welke zaag?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

welke zaag?

Bericht door Nils_vn »

Het word stilaan tijd om een rechtdoor-verstek zaagmachine aan te schaffen, gezien het beperkt budget (ongeveer zo strak als Edo's afwerking) zal het zowiso een 2e hands apparaat worden (makita, dewalt, metgabo)

Maar welk model zaag is nu het interresantste?

Hand cirkelzaag?
voordeel: facetten zagen, verstek zagen
nadeel: vaste hand nodig (denk ik)

Tafelcirkelzaag?
voordeel: geen extra steun nodig om te zagen, makkelijker verstek zagen?
nadeel: geen facetten mogenlijk, minder handelbaar voor lange stukken

Afkort cirkelzaag?
voordeel: Zaaghoeken makkelijk en naukeurig in te stellen
nadeel : geen lange zaagsnedes mogenlijk

Dus als ik 1moet kiezen, welke is dan het beste ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Als de ruimte geen bezwaar is een tafelcirkelzaag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

hand cirkelzaag met een geleide rail,daar kun je er goed mee uit de voeten :wink:

of een mooie cirkelzaag is nog mooier.

volgens mij nu bij de karwei voor 130 euro

http://www.einhell.com/scripts/image.as ... quality=90
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nadeel van die tafelcircelzagen vind ik dat die tafeltjes te klein zijn voor het zagen van lange delen. Het voldoet mij prima met de handcircelzaag. Ook onder verstek zagen zoals ik nu heb gedaan met mijn boxen. Het instellen ff uitproberen met een stuk resthout.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

inderdaad sietse,de meeste tafels zijn er te klein voor,maar deze is een van de grootste die er momenteel is.
ik heb er een hoop tijd ingestoken,en deze voldoet het beste van alle betaalbare tafelzagen.
ik moet zeggen dat je met een goede handcirkelzaag met geleider ook zeer goed uit de voeten kunt(ook alles in verstek!)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

De handcirkelzaag is dus de meest veelzijdige? tegenover de tafel die het meest praktische werkt?

Plaatsing is altijd wel een klein 'probleem' omdat ik geen apparte erk ruimte heb, dus het moet zich wat laten opbergen.

Hoe zit het dan met kleine stukken, die in verstek moeten? Latjes van bv 10cm² gaat dat zonder je vingers onder verstek te brengen?
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ik heb een accu handcirkelzaag van DeWalt. Met 18V is dit zwaar genoeg om MDF te zagen en het draadloze is echt super.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Of een combinatie van handzaag, tafelzaag en afkortzaag :-)

Ik heb de festool basis 1a. Dat is een basistafel waar je modules voor cirkelzaag, bovenfrees, schaaf... kan inbouwen.

De cirkelzaag die erbij komt is een invalzaag van hoge kwaliteit die je ook in combinatie met geleiderail kan gebruiken.

Festool heeft ook een zeer goed systeem voor stofafzuiging.

En het is tevens een afkortzaag. Maar dan een betere dan die typische afkortzagen die je bij andere merken tegenkomt.

Nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb er een aantal speakers mee gemaakt, maar ook een massief eiken vloer en nu pas een groot terras in tropisch hout.

Ok, het kost wel wat geld, maar is het volgens mij waard.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gezien het beperkt budget
dat zal net te gek zijn :wink:

wel een heel mooie opstelling,ik zag ook een geleider om je platen onder een hoek af te zagen:echt subliem 8)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

tja, dat van dat beperkt budget had ik niet gelezen.

toch denk ik dat je dan beter wat spaart en iets degelijk koopt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils,
Je gaat binnenkort toch een cursus houtbewerken doen.. Kijk eens of er aan die club die die cursus geeft niet een soort hout-hobby-club gerelateerd is.. Dan kun je voor relatief weinig geld gebruik maken van (semi) professionele zaagtafels, waarmee je, ja, onder iedere hoek tot 45 graden, verstek en ook heel dik (tot 12cm ofzo) kunt zagen.
Je zult vermoedelijk geen eigen fabriekje willen beginnen en dan staat die apparatuur alleen maar op een eventueel volgend project te wacht (en weg te roesten)
Als je er wel een eigen bedrijfje mee wil beginnen loont het om goed spul aan te schaffen.... goedkoop blijkt uiteindelijk toch duurkoop te zijn..

