Preamp met LM 4562

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Sebastiaan

Preamp met LM 4562

Bericht door Sebastiaan »

Hallo,
Ik heb een tijdje geleden zo'n 41hz amp 6 in elkaar gezet. Het versterkertje bevalt me goed, maar ik heb hem heel basic, alleen met een trafo, twee cinch busjes en speaker pluggen in zo'n metalen conrad kastje gezet.

Op een gegeven moment miste ik toch een volume regeling en de mogelijkheid om een paar verschillende bronnen aan te kunnen sluiten zonder steeds met de kabels te hoeven klooien. Daarom ben ik begonnen aan een preamp met een volumeregeling en een ingangs selector.

Als volumeregeling heb ik een dubbele stappenschakelaar met weerstandjes ertussen met een totale weerstand van 50k. De buffer zelf is heel simpel en bestaat uit twee LM4562 opamps, aangesloten op de non-inverting input en terug gekoppeld via de negatieve input.

Ik heb het net in elkaar gezet en ben aan het testen: het werkt, maar er gebeuren wat rare dingen volgens mij... Ik ben niet echt een elektronica expert, dus ik kom er niet helemaal uit. Ik zit met het volgende:

Ik merk eigenlijk geen verschil tussen verschillende gain instellingen. In eerste instantie had ik als terugkoppeling een 10k weerstand tussen de output en de invert-input en vandaar een 10k naar de grond. Ik zou dan 2x gain moeten krijgen, toch? Het andere kanaal heb ik met een draadbrugje doorverbonden, daar gebeurd dus niks. Maar ik hoor geen substancieel verschil in volume tussen beide kanalen... Iemand enig idee?

Verder, ik begrijp dat de gain van een opamp afhankelijk is van de verhouding van weerstanden in de terugkoppel kring, maar wat is dan de invloed van de weerstand van de gezamelijke weerstanden? Ik bedoel, 2x 10k heeft de zelfde verhouding als 2x 100ohm maar het laatste belast de opamp natuurlijk meer. Is er een soort optimale totale waarde?

bedankt voor de hulp!

nog wat foto's van het project:
Buffer, inputselector, stappenschakelaar, etc
Afbeelding
Voeding voor opamps:
Afbeelding
Amp 6 :wink:
Afbeelding
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zoals je het beschrijft moet het werken.... maar heb je het ook daadwerkelijk zo aangesloten???

In de enorme datasheet van dat ic kun je vat wel uitvinden wat de invloed is van de waarde van de terugkoppelkring. Ik denk dat je moet zoeken naar een grafiekje met ZL ofzo....

Nu is het wel zo dat een verdubbeling overeenkomt met 3dB. Dat is ongeveer ook wat het menselijk oor net kan waarnemen als verschil..
Met een AC-voltmetertje, of nog beter, een scoop kun je het mooi zien of de zaak wel versterkt..

Kees
Sebastiaan

audiomanics schreef:
Nu is het wel zo dat een verdubbeling overeenkomt met 3dB. Dat is ongeveer ook wat het menselijk oor net kan waarnemen als verschil..
Met een AC-voltmetertje, of nog beter, een scoop kun je het mooi zien of de zaak wel versterkt..
Kees
Ah, ok thanks... Ik vroeg me al af wat ik qua geluidsverschil moest voorstellen bij een verdubbeling... Nauwelijks merkbaar dus. Ik zal vanavond eens even wat meer gain proberen. Een scoop zou inderdaad handig zijn, helaas heb ik die even niet voorhanden.

Ik bedacht me ook nog iets anders: de aarde/ground aansluitingen... Hoe werkt dat precies? Ik zal hieronder even de schema's van mijn voeding en de buffer posten, dan zie ik dat ik in feite 3 grond/aarde kanalen heb:

- Randaarde van het aansluitsnoer, die heb ik aan de casing gezet.
- De grond van het signaal in en uit
- De nul tussen m'n -/+ 15v van de voeding

Moet ik deze alle drie los van elkaar houden of juist verbinden?? Ik heb nu trouwens alles los van elkaar op de tafel liggen en merk nu dat er wel een flinke brom in het signaal komt...

