Klasse D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
Ach kom daar niet zo heel vaak. Vond nog een leuk verslagje over die 41hz bouwpakketjes:

http://www.diyparadise.com/tripath.html
tjek de stands

Afbeelding

sommige audiofoelen zouden een sheer hartattack krijgen als ze dit zagen :o

edit. typo: "fielen", niet "foelen", maar ik laat het maar zo ;)
weidok

Bericht door weidok »

Tja harde vloer.. kale wand..
je moet toch wat doen om de kamer te dempen.. :D :D

Mooie breedbanders trouwens.. :!: :!:
Coral :?: :?:
weidok

Bericht door weidok »

Is dit ook klasse D

De BYOP amp voor 750,-- Euri's !!!!!!!

Afbeelding
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, dat is duidelijk klasse O(plichting)! :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klasse-O :P Geweldig Leeuwarden! Die houden we er in...

Dat is toch van die vioolbouwer met zijn audiofile verf die alles goedmaakt? Als ik de
handleiding
ervan bekijk dan kan ik niets anders concluderen dan dat daar een standaard klasse-B BTL car-audio chipje gebruikt is van een paar kwartjes.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Nee, dat is duidelijk klasse O(plichting)! :mrgreen:
:lol:
weidok

Bericht door weidok »

Klasse W (aanzin) :D :D

Klein maar fijn.. wie heeft die BYOP gehoord ???
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kwenie hoor Weidok. Die kerel verkoopt ook audiofiele schuttingen:

Afbeelding

Kosten 200 EU per plank (incl. instructies en excl. shipping) en bij meer dan 99 planken kun je korting krijgen. Maar doe geen moeite want wegens de grote vraag zijn ze tijdelijk niet leverbaar.

:?: :?: :?:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb die versterker niet gehoord. De planken ook niet. Ik ben van mening dat het aantal componenten, de kosten daarvan en de ontwikkeling van het ding de prijs absoluut niet rechtvaardigt. Dat vind ik van 47 labs overigens ook...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vind ik ook Leeuwarden. Die BYOB (Bring Your Own Batteries) is meer een cult ding pur sang. Kun je beter voor veel minder zelf een gainclowntje bouwen. En al zet je daar de duurste gouden pluggen aan dan nog kost dat bij lange na geen 750 pegels.

Klinken zal zoiets heus wel maar om nou zoveel geld neer te tellen voor veel bla bla ?
weidok

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Vind ik ook Leeuwarden. Die BYOB (Bring Your Own Batteries) is meer een cult ding pur sang. Kun je beter voor veel minder zelf een gainclowntje bouwen. En al zet je daar de duurste gouden pluggen aan dan nog kost dat bij lange na geen 750 pegels.

Klinken zal zoiets heus wel maar om nou zoveel geld neer te tellen voor veel bla bla ?
Voorlopig ben heel erg blij met SI T ampje voor 40,-- Euri !!!
Zeker weten grotere Tripath's het uitstekend zullen doen..

Als zo'n klein zilver ding al zo'n geluidsbeeld weet neer te zetten

Ach een blaupunkt (met Tripath) auto eindtrap voor 98,-- euri
op een 12 v accu heb je een topsysteem in huis denk ik.... :lol: :lol:
JuuL

Bericht door JuuL »

Leeuwarden schreef:
Ik heb die versterker niet gehoord. De planken ook niet.
Kzou wel eens weten hoe die planken klinken :D

LoL, audiofiele verf :D Ik heb net audiofiele lijm gebruikt voor mijn kasten.
weidok

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Kwenie hoor Weidok. Die kerel verkoopt ook audiofiele schuttingen:

Afbeelding

Kosten 200 EU per plank (incl. instructies en excl. shipping) en bij meer dan 99 planken kun je korting krijgen. Maar doe geen moeite want wegens de grote vraag zijn ze tijdelijk niet leverbaar.

:?: :?: :?:
Nu begrijp ik de prijstelling van die BYOP (Bring Your Own Batteries) :lol: :lol: muzikaal hout is erug duur ?? :? :?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Altmann Micro Machines is a german company focusing on the deliberate application of technology with the intent to improve customer's wellbeing through procreation of uplifting and joyful experience
nu is t duidelijk :lol:

en dan niet te vergeten:
The Altmann Tube-o-Lator lacquer - a coating that makes semiconductors sound tube-like
en dan nog zeggen dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Idd, te absurd om waar te zijn Henkjan.

Toch is die Altmann samen met zijn vriend Ennemoser uit Zwitserland bloedserieus en verdient er flink geld mee. De humor zien wij er dus in.
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Ik heb die versterker niet gehoord. De planken ook niet. Ik ben van mening dat het aantal componenten, de kosten daarvan en de ontwikkeling van het ding de prijs absoluut niet rechtvaardigt. Dat vind ik van 47 labs overigens ook...
De prijs van die SI T amp is echt belachelijk goedkoop..

