LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Avalon Eidolon is echt zo hoog niet hoor! Misschien bedoel je die andere gevallen, waarbij de mid het hoogst staat in een kop die schuin naar beneden straalt ipv omhoog. Dat is wat gunstiger.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Avalon Eidolon is echt zo hoog niet hoor! Misschien bedoel je die andere gevallen, waarbij de mid het hoogst staat in een kop die schuin naar beneden straalt ipv omhoog. Dat is wat gunstiger.
De sentinel bedoelde ik ja :roll:

Ik kan mijn bestelling wel annuleren :lol: :

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... award.html
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Deze middag heb ik in Haarlem de laatste onderdelen voor de baffle gekocht.

2 platen van 9 mm MDF van de zwaarste persing ENNN het wonderschone:

Afbeelding

Zebranos! :D

Dat is 11 mm dik en vormt het front. De planken zijn 2,2 meter lang en 12 en 10 cm breed. Hopelijk komt het allemaal een beetje uit. De tekeningen in het hout zijn echt schitterend! Ik hoop alleen dat het geheel niet al te veel gaat werken, zodat de planken niet meer parrallel lopen. :roll:

De units worden in dit hout verzonken. 11 mm is te diep dus onder de units moet een soort tussenlaag komen, zodat ze de juiste diepte krijgen.

Inplaats van eikenhout heb ik 2 keer 9 mm MDF genomen voor de achterkant. De trespa plaat komt daar nog tussen en dan verwacht ik dat het geheel stijf genoeg is. De achterkant moet dan zwart gespoten worden. Als ik genoeg van het zebranos overhou kan ik dat ook nog aan de achterkant doen.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Het is Zebrano, Montana. :P

Echter, ik zou het als eerst alle plankjes tegen elkaar aanlijmen en dán pas het geheel op de baffle doen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Op 8 august kreeg ik het bericht dat ik nog 5 dagen moest wachten op de BMS'en incl track and trace nummer!!!. 9 august kreeg ik een mail, waarin stond dat ik nog tot midden september moet wachten, omdat BMS pas dan weer kan leveren. To bad.. Gek dat ik wel een track en trace nummer heb dat werkt.


Ik ben intussen begonnen met het maken van de baffles.

Eerst heb ik een soort van mal gemaakt, zodat ik met een frees alle lagen van de baffle kon kopieren.
Afbeelding

Alle lagen zijn op de millimeter na gelijk aan elkaar. De trespaplaat heeft me 2 zaagjes gekost, maar gelukkig heeft een frees minder moeite met trespa.
Afbeelding


Het bovendste deel van de baffle wordt een stuk dunner dan het deel voor de woofers. De sandwich mdf trespa mdf, stopt na de 2e woofer. De middentoner bevind zich dan in een sandwich van hardhout mdf en multiplex hardhout. De mid en tweeter worden dan op een stuk rubber geschroeft op de 6mm mdf laag.

De combinatie van vele dunne harde lagen in de baffle maakt het geheel erg sterk en zwaar. Op de punten naast de woofers wordt de bafflee niet al te breed dus daar zal ik extra verstevegingen aanbrengen met stukjes trespa.

Vandaag of morgen ga ik de interne bedrading maken die bestaat uit spoeldraad. Dit draad komt in gleufjes te liggen tussen de mdf en trespa laag van de baffle.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Gaat snel hier zeg :) Goed bezig. Ik wilde ook deze week twee SLS400's bestellen zodat ik eindelijk kan gaan experimenteren. Persoonlijk vind ik de vorm zoals Jamo ze heeft wel erg mooi als baffle. Maar ik ga het voorlopig even doen met een simpele testbaffle ;)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jah, een beetje tempo maken is wel nodig. In de baffle zit heel erg veel werk. De mid en tweeter stop ik ook eerst in een testbaffle. Mocht de combinatie niet helemaal top zijn kan ik nog makkelijk overstappen naar een andere mid.

Vandaag heb ik de leidingen gemaakt voor de bedrading. De baffle mag aan de achterkant waar de middentoner en de tweeter zit niet te dik zijn, dus daar heb ik de baffle aangepast.

