd, erg vermoeiend onderwerp, als iedereen die het niet geloofd het eens zou gaan beluisteren, dan zijn we er meteen vanaf...
En ja, ik stond er heel erg sceptisch tegenover, zeker vanuit het oogpunt van mijn studie die ik doe (Elektrotechniek aan de universiteit Twente).
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Àadjo schreef:
Deze heb ik gemaakt, klinkt fantastisch !

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
Ik heb ze ook gemaakt en bied ze meteen weer aan voor de verkoop, tegen kostprijs...
Niet mijn kabel dus..
En of kabels invloed op het geluid hebben...

Kees
Gebruikersavatar
dove
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 18:13
Locatie: Bucuresti RO / Arnhem NL

Bericht door dove »

Wowly schreef:
Hahaha,

Deze discussie heb ik al vaak langs zien komen. De technisten vs belevisten.

Zolang het respectvol blijft vind ik alles oke

Wowly
Zelf beschouw ik did, admittedly uitgekouwde onderwerp, ook niet als een win/verlies toppic: altijd leuk om argumenten van alle kanten te lezen.

Is hier trouwens niet een link met hoe het hier thuis bij ons gaat, denk ik nu? Onze dochters hebben een active gelovige 'basis' dat wij besloten hebben te blijven ondersteunen, en geloven dat er een God is die voor al het leven op aarde alles beslist; mijn vriendin is gelovig en is blij dat er een God is aan wie ze om raad en emotionele steun kan vragen als ze de behoefte heeft; zelf ben ik niet gelovig en heb geleerd met zelfvertrouwen maar open-minded door het leven te gaan ...

Is de audio-hobby vergelijkbaar? Je kan je laten leiden door het schrift (cq. 'theorie & meetdata), je gebruikt het schrift als naslagwerk, of je staat open voor allerlei invloeden (incl. het schrift)? Tsja: gelukkig staat het los van 'slecht / beter / best' en kan eenieder zichzelf zijn.

Over de TNT-kabel: zelf heb ik het idee wat aangepast: de triple-(strak)gevlochten (18AWG single-core) koper HitachiCable kabel die ik gemaakt heb en nog wel eens gebruik is vaak meer musikaal dan vele (sub-)entry commerciele modellen.

Petter
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, het gaat vooral om een basishouding. De technisten willen alles in cijfers en dat zien, en vinden alle hoorbare verschillen moeilijk te pruimen. De belevisten gaan in eerste instantie af op wat ze horen, en zijn daarna pas matig geinteresseerd in wat de onderliggende theorie is.

Je kunt je voorstellen dat zonder een matiging die uitgaat van persoonlijk contact het op een forum lekker kan gaan donderen als de technisten en de belevisten met elkaar gaan sparren.

Overigens stel ik wel erg zwart wit. Een bijzonder grote groep zit er ergens tussenin, of wisselen van standpunt.

Leuke members in deze zijn audiomaniacs en KT88, die staan er volledig tussen in en vrij stabiel ook nog.

Wowly
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Daar sluit ik mij volledig bij aan. Het frustrerende vind ik nog wel dat het me nog niet gelukt is om met fatsoenlijke meet apparatuur verschillen te ontdekken. Dit doe ik soms in mijn vrije tijd op de faculteit als het lab niet gebruikt wordt. Iemand ideeën om hier aan te gaan meten?
Jasper
Berichten: 184
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 14:01
Locatie: Dordrecht

Bericht door Jasper »

Het probleem met meten aan kabels is dat de meetapparatuur vaak de bottleneck is.

De belangrijkste eigenschappen van een kabel is de weerstand, inductie, capaciteit en de 'gevoeligheid' voor externe signalen. Deze zorgen voor een verandering van het signaal wat er over de kabel gaat. Sommige zullen deze verandering als positief beschouwen en geven er gevoelsmatige termen aan zoals warm, diepte, etc. Ik blijf van mening dat je het originele geluid zo goed mogelijk wilt weergeven. Dat betekent dat je een kabel wilt met zo weinig mogelijk weerstand, inductie, capaciteit en zo veel mogelijk afgeschermd voor externe verstoringen.
Je kunt een hele dure kabel kopen die hele goede eigenschappen heeft, maar beter is om gewoon de te overbruggen afstand zo klein mogelijk te houden, er rekening me houdend dat de aparatuur elkaar dan niet gaat storen.
Ik ben zelf ook bezig met die op utp gebaseerde kabels. De reden: heel weinig inductie en goede bescherming tegen externe invloeden. De capaciteit is wel erg hoog, maar zo lang de kabel niet te lang wordt blijft de invloed ver van het hoorbare gebied. Daarnaast gebruik ik ook goed klemmende connectoren (neutrik), want het is erg belangrijk dat het contactoppervlak niet veranderd bij trillingen.

Het menselijk gehoor blijft natuurlijk wel het meest belabberde meetinstrument wat er is. Maar aan de andere kant doe je het natuurlijk voor je eigen luisterervaring. Als jouw luisterervaring er beter van wordt met een bepaalde kabel, dan moet je het vooral niet laten. Maar een beetje gezonde skepsis kan soms geen kwaad, dan hou je af en toe nog eens geld over voor iets anders leuks.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

MidiMaze schreef:
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Het frustrerende vind ik nog wel dat het me nog niet gelukt is om met fatsoenlijke meet apparatuur verschillen te ontdekken. Dit doe ik soms in mijn vrije tijd op de faculteit als het lab niet gebruikt wordt. Iemand ideeën om hier aan te gaan meten?
Goh, dat is al lang onder de knie. Het vergt wat creativiteit maar als je op de universiteit zit verwacht ik niet anders :wink:

Het basisrecept is een relatieve meting waarbij je op zoek gaat naar verschillen. Dus geen absolute meetdoelen, maar relatieve. Zodoende kun je met vrij eenvoudige meetinstrumenten zoals een externe USB ADC (wel stereo!) of een cd-recorder uit de voeten. Verder laat ik het aan je fantasie over, je zit niet voor niks op den universiteit.

Een mogelijk resultaat is het meten aan een cinch interlink en in dit geval was het een NordOst versus een Gamma dropveter:

Afbeelding

En dan hebben we het dus over hele kleine verschillen maar prima meetbaar. Het is eigenlijk heel simpel gedaan en kijk hier maar: http://www.hififorum.nl/index.php?topic ... #msg122607

Dit is maar 1 voorbeeld en zo kun je naar hartelust verder gaan. Als je witte ruis gebruikt als ingangssignaal dan kun je later verschillen in die ruis gaan zoeken middels statistische analyses of correlaties. Leef je uit!

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik heb ze ook gemaakt en bied ze meteen weer aan voor de verkoop, tegen kostprijs...
Niet mijn kabel dus..
En of kabels invloed op het geluid hebben...
Helemaal mee eens. Ik heb een aantal setjes gemaakt.
Maar het viel direct op dat het een stuk dunner klonk dan bijvoorbeeld een normale OFC kabel.
Plaats reactie