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mijn vader heeft een tafelzaag (merk weet ik even niet ui mijn hoofd)
En die kan daar perfect mee verstek zagen.
Ook andere andere hoeken dan 45 graden.

Hoe ideaal wil je het hebben ? :P
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Nils_vn schreef:
Latjes van bv 10cm² gaat dat zonder je vingers onder verstek te brengen?
Er zijn weinig gepensioeneerde timmermannen die nog 10 vingers hebben. Dus altijd oppassen, zeker met kleine te zagen delen en bij het schulpen van sponningen.
Voor het aanduwen van kleine latjes kun je duwhoutjes maken.
Laatst gewijzigd door richard op zo 29 jul 2007, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Peter, die combinatie lijkt me fantastich, maar het dure is er wat teveel aan ;)

Kees, de cursus word gegeven als avondschool en gaat uit van een school zelf. Ik heb al gezocht naar hout bewerkings atteliers, in nederland zijn deze (op google) met bergen te vinden, maar in België lijkt zoiets niet te bestaan. :(

Het apparaat zal zowiso op volgende projecten liggen wachten, en tussendoor dienst doen bij het renoveren (er gaat nog wat laminaat afgekort moeten worden).

Nog eventjes doorsparen in ieder geval :?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nils_vn schreef:
Nog eventjes doorsparen in ieder geval :?
En niet tot diep in de nacht doorwerken!! (na gegronde klachten van je huisgenootje)
Maak er geen obsessie van.. en doe haar de groeten van mij..
:D

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

En niet tot diep in de nacht doorwerken!! (na gegronde klachten van je huisgenootje)
Maak er geen obsessie van.. en doe haar de groeten van mij..
:D

Kees
:shock: :shock: :oops:
Misschien word het wel eens tijd een stapje terug te zetten, ik raak zo stilaan het noorden weer kwijt.

De stilstand van het geheel hangt me gewoon erg de keel uit, dat het moeilijk word nog helder oplossingen en mogenlijkheden in te zien :oops:

Je hebt de groeten terug trouwens!
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

Op ebay zag ik deze staan , kan je toch wel het een en ander mee doen.
Niet echt een merk dat vertrouwen inboezemt , maar als startbod 40€ en nu kopen 125€ lijkt me dit toch niet al te duur.
Blijkbaar kan het zaagblad ook onder hoek gezet worden.



http://cgi.benl.ebay.be/KINZO-Tafelzaag ... dZViewItem
Bijlagen
zaag.jpg
zaag.jpg (9.95 KiB) 3281 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Die van mijn vader lijkt er een klein beetje op.

Ik ga overmorgen naar hem toe, dan zal ik gelijk wel vragen wat hij heeft.

Overigens zijn de meeste tafelzagen wel prima qua vermogen als je enkel MDF etc zaagt.

Mijn vader probeerde een paar dikke eiken boomstammen, en daar had hij toch wel moeite mee :P
(het lukte wel, maar je hoorde hem wel "knijpen" :P )

Ik dacht overigens dat (bijna) elke tafelzaag wel verstek kon zagen ?
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Waar ga je die cursus volgen nils? Ik heb me nl. ook pas ingeschreven.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik dacht dat de tafelzaagjes van Ryobi wel vrij goed waren. Niet erg duur trouwens
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ik ga de cursus volgen bij CVO (centrum voor volwassenen onderwijs) in Diest (Vlaams Brabant, België), start 3 september, elke maandag 18-22u.

Ryobi ken ik enkel van het tuingereedschap.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik ga het in leuven volgen. Ook avondschool.

Ryobi heeft een grote keuze aan tools voor houtbewerking.
Ik heb onlang een tafelzaag gezien voor minder dan 200€ bij Merckx in de Diestsestraat in Leuven. Die hadden nog een ander model staan van een merk dat ik niet kende, maar het zag er wel een degelijke zaagtafel uit met een krachtige motor. Ook voor een vrij lage prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”