Morgen is de laatste mooie dag van de week dus hopelijk kan ik dan al wat gaten voor de woofers maken in de achterste lagen en 2 of 3 lagen verlijmen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik werd net aangenaam verrast door de postbode!

De woofers zijn binnen! Vier stuks 15N840-8ohm 1200 watt woofers!

Het zijn ongelovelijk brute dingen, met een dubbele rolrand vanwege de 56 mm peak to peak. Uitgebreide koelribben en een heel erg mooi neodymium magneetsysteem. Het membaan oogt niet Pa achtig, omdat er niet van die ribbels in verwerkt zijn. Aan de achterkant heeft het membraan het uiterlijk van een revelator woofer.

Ik ga ze nu alle vier testen om er zeker van te zijn dat alles goed is.


Nu moet ik alleen nog de middriver binnenkrijgen en dat gaat nog een hele tijd duren heb ik het gevoel.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Brute dingen :)

We willen natuurlijk ook wel wat plaatjes zien ? :P
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hum, is 1200 watt wel genoeg voor in een huiskamer....??.. :roll:
:wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb mijn fototoestel op de werkplaats liggen, dus een foto komt morgen!

Ik speel wel lekker met een signal generator op dit moment en de woofer is erg geruisloos. Alleen boven de 4cm peak to peak is het chasis niet goed vast te houden en hoor je overal lucht stromen, logisch ook..

Ik speel nu dipoolstereo met twee woofers op een blokje hout tot 80 Hz en gebruik daarvoor het filter van mijn apo subs.. Mijn eerste indrukken zijn erg hoopvol! Misshcien kan ik ze vandaag nog alle vier op deze manier testen. Vanmiddag wordt alweer aan de baffle gewerkt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

sietse schreef:
Hum, is 1200 watt wel genoeg voor in een huiskamer....??.. :roll:
:wink:
Slaapkamer :wink:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Afbeelding

Plaatje, Dat zijn geen grapjes die woofers. Zeker Serieuze jongens.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

't blijft geinig 8)

Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden, temeer omdat ik nu ook de SLS400's heb liggen. Die zijn zeker ook heel erg bruut, maar gezien de lagere kostprijs is het duidelijk dat de BMS er zeer zeker een stuk degelijker gebouwd is. Wil niet zeggen dat zich dat ook direct vertaalt naar betere prestaties natuurlijk. De SLS heeft een lang ontwikkeltraject achter de rug (aangezien deze al jaren lang aangekondigd was), en zal dus vermoedelijk het maximaal haalbare halen uit het ontwerp ;) . De extra centen voor de BMS zie je echter duidelijk terug in nieuwere technologie (magneetsysteem), een stevigere korf en meer uitslag.

'T zou leuk zijn om ze ooit eens naast elkaar te zetten voor een vergelijking :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vandaag heb ik weer lekker kunnen knutselen. Een van de baffles is voor een groot deel klaar. Behalve de afwerklaag zijn alle lagen verlijmd. De bedrading is weggewerkt tussen de verschillende lagen en komt naar buiten daar waar nodig is. Als er een stuk gaat heb ik wel pech, want vervangen is geen optie.. :twisted:

Afbeelding
Hier nog 33 mm dik, later volgt een laag mdf van 6 mm en uiteindelijk een laag hardhout van 11 mm

Afbeelding

Je ziet ook een beetje terug dat de baffle ter hoogte van de mid en hoog een stuk dunner is. ( op de foto nog 9 mm) Met de sterkte zit het echter helemaal goed straks! De tweede baffle kan morgen ook al verlijmd worden.

Het doel van de verschillende lagen was om een uiterst sterke constructie te krijgen, om op die manier minimaal te hoeven bracen en om de baffle zo dun mogelijk te houden. Verschillende lagen materiaal betekent ook verschillende eigenschappen voor elke laag. De units worden bijvoorbeeld niet op de trespa plaat gemonteerd. Dit vanwege de lage dempende factor van trespa. De baffle is nu ter hoogte van de woofers zo sterk dat je er op kan staan zonder dat de baffle doorbuigt. Best knap voor nog geen 4 cm dikke baffle.

