Klasse D

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Klasse D

Bericht door weidok »

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

weidok

Bericht door weidok »

Jeb ken je die dingen Leeuwarden ??

luxe versie met accu ??

Afbeelding
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, ik ken ze niet. Mooi kastje trouwens...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Nee, ik ken ze niet. Mooi kastje trouwens...
Zijn kant en klaar te koop.

DRAADJE
weidok

Bericht door weidok »

Linkje stond bij TNT test T amp

http://www.tripath.com/TA2022_design_tools.htm

Tripath tegenhanger Hypex modules ??
Wel wat duurder ..
Volgens een zweedse test Tripath nog mooier dan Hypex ???
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die TA2022 is een 2 x 100W versie.

Overigens ben ik bezig om dit bordje te krijgen:

Afbeelding

Dat is een evaluatiebordje van Tripath zelf (al 3 jaar oud overigens).

Tripath is echt van een andere orde dan Hypex. Heb daar 5 jaar geleden al wat mee gebouwd met toen nog alleen een driver IC + losse powerfets. Dat speelde toen al de sterren van de hemel en ik was zeer verbaasd dat dat zo goed klonk voor zo'n poppenversterkertje.
weidok

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Die TA2022 is een 2 x 100W versie.

Overigens ben ik bezig om dit bordje te krijgen:

Afbeelding

Dat is een evaluatiebordje van Tripath zelf (al 3 jaar oud overigens).

Tripath is echt van een andere orde dan Hypex. Heb daar 5 jaar geleden al wat mee gebouwd met toen nog alleen een driver IC + losse powerfets. Dat speelde toen al de sterren van de hemel en ik was zeer verbaasd dat dat zo goed klonk voor zo'n poppenversterkertje.
Bedoel dat Tripath waarschijnlijk mooier klinkt dan de Hypex ??
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tripath heb iig full-range gehoord . Midden en hoog was bij deze amps erg fraai, zeer gedetailleerd (en dan bedoel ik geen verfraaing d.m.v. vervorming ;) ) Is zonder meer als hoogstaande hoofdamp te gebruiken.

Het modulatie principe van Tripath is anders dan van de Ucd en m.i. ook de enig juiste manier. Dat is al lange tijd geleden gepatenteerd. Hoewel ik de Ucd nog niet gehoord heb en al helemaal niet voor het volle frequenteibereik denk ik dat ie toch achter blijft bij een Tripath. Ik was destijds echt bijzonder verrast door de goede kwaliteiten van zo'n "digitale" versterker. Was daar eigenlijk zeer sceptisch over, ook omdat ik andere uitvoeringen die ik had gehoord gewoon slecht vond, alleen geschikt voor een sub.

Afijn eerst maar eens zien of ik zo'n print te pakken kan krijgen, dat is nog niet makkelijk. Kunnen we misschien eens een echt vergelijk doen met een Ucd.
weidok

Bericht door weidok »

Hoewel ik de Ucd nog niet gehoord heb en al helemaal niet voor het volle frequenteibereik denk ik dat ie toch achter blijft bij een Tripath
Peter bedeol je hiermee te zeggen dat de Ucd minder geschikt
zou kunnen zijn om het hele freqentiebereik weer te kunnen geven

Het leuke van die kleine Tripath is tevens dat je hem een 12 volts
accu kunt gebruiken heb je gelijk schone stroom...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja dat kun je pas echt zeggen na een goed luistervergelijk Weidok. Maar ik denk dat de manier van moduleren bij een Ucd gewoon er minder uit kan halen dan bij de Tripath.

Lees al een hele tijd erg lovende en verbaasde verhalen over Tripath en niet over Ucd en dergelijke. Zal toch wel iets van een kern van waarheid in zitten? :D ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Er is weinig bekend van de vergelijking tussen die twee, er heeft ook een site gestaan op DIYaudio met een vergelijking tussen alle classe D's T's en consoorten, het UCD princype kwam daar als middenmaat uit voor zover ik me nog herinner. Maar die test is ook al enkele jaren oud en beiden zullen ondertussen wel verder verfijnd zijn.

En daarbij nog de verkrijgbaarheid van de tripath, deze is voor diy bijzonder moeilijk te verkrijgen, laat staan borden ervoor. Ofwel de elektuur versie.

Maar idd principieel is de tripath beter voor de hogere octaven, in hoeverre dit invloed gaat hebben heb ik geen idee over, maar UCD haalt ook zen benodigde vermogensbandbreedte.

