CD-speler modificaties

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Roeland
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 20:26
Locatie: Turnhout/Gent

CD-speler modificaties

Bericht door Roeland »

Hey Iedereen,

Mijn eerste post op dit nieuw forum, een zelfbouwforum dan nog :lol: Anyway, ik zag Edo's topic hier zo eenzaam wegkwijnen en ik dacht, ik zal het eens wat gezelschap geven.
Ik stel dus voor dat we van dit topic een topic maken met alle mogelijke mods die je aan een een cdspeler kan doen, liefst mods die je zelf gedaan hebt, vertel er dan bij hoe je ze gedaan hebt en wat het resultaat is. Ik hoop dat we zo een soort van databank kunnen creeëren die elke cd-speler moddende zelfbouwer inspiratie en wijsheid brengt.
Ik zal hier dan ineens voor de kick-off zorgen.

Mijn CD-speler, een NAD C521BEE heeft nog niet echt ingrijpende mods ondergaan. Ik heb zelf de kap en het loopwerk met bitumen beplakt (fotos volgen mss nog als ik de camera van thuis meekrijg) en Gydotron heeft voor mij een TentClock ingebouwd, van het type XO2. Spijtig genoeg zijn de mods quasi gelijktijdig gebeurd, dus kan ik niet echt iets zeggen over het effect van elks apart. Wel staat vast dat het een hele verandering is. Ik heb het vergelijk gedaan met een ongemodde speler en het verschil was dag en nacht. De stemmen komen veel meer naar voren, de soundstage is veel groter, er is een enorme verbetering over het ganse frequentiebereik.

Het bitumen plakken is vrij simpel. Het zijn, in mijn geval, zelfklevende lappen van een 50 op 40cm, die ik gevonden heb in een auto-onderdelenwinkel onder de benaming 'antidreunplaat'. Je maakt eerst de binnenkant van je kap schoon met een ontvetter en snijdt het bitumen op maat. Vervolgens plak je het gewoon op de binnenkant, door de beschermfolie van de kleeflaag te halen.

Op je loopwerk kan je het zowel langs boven als langs onder plaatsen, alleen moet je gier goed opletten dat je lade nog open en dicht gaat.

Wat de Tentclock betreft, de installatie daarvan is met mijn type vrij eenvoudig als je kan solderen en iets van electronica afkent (daar moet ik me dus eens bijschaven :lol: ). Guido heeft hiervoor eerst de oude clock verwijderd en dan een draadje van het nieuwe clockje verbonden met de plek waar het oude clockje is en vervolgens ergens voeding afgetapt. De finesses hiervan kan ik niet echt uitleggen, dus waarschijnlijk kan iemand anders die uitleg veel beter doen :wink:

Wat staat er nog op het programma? Wel, ik heb juist een nieuwe minidisc (JA-30ES en vraag me af of ik ook daar een tenclock in zou kunnen plaatsen en Gydotron heeft mij voorgesteld een buizenuitgangstrap in mijn NAD te plaatsen dmv een MU-stage. Maar waneer die dingen gebeuren laat ik nog wel weten...

Mvg,

Roeland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ha die Roeland, Welkom hier!

mods aan CD spelers... heb ook over die bitumen gedacht (is het enige wat ik zelf zou durven doen), maar zit er een beetje mee dat m'n DVD/SACD speler (Philips DVD963SA) erg warm (zeg maar heet) wordt aan de onderkant, weet niet of dat goed gaat... of heb je de bitumen alleen aan de bovenkant?
Gast

Bericht door Gast »

Hey Henkjan,

Ja, ik heb alleen de bovenkant gedaan, mij is verteld dat de onderkant niet zoveel invloed meer zou hebben. Dus dan kan je gerust beginnen kleven :lol:
Het is tot nu ook de enige mod die ik zelf heb durven doen hoor, ik ken er voor de rest (nog) niet veel van...

Mvg,

Roeland
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ha Roeland,

Ook welkom natuurlijk. Gelukkig ben ik nu niet de enige met een topic in het digitale veld... :)
Altijd leuk, mods aan de apparatuur die thuis staat. Ik ben er zelf ook een tijd mee bezig geweest.
Bij de Xindak cd speler heb ik de standaard JJ buisjes eens vervangen door Siemens NOS buisjes. Kost 50 euro, maar werkt zeker wel. Schijnt dat Telefunkenbuisjes nog iets beter zijn, maar nog niet getest.

