Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Daarvoor wordt geen info verstrekt :lol: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Daarvoor wordt geen info verstrekt :lol: :lol: :wink:
we gaan dinsdagavond pas verder werken, tot dan liggen de kasten zoals op de laatst geposte foto.

Zodra ik info en fotos heb zal ik ze posten.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zoals beloofd.
RJ is net naar huis, de formica-fineer ligt momenteel te drogen op de andere kastzijde.

Het overstekende fineer is er afgehaald met een fineerfrees.
Op de foto zie je dat er een spacer is gemaakt om een haakse hoek te maken met de frees en de achterkant van de kast waar het geleidingswieltje op loopt.

Dat levert het resultaat op de tweede foto op.
Er is nog steeds een rand te zien. Om deze mooier te krijgen moeten we gaan schuren op de hoekkant. Er zal alleszins nog een kleine retouche nodig zijn om hem volledig onzichtbaar te krijgen. Maar dat zien we binnenkort wel.

De 2 kasten liggen nu terug in de spanbanden om de andere laag formica-fineer te laten te fixeren.

Ed.
Bijlagen
HPIM0994 [1024x768].JPG
HPIM0998 [1024x768].JPG
HPIM1009 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mooi man !

krijgen ze ook nog een lak laag ? (of heb ik daar overheen gelezen ? :P )
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
mooi man !
krijgen ze ook nog een lak laag ?
Bart,
de folie is de afwerklaag, die vervangt het lakwerk.
Op de kopse formica kanten doen we misschien nog een dun, van zwart pigment voorzien, laagje vernis om een egalere afkanting te bekomen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

asterduc schreef:
- De drager is de formica laag.
- Daarop ligt dan het fineer (bij normaal formica is er een print opgedrukt. Bij dit Oberflex is er gewoon een laag fineer gebruikt).
- Als afwerklaag is er dan nog eens een doorzichtige folie overgetrokken.

Groeten,
Ed.
Ten eerste, ziet er weer zeer goed uit zeg!

Ten tweede, tot welke straal is dit materiaal buigbaar?

grt Paul
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Strak werk hoor! :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat gaat erg mooi worden zo Ed.

=D>
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul schreef:
tot welke straal is dit materiaal buigbaar?
dit antwoord moet ik je schuldig blijven Paul.
Ik heb ooit de test gedaan met een sample, tot het brak.
Heb toen niet gemeten hoever het was maar vermoed dat het zo'n 2 tot 3 keer kleiner ronding van de Concave moet zijn geweest.
Het was een palissander fineer van 1,3 mm op een formica onderlaag en een folie voor de afwerking. Van stroefheid zowat vergelijkbaar met het type dat RJ hier heeft gekozen.

Ed.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

prachtwerk ed! dit kan je professioneel noemen
mvg
audioot
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het plakwerk zit erop.

bovenkant, onderkant en frontplaat moeten nu nog gelijk gemaakt worden.

Ed.
Bijlagen
111 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik doe de hele tijd al niks anders dan
=D> =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

alleen al daarvoor zal ik naar de bbq willen :lol: :lol:

Netjes Ed, zoals we van je gewend zijn :)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

b_force schreef:
alleen al daarvoor zal ik naar de bbq willen :lol: :lol:

Netjes Ed, zoals we van je gewend zijn :)
Precies! erg netjes Ed! :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De formica is met de bovenzijde gelijk gemaakt dmv de fineerfrees.
Onmisbaar dit kleine maar dure freesje met aanloopwiel.

De onderzijde is op de buitenkanten nog extra versterkt met lijm. Dit om te vermijden dat de kanten afbreken wanneer de kast op de hoek wordt belast.
Als die drook is zal ook deze worden gelijkgefreesd met de kast.

De gaten zijn nu geboord om de terminals aan te brengen. De derde schijf in de kast was voorzien om een terminal in te bouwen. Zie tekening.
Deze terminals gaan we vermoedelijk in de kast vastlijmen.
Dit zorgt voor een gegarandeerde luchtdichtheid maar ook zekerheid dat na verloop van tijd de terminal niet los komt te zitten.
De echte reden is echter dat het bijna onmogelijk is om de moer aan te brengen in de sterk met bracings voorziene kast en de smalle uiteinde binnenin de kast.

De draadaansluiting zal vastgeklemd en daarna gesoldeerd worden. Dus ook hier geen verbinding de na verloop van tijd kan loskomen.

Ed.
Bijlagen
ConcaveTerminall2.jpg
HPIM1051 [800x600].JPG
HPIM1050 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Netjes werk weer Ed, en ook nog robuust ook.

Ik heb zo wel vaker terminals en andere verbindingen vast gezet.

Een schroef verbind gebruiken + solderen zit ook echt goed vast.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

I zie dat he geisoleerde terminals gebruikt. Deze heb ik ook op mijn versterker gezet, maar mij kunnen er geen spade's op worden gezet. Voordat je ze vaslijmt zou je ff checken of dat bij jou wel kan? Zou sonde zijn als het niet kon en ze waren al vastgelijmd....

Jan
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Als het de standaard WBT zij, dan lukt dat wel: er is een extra sleuf voor ingegoten. In ieder geval passen er dan de WBT spades op. Toch zou ik, als ik mag kiezen, de banana's van WBT of Cardas gebruiken...

TopJob Ed!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
Ik zie dat he geisoleerde terminals gebruikt. Deze heb ik ook op mijn versterker gezet, maar mij kunnen er geen spade's op worden gezet.
je hebt gelijk Jan.
De Intertechnik terminals laten alleen banaanstekkers toe of de kabel direct, als of niet met kabelschoen.
Porcino schreef:
Als het de standaard WBT zij, dan lukt dat wel: er is een extra sleuf voor ingegoten.
Goeie tip Porcino.
Ik leg ze gewoon effe in de CNC frees en trek er netjes een gleufje in.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
HPIM1063 [1024x768].JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Ik leg ze gewoon effe in de CNC frees en trek er netjes een gleufje in.
Dat wil ik zien!! :twisted:

Kees
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Ed, jij hebt ook overal een oplossing voor he ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

volgens mij maakt hij zelfs zijn post open met die CNC Frees van hem :lol: :lol:
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Niet zo snel hè?! :D

Altijd eerst even een tekeningetje maken in Coreldraw en daarna die envelop wel tien keer opmeten....

:twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
asterduc schreef:
Ik leg ze gewoon effe in de CNC frees en trek er netjes een gleufje in.
Dat wil ik zien!! :twisted:
Kees
wachten tot de volgende Concaves Kees, want RobertJan heeft de sleuven niet nodig en wil daar dan ook geen moeite en tijd insteken.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De formica fineer is op alle zijden nu gelijk geschuurd.

De kabels voor de middentoner zijn aagebracht.
Dat is Tritek emaildraad, 2 mm² sectie.
De uiteinden worden eerst in een tinbad van soldeer voorzien.
Daarna wordt een kabelschoen op de kabel geklemd. Later als alles voorgoed wordt aangesloten, zal de kabelschoen eveneens vastgesoldeerd worden.

De Tritek draaddoorvoer is iets groter geboord. De bovenkant van het gat is verzonken waardoor die als versteviging en als trechter kan dienen voor de afdichtingslijm.

Ed.
Bijlagen
HPIM1067 [800x600].JPG
HPIM1073 [800x600].JPG
HPIM1074 [800x600].JPG
HPIM1077 [800x600].JPG
HPIM1080 [800x600].JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”