Wanneer de woofers straks heen en weer gaan wapperen, bestaat wel de kans dat de baffle in zijn geheel gaat meebewegen. Daar wordt nog een oplossing voor gezocht!



last but not least!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In feite het kleine broertje van de 18N850 die in de sub zit!

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

`Nog 2 plaatjes

Afbeelding

Afbeelding


Nu nog plamuren en heel veel schuren, zodat het hardhout erop kan. Het hardhout is wel een beetje gaan werken. Hier en daar zit een barstje en trekt het wat krom. Maar dat gaat allemaal wel goedkomen!

Een voet moet ook nog ontworpen worden!

Wat zal ik doen? De baffle 5 graden laten hellen of rechtop zetten?

Hellen oogt misschien mooier, maar aan de achterzijde verandert de fase in vergelijking met de voorzijde. Nu zal dat bij 5 graden niet de kop kosten..
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Tot nu toe heb ik 2 kilo plamuur gebruikt en een halve kilo bruislijmlijm 2,5 frezen en 90% van de coulance van de havenmeester!

Afbeelding
Nog 2 uur schuren te gaan..

Ik heb een mdf strip gebruikt, om de zijkant van de baffle te bedekken. Op die manier ontstaat een perfect vloeiende lijn over de lengte van de baffle. Op 1/4e loopt de zijkant onder een hoek van 10 graden naar achteren af.


Afbeelding
Plamuren, schuren, plamuren... :evil:

Afbeelding

De lens vervormt de verhoudingen natuurlijk een beetje. In werkelijkheid is de baffle wat minder bol, als de rechter baffle doet lijken. Ik heb een gladde overgang gemaakt van de multiplex baffle naar de baffle voor de middentoner. Het lijkt een beetje lelijk, maar het is superglad geschuurd allemaal. Als alles in de grondverf staat wordt de vorm wat duidelijker.


Heeft iemand ervaring met het gebruik van spoeldraad als luidsprekerdraad? Ik heb nu alle plussen en minnen van het koperdraad langs elkaar lopen. De enige afscherming is de lak om het draad. Ik krijg het steeds benauwder als ik denk aan de isolatie.

mcg,

Martijn
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ziet er weer erg veelbelovend uit!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heeft iemand ervaring met het gebruik van spoeldraad als luidsprekerdraad? Ik heb nu alle plussen en minnen van het koperdraad langs elkaar lopen. De enige afscherming is de lak om het draad. Ik krijg het steeds benauwder als ik denk aan de isolatie.

Ik heb het zelfs met de accutol getwist.Niks aan de hand.
Voor de zekerheid altijd ff doormeten natuurlijk.

Ziet er verder erg mooi en stevig uit. Had eerst zo mijn twijfels maar das wel over nu :shock:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van spoeldraad als luidsprekerdraad? Ik heb nu alle plussen en minnen van het koperdraad langs elkaar lopen. De enige afscherming is de lak om het draad. Ik krijg het steeds benauwder als ik denk aan de isolatie.

Ik heb het zelfs met de accutol getwist.Niks aan de hand.
Voor de zekerheid altijd ff doormeten natuurlijk.

Ziet er verder erg mooi en stevig uit. Had eerst zo mijn twijfels maar das wel over nu :shock:
Ben blij dat het bij jou goed gaat! :D

Het is inderdaad ontzettend sterk, maar jammergenoeg wel redelijk licht. Per kant zit ik zonder drivers nu op ongeveer 18 kilo. Uiteraard komt daar nog wat bij! Vrijdag het hardhout op het front, zodat de baffle dan zijn maximale sterkte heeft.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb ook spoeldraad gebruikt in mijn eerste filters en bedrading van mijn refmons....was niks mis mee.

Als het superstrak op een spoel kan woprden gedraaid, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken in jou toepassing 8)

Erg erg mooi!!

