BoxSim
Moderator: Beheerdersteam
Hier nog een enthousiast iemand. Ben nu twee dagen met het programma aan het stoeien, je komt dan al een heel eind.
Heb de frequency plots van de drivers voor mijn Optimo's-in-aanbouw via een digitzing programma in ASCII omgezet, en deze kun je dan makkelijk inlezen in Boxsim. De TS parameters vul je gewoon in, dan klopt ook de impedantieplot al heel aardig met de specs van de fabrikant. Tevens het filter en de kast erin gezet, dan heb je een idee wat er zou gebeuren als je bepaalde zaken wijzigt. In ieder geval erg leerzaam.
Michel
Heb de frequency plots van de drivers voor mijn Optimo's-in-aanbouw via een digitzing programma in ASCII omgezet, en deze kun je dan makkelijk inlezen in Boxsim. De TS parameters vul je gewoon in, dan klopt ook de impedantieplot al heel aardig met de specs van de fabrikant. Tevens het filter en de kast erin gezet, dan heb je een idee wat er zou gebeuren als je bepaalde zaken wijzigt. In ieder geval erg leerzaam.
Michel
De curves van Visaton B 200 heb ik in een K & T uitgaveKaz schreef:Hier nog een enthousiast iemand. Ben nu twee dagen met het programma aan het stoeien, je komt dan al een heel eind.
Heb de frequency plots van de drivers voor mijn Optimo's-in-aanbouw via een digitzing programma in ASCII omgezet, en deze kun je dan makkelijk inlezen in Boxsim. De TS parameters vul je gewoon in, dan klopt ook de impedantieplot al heel aardig met de specs van de fabrikant. Tevens het filter en de kast erin gezet, dan heb je een idee wat er zou gebeuren als je bepaalde zaken wijzigt. In ieder geval erg leerzaam.
Michel
even scannen en dan het plaatje overtrekken
kijken wat boxsim dan laat zien...
metingen zijn verricht op een "unendliche shallwand"
dus die optie moet je gebruiken
bij "chassisdaten" F gang phase" benutzen uitvinken !!!
Inderdaad erg leerzaam.....
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Volgens mij kun je met boxsim ook actief filteren ook simuleren..Hans Nootdorp schreef:Is het in Boxsim of in Speakerworkshop ook mogelijk om er een actief filter in te stoppen? Dus, kent het prog een opamp als bouwsteen (of een zelf te definieren 4-pool met te specificeren gain)?
maar daar hou ik me (nog) niet met bezig..
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dayton? Oordeel niet naar prijs, want de Reference serie schijnt bijzonder hoog te presteren, en wordt ook goed getest op Zaphaudio. De afgeschermde exemplaren zijn gewoon in Duitsland verkrijgbaar, dus geen moeilijk gedoe met douane e.d.rho schreef:Zijn er ondertussen ook al andere speakerfrabrikanten die betrouwbare zma en frd files aanbieden?
Hoe het gemeten is? Je bedoelt of ze op een infinite baffle gemeten zijn ofzo?Henkjan schreef:bij K+T en bij Udo W op de site staan de bestanden van door hun opgemeten drivers. wel ff opletten hoe t gemeten is natuurlijk
Ik meen dat je dat ergens kan ingeven in BoxSim, of niet?
Heb het dus net ff gedownload en eens een eerste keer mee gespeeld. Redelijk intuïtief, maar er is toch 1 ding waar ik niet zo snel achter ben. Kan je ergens ingeven wat je gewenste X-over-punten zijn en welk type filter je wenst zodat BoxSim een eerste voorstel doet?
Als dat zou kunnen dan is dit echt wel een héél mooi speeltje!!!
Ze zijn zeker niet slecht, maar ik vind ze er zo ... cheap uitzien. M'n vriendin gaat dat niet smaken denk ik.Marp schreef:Dayton? Oordeel niet naar prijs, want de Reference serie schijnt bijzonder hoog te presteren, en wordt ook goed getest op Zaphaudio. De afgeschermde exemplaren zijn gewoon in Duitsland verkrijgbaar, dus geen moeilijk gedoe met douane e.d.rho schreef:Zijn er ondertussen ook al andere speakerfrabrikanten die betrouwbare zma en frd files aanbieden?
Tot nu toe vallen papier conussen, Excel magnesium met koper PP en nextel, carbon conussen en zelfs glasvezel in de smaak. Alu wil ze niet. Dat ziet zo koud uit.
Toch ga ik haar een AL130 proberen aanpraten denk ik.
Ff mijn vraag herhalen. Ik zou echt graag een antwoord hebben hierop. Dat zou m'n dag goed maken.rho schreef:Redelijk intuïtief, maar er is toch 1 ding waar ik niet zo snel achter ben. Kan je ergens ingeven wat je gewenste X-over-punten zijn en welk type filter je wenst zodat BoxSim een eerste voorstel doet?
Die zwarte heb ik in een catalogus van Visaton zien staan maar die is idd van een jaar of 5 terug.
Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?
Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?
Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
Nee, ik bedoel dat als je b.v. een x-over punt opgeeft en een type filter dat hij dan aan de hand van de impedantie-gegevens van de opgegeven drivers een theoretisch filter klaar zet. Zodat je een punt hebt vanwaar je kan starten.Pjotr schreef:Die zwarte heb ik in een catalogus van Visaton zien staan maar die is idd van een jaar of 5 terug.
Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?
Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
B.v. tweeter MHT12, laagmid AL170, Filter op 2,5kHz 2de orde butterworth.
Progje neemt de impedantie van de drivers op 2,5kHz en berekent daar een 2de orde Butterworth op.
Op het Visatonforum looopt ook een draadje over eenPjotr schreef:Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?
Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
tool in boxsim om filters te optimaliseren..
Zo knap is boxsim nog niet..
Zit wel een uitgebreide helpfunctie
over div. filteropties... en correctienetwerken etc. in
dat helpt je al behoorlijk op weg
Verder in het een uiterst gebruikersvriendelijk programma..
uitgebreide bibliotheken zijn te downloaden ook enige
"femdfabrikaten" ontwerpen..
FAQ's hier http://www.boxsim.de/FAQ/FAQs.html
nog meer hulp is hier te krijgen
http://www.boxsim.de/index.html
en bij "" ons" er zijn op ZBA ook enige tevreden boxsim gebruikers
hier voorbeeld filterhelp utiliti
bij tab "Standardweichen" uitgebreide hulp filter 6 , 12, 18 en 24 db
filterhelingen Bessel, Butterwurth en Linkwitz etc...
