Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
zoals beloofd.
RJ is net naar huis, de formica-fineer ligt momenteel te drogen op de andere kastzijde.
Het overstekende fineer is er afgehaald met een fineerfrees.
Op de foto zie je dat er een spacer is gemaakt om een haakse hoek te maken met de frees en de achterkant van de kast waar het geleidingswieltje op loopt.
Dat levert het resultaat op de tweede foto op.
Er is nog steeds een rand te zien. Om deze mooier te krijgen moeten we gaan schuren op de hoekkant. Er zal alleszins nog een kleine retouche nodig zijn om hem volledig onzichtbaar te krijgen. Maar dat zien we binnenkort wel.
De 2 kasten liggen nu terug in de spanbanden om de andere laag formica-fineer te laten te fixeren.
Ed.
RJ is net naar huis, de formica-fineer ligt momenteel te drogen op de andere kastzijde.
Het overstekende fineer is er afgehaald met een fineerfrees.
Op de foto zie je dat er een spacer is gemaakt om een haakse hoek te maken met de frees en de achterkant van de kast waar het geleidingswieltje op loopt.
Dat levert het resultaat op de tweede foto op.
Er is nog steeds een rand te zien. Om deze mooier te krijgen moeten we gaan schuren op de hoekkant. Er zal alleszins nog een kleine retouche nodig zijn om hem volledig onzichtbaar te krijgen. Maar dat zien we binnenkort wel.
De 2 kasten liggen nu terug in de spanbanden om de andere laag formica-fineer te laten te fixeren.
Ed.
Ten eerste, ziet er weer zeer goed uit zeg!asterduc schreef:- De drager is de formica laag.
- Daarop ligt dan het fineer (bij normaal formica is er een print opgedrukt. Bij dit Oberflex is er gewoon een laag fineer gebruikt).
- Als afwerklaag is er dan nog eens een doorzichtige folie overgetrokken.
Groeten,
Ed.
Ten tweede, tot welke straal is dit materiaal buigbaar?
grt Paul
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dit antwoord moet ik je schuldig blijven Paul.Paul schreef:tot welke straal is dit materiaal buigbaar?
Ik heb ooit de test gedaan met een sample, tot het brak.
Heb toen niet gemeten hoever het was maar vermoed dat het zo'n 2 tot 3 keer kleiner ronding van de Concave moet zijn geweest.
Het was een palissander fineer van 1,3 mm op een formica onderlaag en een folie voor de afwerking. Van stroefheid zowat vergelijkbaar met het type dat RJ hier heeft gekozen.
Ed.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De formica is met de bovenzijde gelijk gemaakt dmv de fineerfrees.
Onmisbaar dit kleine maar dure freesje met aanloopwiel.
De onderzijde is op de buitenkanten nog extra versterkt met lijm. Dit om te vermijden dat de kanten afbreken wanneer de kast op de hoek wordt belast.
Als die drook is zal ook deze worden gelijkgefreesd met de kast.
De gaten zijn nu geboord om de terminals aan te brengen. De derde schijf in de kast was voorzien om een terminal in te bouwen. Zie tekening.
Deze terminals gaan we vermoedelijk in de kast vastlijmen.
Dit zorgt voor een gegarandeerde luchtdichtheid maar ook zekerheid dat na verloop van tijd de terminal niet los komt te zitten.
De echte reden is echter dat het bijna onmogelijk is om de moer aan te brengen in de sterk met bracings voorziene kast en de smalle uiteinde binnenin de kast.
De draadaansluiting zal vastgeklemd en daarna gesoldeerd worden. Dus ook hier geen verbinding de na verloop van tijd kan loskomen.
Ed.
Onmisbaar dit kleine maar dure freesje met aanloopwiel.
De onderzijde is op de buitenkanten nog extra versterkt met lijm. Dit om te vermijden dat de kanten afbreken wanneer de kast op de hoek wordt belast.
Als die drook is zal ook deze worden gelijkgefreesd met de kast.
De gaten zijn nu geboord om de terminals aan te brengen. De derde schijf in de kast was voorzien om een terminal in te bouwen. Zie tekening.
Deze terminals gaan we vermoedelijk in de kast vastlijmen.
Dit zorgt voor een gegarandeerde luchtdichtheid maar ook zekerheid dat na verloop van tijd de terminal niet los komt te zitten.
De echte reden is echter dat het bijna onmogelijk is om de moer aan te brengen in de sterk met bracings voorziene kast en de smalle uiteinde binnenin de kast.
De draadaansluiting zal vastgeklemd en daarna gesoldeerd worden. Dus ook hier geen verbinding de na verloop van tijd kan loskomen.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
je hebt gelijk Jan.Wowly schreef:Ik zie dat he geisoleerde terminals gebruikt. Deze heb ik ook op mijn versterker gezet, maar mij kunnen er geen spade's op worden gezet.
De Intertechnik terminals laten alleen banaanstekkers toe of de kabel direct, als of niet met kabelschoen.
Goeie tip Porcino.Porcino schreef:Als het de standaard WBT zij, dan lukt dat wel: er is een extra sleuf voor ingegoten.
Ik leg ze gewoon effe in de CNC frees en trek er netjes een gleufje in.
Groeten,
Ed.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De formica fineer is op alle zijden nu gelijk geschuurd.
De kabels voor de middentoner zijn aagebracht.
Dat is Tritek emaildraad, 2 mm² sectie.
De uiteinden worden eerst in een tinbad van soldeer voorzien.
Daarna wordt een kabelschoen op de kabel geklemd. Later als alles voorgoed wordt aangesloten, zal de kabelschoen eveneens vastgesoldeerd worden.
De Tritek draaddoorvoer is iets groter geboord. De bovenkant van het gat is verzonken waardoor die als versteviging en als trechter kan dienen voor de afdichtingslijm.
Ed.
De kabels voor de middentoner zijn aagebracht.
Dat is Tritek emaildraad, 2 mm² sectie.
De uiteinden worden eerst in een tinbad van soldeer voorzien.
Daarna wordt een kabelschoen op de kabel geklemd. Later als alles voorgoed wordt aangesloten, zal de kabelschoen eveneens vastgesoldeerd worden.
De Tritek draaddoorvoer is iets groter geboord. De bovenkant van het gat is verzonken waardoor die als versteviging en als trechter kan dienen voor de afdichtingslijm.
Ed.