Buffer:
Afbeelding

Voeding:
Afbeelding
audiomanics
Contacteer:

waarom zit er een zener in de uitgang van de voeding?? wat is de spanning van deze zener?? Een gewone diode lijkt me beter op zijn plaats daar.
Heb jij ledjes die op 15V branden??? (zal wel een weerstandje tussen zitten, denk ik)

Probeer alles op een centraal aardpunt te aarden, met aparte leidingen naar dat punt.
Zie het maar zo dat je geen lussen moet krijgen. Een ster-knooppunt is daar heel goed geschikt voor.
Ook kabeltjes afschermen helt uitstekend.. Wil je goed afschermen, neem dan een kabeltje men twee adres binnen de afscherming. Een wordt signaal, de andere massa. De afscherming leg je aan een zijde slechts aan de massa en van daar uit naar het centrale aardpunt, met een draadje.
Wisselspanning-kabels, zo als die van de transformator, kun je het beste twisten en kort houden.

Kees
Sebastiaan

Ik zie dat MS Visio de komma tussen 2200uF en 50v aan het streepje van de diode heeft geplakt :lol: Het lijkt net een zener nu, maar het is gewoon een diode inderdaad. Die ledjes werken op 15 volt, moet volgens de specs net kunnen (9-15), maar het zijn inderdaad flinke schijnwerpers geworden.

Met die aarde lussen zal ik nog wel een beetje experimenteren: als mijn versterker de massa van het signaal aan de één aardepunt legt en ik doe hetzelfde in m'n preamp dan heb ik toch juist één grote lus?
wandcontact > snoer versterker > chinch kabel > snoer preamp > wandcontact ?

Bas
audiomanics
Contacteer:

Bas R schreef:
Met die aarde lussen zal ik nog wel een beetje experimenteren: als mijn versterker de massa van het signaal aan de één aardepunt legt en ik doe hetzelfde in m'n preamp dan heb ik toch juist één grote lus?
wandcontact > snoer versterker > chinch kabel > snoer preamp > wandcontact ?

Bas
Dat is inderdaad een kwestie van experimenteren... vaak..
Probeer eerst de zaak met kortsluitpluggen op de ingang stil te krijgen... van daar uit kun je met kabels en afschermingen experimenteren.
Stap voor stap kom je er achter.

Kees
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dit is vaker voor gekomen op het forum.

Ik vond dit nog:

http://sound.westhost.com/psu-wiring.htm

http://lesmateriaal.saxion.nl/djk/EMC/N ... rentie.pdf

Veel plezier :D
Sebastiaan

Kees & Digidoo,

bedankt voor de tips... Uiteindelijk was een aarde probleem ook de reden dat de opamp niet lekker versterkte. Nu werkt het als een zonnetje met 5x versterking, zodat ook bronnen met een lage output zoals ipod stickjes e.d. het goed doen...

Al met al een leuke aluminium combinatie :) Maar volgende keer neem ik iets grotere kastjes, want een gepriegel is het op deze manier wel...

groet,
Bas
Bijlagen
P1020044.JPG
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind het een bijzonder geslaagde combinatie!!

Als ie nou ook nog goed presteerd is het plaatje compleet.

Wowly
knuisje

Bericht door knuisje »

Hele mooie speakertjes ook! Ziet er strak uit. :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Klein is fijn! Bij mij is het net zo, dus ik weet ook van het gepriegel. Mijn speakers zijn daarentegen niet zo "schattig" :D
Sebastiaan

Thanks voor de waardering! Die speakertjes heb ik ooit eens als cadeau voor m'n vriendin gemaakt. Door te gaan samenwonen zijn ze weer terug bij me gekomen... En ze bevallen (beide) nog steeds goed :lol:

Over hoe het presteert: tja, ik hoor geen verschil tussen een set-up waar ik m'n (attenueerbare) cd-speler direct op de AMP6 heb aangesloten en een set-up met de preamp ertussen. Wat dat betreft dus missie geslaagd, er wordt niks toegevoegd en niks weggelaten... Ook ben ik verrast door de 12-staps volumeregeling: ik was bang dat het een beetje grote stappen zouden worden, maar dat valt eigenlijk alles mee. Ook de curve is ok. De waarden heb ik trouwens gebietst van Maarten platenspeler...

Ik weet eigenlijk nog niet helemaal wat ik van die AMP 6 moet vinden... Soms, met sommige muziek, zoals Jamiroquai of Justin Timberlake, redelijk kale muziek met 'vette' sounds klinkt die AMP echt heel cool. Diepe, strakke bassen en veel dynamiek.

Maar wat 'gecompliceerdere' muziek met veel instumenten door elkaar, dan vind ik het snel een beetje een brij worden. Met name het hoog, dat bij kale stukken helder en fris is, wordt dan ronduit scherp en vermoeiend...
Plaats reactie