Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Ik heb toevallig afgelopen week iets soortgelijks gedaan met de basreflex pijp i.c.m. demping in de kast. Ik zal je de tussenresultaten in de PM sturen.
Bedankt Marc, heb de resultaten bekomen en bekeken.
Het valt me wel op dat je via impedantiecurve werkt.
Is dit een bewuste keuze? Ik heb net wat beginnende resonantiemetingen gedaan aan de Concave en de akoustische near-field frekwentiemeting geeft mij een duidelijk betere resolutie om wijzigingen te ondekken.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

hierbij een meting van de Reflex woofer en de passieve straler afgesteld met 40 gram extra gewicht. Dus volgens vorige meting "274", die waarbij beide impedantiemaxima gelijk hoog waren en dus Fb precies in het midden daarvan.
Dat is ook op de meting hier terug te vinden, alhoewel dat er toch een paar hertz verschil op zit. Dit zou misschien te maken kunnen hebben met de lekkende terminals op de achterzijde.

Tevens hoorde ik tijdens het aflopen van het sinussignaal een rateld geluid uit de PM komen. Dat zou de tijdelijke bevestiging van de 40 gram extra gewicht kunnen zijn.

Hoedanook, op deze meting is mooi het verloop van woofer en passief membraan te zien.
Bijlagen
Concave20070815Woofer_enPM [800x600].jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

op één van de fotos vorige week was duidelijk te zien dat er een BAF mat was geplaatst tussen de Woofer en de passieve straler.

In onderstaande meting is het verschil te zien tussen de kast zonder demping en de kast met een BAF mat tussen de 2 units.

De DIP, oftewel staande golf, bij 300 Hz, is duidelijk weg door de 3 cm dunne laag BAF.
Waar de andere storingen nog vandaan komen moet nog worden onderzocht. Ze hebben volgens mij echter niets te maken met de vertikale staande golf.

Voor alle duidelijkheid. De donker blauwe is zonder BAF, de licht blauwe is met BAF.
Ed.
Bijlagen
Concave20070815metenzonderBAF tussen WenPM [800x600].jpg
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

asterduc schreef:
Bedankt Marc, heb de resultaten bekomen en bekeken.
Is dit een bewuste keuze? Ik heb net wat beginnende resonantiemetingen gedaan aan de Concave en de akoustische near-field frekwentiemeting geeft mij een duidelijk betere resolutie om wijzigingen te ondekken.
Ik heb ook akoestische metingen (zal ze opsturen).

Met een baspijp aan de onderzijde van de kast, en een woofer aan de voorzijde, is het moeilijk om van 2 nearfields naar een totaalmeting te komen. De impedantiemetingen zijn makkelijk interperteerbaar, je bent de akoestische schommelingen t.g.v. je unit output kwijt.

Marc
rho

Bericht door rho »

asterduc schreef:
op één van de fotos vorige week was duidelijk te zien dat er een BAF mat was geplaatst tussen de Woofer en de passieve straler.

In onderstaande meting is het verschil te zien tussen de kast zonder demping en de kast met een BAF mat tussen de 2 units.

De DIP, oftewel staande golf, bij 300 Hz, is duidelijk weg door de 3 cm dunne laag BAF.
Waar de andere storingen nog vandaan komen moet nog worden onderzocht. Ze hebben volgens mij echter niets te maken met de vertikale staande golf.

Voor alle duidelijkheid. De donker blauwe is zonder BAF, de licht blauwe is met BAF.
Ed.
Zou het kunnen dat je hoofdprobleem net boven de 600hz zit? Dan heb je wel een lagereharmonische weggewerkt met de BAF maar niet het hoofdprobleem.
Die net boven de 600Hz zit namelijk verdacht dicht bij net het dubbele van die net boven 300Hz.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
.... impedantiemaxima gelijk hoog waren en dus Fb precies in het midden daarvan.
bijna.. het impedantieminimum is een erg goede indicatie van de afstemming, de echte waarde meet je accoustisch en wel het minimum van de woofer output [boek van Joe d'A]
marc.heijligers

Henkjan schreef:
het impedantieminimum is een erg goede indicatie van de afstemming
Precies, d'Appalito beschrijft dat prima. Je moet daarvoor je unit in een gesloten en open kast meten.

