Post hier je idee met je Hi-Vi B3S

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Bedankt voor je reactie.

Tja om een line te maken met de Sd van 1 zon "lullig"speakertje is ook gek om te zien. 30cm2 zit je al snel aan, met een breedte van bv 10 cm.
Ik denk dat ik dit ontwerp behoudt, en me eens ga verdiepen in het "maken" van een filter, wat ik nog nooit gedaan heb :shock:

EDIT. mid mid tweet mid mid. Hmm. ook dat is inderdaad nog iets waarover ik nog niet uit ben. scheelt een appart hokkie inderdaad.
Bedankt voor het tipje!
Laat ik hem dan meteen maar achterover hellen....

Afbeelding
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Bovenstaand ontwerp vind ik er iig erg mooi uitzien :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

En als je het echt goed wilt doen (naar mijn idee), zeker als je zo'n formaat speaker wilt maken.

Neem je een MTM ontwerp, laat je de B3Sjes lekker gesloten en dan zet je er een leuk (goedkoop) woofertje bij waar je een TL van maakt.(side-mounded misschien)

Het midden gebied van de B3S is nmlk best aardig, maar het laag wat minder.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

ikke schreef:
het oppervlak van de line gelijk kan blijven aan het oppervlak van één woofer.
eeeuuhh :oops: begin van de line 1,5 x opp.vlak basunit en eindigd op 1 x dat opp.vlak.... :oops: :oops:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

[quote="bartsegers"]
Ik denk dat ik dit ontwerp behoudt, en me eens ga verdiepen in het "maken" van een filter, wat ik nog nooit gedaan heb :shock
Laat ik hem dan meteen maar achterover hellen....]

Misschien het overwegen waard om twee en halfweg te doen. Twee basjes laag af, twee basjes door tot de overname tweet. Wordt wel een beetje laagohmig, maar het zou kunnen dat de laag afgefilterde basjes iets beter basje neerzetten, niet gehinderd door middentonen.
Vind laatste plan ook best leuk om te zien.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

het idee een drie weg te maken is er natuurlijk geweest nadat ik de verhalen heb gelezen over het matige basbereik van de kleintjes.
Maar, daarom ook 4 stuks per speaker.

Ook staat overal waar ik luister wel een subje verstopt 8) .

In eerste instantie ben ik toch nieuwsgierig wat deze speakertjes produceren, zei het op wat lager niveau misschien.

Eenvoud siert hopelijk, als deze af zijn. slank model speaker, en eenvoudig ?? filter.

Die hulp kan ik tegen de tijd wel gebruiken namelijk.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Ik heb vandaag even snel een simpel 2 wegje in elkaar geknutseld. Als voorbereiding op de 2 weg die ik ga maken (alleen daar zit nog een extra b3sje bij). Simpel 2e orde filter gemaakt met 6db octaaf op 3500hz. Klinkt erg lekker. Ziet er alleen niet uit. :wink:
Bijlagen
210820071397.jpg
Laatst gewijzigd door hovingtim op di 21 aug 2007, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dit soort tekeningetjes doet het zelfbouwbloed weer stromen bij mij hoor!

Bronskleur, zwarte lak... Hmm ik ga eens tijd vrij maken weer voor deze kereltjes! tweeter wordt bij mij in ieder geval de polycell van infinity.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bartsegers op di 21 aug 2007, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Je foto's zijn hellaas niet te zien (mogen niet gedeeplinkt worden)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

sorry, inderdaad, ik heb ze aangepast.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Hey Bart,

Ik vind je ontwerp boeiend! Ik blijf je volgen!

Vraagje: Waarom gebruik je die tweeter van Infinity? Die tweeter van Dayton die we met z'n allen uit Amerika laten komen, is die niet interessanter voor deze woofertjes?

En dan nog een tip: Aan de achterkant van de woofertjes moet een "chamfer" komen. Dit heb ik al gedaan bij mijn systeem van Zaph en ik kan je vertellen dat je dan niet veel "vlees" meer overhoudt aan de achterzijde van de woofertjes om ze te bevestigen. Deze bevestiging is absoluut een punt van aandacht. Het lijkt mij al helemaal moeilijk als je de B3S'jes zo dicht bij elkaar plaatst. De "chamfers" van de woofertjes zullen elkaar dan overlappen. Er blijft dan maar barweinig hout over achter je woofertjes.

Probeer dit eens te implementeren in je tekening en kijk eens hoe het er dan uitziet.

Succes!