Ik heb in mijn oude cd-speler van Denon en Luxman ook loodbitumen geplaatst. Met een verrassend resultaat....geen verschil te bespeuren. :cry:
Helaas, leuke test, cd wordt wel zwaar, maar klanktechnisch geen verschil.

Dan bij beide de elco's vervangen in de voeding. Wat grotere en sneller types in gezet en condensators over de diodes van de gelijkrichting gezet.
Resultaat...minmaal. Het beeld lijkt wat rustiger te zijn geworden.

Dan de mute torren op de uitgang verwijderd. Dit is de slechste mod die ik tot nu toe gedaan heb denk ik. Kost veel tijd, hele ding moet uit elkaar, en dan de test. Klankmatig totaal geen verschil. Da's trouwnes ook theoretisch aantoonbaar, maar da's een ander verhaal. Maar nu op pauze of skippen naar een ander nummer een hoop geratel en elende via de speakers...mmm, da's niets. Toen de torren weer terug gezet en lekker zo gelaten.

Toen de uitgangs elco's eens onderhanden genomen. De simpele elco's vervangen door goede MKP's

Afbeelding

In tegenstelling tot de mute torren was dit een echt succes. Dit was in mijn ogen tot nu toe de beste mod die ik gedaan heb. Het leek wel een totaal andere cd speler.

Ooit in een verleden nog wat testen gedaan met een soort kristal oven, dus de klok warm houden maar na een hoop ellende om dit goed te krijgen vielen de resultaten tegen...niets dus.

Edo
Gebruikersavatar
buizesmurf
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door buizesmurf »

Ben sinds een paar weken ook eigenaar geworden van een teac vrds met de modifikaties van Tent plus de extra voeding.Ben er zeer tevreden over al begint hij wel loodzwaar te worden. :shock: :shock: :shock:
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

@Edo,

Heb die MKP's van 330uf er in gezet? Dat zijn dan behoorlijke grote jongens.
In die van mij zit 100uf en dan ook nog goedkope elko's.

Heb ze gistren nog weer actief gemaakt nadat ze overbrugt ,dus uitgeschakeld waren.

Het resultaat viel niet mee, alles werd een stuk doffer.
Misschien MKP's gaan gebruiken maar welke waarde zal ik nemen :?:

Alvast bedankt,
Henk 67
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, die van 330 uF is gewoon een voorbeeld (plaatje wat op internet staat) De waarde die ik toen gebruikt heb was geloof ik 47 uF uit m'n hoofd. Maar dat het resultaat een stuk doffer wordt bij je snap ik niet.
Antwoord op je vraag wat voor waarde erin moet: dezelfde waarde die er orgineel inzat, 100uF. Maar je kan daar wat mee varieren.
henk67
Berichten: 38
Lid geworden op: do 23 sep 2004, 16:00

Bericht door henk67 »

Bedankt Edo,

Henk67
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

henk67 schreef:
@Edo,

Heb die MKP's van 330uf er in gezet? Dat zijn dan behoorlijke grote jongens.
In die van mij zit 100uf en dan ook nog goedkope elko's.

Heb ze gistren nog weer actief gemaakt nadat ze overbrugt ,dus uitgeschakeld waren.

Het resultaat viel niet mee, alles werd een stuk doffer.
Misschien MKP's gaan gebruiken maar welke waarde zal ik nemen :?:

Alvast bedankt,
Henk 67

een 100uf in mkp is groot ,zal niet gaan ,wat je wel zou kunnen doen is een goede black gates (nx/n) hier plaatsen.
probeer eens een meter op je condensator te plaatsen en meet hoeveel spanning er op aangegeven word (meten tijdens het aanzetten)
als je onder de 6.3volt blijft is een (NX) een aanrader,boven de 6.3volt kun je gaan voor de (N)

trouwens black gates op welke plaats dan ook in je speler is een opwaardering.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zat nog even te denken, maar ik had inderdaad geen 47 uF erin zitten, maar 2,2 uF. Dat scheelt een stuk (qua omvang en kosten) Zeker 100uF is te groot en kost een godvermogen. Oplossing van jou met Blackgates is een optie die ik nog nooit gedaan heb dus ik zou niet kunnen zeggen hoe dat klinkt. Maar de verhalen zijn goed erover, dus zeker een optie om te proberen.
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