Hieronder 3 metingen; de eerste van de woofer los, en 2 in de Milestones kast; eentje in de reflexkast met demping, en eentje in een gelsoten kast zonder demping; beiden voor een ongefilterde woofer (dat maakt ook nog uit).

Je kan zien dat:
1. Demping knoeperdhard nodig is (130Hz, 300Hz, 500Hz).
2. De opbreekeffect van de woofer erg duidelijk is bij de 3.4kHz.
3. De pijp naar een hogere frequentie afgestemd moet worden (20-30Hz). Voor fijnafstemming is dat een kwestie van luisteren wat het precies moet zijn.

Marc

PS: De metingen zijn weergegeven op een logaritmische as, er zit een bug in Fuzzmeasure om het goed weer te geven op een lineaire as. De hoogte is dus wat vertekend.
Bijlagen
WooferZonderKast.gif
WooferZonderKast.gif (12.31 KiB) 3265 keer bekeken
BasreflexMetDemping.gif
BasreflexMetDemping.gif (12.65 KiB) 3265 keer bekeken
GelsotenKastGeenDemping.gif
GelsotenKastGeenDemping.gif (12.98 KiB) 3265 keer bekeken
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op zo 19 aug 2007, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
marc.heijligers

Vervolgens nog het verschil tussen de kast met een beetje demping alleen achter de woofer, versus de kast geheel (losjes) gevuld met demping.

Ik kan het verschil duidelijk horen. Met een beetje demping hoor je "kastgons", geheel gevuld is de speakerkast "kleurloos".

Marc
Bijlagen
BasreflexBeetjeDempingAchte.gif
BasreflexBeetjeDempingAchte.gif (12.66 KiB) 3261 keer bekeken
BasreflexMetDemping.gif
BasreflexMetDemping.gif (12.65 KiB) 3261 keer bekeken
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Zou het kunnen dat je hoofdprobleem net boven de 600hz zit? Dan heb je wel een lagereharmonische weggewerkt met de BAF maar niet het hoofdprobleem.
dat denk ik eerlijk gezegd niet Rik.
Als het de tweede harmonische zou zijn van die staande golf zou je minstens 'iets' verschil moeten zien. Maar beide lijnen in dat gebied zijn quasie indentisch. Ik vermoed dat hier iets anders meespeeld. Maar dat hoop ik te vinden met meer metingen.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
Is dit een bewuste keuze?
Met een baspijp aan de onderzijde van de kast, en een woofer aan de voorzijde, is het moeilijk om van 2 nearfields naar een totaalmeting te komen. De impedantiemetingen zijn makkelijk interperteerbaar, je bent de akoestische schommelingen t.g.v. je unit output kwijt.
Ach natuurlijk, dat is duidelijk. Bedankt.

Je richtlijnen ivm demping ga ik in de komende weken op die manier uitvoeren en posten. Ik ben benieuwd.

Ed.
rho

Bericht door rho »

asterduc schreef:
rho schreef:
Als het de tweede harmonische zou zijn van die staande golf zou je minstens 'iets' verschil moeten zien. Maar beide lijnen in dat gebied zijn quasie indentisch. Ik vermoed dat hier iets anders meespeeld. Maar dat hoop ik te vinden met meer metingen.

Ed.
Ja, er is wel erg weinig verschil op dat punt tussen beide meetingen.
marc.heijligers

asterduc schreef:
rho schreef:

Ed.
Bij hogere frequenties gaat BAF juist beter werken. Als je de grondtoon dempt, zou de 2e harmonische nog meer moeten dempen.

