BoxSim

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Kaz
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 23:29
Locatie: Ypenburg

Bericht door Kaz »

Hier nog een enthousiast iemand. Ben nu twee dagen met het programma aan het stoeien, je komt dan al een heel eind.

Heb de frequency plots van de drivers voor mijn Optimo's-in-aanbouw via een digitzing programma in ASCII omgezet, en deze kun je dan makkelijk inlezen in Boxsim. De TS parameters vul je gewoon in, dan klopt ook de impedantieplot al heel aardig met de specs van de fabrikant. Tevens het filter en de kast erin gezet, dan heb je een idee wat er zou gebeuren als je bepaalde zaken wijzigt. In ieder geval erg leerzaam.

Michel
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Kaz schreef:
Hier nog een enthousiast iemand. Ben nu twee dagen met het programma aan het stoeien, je komt dan al een heel eind.

Heb de frequency plots van de drivers voor mijn Optimo's-in-aanbouw via een digitzing programma in ASCII omgezet, en deze kun je dan makkelijk inlezen in Boxsim. De TS parameters vul je gewoon in, dan klopt ook de impedantieplot al heel aardig met de specs van de fabrikant. Tevens het filter en de kast erin gezet, dan heb je een idee wat er zou gebeuren als je bepaalde zaken wijzigt. In ieder geval erg leerzaam.

Michel
De curves van Visaton B 200 heb ik in een K & T uitgave
even scannen en dan het plaatje overtrekken
kijken wat boxsim dan laat zien...
metingen zijn verricht op een "unendliche shallwand"
dus die optie moet je gebruiken
bij "chassisdaten" F gang phase" benutzen uitvinken !!!

Inderdaad erg leerzaam.....
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Is het in Boxsim of in Speakerworkshop ook mogelijk om er een actief filter in te stoppen? Dus, kent het prog een opamp als bouwsteen (of een zelf te definieren 4-pool met te specificeren gain)?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hans Nootdorp schreef:
Is het in Boxsim of in Speakerworkshop ook mogelijk om er een actief filter in te stoppen? Dus, kent het prog een opamp als bouwsteen (of een zelf te definieren 4-pool met te specificeren gain)?
Volgens mij kun je met boxsim ook actief filteren ook simuleren..
maar daar hou ik me (nog) niet met bezig..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

in boxsim kan het wel, speakerworkshop weet ik eigenlijk niet, nog nooit gebruikt :P
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zijn er ondertussen ook al andere speakerfrabrikanten die betrouwbare zma en frd files aanbieden?

Ik heb wel zin om met visaton te gaan werken, maar ik zou toch ook eens met andere merken willen experimenteren of merken mixen met visaton drivers.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij K+T en bij Udo W op de site staan de bestanden van door hun opgemeten drivers. wel ff opletten hoe t gemeten is natuurlijk
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

rho schreef:
Zijn er ondertussen ook al andere speakerfrabrikanten die betrouwbare zma en frd files aanbieden?
Dayton? Oordeel niet naar prijs, want de Reference serie schijnt bijzonder hoog te presteren, en wordt ook goed getest op Zaphaudio. De afgeschermde exemplaren zijn gewoon in Duitsland verkrijgbaar, dus geen moeilijk gedoe met douane e.d.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
bij K+T en bij Udo W op de site staan de bestanden van door hun opgemeten drivers. wel ff opletten hoe t gemeten is natuurlijk
Hoe het gemeten is? Je bedoelt of ze op een infinite baffle gemeten zijn ofzo?
Ik meen dat je dat ergens kan ingeven in BoxSim, of niet?

Heb het dus net ff gedownload en eens een eerste keer mee gespeeld. Redelijk intuïtief, maar er is toch 1 ding waar ik niet zo snel achter ben. Kan je ergens ingeven wat je gewenste X-over-punten zijn en welk type filter je wenst zodat BoxSim een eerste voorstel doet?
Als dat zou kunnen dan is dit echt wel een héél mooi speeltje!!!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Marp schreef:
rho schreef:
Zijn er ondertussen ook al andere speakerfrabrikanten die betrouwbare zma en frd files aanbieden?
Dayton? Oordeel niet naar prijs, want de Reference serie schijnt bijzonder hoog te presteren, en wordt ook goed getest op Zaphaudio. De afgeschermde exemplaren zijn gewoon in Duitsland verkrijgbaar, dus geen moeilijk gedoe met douane e.d.
Ze zijn zeker niet slecht, maar ik vind ze er zo ... cheap uitzien. M'n vriendin gaat dat niet smaken denk ik.
Tot nu toe vallen papier conussen, Excel magnesium met koper PP en nextel, carbon conussen en zelfs glasvezel in de smaak. Alu wil ze niet. Dat ziet zo koud uit.
Toch ga ik haar een AL130 proberen aanpraten denk ik. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

