LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Waar het uiteindelijk allemaal om gaat is of je er zelf met plezier naar luistert. Ik vond mijn Open Baffle echt een grrot verschil maken in mijn echo put (woonkamer).

Nu heb ik aan een want een hele dikke boeken kast staan en dat geeft zoveel demping dat gewone "Boxen" ook lekker klinken.

De beleving van Open Baffle blijft wel uniek. Je krijgt het gevoel alsof je in de concert zaal bent als je ogen dicht doet. Het geluid komt niet uit een point source maar is veel meer ruimtelijk. (Het kost dan ook wel wat ruimte ;-))

Succes met afbouwen. Ben benieuwd hoe je het vind klinken als ze klaar zijn.

btw De woofers wel actief filteren! Neem twee versterkers en zelf een actief filtertje klussen is echt de moeitje en waarschijnlijk goedkoper dan Passief proberen hetzelfde te bereiken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Erwin schreef:
Waar het uiteindelijk allemaal om gaat is of je er zelf met plezier naar luistert. Ik vond mijn Open Baffle echt een grrot verschil maken in mijn echo put (woonkamer).

Nu heb ik aan een want een hele dikke boeken kast staan en dat geeft zoveel demping dat gewone "Boxen" ook lekker klinken.

De beleving van Open Baffle blijft wel uniek. Je krijgt het gevoel alsof je in de concert zaal bent als je ogen dicht doet. Het geluid komt niet uit een point source maar is veel meer ruimtelijk. (Het kost dan ook wel wat ruimte ;-))

Succes met afbouwen. Ben benieuwd hoe je het vind klinken als ze klaar zijn.

btw De woofers wel actief filteren! Neem twee versterkers en zelf een actief filtertje klussen is echt de moeitje en waarschijnlijk goedkoper dan Passief proberen hetzelfde te bereiken.
Een deken tegen de zijmuur went ook na een tijdje :lol: Hopelijk biedt open baffle net datgene wat ik soms mis bij normale luidsprekers. MIsschien wel dat wat jij beschrijft

Ja ik heb straks een 3 weg actief filter nodig plus een passief deel voor de mid en tweeter.

Ik vind het wel moeilijk om te beslissen hoeveel versterkervermogen ik nodig heb. Je zou denken dat er niet veel vermogen nodig is om woofers free air hun xmax te laten bereiken.

Weet iemand daar iets voor?

Ik heb al gekeken naar de SPL sheet van linkwitz, maar daar is niks te koppelen aan vermogen.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Montana schreef:
Ja ik heb straks een 3 weg actief filter nodig plus een passief deel voor de mid en tweeter.
Martijn
Ik gebruik een Actief filter voor het scheiden van Laag en Mid+Hoog. En een passief filter tussen de Mid en tweeter. Op dit moment misbruik ik nog steeds mijn 5.1 Home cinema versterker als actief filter. Ik gebruik de Sub uit op 200Hz en heb dus mono Woofers. Ik luister er nog steeds met veel plezier naar...

Montana schreef:
Ik vind het wel moeilijk om te beslissen hoeveel versterkervermogen ik nodig heb. Je zou denken dat er niet veel vermogen nodig is om woofers free air hun xmax te laten bereiken. Weet iemand daar iets voor?
Martijn
Je heb niet veel vermogen nodig om een redelijk luister nivo (SPL) te bereiken. 30 Watt RMS is waarschijnlijk al voldoende voor de woofers tenzij je ze buiten wil gaan gebruiken ;-) Meer kan geen kwaad natuurlijk maar meer dan 50 Watt RMS heb je echt niet nodig. En ik verwacht dat je woofers het dan al zwaar gaan krijgen qua X-max. Die 1200 Watt per unit slaat nu helemaal nergens op...

Je hebt ook een (actief) filter nodig om +6 dB per octaaf erbij te krijgen onder de +/- 200 Hz.