Groetjes
Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
En daarbij nog de verkrijgbaarheid van de tripath, deze is voor diy bijzonder moeilijk te verkrijgen, laat staan borden ervoor. Ofwel de elektuur versie.
Klopt idd, voor DHZ is er eigenlijk niet aan te komen. Afgezien daarvan is een versterker er mee bouwen niet iets voor de gemiddelde hobbyist. De layout komt enorm kritisch en is puur hoogfrequentwerk. Daar moet je goed in thuis zijn. Daarnaast zijn de overige componenten die je nodig hebt ook erg lastig te krijgen. Volgens mij heeft THEL er ooit iets van in het programma gehad maar daar zijn ze weer mee opgehouden. Het was toch te lastig, zelfs als compleet bouwpakket.

Voor de hobby kun je je het beste beperken tot de Sonic Impact.
weidok

Bericht door weidok »

Voor de hobby kun je je het beste beperken tot de Sonic Impact.
auto accu zou kunnen met oplader maar
dan is de levensduur van de accu maar beperkt..

Heb ergens een plaatje gezien met de TA 2024
van Tripath zat een of andere powerpack accu in
die zichzelf ook op kon laden...

Ach.. dan toch maar UcD ????
Pjotr

Bericht door Pjotr »

weidok schreef:
Misschien wel een goed idee die SI t amp..
Zit nog met het idee schone stroom..
auto accu zou kunnen met oplader maar
dan is de levensduur van de accu maar beperkt..
Dat zal best meevallen met die levensduur. Zo'n versterkertje trekt gemiddeld maar weinig, ook bij redelijk uitsturen. Op een acculading kun je best een paar dagen vooruit hoor.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hallo,

Ik heb zo'n UcD staan. Ik snap niet dat mensen zaken zeggen over deze versterker zonder ooit zo'n ding te hebben gehoord.

Laat ik duidelijk maken dat iedere, maar dan ook iedere component in deze versterkers (zowel qua opbouw van de versterker als qua opbouw van de gehele set) onmiddelijk verandering laat horen.

Ik heb de versterker onlangs (was eigenlijk nog niet ingepeeld) geluisterd op een dynaudio set met marantz/Heart buizen-cdspeler. Het geluid wat ík hoorde was fenomenaal! Ik heb helemaal geen behoefte meer om nog een andere versterker te kopen, dit is gewoon af! Stabiliteit, muzikaliteit, pin-point focussing, supersnel met transiënts, zéér krachtig, ook op een bepaalde manier warm, zeker niet kil of koud, wel analytisch en zéér verfijnd in de hogere regionen (zo verfijnd, dat mijn axton's het niet meer trekken, de dynaudio veegde de tafel aan met ze, grr nu moet ik andere speakers bouwen). Ik kan nog wel even doorgaan. De enige versterker die ik ooit beter heb horen spelen was een zeer kostbare buizenverterker, maar deze had weer andere nadelen.

De tri-path heb ik helaas nog nooit gehoord, maar het is iig geen makkelijke versterker om zelf te bouwen. Het lijkt me bijna ondoenlijk om ze zelf te bouwen en dan een geluid eruit te krijgen wat vergelijkbaar is met proffesionele producten welke zijn gebaseerd op de tripath module's. derhalve als iemand er een heeft staan zou ik zeer graag mijn versterker erlangs willen zetten, gewoon uit nieuwsgierigheid. Kijken wat ze kunnen en wat er te verbeteren valt.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dan ze muzikaal zijn, daar draait het toch om????

De manier waarop de versterker is opgebouwd van van groot belang. welke trafo's, welke caps, welke gelijkrichters ga zo maar door. Het is dus eigenlijk onmogelijk om ze te vergelijken.

De spec's van de UcD-module's zijn extreem goed, ze raken er niet over uitgepraat. Een grootmacht als philips heeft enorm veel resources erachter zitten om ze goed te krijgen.

Dussss, listen before judgement arrives

Wowly :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:

.....................

Persoonlijk vind ik het belangrijker dan ze muzikaal zijn, daar draait het toch om????

De manier waarop de versterker is opgebouwd van van groot belang. welke trafo's, welke caps, welke gelijkrichters ga zo maar door. Het is dus eigenlijk onmogelijk om ze te vergelijken.

De spec's van de UcD-module's zijn extreem goed, ze raken er niet over uitgepraat. Een grootmacht als philips heeft enorm veel resources erachter zitten om ze goed te krijgen.

Dussss, listen before judgement arrives

Wowly :)
Bedankt voor je ervaringen Wowly. Eigenlijk is alleen dit van belang:

"Persoonlijk vind ik het belangrijker dan ze muzikaal zijn, daar draait het toch om????"