Ik noem het klasse SAAT (Super Amp Aller Tijden)

of klasse T (Tyrex) :lol: :lol:
weidok

Bericht door weidok »

Klasse D uit Nederland ???

Wie heeft ervaring met dit product?

http://www.class-d-amplifier.nl/klasse-d-versterker.htm
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

weidok schreef:
Klasse D uit Nederland ???

Wie heeft ervaring met dit product?

Nope, helaas niet, maar volgens het is een redelijk standaard classe PWM ontwerp met 250 Khz frequentie (met nogal veel power). Nadeel is dat vervorming bij hoge frequenties vaak flink toeneemt.

Dit is ook precies waar Tripath met hun Classe-T ingrijpt. Ze gebruiken geen standaard PWM, maar gebruiken een terugkoppeling, waarmee ze op ieder moment het beste algoritme te selecteren om het signaal zo goed mogelijk te representeren. Zo hebben ze ook geen vaste schakelfrequentie, maar een bereik tussen 250 Khz en 1.2 Mhz. Bijkoment voordeel is dat de amp minder zooi de lucht in gooit ;) . Tevens gaat de THD in het hoog flink omlaag.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beetje vage site, weinig van te zeggen. Op de site wordt niet echt uitgelegd hoe het werkt, alleen algemene principes. Als het werkt volgens het principe van Tripath, een 1e orde zelfoscillerende deltamodulator, zou het wel eens goed kunnen klinken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tsja, dat ontwerp van Rebix is een standaard PWM gestuurd ontwerp met een vaste frequentie, daar loop ik absoluut niet warm voor, da's haast antiek, er zijn zat nieuwe klasse-D modulatie technieken die veel meer te bieden hebben, ik noem bv. de Hypex UcD modules, da's high-end voor een budget prijs. Ook bij de T-amp zet ik heel wat vraagtekens, zeker gezien de vage onderbouwing van hun modulatie techniek.

Kijk dan eens naar modulatie technieken als UcD, SODA of SODFA, daar is duidelijk en helder wat je kunt verwachten. Een klasse-D versterker die op een variabele frequentie moduleert, de T-amp, zal flink wat fase en THD problemen kennen, omdat het uitgangsfilter niet varieert en de tegenkoppeling daarmee frequentie afhankelijk wordt, niet echt een verbetering in mijn optiek.

Na alle positieve replies in dit topic toch nog even een kritische noot; eerlijk gezegd denk ik dat de T-amp kans maakt om de volgende chip-amp te worden, leuk voor de hobbyist maar feitelijk niet interessant voor degenen die echt het onderste uit de kan willen, niet alleen kwa klank maar zeker door het lage vermogen. Met zelfbouw kan je natuurlijk wel flink wat geld uitsparen maar voor een dubbeltje op de eerste rang is helaas ook hier uitgesloten. Neemt niet weg dat zo'n bouwpakket leuk knutselen is voor menigeen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Een klasse-D versterker die op een variabele frequentie moduleert, de T-amp, zal flink wat fase en THD problemen kennen, omdat het uitgangsfilter niet varieert en de tegenkoppeling daarmee frequentie afhankelijk wordt, niet echt een verbetering in mijn optiek.
De tegenkoppeling vindt helemaal niet plaats via het uitgangsfilter.

Groet, Jeroen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:

...............

Na alle positieve replies in dit topic toch nog even een kritische noot; eerlijk gezegd denk ik dat de T-amp kans maakt om de volgende chip-amp te worden, leuk voor de hobbyist maar feitelijk niet interessant voor degenen die echt het onderste uit de kan willen, niet alleen kwa klank maar zeker door het lage vermogen. Met zelfbouw kan je natuurlijk wel flink wat geld uitsparen maar voor een dubbeltje op de eerste rang is helaas ook hier uitgesloten. Neemt niet weg dat zo'n bouwpakket leuk knutselen is voor menigeen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Je gaat hier wel erg simplistisch door de bocht Sander. Tripath is tamelijk groot en zit in veel commercieele en industrieele ontwerpen. Het was tot voor kort zelfs erg lastig, zo niet onmogelijk, om aan die componenten te komen als hobbyist. Heb ze een jaar of 5 geleden al gehoord (een 250W versie). Tot dan geloofde ik ook helemaal niet in PWM versterkers maar dit was het eerste wat echt goed klonk. Gezien je stellingname vraag ik mij af of je er ooit wel eens eentje zelf gehoord hebt.

Het principe van Tripath is helemaal niet vaag, ook al laten ze niet het naadje van de kous zien en zit er wel wat commercieele pep-talk in hun beschrijvingen.
Rudy

Bericht door Rudy »

Als je het puur theoretisch beziet heeft Sander wel een punt, principieel is de T-amp de mindere van alle zowel kwa phaseresponse als kwa thd.

