Mijn eerste post op dit nieuw forum, een zelfbouwforum dan nog
Ik stel dus voor dat we van dit topic een topic maken met alle mogelijke mods die je aan een een cdspeler kan doen, liefst mods die je zelf gedaan hebt, vertel er dan bij hoe je ze gedaan hebt en wat het resultaat is. Ik hoop dat we zo een soort van databank kunnen creeëren die elke cd-speler moddende zelfbouwer inspiratie en wijsheid brengt.
Ik zal hier dan ineens voor de kick-off zorgen.
Mijn CD-speler, een NAD C521BEE heeft nog niet echt ingrijpende mods ondergaan. Ik heb zelf de kap en het loopwerk met bitumen beplakt (fotos volgen mss nog als ik de camera van thuis meekrijg) en Gydotron heeft voor mij een TentClock ingebouwd, van het type XO2. Spijtig genoeg zijn de mods quasi gelijktijdig gebeurd, dus kan ik niet echt iets zeggen over het effect van elks apart. Wel staat vast dat het een hele verandering is. Ik heb het vergelijk gedaan met een ongemodde speler en het verschil was dag en nacht. De stemmen komen veel meer naar voren, de soundstage is veel groter, er is een enorme verbetering over het ganse frequentiebereik.
Het bitumen plakken is vrij simpel. Het zijn, in mijn geval, zelfklevende lappen van een 50 op 40cm, die ik gevonden heb in een auto-onderdelenwinkel onder de benaming 'antidreunplaat'. Je maakt eerst de binnenkant van je kap schoon met een ontvetter en snijdt het bitumen op maat. Vervolgens plak je het gewoon op de binnenkant, door de beschermfolie van de kleeflaag te halen.
Op je loopwerk kan je het zowel langs boven als langs onder plaatsen, alleen moet je gier goed opletten dat je lade nog open en dicht gaat.
Wat de Tentclock betreft, de installatie daarvan is met mijn type vrij eenvoudig als je kan solderen en iets van electronica afkent (daar moet ik me dus eens bijschaven
Wat staat er nog op het programma? Wel, ik heb juist een nieuwe minidisc (JA-30ES en vraag me af of ik ook daar een tenclock in zou kunnen plaatsen en Gydotron heeft mij voorgesteld een buizenuitgangstrap in mijn NAD te plaatsen dmv een MU-stage. Maar waneer die dingen gebeuren laat ik nog wel weten...
Mvg,
Roeland