Dat maakt dus de 2 volgende alinea's eigenlijk overbodig. Specs zeggen eigenlijk weinig evenals wie het spul ontwikkeld heeft. Je duikt nogal in de verdediging voor die Ucd's. Dat lijkt me niet echt nodig want nergens is gezegd dat ze niet zouden klinken. Heb er alleen wat twijfels over geuit ivg met een Tripath en er is bovendiendien gezegd dat je er pas echt wat van kan zeggen door ze gehoormatig te vergelijken. En als jij er goede ervaring mee hebt, prima toch ...
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hum , nou ja, tja, wat zal ik zeggen,

Ik kreeg idd een beetje een idee dat die UcD0-tjes niet serieus werden genomen......

Daar ik slecht tegen prietpraat kan wilde ik graag het punt maken dat een versterker uit meer bestaat dan alleen de module's alleen. En dat al dat gepraat als
het UCD princype kwam daar als middenmaat uit voor zover ik me nog herinner. Maar die test is ook al enkele jaren oud en beiden zullen ondertussen wel verder verfijnd zijn.
Maar ik denk dat de manier van moduleren bij een Ucd gewoon er minder uit kan halen dan bij de Tripath.
Lees al een hele tijd erg lovende en verbaasde verhalen over Tripath en niet over Ucd en dergelijke. Zal toch wel iets van een kern van waarheid in zitten? Very Happy Wink
Het modulatie principe van Tripath is anders dan van de Ucd en m.i. ook de enig juiste manier. Dat is al lange tijd geleden gepatenteerd. Hoewel ik de Ucd nog niet gehoord heb en al helemaal niet voor het volle frequenteibereik denk ik dat ie toch achter blijft bij een Tripath
tja, kwam toch een beetje een negoteneur uit, en die is misschien niet terecht!

Al bij al is dit toch een boeiend onderwerp, en hoop nog eens te luisteren naar andere versterker-zelfbouwpojecten :D
weidok

Bericht door weidok »

Wowly

Het is volgens mij echt niet de bedoeling in dit topic en trouwens
ook niet op dit forum iets of iemand af te kraken ..

Laat staan Hypex modules negatief af te schideren..

Als het even kan wil ik zowel de tripath als de Ucd's wel
eens met elkaar vergelijken en ze zullen beiden ongetwijfeld
hun kwaliteiten hebben...

Welke Ucd heb jij staan ??

Graag als het kan plaatjes..

Waar ik eigenlijk op naar zoek ben is een simpele
goede zelfbouw eindtrap..

Motto "met minder (onderdelen) meer (muzikaliteit)"

Het mooiste zou zijn iets op accu's - schone stroom- :!: :!:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb de UcD 180 met AD8620 upgrade, twee Schuro high end trafo's (scherm tussen prim en sec wikkeling) per kanaal 2 x 10000 uF BHC Aerovoix slitfoils capacitatoren, hoog vermogen gelijkrichters (van die blokjes). Dual mono setup met passieve voorversterking door een laddertype stappenschakelaar en een high-end inputswitch.

Ik zal tzt foto's plaatsen als ik mijn website weer eens up to date maak (zeer binnenkort.

Je hebt misschien al gelzen dat ik nu andere boxen zoek, mijn huidige laten niet meer horen van de UcD kan ( een dynaudioset wel :cry: )

Ik ben er zeer tevreden over, dat heb je ondertussen al begrepen
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
Afijn eerst maar eens zien of ik zo'n print te pakken kan krijgen, dat is nog niet makkelijk. Kunnen we misschien eens een echt vergelijk doen met een Ucd.
misschien

http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=88
Pjotr

Bericht door Pjotr »

He, die had ik nog niet gevonden. Je hebt googleraars en googlelaars :lol: ;)

Bedankt Duck, ga ik eens bekijken. Ziet er interessant uit, de prijzen van de losse printjes zijn iig niet verkeerd.
Duck Twacy

Bericht door Duck Twacy »

Ach, er stond een draadje over de amp3 op diyaudio, dus denk wel dat je het ook gevonden had tzt ;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach kom daar niet zo heel vaak. Vond nog een leuk verslagje over die 41hz bouwpakketjes:

http://www.diyparadise.com/tripath.html
weidok

Bericht door weidok »

Nog meer google... voor de kenners !!
Iemand die een Teac eindtrap met Tripath modules
modificeerd..

http://www.tommytube.com/Teac-tripath/a ... teac_a.htm

Carver amps ook met Tripath

http://www.carverpro.com/cvamps.html

Hier een review met Tripath

http://www.stereotimes.com/amp122602.shtm
Plaats reactie