Als je de impedantie metingen van de Milestones ziet, dan zie je zowiezo geen harmonischen terug. Dat zal bij Ed niet anders zijn. 't Is altijd nuttig om de unit nearfield ook buiten de kast te meten. Als ik de frequenties zie, zou een rubberen tochstrip tussen de unit en de kast misschien ook iets kunnen uitmaken.

Tot slot, bij de 600Hz is de unit in de praktijk waarschijnlijk al redelijk gefiltererd, dus in de praktijk zal een probleem aldaar waarschijnlijk gemaskeerd gaan worden.

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Als ik de frequenties zie, zou een rubberen tochstrip tussen de unit en de kast misschien ook iets kunnen uitmaken.
dat getuigd van kennis Marc.
De M4 bouten zijn net iets te lang voor de getapte gaten in de Trespa frontplaat. Daardoor is de kans groot dat de unit niet volledig tegen de frontplaat is aangetrokken. Ik doe morgen de test.

Ed.
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Mijn ervaring met pr is dat je de afstem freq wat lager kan leggen als bij normale br.
Dat heeft te maken met de opp van de radiator die is veel groter als van een poort dus heb je daar ook meer output.

Rob
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Rob Dingen schreef:
Mijn ervaring met pr is dat je de afstem freq wat lager kan leggen als bij normale br.
Dat heeft te maken met de opp van de radiator die is veel groter als van een poort dus heb je daar ook meer output.
dat geloof ik graag Rob.
De vraag is dan nog welk voordeel je met die lagere frekwentie haalt.

In het geval van RJ, hij gaat met een forse subwoofer de Concave in het onderste oktaaf ondersteunen. Dus heeft hij geen behoefte aan een lager afstelpunt.
Een hogere frekwentie geeft dan naar mijn gevoel net iets meer punch aan het systeem.

Is er eventueel nog een andere reden om een lager afstelpunt te kiezen? Bij een gesloten kast zou je de lagere Q kunnen argumenteren. Maar hoe zit dat bij een Reflexsysteem!
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Als je de afstemfrequentie lager maakt gaat het systeem meer op een gesloten kast lijken. Bass wordt dus strakker.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Is er eventueel nog een andere reden om een lager afstelpunt te kiezen? Bij een gesloten kast zou je de lagere Q kunnen argumenteren. Maar hoe zit dat bij een Reflexsysteem!
Groupdelay, kijk maar wat er gebeurt als je lager afstemt, ik heb in 't verleden hiermee lopen stoeien en toen de PR als concept afgezworen. Daarmee wil ik niet zeggen dat 't niet kan, maar je hebt nu twee massa-veer systemen in één kast, waarbij de ene niet aangedreven is maar vrij kan bewegen. De enige invloed die je daarop kan uitoefenen is dmv. verzwaring van de conus. Ik heb met de combinatie XLS10/PR10 jaren terug een sub gebouwd, 20Hz bij 100dB output was geen probleem, maar de group delay was dusdanig hoog dat deze subwoofer alleen voor home theatre geschikt was, voor muziekweergave gelden toch andere eisen. Mocht 't echt niet lukken om dit netjes te laten klinken dan kan je gewoon ipv. de PR een extra woofer nemen, deze kun je aandrijven, maar ook de spreekspoel en magneetsysteem als rem gebruiken en zo heel specifiek gaan tunen naar de kast cq. luisterruimte.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

hierbij de impedantie meting van de Reflex woofer.
De eerste meting is de normale weergave full-scale, de tweede is een vergroting rond het gebied waar de kast meespeeld.
Mooi te zien op de eerste meting is de kastafstelling met het passieve membraan op 26 hz.

