Voor een hifi speaker ben ik op zoek naar een 15" woofer (dus geen subwoofer). Mijn oog is o.a. gevallen op de Beyma 15K200 / SM115K. De laatste is de opvolger van de 15K200 met praktisch dezelfde parameters. Mooi laag fs van 27Hz, hoge Qm, lage Qe, een acceleratiefactor van 193 en de prijs is bescheiden. Heeft iemand ervaring met deze woofers?
Ik heb niet direct ervaring met de Beyma woofer. Ik gebruik zelf een B&C 15PL40 voor de midbass, met volle tevredenheid. http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 15PL40.pdf
De B&C heeft een nog iets lagere mms. Met 79 gram is dat best knap voor een 15" woofer.
Heb je ook eens naar PHL gekeken? Wel een stuk duurder, maar het zijn dan wel erg deftige woofers!
De acceleratiefactor/versnellingsfactor, oftewel ... hoe snel kan de konus van punt a naar punt b worden verplaatsd door de motor (spreekspoel/magneet).
Heb je ook eens naar PHL gekeken? Wel een stuk duurder, maar het zijn dan wel erg deftige woofers!
Staat ook op mijn short-list. 5010, 5020 of 6090. Evenals de Eighteen Sound 15ND930.
Mag ik vragen wat je plannen zijn?!
Sinds de bouw van de Andromeda (alweer 5 jaar geleden) heb ik eigenlijk niks gedaan met grote woofers. Tevens speel ik contrabas in mijn vrijetijd - daar valt altijd op dat als ik versterkt moet spelen, het over een 15" woofer altijd echter klinkt dan over een 12" woofer ook al is de laagste noot van de bas maar 42Hz. Over een 12" hoor je "bas", over een 15" hoor je "contrabas". Dus mijn vingers (en oren) jeuken weer om "echt" laag te hebben over mijn hifi. Probleem is wat doe je tussen een 15" en een tweeter? Een enkele 8" PHL mid? Of toch nog 12" woofer erbij en een 7" mid? Ook PHL voor het midden of toch de nieuwe Thiel&Partner C2-90/T6? Keuzes genoeg dus!
Heb je ook eens naar PHL gekeken? Wel een stuk duurder, maar het zijn dan wel erg deftige woofers!
Staat ook op mijn short-list. 5010, 5020 of 6090. Evenals de Eighteen Sound 15ND930.
Mag ik vragen wat je plannen zijn?!
Sinds de bouw van de Andromeda (alweer 5 jaar geleden) heb ik eigenlijk niks gedaan met grote woofers. Tevens speel ik contrabas in mijn vrijetijd - daar valt altijd op dat als ik versterkt moet spelen, het over een 15" woofer altijd echter klinkt dan over een 12" woofer ook al is de laagste noot van de bas maar 42Hz. Over een 12" hoor je "bas", over een 15" hoor je "contrabas". Dus mijn vingers (en oren) jeuken weer om "echt" laag te hebben over mijn hifi. Probleem is wat doe je tussen een 15" en een tweeter? Een enkele 8" PHL mid? Of toch nog 12" woofer erbij en een 7" mid? Ook PHL voor het midden of toch de nieuwe Thiel&Partner C2-90/T6? Keuzes genoeg dus!
Hoi Tony,
Grappig, B&W is tot dezelfde conclusie gekomen als jij. Als de ruimte akoestisch goed is, dan klinkt het pas echt echt met een 15" woofer. Overigens hebben ze dit gewoon gecombineerd met een 6" midwoofer, dus vierweg gaan zou niet perse nodig hoeven te zijn. Met jouw aandacht voor de kast zou je het toch ook voor elkaar moeten krijgen om die 15" fatsoenlijk te laten werken tot 300 Hz of zo.
Ik begin nu steeds meer te geloven dat een groot stralend oppervlakte mede verantwoordelijk is voor de 'juiste' sound.
Hoe een 15" woofer te combineren is met een mid zou ik je niet kunnen vertellen. Ik werk zelf met een 15" bandpass hoorn op het midlaag waar op 330 Hz een hoorn geladen mid het overneemt. Hoorn geladen mid lijkt me ook wel in jou project te passen. Klankmatig vind ik het geweldig, en ik zou verwachten dat een hoorn beter op de woofer aansluit dan een 7" omdat het stralend vlak net zo groot is als die van de woofer.
Misschien het overwegen waard? Ik kan vrij simpel een test set up voor je bouwen. Ik heb een 15" TL staan waar de B&C 15PL40 in kan, en de mid hoorn die het vanaf 330 Hz doet.
Grappig, B&W is tot dezelfde conclusie gekomen als jij. Als de ruimte akoestisch goed is, dan klinkt het pas echt echt met een 15" woofer. Overigens hebben ze dit gewoon gecombineerd met een 6" midwoofer, dus vierweg gaan zou niet perse nodig hoeven te zijn. Met jouw aandacht voor de kast zou je het toch ook voor elkaar moeten krijgen om die 15" fatsoenlijk te laten werken tot 300 Hz of zo.
Groet, Jeroen
In 3-weg simulaties met bijvoorbeeld een PHL 5010 + Thiel&Partner C2-90-T6 + C2-24 ziet het er op papier inderdaad prima uit, alleen mijn gevoel heeft nog problemen met een 15" in het mid. Aan de andere kant zou ik het gewoon moeten proberen, klinkt het in mijn oren niet dan kan ik er altijd nog een 10" of 12" tussen hangen en een 3.5-weg van maken. De Beyma woofer valt dan in ieder geval af want die loopt niet zo mooi door in het middengebied. Maar (en daar ga ik weer) ik wil het liefst een gesloten kast dus dat houdt automatisch in weinig rendement in het laag; kan ik wel weer ter compensatie een tweede 15" eronder hangen maar dan moet ik eerst goedkeuring hebben van mijn vrouw.
Goed artikel van jouw "bol met omgekeerde hoorn" overigens. Kan ik mooi afkijken voor mijn mid!
Het wordt idd allemaal wat groter als je er een hoorn voor knoopt. Hoorn die ik gebruik is ongeveer zo groot als een 15" driver, als je daar nog eens 1 of 2 15" drivers onderhangt wordt het al snel een bakbeest. (heb al eens een poging gewaagd om zoiets op papier te krijgen )
15" hoeft niet per perse verkeerd te gaan.
Rob Dingen heeft focal speakers met 15" audiom, audiom mid is volgens mij 6" en de audiom tweeter.
Klinkt heel erg goed.
Goed artikel van jouw "bol met omgekeerde hoorn" overigens. Kan ik mooi afkijken voor mijn mid!
Hoi Tony,
Bedankt voor het compliment!
Wat die 15 cm betreft, ik kan me dat gevoel voorstellen. Alleen, bedenk even dat je bij dezelfde uitslag op 300 Hz 100 keer minder oppervlak nodig hebt voor dezelfde geluidsdruk op 30 Hz. Dus een 800 cm2 woofer die 1 mm uitslaat op 30 Hz maakt dezelfde geluidsdruk als een tweetertje op 300 Hz die bv slechts een oppervlak van 8 cm2 heeft en 1 mm uitslaat. Dit doe je natuurlijk niet in de praktijk, maar het is wellicht goed om met deze kort door de bocht gezond verstand redenatie je gevoel wat bij te stellen