rho schreef:
Marp schreef:
rho schreef:
Toch ga ik haar een AL130 proberen aanpraten denk ik. :lol:
Daar is dacht ik toch ook een zwarte uitvoering van?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

beetje audiofiele spuitbuslak erover :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
rho schreef:
Marp schreef:
Daar is dacht ik toch ook een zwarte uitvoering van?
Oh ja? Dat zou cool zijn, maar ik heb 'm nog nooit ergens gezien.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De zwarte Visatons zijn slechts kort gemaakt. Misschien is er in Duitsland nog iets te vinden?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Marp schreef:
De zwarte Visatons zijn slechts kort gemaakt. Misschien is er in Duitsland nog iets te vinden?
Kan dan wel lastig worden als er iets mis gaat. Vervangen zal dan bijna onmogelijk zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

rho schreef:
Redelijk intuïtief, maar er is toch 1 ding waar ik niet zo snel achter ben. Kan je ergens ingeven wat je gewenste X-over-punten zijn en welk type filter je wenst zodat BoxSim een eerste voorstel doet?
Ff mijn vraag herhalen. Ik zou echt graag een antwoord hebben hierop. Dat zou m'n dag goed maken. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die zwarte heb ik in een catalogus van Visaton zien staan maar die is idd van een jaar of 5 terug.

Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?

Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Pjotr schreef:
Die zwarte heb ik in een catalogus van Visaton zien staan maar die is idd van een jaar of 5 terug.

Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?

Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
Nee, ik bedoel dat als je b.v. een x-over punt opgeeft en een type filter dat hij dan aan de hand van de impedantie-gegevens van de opgegeven drivers een theoretisch filter klaar zet. Zodat je een punt hebt vanwaar je kan starten.

B.v. tweeter MHT12, laagmid AL170, Filter op 2,5kHz 2de orde butterworth.
Progje neemt de impedantie van de drivers op 2,5kHz en berekent daar een 2de orde Butterworth op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
B.v. tweeter MHT12, laagmid AL170, Filter op 2,5kHz 2de orde butterworth.
Progje neemt de impedantie van de drivers op 2,5kHz en berekent daar een 2de orde Butterworth op.
AudioCAD doet precies dat (en is ook gratis, en heeft ook de Visaton database incl meetgegevens)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Pjotr schreef:
Rho, je bedoelt dat Boxsim een x-over voor je optimaliseert?

Volgens mij is dat programma niet zó knap en kan het alleen simuleren aan filter wat je er zelf in stopt. Zou wel een handig tool en een gat in de markt zijn.
Op het Visatonforum looopt ook een draadje over een
tool in boxsim om filters te optimaliseren..
Zo knap is boxsim nog niet..

Zit wel een uitgebreide helpfunctie
over div. filteropties... en correctienetwerken etc. in
dat helpt je al behoorlijk op weg

Verder in het een uiterst gebruikersvriendelijk programma..
uitgebreide bibliotheken zijn te downloaden ook enige
"femdfabrikaten" ontwerpen..

FAQ's hier http://www.boxsim.de/FAQ/FAQs.html


nog meer hulp is hier te krijgen

http://www.boxsim.de/index.html

en bij "" ons" er zijn op ZBA ook enige tevreden boxsim gebruikers :)

hier voorbeeld filterhelp utiliti

Afbeelding

bij tab "Standardweichen" uitgebreide hulp filter 6 , 12, 18 en 24 db
filterhelingen Bessel, Butterwurth en Linkwitz etc...

:)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Er is een nieuwe verie van boxsim

lees hier

http://www.visaton.de/de/literatur/soft ... index.html
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik draaide al gelange tijd de beta versie, die doet het sinds een paar dagen niet meer.

De laatste versie heeft at verbeteringen, ik heb ze zelf nog niet echt kunnen ontdekken.
Plaats reactie