thefinlux schreef:Klinkt een kabel?
Die TNT-kabel ziet er fantastisch uit en het artikel van TNT-Audio is leuk voor Jomanda-liefhebbers. Maar ik mis iets: metingen en wetenschappelijke onderbouwing.
Mijn lijfspreuk? Cut The Crap!

[Geplaatst: Di 21 Aug 2007 20:36]
Interessant uitgangspunt! (jammer van de link met Jomanda, die, als ik het van uit de verte goed zie, alleen uit de gevangenis kan blijven door mazen in de wet / lackluster justice apparaat)
Graag leg ik je een vraagstuk voor waar nog niemand een voor beide 'partijen' bevredigend antwoord op heeft kunnen geven:
- In een van mijn setups gebruik ik accessoire X, op meerdere plaatsen in de set: ondanks dat X zelf nog behoorlijk onbekend is, is de tendens onder 'echte audiophiles' qua type accessoire afwijzend; voor mij 't was een flinke investering en de manufacturer geeft enkel een summiere uitleg betreffende de werkingswijze, laat staan metingen en/of een wetenschappelijke onderbouwing waar ik mee kan schermen om kritiek te dempen. Een AB luistertestje geeft echter al snel aan dat er wel iets veranderd als je X wegneemt uit de set. Als alle X'en weggenomen worden is er niemand die ontkend dat het geluid minder muzikaal, minder als muziek, klinkt. Wat
mij niet verbaasd want ik heb tig soortgelijke accessoires in de set beluisterd voor ik X aanschafte.
Vraag:
- Is het belangrijk hoe X meet of/en wat de wetenschappelijke onderbouwing ervan is: muzikaal
is het in mijn setup en in onze oren ...
- Iedereen is uitgenodigd te komen meten en een wetenschappelijke onderbouwing, of de ontkenning ervan, aan te dragen, op voorwaarde dat me van tevoren een plan de campagne kan worden aangegeven (lukraak schieten en hopen dat je wat treft doen ze alleen bij de 'Internationale Wielren Unie'

).
- Broadly speaking, is er niet veel meer mogelijk als niet van te voren, zonder persoonlijke kennis(-making), verklaard wordt dat sommige dingen onmogelijk zijn (nog afgezien van een oordeel vv. voor-oordeel vraagstuk)? Meer specifiek: een audio-set berust op synergie (bv. tussen source-equipment / versterking / weergevers / acoustic / omgevings-invloeden (bv. vochtigheid, temp) / ...), en zonder kennis van de afzonderlijke synergie-delen is elke uitspraak, voorspelling zelfs, omtrend de overall muzikaliteit ervan een slag in de lucht MI. Zelfs al zou aan alles een theorie ten gronslag liggen en meetkundig volledig te duiden zijn, is de synergie tussen al die verschillende theorieen/meetdata nog te duiden?
Petter