Zoals Marc reeds aangaf, zijn ook hier de resonantieproblemen zichtbaar en zelfs beter interpreteerbaar door afwezigheid van akoustische afstraling buiten de kast.
Deze details kon ik met mijn oude Clio niet zien omwille van de te kleine resolutie.
Ik heb nu een ClioLite geïnstalleerd en die neemt in hoge resolutie op en is daarbij nog goed uit te vergroten.

Ik zal ook de akoustische meting nog posten alsook de metingen in de IEC baffle, maar dat is voor later deze week.

Ed.
Bijlagen
impBR1laag BAF [1024x768].jpg
impBR1laag BAFdetail [1024x768].jpg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat ik me opeens vandaag bedacht.

Waarom wil je de impedantie pieken gelijk hebben ?
Ik kan me erg voorstellen dat het dan zeer bonkerig kan gaan klinken.

Vaak is de BR piek toch wat lager en klinkt het allemaal wat ronder op die manier.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Waarom wil je de impedantie pieken gelijk hebben ?
Ik kan me erg voorstellen dat het dan zeer bonkerig kan gaan klinken.
Bart,
ik heb graag een meet- en berekenbaar vertrekpunt.
De 2 gelijke pieken is voor mij de kritiekste tuning voor veel sublaag. Tenminste, zo heb ik het voor mezelf in de voorbije 30 jaar ervaren.

De Hudges vind ik dan de kritiekste hogere afstelling.

Beginnende bij de 2 gelijke pieken stel ik gehoorsmatig bij om meer punch te bekomen.

Groeten,
Ed.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mmm

Dan nog een (iets andere) vraag mbt impedantie pieken.

Je kan nog wel zo mooi recht afstemmen (bv met lspcad, winisd etc), maar als je daarbij de kast invloeden gaat meerekenen gebeuren er plots hele andere dingen (zie boxsim).

In hoeverre klopt dit in de praktijk volgens jou Ed ?
Ik neem aan dat je daar wel rekening mee heb gehouden voor je Concaves ?

De demping, wat er later in komt, beïnvloed het hele zooitje ook nog eens een keer.
nlmb

Bericht door nlmb »

b_force schreef:
mmm

Dan nog een (iets andere) vraag mbt impedantie pieken.

Je kan nog wel zo mooi recht afstemmen (bv met lspcad, winisd etc), maar als je daarbij de kast invloeden gaat meerekenen gebeuren er plots hele andere dingen (zie boxsim).

De demping, wat er later in komt, beïnvloed het hele zooitje ook nog eens een keer.
Welkom in de wereld van speakers bouwen :).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

haha, die is me al een behoorlijke tijd bekent hoor :P

Ik vroeg me enkel af hoe Ed dit altijd aanpakt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:

Bart,
ik ga niet al te veel af op simulaties. In 'mijn tijd' hadden we die hulpmiddelen nog niet. Ik merk dat de nieuwe generatie ontwerpers het zaakje al draaiende hebben alvorens er iets is gebouwd. Maar ik maak daar slechts beperkt gebruik van.

Groeten,
Ed.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is zeker geen slechte eigenschap van jou.

Nadeel is nmlk dat als bij mensen de simulatie niet meer klopt, ze compleet vastlopen.
Daarom is de leermethode andersom eigenlijk ook beter, is alles weten/kennen uit de praktijk/theorie en dan gaan simuleren.

Net zoiets als (hoofd)rekenen, wat veel mensen niet meer kunnen, en dus slechte schattingen kunnen maken.
En dat is vaak toch essentieel.

Maargoed ik vroeg me dus af in hoeverre BOXsim klopt met simulaties over oa het laag en de impedanties. (of andere programma's)
Maar eigenlijk hoort deze vraag ook ergens anders :)

Overigens vond ik je eigen speakers (die natuurlijk veel op de Concaves lijken) erg veel punch hebben, zeker voor bv een contrabas.
Vandaar dat ik ook direct zei of je wel die 2 pieken gelijk wilt hebben, aangezien de punch dan misschien wel erg heftig kan gaan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”