Wowly
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Wowly schreef:
Als het superstrak op een spoel kan woprden gedraaid, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken in jou toepassing 8)
Je kan dat niet zomaar vergelijken, in een spoel hebben alle wikkelingen nagenoeg de zelfde polariteit, tussen de wikkelingen onderling zal de doorslagspanning nooit worden gehaald.
Tussen de heen en weer gaande luidsprekerkabels zit er toch wel een groter spanningsverschil. Waarschijnlijk wel tot enkele tientallen volts.

Of de lakisolatie daar genoeg tegen beschermt is afwachten, het ligt er denk ik ook aan hoe strak je de draden hebt getornd en of de laklaag daarbij is beschadigd. Ook denk ik dat er wel enige capaciteit in de kabels zit. De onderlinge afstand tussen de polen is nu wel heel klein geworden.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

richard schreef:
Wowly schreef:
Als het superstrak op een spoel kan woprden gedraaid, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken in jou toepassing 8)
Je kan dat niet zomaar vergelijken, in een spoel hebben alle wikkelingen nagenoeg de zelfde polariteit, tussen de wikkelingen onderling zal de doorslagspanning nooit worden gehaald.
Tussen de heen en weer gaande luidsprekerkabels zit er toch wel een groter spanningsverschil. Waarschijnlijk wel tot enkele tientallen volts.

Of de lakisolatie daar genoeg tegen beschermt is afwachten, het ligt er denk ik ook aan hoe strak je de draden hebt getornd en of de laklaag daarbij is beschadigd. Ook denk ik dat er wel enige capaciteit in de kabels zit. De onderlinge afstand tussen de polen is nu wel heel klein geworden.
De draden liggen losjes in een grote geul. Ze raken elkaar op sommige punten een beetje. Over het algemeen zal er niet meer dan 10 watt doorheen gaan. We zullen het moeten zien!
Gebruikersavatar
Erwin
Berichten: 209
Lid geworden op: di 23 mei 2006, 12:41
Locatie: Huizen

Bericht door Erwin »

Hoi Montana,

Heb je inspiratie opgedaan met Wakeboarden daar aan de waterkant? ;-)

Uit ervaring kan ik zeggen dat je wel een stevige Baffle nodig hebt met flink wat massa. Die van mij (Budget Dipole draadje) willen nog wel eens bewegen als je de muziek hard zet. Ik gebruik vier lagen MDF van 18mm over de hele linie en dat heeft een flinke massa!

Succes,
Erwin
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Erwin schreef:
Hoi Montana,

Heb je inspiratie opgedaan met Wakeboarden daar aan de waterkant? ;-)

Uit ervaring kan ik zeggen dat je wel een stevige Baffle nodig hebt met flink wat massa. Die van mij (Budget Dipole draadje) willen nog wel eens bewegen als je de muziek hard zet. Ik gebruik vier lagen MDF van 18mm over de hele linie en dat heeft een flinke massa!

Succes,
Erwin
De een noemt het de deksel voor een doodskist en de ander een wakeboard.. Het ontwerp komt van mezelf en is nergens van afgeleid! Bij deze schetsen hoorde ik ook de minste poeh's en zucht's van anderen. Liever de associatie met een wakeboard dan met een peer! :lol: Trouwens vaak wint eenvoud in het ontwerp het vaak van gecompliceerde designs, het blijft dus afwachten of ik hem uiteindelijk niet toch gebruik als wakeboard!

Sterk en zwaar zijn ook maar relatieve begrippen. Mijn baffle weegt straks (ik gok 2keer) een stuk zwaarder dan een baffle van 50 mm mdf, wat de dikte van mijn baffle is op zijn dikste punt. Ik had de baffle ook 10 cm dik kunnen maken, maar dan doe ik de ontwerpfilosofie teniet.. Er worden in de bouwkunde genoeg tricks en trucs gebruikt, om iets uitermate sterk te maken. Denk maar aan een boog of piramide. Voor ons een kwestie van kopieren.


mvg,

Martijn
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”