Ik heb een tijdje geleden zo'n 41hz amp 6 in elkaar gezet. Het versterkertje bevalt me goed, maar ik heb hem heel basic, alleen met een trafo, twee cinch busjes en speaker pluggen in zo'n metalen conrad kastje gezet.
Op een gegeven moment miste ik toch een volume regeling en de mogelijkheid om een paar verschillende bronnen aan te kunnen sluiten zonder steeds met de kabels te hoeven klooien. Daarom ben ik begonnen aan een preamp met een volumeregeling en een ingangs selector.
Als volumeregeling heb ik een dubbele stappenschakelaar met weerstandjes ertussen met een totale weerstand van 50k. De buffer zelf is heel simpel en bestaat uit twee LM4562 opamps, aangesloten op de non-inverting input en terug gekoppeld via de negatieve input.
Ik heb het net in elkaar gezet en ben aan het testen: het werkt, maar er gebeuren wat rare dingen volgens mij... Ik ben niet echt een elektronica expert, dus ik kom er niet helemaal uit. Ik zit met het volgende:
Ik merk eigenlijk geen verschil tussen verschillende gain instellingen. In eerste instantie had ik als terugkoppeling een 10k weerstand tussen de output en de invert-input en vandaar een 10k naar de grond. Ik zou dan 2x gain moeten krijgen, toch? Het andere kanaal heb ik met een draadbrugje doorverbonden, daar gebeurd dus niks. Maar ik hoor geen substancieel verschil in volume tussen beide kanalen... Iemand enig idee?
Verder, ik begrijp dat de gain van een opamp afhankelijk is van de verhouding van weerstanden in de terugkoppel kring, maar wat is dan de invloed van de weerstand van de gezamelijke weerstanden? Ik bedoel, 2x 10k heeft de zelfde verhouding als 2x 100ohm maar het laatste belast de opamp natuurlijk meer. Is er een soort optimale totale waarde?
bedankt voor de hulp!
nog wat foto's van het project:
Buffer, inputselector, stappenschakelaar, etc

Voeding voor opamps:

Amp 6