In mijn Budget dipole heb ik een schema opgenomen wat je als uitgangspunt kunt gebruiken voor de +6 dB correctie. Als je vragen heb hoor ik het wel
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

is dit apparaat misschien iets om het een en ander af te regelen actief ?

http://www.car-hifi-styling.de/catalog/ ... -2264.html
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Erwin schreef:

Montana schreef:
Ik vind het wel moeilijk om te beslissen hoeveel versterkervermogen ik nodig heb. Je zou denken dat er niet veel vermogen nodig is om woofers free air hun xmax te laten bereiken. Weet iemand daar iets voor?
Martijn
Je heb niet veel vermogen nodig om een redelijk luister nivo (SPL) te bereiken. 30 Watt RMS is waarschijnlijk al voldoende voor de woofers tenzij je ze buiten wil gaan gebruiken ;-) Meer kan geen kwaad natuurlijk maar meer dan 50 Watt RMS heb je echt niet nodig. En ik verwacht dat je woofers het dan al zwaar gaan krijgen qua X-max. Die 1200 Watt per unit slaat nu helemaal nergens op...

Je hebt ook een (actief) filter nodig om +6 dB per octaaf erbij te krijgen onder de +/- 200 Hz.

In mijn Budget dipole heb ik een schema opgenomen wat je als uitgangspunt kunt gebruiken voor de +6 dB correctie. Als je vragen heb hoor ik het wel
Ik zal eerst wat metingen moeten doen om erachter te komen tot waar de 6dB cpompensatie nodig is.

Wat betreft het vermogen, daar denk ik dat 30 watt een lachertje is voor deze woofers. Een wattmeter op een flinke versterker is wel makkelijk. Dan kan je de woofer tot xmax drijven en aflezen hoeveel hij daarbij gebruikt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bartsegers schreef:
is dit apparaat misschien iets om het een en ander af te regelen actief ?

http://www.car-hifi-styling.de/catalog/ ... -2264.html
Car-hifi! :shock: Een alles in een oplossing lijkt me beter. Om nou 6 van die kastjes te hebben.. De dipoolcorrectie kan je er niet mee maken ook. Ik denk dat je er niet omheen kan om iets op maat te maken als het om een dipoolfilter gaat.

Velodyne heeft wel een EQ apparaat dat dmv meten de juiste instelling maakt, maar dan zou ik daar 2 stuks van nodig hebben. Kosten/baten zijn dan ver te zoeken.
Laatst gewijzigd door Martijn H op wo 22 aug 2007, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

bartsegers schreef:
is dit apparaat misschien iets om het een en ander af te regelen actief ?

http://www.car-hifi-styling.de/catalog/ ... -2264.html

Nu geen tijd om te lezen wat het is maar ik verwacht niet dat je hiermee een +6 dB shelving lowpass filter kunt simuleren...

Ik gebruik zelf een oude Philips versterker met een "Extended Bass" knop. Dit komt wel aardig in de buurt. ;-)
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Montana schreef:

Velodyne heeft wel een EQ apparaat dat dmv meten de juiste instelling maakt, maar dan zou ik daar 2 stuks van nodig hebben. Kosten/baten zijn dan ver te zoeken.

Qua kosten baten is zelf knutselen veruit het goedkoopst. Het kost alleen wat meer tijd en een investering in een soldeerbout. Een basis schema is zo beschikbaar en daarna is het een kwestie van gaatjes board en wat met opampjes freubelen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Als 't wat mag kosten is zo'n DEQX ding misschien wel iets? Of anders voor het 'afregelstadium' een behringer?

Eventueel heb ik wel een UcD400 beschikbaar om wat te testen tzt?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Als 't wat mag kosten is zo'n DEQX ding misschien wel iets? Of anders voor het 'afregelstadium' een behringer?

Eventueel heb ik wel een UcD400 beschikbaar om wat te testen tzt?
Hier komt geen Behringer digitaal filter meer in huis.. Met een actief filter moet alles op te lossen zijn! Met die behringers heb ik niet erg goede ervaringen. :roll:

Probleem is wel dat ik zelf geen ervaringen met actieve filter bouw heb. Een 3 weg actief filter ontwerpen is dus een hels karwei. Mocht het allemaal niet lukken kan ik altijd nog op zoek gaan naar een verantwoord digitaal systeem.

mvg,

Martijn
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je mag mijn DCX en Ultra-Curve wel lenen :wink: .
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Montana schreef:

Probleem is wel dat ik zelf geen ervaringen met actieve filter bouw heb. Een 3 weg actief filter ontwerpen is dus een hels karwei.