Steven
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

het bevestigen is inderdaad lastig bij deze woofertjes, erg lastig zelfs.
ik probeer dit nog te verduidelijken voor ik aan de slag ga.
wat betreft de tweeters, tja, die groupbuy zat ik aa te denken, echter deze twee infinity tweeters liggen te wachten op een nieuw huis al erg lang. en de klank ervan is heerlijk. soft, en verre van scherp, waar ik allergisch voor ben 8)

ik moet ook crossen op 3-3.5 khz en misschien 2-3 db dempen, zoals ik dat wel eens heb gelezen hier ergens.

eventueel heb ik nog meer units liggen, en weer iets kopen stapelt alleen maar, misschien kennen jullie dat wel :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik heb zojuist eens 1 hivi aangesloten in een 2 liter gesloten boxje.
het laag valt me ook een beetje tegen, alleen binnen een straal van 1-2 meter is het nog netjes.
Ik zet toch het idee door om 4 hivis en 1 tweeter te gebruiken. het sublaag (en ook wat bas) zal een sub moeten aanvullen.
Verder is het inderdaad een heel lekker speakertje om naar te luisteren, maar moeilijke of zware baspassages gooien op hoger niveau toch echt roet in het midden en hoog.
Ook de montage zal erg lastig worden zoals al aangegeven was. Veel ademen kunnen de kereltjes niet als er niet stevig word gefreesd etc.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Hoi Bart,

Ik ben het helemaal met je eens. Het laag valt tegen. Ik heb ze zelf in een gesloten kast van 3,3 liter zitten. Als ik het filter van Zaph gebruik (v.a. 150 Hz dus), is het eigenlijk niet om aan te horen. Je mist een heel deel van je muziek gewoon.

Zonder filter doet het drivertje hard zijn best om bas weer te geven, maar dat kan hij gewoon niet. Het klinkt modderig en van het mooie mid blijft niets over.

Ik heb het al eens eerder gezegd en het is ook te lezen op de site van John Krutke: je MOET er een sub bij hebben.

Dat is dan ook waar ik druk mee bezig ben. Ik ben benieuwd hoe ze klinken in een sub-sat systeem. Ik denk dat het heel aardig gaat klinken. Ik zou jou ook willen adviseren om eerst eens een beetje te experimenteren met de implementatie van een sub in je systeem, alvorens te beslissen meer drivers te gaan gebruiken. Misschien vindt je het wel helemaal OK als je maar één B3S gebruikt, ondersteund door een sub.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

I told you ! :lol: 8)

Was al duidelijk te zien in de datasheets EN in de tests van Zaph.

Wilje ECHT laag hebben, dan moet je voor een Aurasound gaan.

Desalniettemin een leuk klein drivertje voor het midden.

Gooi er een goeie tweeter + sub of woofer onder en je hebt een leuk systeempje :)

Zo zou ik het systeem van Bart leuk vinden met een woofer in TL oid.

Het blijven sowieso leuke woofertje op mee te klooien :)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoho,

Ik denk ook wel dat we aardig verwend zijn hoor. WIJ weten dan wel wat we willen, maar ik denk dat ieder pc-systeempje toch héél erg graag deze units zou willen gebruiken..... :lol:

Volgens mij kun je ze best als breedbander gebruiken, als je maar niet teveel vermogen vraagt en geen diepe bassen verwacht toch?

Jan
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Wowly schreef:
WIJ weten dan wel wat we willen, maar ik denk dat ieder pc-systeempje toch héél erg graag deze units zou willen gebruiken.....
en dat is inderdaad ook precies mijn bedoeling. het hoeft geen high end supergeluid te geven, zolang het maar beter is dan mijn huidige plastic u.s. blaster "speakers". ik zal er dus nooit meer dan een metertje vandaan zitten, en dan klinken ze gewoon lekker genoeg in het laag.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klop, maar ik vond toch het hoog niet echt lekker om naar te luisteren.

En bij de pc kan je altijd nog een leuk klein subje er bijplaatsen :)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
Klop, maar ik vond toch het hoog niet echt lekker om naar te luisteren.

En bij de pc kan je altijd nog een leuk klein subje er bijplaatsen :)
:lol: :mrgreen: :lol: subaholic! :lol: :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

we kunnen altijd nog een Heinikenkratje look-a-like maken :P

Wedden dat het beter klinkt :P
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

b_force schreef:
Wedden dat het beter klinkt :P
absoluut!

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

b_force schreef:
Wedden dat het beter klinkt
Als Bart de vier woofjes serie parr. schakeld, zou het best es mee kunnen vallen.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

sietse schreef:
b_force schreef:
Wedden dat het beter klinkt
Als Bart de vier woofjes serie parr. schakeld, zou het best es mee kunnen vallen.
Wat zou best eens mee kunnen vallen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

de totale impedantie 8) :-k
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik heb 4 stuks aangesloten in een 10 liter oude basbox, en het laag is dan best te pruimen. je hebt met 8 drivertjes toch nog een kleine 240cm2 aan membraan oppervlak. Daarentegen is het natuurlijk zo, dat als 1 driver modderig klinkt, 8 stuks dat ook doen. Ik ben benieuwd wat de TL dan nog aan laag toevoegd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”