Trouwens ivm die phase, een T-amp draaid op een minimum van 200Khz schakefrequentie, en een maximum van ~1.5MHz, dat wil zeggen dat je filter @ 20Khz ook maar bitterweinig fase meer heeft ( feedback is trouwens voor het filter hoor ), laat staan dat de phase verschillend is van een 10kHz signaal, er is dus wel degelijk een verschil in phase, maar dit is behoorlijk klein genoeg om geen problemen te veroorzaken. Als je dan een 40kHz aan je ingang gooid dan zal de amp deze wel versterker, maar idd het faseprobleem word groter naargelang de frequentie. Als je al dit naast een Ucd zet dan zie je dat een Ucd wel degelijk in zen werkinggebied minder faseproblemen heeft, maar ie gewoon principieel geen 40kHz haald, wie is dan het betere af ? ( dat in een tijd waar sacd er is ? )

Er is trouwens een zeer groot voordeel aan de Ucd, namelijk de symmetrische input, zolang de Ucd module als monoblok word bezien is dit geen voordeel , maar als stereoblok ( 1 voeding ) zit je hier wel met een groot voordeel ( S/R zakt geweldig door een stereoverbinding naar 1 module, en tast het midden en hoge aan ), dit vind ik trouwens het groot gemis bij de amp modules van tripath of hieromtrend ook de 41Hz amps.

Het feit van dat vermogen daar kan ik wel inkomen, maar tis nou eenmaal zo dat mensen liever naar clippende versterkers met een hoge uitgangsimpedantie luisteren dan effektief niet klippende gecontrollerde muziek, Mensen luisteren nu eenmaal graag naar véél bas ipv correcte bas. ( voor die het nog niet zouden weten, des te minder vermogen een amp heeft, des te sneller ie klipped, bij het klippen creeerd een amp een hoop meer harmonischen dan wanneer ie niet clipped, en er word dus eigenlijk meer vermogen afgegeven dan dat ie eigenlijk is. De harmonischen van een zeer diepe bas worden door de tweede en derde harmonischen plots zeer hoorbaar, maw ze "hooren" die bas meer ipv dat ie gevoeld word, hoe ie uiteindelijk wel bedoeld was )

Of ie nou goed is of niet zullen we je wel laten weten. Maar de referentie zal tov een behoorlijke classe AB zijn, dus de kans dat ie onderdoet is 99%. De vraag is alleen op wat gebied doet ie nog onder, en blijft ie daarom nog acceptabel. Of gaat ie toch verrassen :lol:

Groetjes
Rudy
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bedankt Rudy,

De T-amp valt wat mij betreft in dezelfde categorie als de klasse-D versterkers die je terugvindt in veel goedkope 5.1 sets of andere consumenten toepassingen en is daarmee vergelijkbaar met veel low-power klasse-D IC's van oa. Philips, Analog Devices, ST, etc. Netzoals de LM1875 en andere chip-amp IC's is daar best iets leuks mee te maken maar ik vind het stempel 'high-end' ietwat overdreven.

Als je gaat rekenen aan de diverse principes zie je dat UcD en SODFA momenteel de beste papieren hebben en dat je voor een echt ontwerp toch wel de nodige moeite moet doen. Als je het goed wilt doen zul je van begin tot eind een ontwerp door moeten rekenen, om daarna een aantal prototypes te bouwen en die flink aan de tand te voelen. Uiteraard is een eigen ontwerp voor veel mensen te hoog gegrepen, ook door de vereiste kennis en meetapparatuur. Het is overigens absoluut niet mijn bedoeling hooghartig te doen, maar ik stoor me wel een beetje aan dezelfde mentaliteit die ik bij veel hifi journalisten zie, als het goed klinkt wordt het de hemel in geprezen, ongeacht of het meettechnisch allemaal wel klopt.

Ik zeg niet dat een versterker die meettechnisch en theoretisch, dwz. op papier, zeer goede resultaten geeft ook altijd goed klinkt, maar als je die weg bewandeld kom je altijd tot een beter resultaat dan iets op klank optimaliseren of afgaan op allerlei reacties van anderen. Kortom probeer kritisch te blijven en je te verdiepen in de werking voordat je iets puur op klank beoordeeld, ook al klinkt het goed. Zoals Rudy correct aangeeft kan vervorming duidelijk bijdragen aan de klank van een versterker en daarmee het geluid zelfs positief beinvloeden. Met een correcte weergave van het signaal van de bron heeft dat uiteraard niks meer te maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ps. voor belangstellenden: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... adid=58476
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Sander,

Eerlijk gezegd snap ik niets van je aanmerkingen op Tripath en je verhaal over fase. Op DiyAudio.com doe je een voorstel voor zelf oscilerende delta modulator: http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11520.gif

Dit is exact een simpelere uitvoering van wat Tripath ook doet! Verklaar je eens nader :shock:

???
Plaats reactie