Edo schreef:
Maar dat het resultaat een stuk doffer wordt bij je snap ik niet.
ik denk dat je dit wel snap,want geen C is beter als wel een C.
daar komt bij dat er verschil zit welke C je gebruikt (vb) jij gebruik toch ook geen ruwe elko in serie met je tweeter.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, klopt. Gelukkig niet..... :)
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

Edo schreef:
Nee, klopt. Gelukkig niet..... :)
ik zie dat je hier niet geprikkeld ben. (be)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ikke niet... Had het over een ruwe elco tussen de tweeter plaatsen...Doen we maar niet...
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Bericht door telefunken »

Edo schreef:
Ikke niet... Had het over een ruwe elco tussen de tweeter plaatsen...Doen we maar niet...
ik doelde meer op de belgische forumsite ,daar staat onder je avatar dat je geprikkeld ben.
Roeland
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 20:26
Locatie: Turnhout/Gent

Bericht door Roeland »

Hey Iedereen,

Om weer ff on tpoic te gaan...Heeft iemand ervaring met de Zapfilter van LCAudio, ik ben erover aan het denken om dit ding in mijn cdspeler te plaatsen. Samen met de Tentclock zou dit wel eens mooi kunnen worden denk ik 8)
Afbeelding

Tweede vraag, hoe plaats je een IEC-connector in je cdspeler. Ik heb al op Platenspeler.com gekeken, en als ik het goed begrijp moet ik met een ijzervijl een gat maken dat groot genoeg is en de aarde niet verbinden. Wat me niet geheel duidelijk is, is of ik de connector aan het schassis vastschroef op de een of andere manier of vastlijm? En maakt het veel verschil of je een gewoon model van de bouwmarkt gebruikt of een speciaal model van bijvoorbeeld furutech?

Mvg,

Roeland :twisted:

Edit: deze gedachte kwam juist nog bij me op: bij de zapfilter zit een aparte powersupply, zou je én de filter én de klok op die supply kunnen aansluiten, en zou dit klankmatig voordelig of nadelig zijn?
:idea: :roll: :?:
Guido Tent
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Guido Tent »

Edo schreef:

Dan de mute torren op de uitgang verwijderd. Dit is de slechste mod die ik tot nu toe gedaan heb denk ik. Kost veel tijd, hele ding moet uit elkaar, en dan de test. Klankmatig totaal geen verschil. Da's trouwnes ook theoretisch aantoonbaar, maar da's een ander verhaal.

Ooit in een verleden nog wat testen gedaan met een soort kristal oven, dus de klok warm houden maar na een hoop ellende om dit goed te krijgen vielen de resultaten tegen...niets dus.

Edo
Hallo Edo,

Ik ben benieuwd naar je uitleg aangaande de mute transostoren, want ik hoor het ieder keer weer als ik ze eruit knip (sluier over het geluid weg, ruimte afbeelding wordt correcter)

Wat die warme klok betreft ben ik het met je eens: Dat maakt niets uit.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Hallo,

Ik las in de beginpost iets over bitumen plakken. Als dit tot doel heeft om vibraties tegen te gaan, dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. Lees hear maar: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=9975

De (voorlopige) conclusie is dat trillingen geen invloed hebben op het analoge uitgangssignaal van een cd speler.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,

We hebben 't hier al over gehad tijdens de ZBA dag in Breda en inderdaad strookt jouw experiment ook met mijn waarnemingen. Immers, de wow-en-flutter is haast onmeetbaar klein in een CD-speler, deze wordt immers electronisch gecorrigeerd. Juist daar probeer je dmv. externe trillingen iets aan te veranderen, dit wordt allemaal gecorrigeerd tot 't punt dat er geen correctie meer mogelijk is, dan slaat de speler eenvoudigweg over. Kortom, je hebt aangetoond dat de wow-en-flutter correctie van het medium CD prima werkt :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Guido Tent
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 31 mar 2006, 11:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Guido Tent »

dekkersj schreef:
Hallo,

Ik las in de beginpost iets over bitumen plakken. Als dit tot doel heeft om vibraties tegen te gaan, dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. Lees hear maar: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=9975

De (voorlopige) conclusie is dat trillingen geen invloed hebben op het analoge uitgangssignaal van een cd speler.

