Beyma 15K200 / SM115K

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Beyma 15K200 / SM115K

Bericht door Geenius »

Voor een hifi speaker ben ik op zoek naar een 15" woofer (dus geen subwoofer). Mijn oog is o.a. gevallen op de Beyma 15K200 / SM115K. De laatste is de opvolger van de 15K200 met praktisch dezelfde parameters. Mooi laag fs van 27Hz, hoge Qm, lage Qe, een acceleratiefactor van 193 en de prijs is bescheiden. Heeft iemand ervaring met deze woofers?

Afbeelding

http://www.bmm-electronics.com/document ... 15k200.pdf

http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... M-115K.pdf
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik heb niet direct ervaring met de Beyma woofer. Ik gebruik zelf een B&C 15PL40 voor de midbass, met volle tevredenheid. http://www.speakerstore.nl/luidsprekers ... 15PL40.pdf
De B&C heeft een nog iets lagere mms. Met 79 gram is dat best knap voor een 15" woofer.

Heb je ook eens naar PHL gekeken? Wel een stuk duurder, maar het zijn dan wel erg deftige woofers!

Mag ik vragen wat je plannen zijn?! :wink:
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Heeft iemand ervaring met deze woofers?
Martin (HSI) van dit forum heeft "ruime" ervaring met deze luidspreker.

Het is wel een echte PA-woofer en komt in normale afstemming effectief niet veel lager als de 35 a 40 Hz.
een acceleratiefactor van 193
De acceleratiefactor, is dat iets nieuws :?:

Mvg Johan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

De acceleratiefactor/versnellingsfactor, oftewel ... hoe snel kan de konus van punt a naar punt b worden verplaatsd door de motor (spreekspoel/magneet).

http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... rSpeed.pdf
http://www.infolytica.com/en/coolstuff/ex0039/

Acceleratiefactor = BL / Mms

Beyma 15K200 / SM115K
BL factor = 20.5 N/A
Moving mass = 0.106 kg.
20.5 / 0.106 = 193
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

michiel schreef:
Heb je ook eens naar PHL gekeken? Wel een stuk duurder, maar het zijn dan wel erg deftige woofers!
Staat ook op mijn short-list. 5010, 5020 of 6090. Evenals de Eighteen Sound 15ND930.
Mag ik vragen wat je plannen zijn?! :wink:
Sinds de bouw van de Andromeda (alweer 5 jaar geleden) heb ik eigenlijk niks gedaan met grote woofers. Tevens speel ik contrabas in mijn vrijetijd - daar valt altijd op dat als ik versterkt moet spelen, het over een 15" woofer altijd echter klinkt dan over een 12" woofer ook al is de laagste noot van de bas maar 42Hz. Over een 12" hoor je "bas", over een 15" hoor je "contrabas". Dus mijn vingers (en oren) jeuken weer om "echt" laag te hebben over mijn hifi. :twisted: Probleem is wat doe je tussen een 15" en een tweeter? Een enkele 8" PHL mid? Of toch nog 12" woofer erbij en een 7" mid? Ook PHL voor het midden of toch de nieuwe Thiel&Partner C2-90/T6? Keuzes genoeg dus! :D
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Rademakers schreef:
Martin (HSI) van dit forum heeft "ruime" ervaring met deze luidspreker.
Dank! Ik zal hem een mailtje sturen.
Het is wel een echte PA-woofer en komt in normale afstemming effectief niet veel lager als de 35 a 40 Hz.
Als ik 40Hz haal dan ben ik al blij, met 35Hz ben ik erg blij. :D Voor mij is de kwaliteit van het laag het aller belangrijkste.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
michiel schreef:
Heb je ook eens naar PHL gekeken? Wel een stuk duurder, maar het zijn dan wel erg deftige woofers!
Staat ook op mijn short-list. 5010, 5020 of 6090. Evenals de Eighteen Sound 15ND930.
Mag ik vragen wat je plannen zijn?! :wink:
Sinds de bouw van de Andromeda (alweer 5 jaar geleden) heb ik eigenlijk niks gedaan met grote woofers. Tevens speel ik contrabas in mijn vrijetijd - daar valt altijd op dat als ik versterkt moet spelen, het over een 15" woofer altijd echter klinkt dan over een 12" woofer ook al is de laagste noot van de bas maar 42Hz. Over een 12" hoor je "bas", over een 15" hoor je "contrabas". Dus mijn vingers (en oren) jeuken weer om "echt" laag te hebben over mijn hifi. :twisted: Probleem is wat doe je tussen een 15" en een tweeter? Een enkele 8" PHL mid? Of toch nog 12" woofer erbij en een 7" mid? Ook PHL voor het midden of toch de nieuwe Thiel&Partner C2-90/T6? Keuzes genoeg dus! :D
Hoi Tony,

Grappig, B&W is tot dezelfde conclusie gekomen als jij. Als de ruimte akoestisch goed is, dan klinkt het pas echt echt met een 15" woofer. Overigens hebben ze dit gewoon gecombineerd met een 6" midwoofer, dus vierweg gaan zou niet perse nodig hoeven te zijn. Met jouw aandacht voor de kast zou je het toch ook voor elkaar moeten krijgen om die 15" fatsoenlijk te laten werken tot 300 Hz of zo.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik begin nu steeds meer te geloven dat een groot stralend oppervlakte mede verantwoordelijk is voor de 'juiste' sound. :wink:

Hoe een 15" woofer te combineren is met een mid zou ik je niet kunnen vertellen. Ik werk zelf met een 15" bandpass hoorn op het midlaag waar op 330 Hz een hoorn geladen mid het overneemt. Hoorn geladen mid lijkt me ook wel in jou project te passen. Klankmatig vind ik het geweldig, en ik zou verwachten dat een hoorn beter op de woofer aansluit dan een 7" omdat het stralend vlak net zo groot is als die van de woofer.