Het is hetzelfde als pasieve filters alleen wat subtieler soldeerwerk ;-)

Misschien wel interessant om te lezen wat ESP erover te vertellen heeft:

http://sound.westhost.com/bi-amp.htm


Hij heeft ook kant en klaare projecten en dat spul werkt prima!

http://sound.westhost.com/project09.htm

http://sound.westhost.com/project81.htm
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ja, ik moet me er ook nog meer in verdiepen nog. Tot nu toe ben ik elke dag met de bouw bezig geweest.

Jeroen_D, die mijn vorige actieve filter gebouwd heeft, zei dat dat oude filter ook om te bouwen is voor dipoolgebruik. Misschien is de oplossing dus miinder moeilijk dan hij lijkt.


Vandaag heb ik een rugbrekende dag gehad!

Gisteren heb ik 2 lagen gegrond, zodat dat de nacht kon drogen en ik vandaag verder kon gaan met de laatste, maar belangrijkste laag!

pictures please?! :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De linker en rechter baffle lijken gespiegeld te zijn, omdat ik elke lat voor de linker en rechter baffle gebruikt heb. Lastig uit te leggen.. Dat heb ik expres gedaan, zodat de baffles gelijk lijken qua verhoudingen en de vorm van de nerven.

Zondag als iedereen van de stilte en natuur geniet rond Uitdam, ga ik opnieuw schuren en de achterkant nog een keer in de grondverf zetten. Ook de gaten voor de woofers maak ik dan. De gaten voor de mid en tweeter komen pas als ik zeker weet dat ik met de Usher en Neo wil werken.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Sexy Fuck! :o
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock: =D>
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb 3 freesjes per baffle moeten gebruiken om al dat hout te frezen! Vooral het hardhout is harder dan staal! :twisted:

Van een van de freesjes trilde het geleidewielletje los en schoot ik door het hardhout heen. Gelukkig aan de bovenkant, zodat ik beide baffles 2 mm heb ingekort en alles weer strak is.

Smaken verschillen heel erg heb ik gemerkt. Een voorbijlopende (saggerijnig kijkende) vrouw vond het geen gezicht! :( :lol:


Afbeelding

Ik denk dat ik het hout nog met een kleine radius afrond.

:D :D

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Met die stijfheid komt het wel goed zo te zien... :o Ze zijn ook echt heel groot! Wat een enorme baffle!

Qua Speakers en afwerking spaar je kosten nog moeite. Dan is het wel zonde als je het qua filters op een kompromisje zou gooien omdat je daar nog ff niet in thuis bent.

Goede speakers is belangrijk maar is geen garantie voor kwaliteit. Met slechte filters kun je de hele boel als nog verprutsen en dat zou toch zonde zijn...

Laat die fotoos maar komen. Ik ben wel benieuwd naar het eind resultaat.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Montana schreef:
Smaken verschillen heel erg heb ik gemerkt. Een voorbijlopende (saggerijnig kijkende) vrouw vond het geen gezicht! :( :lol:
Vast een Bose klant.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Afbeelding
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lekker kl*te werkje met die hout :P

Maar het wordt nu mooi, je gaten zien er nu alleen nogal, ehm hoekig uit :P
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben blij dat jullie het mooi vinden! :)

Gaten worden nog rond! Hopelijk schiet ik niet uit met de frees! Plamuur ziet er zo raar uit..
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Woofers infrezen( zie foto)..

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Heel mooi. Wat voor circelgeleider heb je gebruikt?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

sietse schreef:
Heel mooi. Wat voor circelgeleider heb je gebruikt?
Twee ijzeren stangen door de freesmachine en aan het andere eind een plaatje. Daar heb ik dan een 10mm bout van 10 cm lengte aan vast gemaakt. De Bout komt in het midden van het gat en geleidt de frees dan mooi in een rondje.. Met een moer kan je het geheel dan ook nog vastdraaien. Volgens mij de standaard methode!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo ! ziet er een stuk beter uit :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”