Groet,
Jacco
We hebben in het lab in Eindhoven een opstelling staan die laat horen (!) dat de jitter via mechanische overspraak beinvloed wordt. Je kunt tegen een CD speler praten en het terughoren via gedemoduleerde jitter, dwz als de speler goed genoeg is, anders wordt alles overstemd door ruis. In die gevallen kan ik me inderdaad voorstellen dat een en ander zich niet laat terugmeten in het analoge signaal. In andere gevallen verbaast niets me meer.

groet
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Guido Tent schreef:
dekkersj schreef:
Hallo,

Ik las in de beginpost iets over bitumen plakken. Als dit tot doel heeft om vibraties tegen te gaan, dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. Lees hear maar: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=9975

De (voorlopige) conclusie is dat trillingen geen invloed hebben op het analoge uitgangssignaal van een cd speler.

Groet,
Jacco
We hebben in het lab in Eindhoven een opstelling staan die laat horen (!) dat de jitter via mechanische overspraak beinvloed wordt. Je kunt tegen een CD speler praten en het terughoren via gedemoduleerde jitter, dwz als de speler goed genoeg is, anders wordt alles overstemd door ruis. [...]
Hahahahaha!

Je hebt iets meer nodig om mij om de tuin te leiden, vriend.

Als er gejitterd wordt en ik demoduleer eea en ik versterk het net zo lang totdat het hoorbaar wordt (vergelijk het maar met een aardbeving registeren aan de andere kant van de aardkloot), ja dan heb ik aangetoond dat het "iets" doet. Dat kan ik ook en het stelt weinig voor! Gewoon 120 dB versterken (dat kan tegenwoordig al vrij aardig) en er wordt wel wat hoorbaar.

Het wordt anders als ik tegen de cd speler ga praten en ik hoor het op de koptelefoon terug. Zonder verdere versterking, gewoon in het analoge signaal. Wellicht na demodulatie.

Signalen op -110 dBFS zijn onhoorbaar.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk dat Guido bedoelt dat er uberhaupt effect is, verder pretendeert Guido volgens mij helemaal niets. Er zijn namelijk genoeg mensen die beweren dat jitter absoluut nul effect heeft, dus ook niet op -120dB. Dat het gewoon om enen en nullen gaat, even het tijddomein volledig vergetend daarbij.

Even als moderator: ik vind dit soort honende reakties ongepast, zeker in combinatie met de suggestie dat Guido mensen om de tuin wil leiden. Denk aan de forumregels.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ik denk dat Guido bedoelt dat er uberhaupt effect is,
Het feit dat je dat denkt, zegt genoeg. Het had meteen duidelijk moeten zijn.
jeroen_d schreef:
verder pretendeert Guido volgens mij helemaal niets.
Door onduidelijk te zijn volgens mij dus wel. Maar nogmaals, als de post duidelijk was geweest, dan was er geen reden om te twijfelen.
jeroen_d schreef:
Er zijn namelijk genoeg mensen die beweren dat jitter absoluut nul effect heeft, dus ook niet op -120dB. Dat het gewoon om enen en nullen gaat, even het tijddomein volledig vergetend daarbij.
En wat pretendeer je met dat laatste? Je bezondigt je nu ook aan onduidelijkheid.
jeroen_d schreef:
Even als moderator: ik vind dit soort honende reakties ongepast, zeker in combinatie met de suggestie dat Guido mensen om de tuin wil leiden. Denk aan de forumregels.
Prima. Het was wellicht over het randje, maar zo voel ik me als ik zo'n verhaal hoor (of lees) zonder kwantificatie van fenomenen.

Groet,
Jacco
Plaats reactie