Misschien het overwegen waard? Ik kan vrij simpel een test set up voor je bouwen. Ik heb een 15" TL staan waar de B&C 15PL40 in kan, en de mid hoorn die het vanaf 330 Hz doet.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Grappig, B&W is tot dezelfde conclusie gekomen als jij. Als de ruimte akoestisch goed is, dan klinkt het pas echt echt met een 15" woofer. Overigens hebben ze dit gewoon gecombineerd met een 6" midwoofer, dus vierweg gaan zou niet perse nodig hoeven te zijn. Met jouw aandacht voor de kast zou je het toch ook voor elkaar moeten krijgen om die 15" fatsoenlijk te laten werken tot 300 Hz of zo.

Groet, Jeroen
In 3-weg simulaties met bijvoorbeeld een PHL 5010 + Thiel&Partner C2-90-T6 + C2-24 ziet het er op papier inderdaad prima uit, alleen mijn gevoel heeft nog problemen met een 15" in het mid. Aan de andere kant zou ik het gewoon moeten proberen, klinkt het in mijn oren niet dan kan ik er altijd nog een 10" of 12" tussen hangen en een 3.5-weg van maken. De Beyma woofer valt dan in ieder geval af want die loopt niet zo mooi door in het middengebied. Maar (en daar ga ik weer) ik wil het liefst een gesloten kast dus dat houdt automatisch in weinig rendement in het laag; kan ik wel weer ter compensatie een tweede 15" eronder hangen maar dan moet ik eerst goedkeuring hebben van mijn vrouw. :wink:

Goed artikel van jouw "bol met omgekeerde hoorn" overigens. Kan ik mooi afkijken voor mijn mid!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

michiel schreef:
Ik kan vrij simpel een test set up voor je bouwen. Ik heb een 15" TL staan waar de B&C 15PL40 in kan, en de mid hoorn die het vanaf 330 Hz doet.
Bedankt voor het aanbod, maar een (grote) hoorn-mid stuit thuis op enig esthetische weerstand ](*,)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Het wordt idd allemaal wat groter als je er een hoorn voor knoopt. Hoorn die ik gebruik is ongeveer zo groot als een 15" driver, als je daar nog eens 1 of 2 15" drivers onderhangt wordt het al snel een bakbeest. (heb al eens een poging gewaagd om zoiets op papier te krijgen :wink: )
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

15" hoeft niet per perse verkeerd te gaan.
Rob Dingen heeft focal speakers met 15" audiom, audiom mid is volgens mij 6" en de audiom tweeter.
Klinkt heel erg goed.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

krab krab krab (t jeukt)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik denk dat ik maar wat proefjes ga doen. Nu maar een geschikte kandidaat vinden met een fs van rond de 35Hz en een vlak verloop tot circa 1kHz.

Afbeelding 8)
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 18 apr 2005, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien de Fane Crescendo 15B iets?
Fs van 34 Hz en redelijk betaalbaar. (http://www.fane-acoustics.com/public_ht ... RES15B.PDF)

Of de Fane Colossus 15B (Fs=30Hz)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
Goed artikel van jouw "bol met omgekeerde hoorn" overigens. Kan ik mooi afkijken voor mijn mid!
Hoi Tony,

Bedankt voor het compliment!

Wat die 15 cm betreft, ik kan me dat gevoel voorstellen. Alleen, bedenk even dat je bij dezelfde uitslag op 300 Hz 100 keer minder oppervlak nodig hebt voor dezelfde geluidsdruk op 30 Hz. Dus een 800 cm2 woofer die 1 mm uitslaat op 30 Hz maakt dezelfde geluidsdruk als een tweetertje op 300 Hz die bv slechts een oppervlak van 8 cm2 heeft en 1 mm uitslaat. Dit doe je natuurlijk niet in de praktijk, maar het is wellicht goed om met deze kort door de bocht gezond verstand redenatie je gevoel wat bij te stellen :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hoewel ik niks met Beyma speakers heb
teveel PA..

hier een topic van duitsforum
"Het Beest"

http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... hread=1913


Beyma toch meer kwaliteit dan ik dacht ??? :idea: :idea:
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

Beyma heeft uitstekende kwaliteit (maar wel PA).

Maar waarom in hemelsnaam in een rear loaded hoorn?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

JBL misschien ook een kandidaat ??
Wel in het frans..
maar toch leuke link

http://www.ptsoundlab.com/secenceintes/ ... mighty.htm
Plaats reactie